Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:57:01 GMT

از سیل آخر سال چه خبر؟

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۴۱۹۴

از سیل آخر سال چه خبر؟

یکی از این مشکلات، سیل است. یکی اول سال که در شمال و غرب و جنوب غرب، مردم را گرفتار کرد و دیگری هم در آخرین فصل سال آمد که اولش با سیل سیستان و بلوچستان و آخرش هم که با سیل غرب کشور احتمالا پایان می رسد.

شاید این آخرین سیل امسال باشد اما معلوم نمی کند چون هنوز نیمه اسفند را به آخر نرسانده ایم. باید دید در آخرین روزهای سال چه استان هایی در معرض سیل و بارش های زیاد قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان حاضر استان های درگیر سیل به ۲ دسته تقسیم شده اند. یک دسته استان هایی هستند که کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارندگی داشته و دارند و دسته بعدی هم استان هایی با بیش از ۱۳۰ میلی متر بارندگی که شامل اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان است.

اما استان هایی که کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارندگی برای آنها پیش بینی شده است شامل مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان  و کهکیلویه و بویر احمد است.

اوایل هفته و زمزمه های  ورود سامانه پرقدرت بارشی

شاید اولین خبرهای پیش بینی سیل اخیر همان روزهای اول اسفند بود مثل اعلام سامانه پرقدرت بارشی از روز دوشنبه (چهارم اسفند) توسط رییس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام در روز سوم اسفند.

مجتبی میهن پرست گفته بود که باتوجه به اینکه این سامانه ریزشی از قدرت بارشی قوی برخوردار است احتمال بروز سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و خشکه‌رودها دور از انتظار نیست.

زینب اکبری، کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان هم چنین پیام مشابهی را داشت. او هم همان روز یعنی روز سوم اسفند اعلام کرد: بارش‌های سامانه بارشی هفته جاری استان براساس نقشه‌های هواشناسی به اندازه بارش‌های فروردین ماه گذشته است.

این را سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز تایید کرد. او ضمن تاکید بر آمادگی مردم برای ورود سامانه بسیار پربارش این هفته این هشدار را داد مبنی بر اینکه نوع اخطاری که برای ما مخابره می شود بسیار سنگین و پر بارش است و شاید بشود با میزان بارش سیل آن را مقایسه کرد.

پلدختر در استان لرستان از جاهایی است که در سیل فروردین ماه امسال، بسیار خسارت را به خود دید و طبیعی است که حسن رضاییان،  فرماندار این شهرستان نگران بروز سیل بود و به شهروندان ساکن این شهر آنهم در حاشیه رودخانه ها هشدار داد.

در خوزستان هم بارش زیاد پیش بینی شد. محمد سبزه زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، روز سوم اسفند خبری مشابه را اعلام کرد و اظهارداشت که بارش در نیمه شمالی و شرقی استان از حجم بالایی برخوردار و سبب طغیان رودخانه ها و بالا آمدن سطح آب و مسیل‌ها در استان خواهد شد. همچنین در مناطق مستعد استان بارش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

این هشدارها و اطلاع رسانی ها برای این بود که هم مردم و هم مسئولان از سیل فروردین ماه امسال در غرب کشور درس ها گرفته و در کنار آن کار تعمیرات و بهسازی های منطقه خود را نیز انجام داده بودند.  مثل نورالله دلخواه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام که می گفت: ۲۲۵ دستگاه پل بزرگ و کوچک از ابتدای سالجاری تاکنون در جاده های این استان تعمیر و بهسازی شده است. همچنین از ابتدای سال تا الان هم ۳۶ دستگاه پل که مهمترین آنها در مسیر آبدانان - مورموری و مهران - دهلران است، تعریض شده است.

گوش بزنگی سیل بیشتر از همه برای جمعیت هلال احمر لرستان بود که فورا ۱۸ پایگاه جاده ای ثابت، پنج پایگاه بین شهری سیار و یک پایگاه کوهستان ثابت این جمعیت در حال آماده باش قرار گرفتند.

حتی استان هایی که پیش بینی کمتر از ۱۰۰ میلی متر بارندگی داشتند هم در آماده باش سیل قرار گرفتند به گونه ای که علیمردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان، روز یکشنبه، چهارم اسفند اعلام کرد: با توجه به اینکه احتمال قیچی کردن و ایجاد راه بندان توسط تریلی ها زیاد است درخواست می‌شود پلیس راه هنگام نامساعد بودن شرایط جوی برای این قبیل خودروها محدودیت تردد ایجاد کند.

طالبی همچنین از  اداره کل راهداری همدان خواست نسبت به پاکسازی دهانه پل ها، سردهنه، ورودی و خروجی پل ها اقدام کنند تا شاهد بروز مشکل هنگام بارندگی و سیلاب نباشیم.

فقط اینها نبود. وقتی خبر پیش بینی سیل آمد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان دستور داد تا تمام  دریچه سدهای سرابی و کلان باز بشود تا آمادگی مهار سیلاب احتمالی را داشته باشد.

بروجردی ها هم بیکار ننشستند به گونه ای که فرماندار ویژه این شهر از آماده باش کامل نیروهای امدادی شهرستان برای مقابله با بارش های سیل آسا خبر داده بود.

