Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرچند بارها در خصوص «سواد رسانه ای شهروندان» و «اطلاع‌رسانی درست مسؤولان» مطالبی نوشته و تاکید شده است اما همچنان با وقوع یک بحران در هر دوی این حوزه خلاهای جدی نمایان می‌شود، خلأهایی که نتیجه‌اش مضطرب شدن کل جامعه بوده و هزینه‌اش را هم مردم می‌دهند و هم مسؤولان.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، «ویروس کرونا» موضوعی که نه تنها سرتیتر اخبار استان و کشور را به خود اختصاص داده بلکه در سطح بین‌الملل هم داغ‌ترین سوژه خبری است، طبیعی است در این شرایط بازار شایعه هم پررونق باشد و از هر گوشه‌ای اطلاعاتی منتشر شود که انسان را متحیر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند بارها در خصوص «سواد رسانه‌ای شهروندان» و «اطلاع‌رسانی درست مسؤولان» مطالبی نوشته و تاکید شده است اما همچنان با وقوع یک بحران در هر دوی این حوزه خلأهای جدی نمایان می‌شود، خلأهایی که نتیجه‌اش مضطرب شدن کل جامعه بوده و هزینه‌اش را هم مردم می‌دهند و هم مسؤولان.

یکی مصادیق این موضوع ارائه اطلاعات از روز نخست اعلام شیوع بیماری در کشور بود، روابط عمومی وزارت بهداشت ظهر ۳۰ بهمن ماه از ابتلای دو نفر به ویروس کرونا خبر داد و چند ساعت بعد خبر بعدی از مرگ این دو نفر حکایت داشت.

در اصفهان نیز روز ۵ اسفند ماه بود که نخستین بار خبر ابتلای ۲ نفر در رسانه‌ها منتشر شد و همان زمان هم گفته شد که یکی از دو فرد مبتلا درمان و مرخص شده است؛ این نحوه اطلاع‌رسانی این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید زودتر از این هم نسبت به این ابتلاها، اطلاعاتی وجود داشته اما تاکید مسؤولان مربوطه بر تکذیب کلیه خبرها بوده است.

از سوی دیگر آنچه باعث تشویش اذهان عمومی شده بازنشر برخی اخبار و اطلاعات غیرموثق توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی است، اطلاعاتی که صرفاً به یک استاد یا متخصص ارجاع می‌دهند و حتی برخی بدون این میزان از اعتبار، صرفاً برای تبلیغ یا جذب فالوور اقدام به انتشار اخباری از این دست می‌کنند.

یکی از نمونه‌هایی که در استان اصفهان در روزهای گذشته خبرساز شده، انتشار فایل صوتی منتسب به کلیدری معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که در آن شدت وخامت اوضاع را بیش از آنچه که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، می‌داند و اطلاعاتی از جلسه با مسؤولان استان ارائه می‌کند.

این در حالی است که کلیدری انتساب این فایل صوتی به خودش را تکذیب کرده و گفته این صحبت‌های او نیست، در اتفاقی عجیب این صوت که دو روز قبل بازنشر شده بود بار دیگر امروز با عناوینی دیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و حکایت از بازار داغی و کاسبی برخی از نقص در اطلاع‌رسانی و تعجیل مردم در واکنش به بیماری کرونا دارد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان بحران شبکه های اجتماعی سواد رسانه ای اطلاع رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۴۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت : افتتاح سد در کشور سریلانکا توسط مهندسان ایرانی قطعا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : سفر رئیس جمهور به سریلانکا برای افتتاح سدی انجام  شد  که به همت و اتکای دانش نزدیک به ۴۰۰ مهندس ایرانی از چندین سال پیش ساخته آن شروع شده بود.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم، مردم سریلانکا از سفر رئیس جمهور کشورمان بسیار خوشحال هستند؛ البته انجام این سفر در شرایط تحریمی، نشان دهنده این است که کشور به مسیر خود ادامه می‌دهد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تالکید کرد: یکی از محل‌های مهم برای درآمدزایی و تامین منابع در تمام کشور‌های دنیا، صادرات خدمات فنی و مهندسی است؛ افتتاح سد در کشور سریلانکا نیز توسط مهندسان ایرانی، در همین راستا انجام می‌شود که قطعا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت . 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • مردم اصفهان در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند
  • خلجی: سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ
  • توجه جدی آموزش و پرورش اصفهان به استعداد دانشجو معلمان
  • اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک
  • نشست اعضای ستاد شورای اطلاع رسانی استان با دستورکار تبیین شعار سال