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان چهارم اسفند جاده قدیم خرم‌آباد - پلدختر را  بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ دوشنبه پنجم اسفندماه تا اطلاع ثانوی مسدود کرد.

اقبال عباسی،‌ استاندار چهارمحال و بختیاری با هشدار احتمال وقوع سیلاب در استان هم از آماده باش دستگاه‌های اجرایی این استان برای مقابله با سیلاب احتمالی در هفته جاری خبرداد.

در چهار محال و بختیاری فقط آماده باش نداشتند فرماندار کوهرنگ هوشنگ مصطفوی، همان روز چهارم اسفند اعلام کرد که ۲ روستای محمودآباد و دره شیخ‌عالی این شهرستان در برابر وقوع سیلاب احتمالی خالی از سکنه شد.

همچنین مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفته بود با توجه به در پیش بودن بارش های شدید باران در منطقه نقاط حادثه خیز و مسیرهای در معرض خطر سیل بروجرد، شناسایی و لایروبی شد.

این همه جوش جلای مسئولان استان های یاد شده بیخود نیست چرا که به یاد داریم سیل فروردین ماه امسال چه بر سر لرستان آورد. سیل فروردین ماه امسال در لرستان ۱۰ هزار میلیارد تومان برجای گذاشت به گفته مسئوولان با روال های عادی تخصیص اعتبارات برای استان محرومی چون لرستان دهها سال طول می کشد تا این استان به روزهای قبل از فاجعه بازگردد.در فروردین ماه امسال ۳۵ هزار واحد مسکونی هم دراین استان خسارت دید. ۱۸ هزار فرصت شغلی در لرستان از بین رفت و راه ارتباطی ۸۷۰ روستا هم که قطع شد. 

با این حال هنوز هم جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد می گوید: ۵۰ روستای شهرستان در معرض خطر سامانه بارشی جدید  و ۲۰ روستا نیز در خطر رانش زمین هستند. از مجموع ۵۰ روستای در معرض خطر سیل، ۳۰ روستا در مسیر رودخانه و سیلاب هستند که تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری اهالی تدوین شده است.

و اما در استان مرکزی باید دید چه تمهیداتی تدارک دیده شد. معاون خدمات شهری شهرداری اراک از تمهیدات لازم برای مقابله با سیل احتمالی و آبگرفتگی معابر خبرداد و اینکه  مدیریت شهری ۴۰۰ نفر از نیروهای ستاد زمستانه شهرداری اراک را برای  این امر بسیج کرد.

وی بیان کرد: خودروهایی که در امر بهسازی و لایروبی رودخانه اراک فعال بودند به‌همراه مصالح ساختمانی از داخل رودخانه بیرون کشیده شدند و تمام کانال‌ها، نهرها و جوی‌های آب شهری قبل از شروع بارش‌ها پاکسازی و لایروبی شده است. همچنین از کانال مرکز دفن پسماند اراک  که با بارش‌های گذشته مشکلاتی را شاهد بود بازدید و یک مسیر فرعی در کنار آن ایجاد شد.

عسگری به  ۱۸ منزل مسکونی  اشاره کرد در مسیر رودخانه کرهرود اراک هستند که در سیلاب بهاره با معضل آبگرفتگی مواجه شدند و اکنون نیز اخطارهای لازم تخلیه به‌صورت کتبی و شفاهی به ساکنان آن‌ها داده شده اما با وجود ساماندهی مکان، تاکنون این تخلیه صورت نگرفته است.

خبرهای بارش های سیل آسا در روز دوشنبه، پنجم اسفند

این آماده باش ها و هشدارها بیخود و بی جهت نبود چرا که روز دوشنبه یعنی پنجم اسفند که شد سامانه بارشی قوی و پیش بینی بارش های سیل آسا، حداقل وارد استان لرستان شد. همان روز عوامل آتش نشانی خرم آباد با حضور مستمر در مناطق نوار ساحلی خرم رود آژیر خودرو را به صدا درآوردند و با بلندگو خواستار تخلیه منازل این مناطق توسط اهالی شدند. عوامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد علاوه بر ایمن سازی محدوده ساحلی و انجام اقدامات اولیه از صبح روز دوشنبه به مردم منطقه علوی خرم آباد نسبت به وقوع سیل و ترک محل هشدار دادند.

اما جالب اینجا بود که اهالی نوارساحلی خرم رود تخلیه منازل خود را چندان جدی نگرفتند؛ در عوض اقداماتی همچون کشیدن لایه ایزوگام به دیوار منازل و یا چسباندن پلاستیک های بزرگ با گچ و سیمان را ترجیح دادند!

از پلدختر، خبر آمد که  مغازه داران شهر سیلزده پلدختر برای مقابله با خسارت های احتمالی تکرار سیل اقدام به ایزوگام محل کسب خود کردند. در واقع این اقدام اقدامی خودجوش و ابتکاری برای جلوگیری از خسارت سیل احتمالی درب ورودی مغازه های خود را با  ایزوگام مسدود کردند.

یکی از مغازه دارهای این شهر گفت:  درست است اقدام هایی برای احداث دیواره ساحلی در بخش غربی شهر صورت گرفته است  اما کافی نیست چرا که این دیواره در بعضی نقاط ناقص و تکمیل نشده است و براثر طغیان رودخانه کشکان، احتمال نفوذ سیلاب به این قسمت از شهر که ۷۰ درصد جمعیت در آن سکونت دارند، دور از انتظار نیست.

بارش ها در روز سه شنبه، ششم اسفند

روز سه شنبه از راه رسید. با ورود سامانه بارشی قوی به لرستان، نیروها و امکانات هلال احمر پنج استان معین اصفهان، همدان، کردستان، هرمزگان و مرکزی به لرستان اعزام شد. حتی سید علی کریمی مدیر کل ورزش و جوانان لرستان هم اعلام کرد که تمام اماکن ورزشی استان به جز شهرستان پلدختر برای اسکان مردم در زمان وقوع احتمالی سیل در لرستان اختصاص یافت.

اینکه چرا در شهرستان پلدختر مردم نمی توانند به امکان ورزشی جهت اسکان بروند برای این است که متاسفانه سالن‌های ورزشی شهرستان پلدختر در کنار رودخانه قرار دارند و در سیل فروردین ماه به شدت آسیب دیده و نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

پل جهادگران خرم آباد زیر آب رفت

همان اول صبح روز ششم، خبر زیر آب رفتن پل جهادگران در ورودی شهر خرم آباد از سمت شمال و شهرستان الشتر به گوش رسید. همان روز رودخانه خرم آباد (خرم رود) که پایان سال گذشته و طی دو مرحله در ابتدای سالجاری طغیان کرد، با ورود سامانه جدید بارشی قوی در آستانه سرریز شدن قرار گرفت. خبر رسید که  در حال حاضر خرم رود در آستانه طغیان قرار دارد به نحوی که شرکت آب منطقه ای لرستان دبی سیلابی این رودخانه را ۳۰۰ تا ۵۴۰ مترمکعب ثانیه پیش بینی کرد.

برخی روستاهای خرم آباد تخلیه شد

طولابی فرماندار خرم آباد هم خبر از تخلیه اضطراری برخی روستاهای این شهرستان را روز سه شنبه داد. این روستاها روستاهایی محسوب می شدند که در مسیر سیلاب و خطر طغیان رودخانه ها بودند. او هر چند گفت که مشکل حادی وجود ندارد اما برخی روستاهای سپیددست، تنگ هفت، تنگ پنج، بیشه، چم سنگر و بخشی از قسمت ساحلی شهر سپیددشت به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی تخلیه و هشدارهای لازم به ساکنان داده شده است.

طولابی همچنین ادامه داد: برخی از این افراد در منزل نزدیکان و برخی نیز در کمپ های موقت اسکان شده اند.

رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه لرستان این پیش بینی را داشت که کانون بحرانی سیل بین رودخانه‌های حوزه کشکان و تیره دورود اتفاق می افتد و بروز سیل در بقیه رودخانه های استان محتمل است.

میانگین بارش در لرستان ۱ / ۳۹ میلی متر

باید دید که روز گذشته یعنی سه شنبه ششم اسفند میانگین بارش برای استان پر بارش کشور که لرستان است چقدر اعلام شد؟ ساعت ۱۱ و نیم روز ششم اسفند بهروز مرداد پور مدیرکل هواشناسی لرستان، میانگین بارش‌ها را  ۳۹.۱ میلی‌متر اعلام کرد. اطلاعات ریزتر بارندگی های ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی لرستان هم روز گذشته اینگونه بود. میزان بارش در خرم آباد ۴۳.۱، بروجرد ۳۵.۷، الیگودرز ۱۸ ، کوهدشت ۴۴.۷، پلدختر ۳۲.۷، دورود ۴۷.۷ و الشتر ۵۳.۵ میلی متر بود. در نورآباد ۵۱.۳ ، ازنا ۱۸.۶، رومشکان ۴۳ و در سراب دوره ۴۱.۳ میلی متر بارش باران نیز ثبت شد.

شدت بارش به حدی بود که دیروز ساکنان حاشیه رودخانه های کشکان و سیمره درپلدختر و معمولان به دلیل وقوع بارش های سیل آسا منازل خود را تخلیه کردند.

در همان روز یعنی ششم اسفند با بالا آمدن آب رودخانه کشکان، لوله گاز شهر معمولان از توابع شهرستان پلدختر قطع شد. ضمن اینکه به منطور امدادرسانی به مناطق سیلزده پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر شد.

شدت بارش های مستمر از شب قبل یعنی (پنجم اسفند)  تا عصر سه شنبه موجب بالا آمدن آب و انسداد زیرگذر شهدا واقع در نوار ساحلی خرم رود شد. همچنین با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع سیلاب ۱۲۰ تیم امدادی شرکت توزیع برق استان لرستان به حالت آماده باش درآمدند.

امواج اصلی بارش از راه رسید

به نظر می رسید که این بارش ها به راحتی نمی خواهد دست از سر لرستان بردارد چرا که تازه ساعت ۲۰ روز سه شنبه، زینب اکبری کارشناس هواشناسی لرستان گفت: با ورود امواج اصلی سامانه بارشی به استان به تدریج بر مقدار و شدت بارش‌ها افزوده می شود. یعنی در ساعات بعدازظهر سه شنبه با ورود امواج اصلی این سامانه بارشی به تدریج بر مقدار و شدت بارش‌ها افزوده شد به طوری که تا این لحظه برای همه نقاط استان مقادیر قابل توجهی از باررندگی ثبت گردید.

بارش ها، دیروز امان لرستان را برید. دیگر شب شده بود که مسعود فلاح، معاون عمرانی فرمانداری بروجرد این خبر را داد: بارش شدید باران موجب آبگرفتگی و جاری شدن سیل در معابر اصلی برخی روستاهای بخش مرکزی این شهرستان شد. به علت بارندگی شدید باران در روستاهای شمس آباد، همت آباد، والاشان ،کاروانه، بزازنا،شاهویران،بصری و برخی روستاهای دیگر شاهد آبگرفتگی در معابر بودیم.

بارش ها آنقدر بود که فرماندار کوهدشت شب گذشته از قطع شدن راه ارتباطی ۸۹ روستای این شهرستان به دلیل بارش شدید باران خبر داد و اینکه به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان کوهدشت راه ارتباطی کوهدشت شمالی با ۵۸ روستا قطع شده است. همچنین پل منار در بخش کوهنانی دچار آبگرفتگی و راه ارتباطی ۳۱ روستا به مرکز بخش هم که قطع شد.

خداداد مقبلی، معاون سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای کشور شامگاه ششم اسفند گفت: هر چند به علت شدت بارندگی، سیل در بیشتر رودخانه های استان جاری شد اما خوشبختانه تا ساعت ۱۷ امروز  چهارشنبه تمامی جاده ها به جز مسیرخرم آباد پلدختر باز و تردد برقرار است.

زیر آب رفتن پل تاریخی کلهر

در این سیل نه تنها راه ارتباطی ۱۳ روستای معمولان به دلیل بارش شدید باران مسدود شد که به گفته سید حبیب الله موسوی بخشدار معمولان در اثر بارش شدید باران در معمولان پل فلزی جنب پل تاریخی کلهر (ورودی شهر معمولان) زیر آب رفت و راه ارتباطی ۱۳ روستای این بخش قطع شد.

تخریب هفت پل موقت لوله ای در لرستان، مثل پل لوله ای موقت «سه پلان» در محور الیگودرز – بزنوید، آب گرفتگی خیابان های شهر نور آباد مرکز شهرستان دلفان، طغیان رودخانه های بادآور و گچینه و چشمه دره مشتری و علی اباد در شهر نورآباد ، جاری شدن سیلاب در برخی از خیابان ها و محله های شهر و همینطور راه ارتباطی ۴۰ روستای لرستان بر اثر بارندگی مسدود شد. در این میان جاده معمولان - خرم آباد و معمولان به پلدختر بر اثر ریزش کوه و آبگرفتگی مسدود شد.

در این بارش ها راه ارتباطی شهر دوره به ویسیان  عصر روز گذشته یعنی ششم اسفند هم قطع شد.

همچنین در این گیر و دار سیل ، ۲۳ خانوار بخش ززوماهرو و ذلقی مرکزی و بربرود غربی در پی بارش های پنجم و ششم اسفند دچارخساراتی شدند.

در واپسین ساعات ششم اسفند بارش ها دست از سر لرستان برنداشت به گونه ای که ساعت ۲۳ روز سه شنبه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان از قطع راه ارتباطی ۱۵۰ روستای این استان بارش شدید باران و وقوع سیلاب خبر داد. ضمن اینکه در جاده ها  ریزش و رانش هم بود و همچنین برخی روستاهای مسیر سیلاب تخلیه شدند.

حشمت بهمنی، فرماندار دلفان از وضعیت بحرانی در این شهرستان خبرداد که دچار آبگرفتگی شده بود به گونه ای که شهروندان در پنج محله آن با مشکلات عدیده و سیلاب مواجه شدند. بگذریم از تخریب تعدادی از پل های روستایی شهرستان  و انتقال مردم به مکان های امن.

به گفته حمید کشکولی فرماندار الیگودرز سیلاب به ۲۷ واحد مسکونی شهرستان خسارت عمده وارد کرد که ساکنان آنها به مناطق امن منتقل شدند. بخش عمده‌ای از معابر شهر الیگودرز دچار آبگرفتگی شد و نیروهای امدادی، شهرداری و هلال احمر در سطح شهر مشغول رفع این آبگرفتگی‌ها شدند.

بارش های روز گذشته با ایلام چه کرد؟

از طرفی ایلام هم بی نصیب نماند. بارش های تند سیلابی در این استان همجوار  و همسایه لرستان،‌ موجب رانش زمین مسیر تختان حد فاصل میمه زرین آباد - آبدانان شد.

کیانوش محمد نژاد فرماندار دره‌ شهر ایلام در روز ششم اسفند از جابجایی و انتقال  ۴۰ خانوار ساکن در حاشیه رودخانه سیمره به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی خبرداد. صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان هم از آماده باش هزار و ۳۱ امدادگر در این استان خبر داد.

در ایلام به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان ، ۲۷ میلیون مترمکعب آب از ظرفیت سدهای چم گردلان ایلام و دویرج دهلران به منظور کنترل بارش‌های تند سیلابی به اراضی پایین دست سدها رهاسازی شد.

به گفته احسان یار احمدی، رهاسازی این مقدار آب (سد دویرج ۱۶ میلیون و سد ایلام ۱۱ میلیون مترمکعب) به صورت کنترل شده بوده تا به اراضی پایین دست خسارت و آسیب وارد نشود.

همچنین حسین عارفی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: یک فروند بالگرد امدادی به منظور امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی سیل در این استان مستقر شد. ضمن اینکه به گفته مهدی زندیه وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی میزان بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته یعنی روز ششم اسفند در این استان ۵۰ میلیمتر ارزیابی شد. میزان بارش‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیمتر است که در نقاط مختلف استان متغیر است.

عقربه های ساعت، ۲۰ و ۱۳ دقیقه ششم اسفند را نشان می داد که رضا کریمیان، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: بروز سیلاب و بارش های تند سیلابی به تعدادی از زیرساخت ها و ابنیه استان آسیب وارد کرده است. این بارش ها بیشترین خسارت را به سه شهرستان چرداول، سیروان و هلیلان وارد ساخت که مهمترین آسیب نیز تخریب پل جزمان هلیلان است.

پل جزمان هلیلان، پلی که در سیل فروردین ماه امسال تخریب و بعد هم مرمت شد دوباره روی تخریب را دید و تخریب آن باعت قطع شدن راه دسترسی چندین روستای منطقه هلیلان گردید که در این راستا کریمیان اعلام کرد: قرار است به طور موقت از فردا (چهارشنبه هفتم اسفند) باکس های سیمانی به منطقه ارسال شود تا امکان ارتباط ساکنان روستاها و نیروهای امدادی تا زمان بازسازی پل مهیا شود.

در پی تخریب پل جرمان، راه ارتباطی ۱۰ روستای این شهرستان هم قطع شد بگونه ای که به گفته فرماندار چرداول، الیاس فتاحی، رفت و آمد از این مسیر ناممکن شد.

شهردار سرابله ایلام هم سه شنبه شب از ۲۵ خانوار شهر سرابله در شهرستان چرداول استان ایلام خبرداد که  به دلیل بارش شدید باران در محاصره سیل قرار گرفتند و راه ارتباطی آنان قطع شده بود.

روح اله پری زاده گفت: شدت باران که از روز گذشته آغاز شد خسارات فراوانی به زیرساخت های شهر سرابله وارد کرد و با توجه به اینکه پل جنب اداره راهداری جوابگوی این حجم آب را نداشت و راه ارتباطی و تردد ۲۵ خانوار در این منطقه قطع شد و هم اکنون این تعداد خانوار در  محاصره سیل قرار دارند.


نصیب خوزستان از بارش های اخیر

مدیرکل هواشناسی خوزستان روز سه شنبه ششم اسفند از بارندگی، تندباد لحظه‌ای و گرد و ‌غبار محلی خبر داد که پدیده‌های غالب هواشناسی خوزستان تا روز چهارشنبه را تشکیل می دهند.

محمد سبزه زاری این پیش بینی را داشت که تا اواخر روز چهارشنبه یعنی امروز با تاثیر سامانه بارشی همچنان شاهد بارش باران همراه با رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید، تندباد لحظه‌ای و احتمال تگرگ در مناطق مستعد خواهیم بود.

بارش ها در شمال خوزستان سبب شد تا به گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق این استان؛ بیش از نیم میلیارد مترمکعب سیلاب از حوضه‌های بالادست خوزستان وارد سدهای این استان شود اما حجم کافی در مخازن سدها برای مهار این سیلاب‌ها وجود دارد.

از چهار محال و بختیاری چه خبر؟

درست است که به گفته فرماندار کوهرنگ هنوز آسیبی به واحدهای مسکونی این شهرستان وارد نشده اما سیلاب زمین‌های کشاورزی را فرا گرفته و منجر به تخریب تاسیسات آن شده است.

به گفته هوشنگ مصطفوی حجم سیلاب با گذشت ۲۴ ساعت از زمان آغاز بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ، بیشتر شد  و همه شهرستان را فرا گرفت.

او میزان بارش‌های ۲۴ ساعت اخیر این شهرستان را ۱۴۰ میلیمتر اعلام کرد و گفت: طبق پیش‌بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در بخش بازفت به ۲۵۰ میلیمتر و در مرکز شهرکرد به ۲۰۰ میلیمتر می‎رسد.

آبگرفتگی در شهرهای کرمانشاه

بارش های سیل آسا که روز سه شنبه یعنی ششم اسفند شروع شد استان کرمانشاه را بی نصیب نگذاشت به گونه ای که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بارش‌های سیل‌آسا منجر به آبگرفتگی معابر شهرهای کرمانشاه، کنگاور، اسلام آبادغرب، هرسین و صحنه شد.

همدان و سیلاب

همدان هم از استان های متاثر از بارش های دو روز گذشته است. به گفته علیمردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان روز گذشته ،سیلاب ناشی از بارندگی وارد کوچه، معابر و برخی از منازل مسکونی ۶ روستای حاشیه رودخانه گاماسیاب نهاوند شد. روستاهای متاثر از سیلاب نهاوند شامل «عسگرآباد»، «لیلان»، «بالاچوب»، «مهین آباد»، «چولک اصلی» و «فیاضمان» نام داشتند.

خبرهای امروز بارش های شدید در غرب کشور

به نظر می رسد بارش های سیل آسا خیال بند آمدن ندارد. رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان پیش بینی کرده است که حجم سیلابی که امروز چهارشنبه از رودخانه "کشکان" عبور می‌کند، ۳۱۲ میلیون مترمکعب خواهد بود.

به گفته میرزایی، سامانه بارشی در لرستان دارای ۲ موج است که موج نخست بارشی از غروب روز دوشنبه وارد استان شد و ریزش‌های آن تا غروب روز سه شنبه ادامه داشت.

۷ / ۹۴ میلی متر بارش در لرستان طی ۳۸ ساعت

هواشناسی لرستان بامداد امروز یعنی سه صبح اعلام کرد که طی ۳۸ ساعت گذشته متوسط بارش های استان ۹۴.۷ میلیمتر بوده به گونه ای که تا ساعت ۳۰ دقیقه بامداد امروز شهرستان نور آباد با ۱۳۷.۰ میلیمتر بیشترین میزان بارش ها را داشته که همین امر موجب بروز سیلاب در این شهر شده است.

هواشناسی لرستان ساعت هشت صبح امروز بیشترین میزان بارندگی های اخیر را  در شهرستان نورآباد اعلام کرد که میانگین بارش آن ۹ / ۱۳۷ میلی متر ثبت شد.

پل دوآب ویسیان به زیر آب رفت

امروز خبری از عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان آمد مبنی بر اینکه باتوجه به بارش شدید باران، پل دوآب ویسیان شهرستان دوره چگنی به زیر آب رفت و ارتباط جاده ای با این بخش قطع شد.

همچنین بخشی از باند رفت محور خرم‌آباد - پلدختر در منطقه مورانی اکنون بطور کلی تخریب شده است  و تردد در این منطقه امکان پذیر نیست.

فرماندار شهرستان دوره چگنی هم گفت: با توجه به طغیان رودخانه های کشکان و خرم رود راه ارتباطی چهار روستای بخش مرکزی و ۱۱ روستای بخش شاهیوند قطع شده است.

قدرت الله ترابی نژاد افزود:‌ به دلیل آب، شستگی اطراف پل ها، تخریب پل های موقت و ریزش کوه در برخی نقاط، راه ارتباطی بین شهرهای سراب دوره و ویسیان همچنان قطع و مسیر ارتباطی با روستاهای حیات الغیب، دلبر سادات، سبزوار، دوآب، ورپل و ۱۱ روستای انتهای بخش شاهیوند تا اطلاع ثانوی مسدود است.

باید دید آیا امروز چهارشنبه در بروجرد هم خبری هست یا نه؟ رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بروجرد گفت: به دلیل ورود آب به جاده بروجرد – خرم آباد محدوده دانشگاه آیت الله بروجردی(ره) ترافیک ایجاد و تردد خودروها به کندی انجام می‌شود.

بارش باران  در ۲ روز اخیر منجر به زمین های کشاورزی و باغی این بروجرده شده است که گفته اند میزان دقیق آن پس از مساعد شدن هوا برآورد خواهد شد.

تخریب ۲ باب منزل مسکونی در این شهرستان بر اثر بارش شدید باران و سیلاب هم از آثار بارندگی بود. گفته می شود عملیات آوار برداری و تعیین خسارت این ۲ واحد که فرسوده بودند هنوز آغاز نشده است.

بخشدار مرکزی لرستان هم گفت: به دلیل شدت بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه جاده پلدختر-اندیمشک مسدود شد.

اما فرماندار دلفان در استان لرستان متاسفانه وضعیت شهر نورآباد را بحرانی اعلام کرده و گفته است که امکانات ستاد بحران در دلفان برای پیشگیری از خسارات سیل کافی نیست.

حشمت بهمنی اضافه کرده که  سیل خسارات سنگینی به منازل مسکونی، واحدهای تجاری و همچنین زمین های کشاورزی و تاسیسات زیربنایی وارد کرده است.

فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان هم امروز گفت: در حال حاضر برق ۲۷ روستای معمولان و پلدختر و ۱۰ روستا در سایر نقاط سیلزده استان قطع است. با توجه به قطع راه ارتباطی این روستاها اطلاعات کاملی از میزان خسارت وارده در دست نیست و تا زمانی که راه دسترسی ایجاد نشود امکان برقراری مجدد شبکه های برق وجود ندارد.

و اما میانگین بارندگی های امروز لرستان در این راستا مدیرکل هواشناسی این استان امروز چهارشنبه گفت: میانگین بارندگی های استان طی ۴۵ ساعت گذشته به ۱۰۴ میلیمتر رسید. در این مدت نورآباد با میانگین بارندگی ۱۴۴.۹ میلیمتر بیشترین بارش را داشته است.

استان های متاثر دیگر در بارش های امروز

امروز در استان همدان هم تیم های امدادی هلال احمر نهاوند با استفاده از دستگاه های موجود از ظهر روز سه شنبه تا الان موفق به تخلیه آب از ۵۰ واحد روستایی شده اند.

بخشدار گیان  در استان همدان هم گفت: بروز سیلاب و طغیان رودخانه‌ها آب آشامیدنی سه روستای «سرخلیجه»، «حاجی آباد» و «چنار» را قطع و آب شهر گیان را گل آلود کرده است  و هم اینک آب‌رسانی توسط تانکر صورت می‌گیرد.

هاشم جهانگیری افزود: بارندگی شدید و بروز سیلاب روز گذشته به زیر ساخت های خیابانی، مسیر شهر بخش گیان و  راه ها و تاسیسات خسارت زیادی وارد کرد.

به دنبال بروز سیلاب در نهاوند، عملیات برای تخلیه آب از ۱۰۳ منزل روستایی انجام شد.  به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان نهاوند

هم اینک پنج تیم هلال احمر شامل نجاتگران توانمند در حال امداد رسانی به روستانشینان و تخلیه آب از منازل روستایی با استفاده از پمپ آب و کف کش است.

و اما در شهرکرد مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۱۹۰ میلیمتر بارش در شهرستان کوهرنگ ثبت شده که این میزان بارش خسارت‌هایی را به بخش‌های زیربنایی و روبنایی، زمین‌های کشاورزی، تاسیسات آب و برق و همچنین خانه‌های مسکونی وارد کرده است.

البته مرتضی زمان‌پور این را هم افزود که با توجه به بارش‌های ۲ روز گذشته میزان جمع بندی نهایی خسارت‌های ناشی از بارش در شهرستان کوهرنگ بررسی و به‌زودی برآورد و اعلام خواهد شد.

و اما در خوزستان جاده اندیکا - شهرکرد در محدوده شط شیمبار بامداد روز چهارشنبه زیر آب رفت و تردد از این محور تا اطلاع ثانوی امکانپذیر نیست .

در ایلام، امداد رسانی به ۱۹ خانوار سیل زده در قالب ۷۴ نفر حادثه دیده بر اثر بارش های سیل آسای ۲ روز گذشته در مناطق مختلف این استان انجام شده و طی ۲۴ ساعت گذشته کنگاور با ۱۰۴ میلیمتر بیشترین و قصرشیرین با ۱۲ میلیمتر کمترین میزان بارندگی را داشته است.

خبر خوب اینکه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای ایلام با اشاره به بارش‌های شدید روزهای اخیر گفت: سدهای استان ظرفیت حداکثر بارش‌های پیش‌بینی شده را دارند و اوضاع بطور کامل تحت کنترل است و اینکه رهاسازی آب سدهای سه گانه استان (چم گردلان ایلام، دویرج دهلران، کنگیر ایوان) از روز جمعه هفته گذشته به منظور کنترل بارش‌های تند سیلابی به اراضی پایین دست سدها آغاز شد.

طالب صادقیان شهردار ایلام از پیدا شدن جسد جوانی که دیروز در سیلاب ایلام غرق شده بود، خبرداد. جسد این جوان صبح امروز در یکی از روستاهای پایین دست شهر پیدا شد.

مجتبی میهن پرست، رییس گروه پیش بینی هواشناسی ایلام نیز با اشاره به اینکه بارندگی های ۴۸ ساعت گذشته در این استان از میزان پیش بینی شده نیز فراتر رفته است این را گفت که مرکز استان در مدت یاد شده شاهد ۱۴۰ میلی متر بارندگی بوده؛ همچنین طی مدت یاد شده بخش میمه شهرستان دهلران با ۱۹۷ و شهر بدره با ۱۹۴ میلیمتر بارندگی بیشترین دریافت نزولات جوی را به خود اختصاص داده است.

گفته می شود که امروز سامانه بارشی از استان کرمانشاه خارج می شود اما در برخی از نقاط شرقی و جنوب شرقی استان همچنان بارش های پراکنده ای را شاهد خواهیم بود که در مناطق سردسیر به صورت بارش  پراکنده برف است.

بارش شدید باران در کرمانشاه منجر به تخریب یک دهنه پل و جاده روستای «دوردشت» در منطقه سرفیروزآباد از توابع شهرستان کرمانشاه شده است  عوامل راهداری در روستای دوردشت هم مستقرند و به زودی جاده بازگشایی می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز امروز خبرداد که  در اثر بارش‌های اخیر ۲۶ واحد مسکونی  در شهرستان های کرمانشاه، کنگاور و صحنه دچار آبگرفتگی شد.

رییس پلیس راه کرمانشاه گفت: هم اکنون همه راه‌های استان پس از حدود یک روز و نیم بارش شدید باران باز است و تردد به شکل روان در آنها جریان دارد. البته محور حمیل - ایلام که صبح روز گذشته به علت ریزش کوه مقابل تونل دوم این مسیر مسدود شده بود، همچنان بسته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هم گفته است که چهار رودخانه اصلی استان شامل قمرود، کرهرود، قره‌چای خنداب و ساوه در پی بارش‌های سنگین شبانه روز اخیرخروشان و سیلابی است ولی با تدابیر اتخاذ شده مشکلی ایجاد نشده است. دبی پیک( آبدهی حداکثری) رودخانه اراک و دوآب خنداب به ترتیب به ۱۰ و ۱۱۰ مترمکعب در ثانیه رسیده و بارش‌های ۲ روز اخیر موجب شده تا دبی پیک سد کمال صالح در یک مقطع به ۱۵۰ مترمکعب برسد.

در استان مرکزی یعنی شازند هم بارش باران در این شهرستان به ۲ خانه خشت و گلی خسارت شازند هم خسارت زد. برخی از منازل نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند که اقدامات لازم برای رفع این مشکلات در حال انجام است. تمام مسیل‌ها و رودخانه‌های شهرستان شازند به دلیل بارش باران اکنون سیلابی است و میزان خروج آب رودخانه قره‌چای در پل دوآب این شهرستان ۶۰ متر مکعب بر ثانیه است.

برچسب‌ها ایلام استان مرکزی سیل لرستان پروندهٔ خبری سیل دوباره در لرستان خطر وقوع سیل در برخی استانها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام استان مرکزی سیل لرستان سید موسی خادمی اقبال عباسی ایلام استان مرکزی سیل لرستان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدیریت بحران استانداری مدیرعامل شرکت آب منطقه سیل فروردین ماه امسال میلی متر بارندگی طغیان رودخانه ها دچار آبگرفتگی شد زمین های کشاورزی مدیرکل هواشناسی هواشناسی لرستان شرکت آب منطقه ای بارش های سیل آسا بارش شدید باران جمعیت هلال احمر شهرستان پلدختر برای مقابله برخی روستاهای حاشیه رودخانه میزان بارش ها شدید باران راه ارتباطی میانگین بارش روز چهارشنبه گونه ای سامانه بارشی استان لرستان دلیل بارش ورود سامانه کل هواشناسی استان مرکزی چهارم اسفند روز سه شنبه پیش بینی شد کل راهداری وقوع سیلاب پنجم اسفند بروز سیلاب ساعت گذشته استان هایی بارش باران روز دوشنبه بارش ها بارش های ۲ زیر آب رفت پایین دست بارشی قوی روز گذشته بالا آمدن آماده باش ششم اسفند لرستان هم استان هم همان روز بروز سیل مسدود شد شدت بارش وقوع سیل خرم آباد اثر بارش باید دید ۲۴ ساعت شده اند خرم رود روز ششم قطع شد هم گفت ثبت شد بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان

امتداد - مدیرشعب استان لرستان با حضور در محل احداث پروژه های نهضت ملی مسکن شهرستان برجرود در جریان پیشرفت این پروژه ها قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، داریوش عالی پور مدیر شعب استان لرستان در این بازدیدها که رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بروجرد و مسئولان مدیریت و شعب بانک مسکن این شهرستان نیزحضور داشتند؛ طی سخنانی بر تعامل بیشتر تعاونی ها و پیمانکاران بر تسریع در پیشرفت این پروژه ها تاکید کرد.

 

 

 

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۱۱هزار و ۱۵۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی به مبلغ ۲۴هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال  گفت: از این میزان تاکنون مبلغ ۱۴ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت این واحدها توسط بانک مسکن استان لرستان پرداخت شده است.

عالی پور افزود: از تعداد کل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان لرستان، یک هزار و ۴۱۷ واحد در شهرستان بروجرد قراردارد که  تامین مالی ساخت این واحدها به مبلغ شش هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال بر عهده بانک مسکن است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه ها  اظهار امیدواری کرد: با حمایت و مساعدت راه و شهرسازی استان و تعاونی های نهضت ملی مسکن سهم بانک مسکن از منابع شهرستان بروجرد افزایش یابد تا با تسریع در پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات بهترموجبات  آسایش و رضایت خاطر هم استانی های خود را فراهم کنیم.

داریوش آزاد بخت رییس اداره راه و شهرسازی بروجرد نیز با قدردانی از تلاش کارکنان بانک مسکن در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن گفت : بانک مسکن استان لرستان به عنوان بازوی پر توان اداره کل راه و شهرسازی با اقدام جهادی و پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن که اولویت دولت مردمی است نقش به سزایی در اجرا و پیشرفت این پروژه ها داشته و در این خصوص قدردان زحمات همه کارکنان بانک مسکن هستیم.

در ادامه این بازدید مسئولین تعاونی های مسکن بروجرد و پیمانکاران این پروژه ها ضمن ارائه گزارش عملکرد و پیشرفت کاری پروژه ها  به بیان مشکلات خود پرداخته و در این خصوص دستورات لازم در خصوص رفع موانع و حل مشکلات پروژه ها و تسریع در انجام فرآیند پرداخت تسهیلات ارایه شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • حضور بیش از ۶۰ پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • تقدیر وزیر اقتصاد از لرستان به دلیل پیشتازی در حذف مجوز‌های کاغذی
  • اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود
  • آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم