Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@09:08:44 GMT

تب تند سیل در لرستان فروکش کرد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۶۵۹۰

تب تند سیل در لرستان فروکش کرد

‍‍‍‍‍‍

سامانه بارش های سیل آسا امشب در حالی لرستان را ترک می کند که طی 48 ساعت گذشته موجب بروز خساراتی به راه‌ها، ابنیه، خطوط برق و لوله‌های گاز و همچنین برخی واحدهای مسکونی و تجاری استان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، اوایل هفته جاری بود که سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی پر قدرت به غرب و جنوب غرب کشور خبر داد، خبری که اگرچه برای دیگر استان‌های این منطقه نوید بارندگی‌های خوبی را می‌داد، اما برای لرستان به واسطه تجربه بارش‌های سیل آسای فروردین، گویا چندان خوشایند نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش میانگین بارش 200 میلی‌متری باران برای برخی شهرهای لرستان از جمله خرم‌آباد، پلدختر و نورآباد، فراتر از میزان بارندگی‌های فروردین ماه بود، از این رو ستاد مدیریت بحران بلافاصله تشکیل جلسه داد و به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی به همراه تجهیزات ادارات اعلام آماده باش داد.

اواسط روز دوشنبه بارش باران در برخی نقاط لرستان آغاز شد و به تدریج ضمن شدت گرفتن، تمامی استان را در بر گرفت.

 

 

همان طور که پیش‌بینی شده بود، تداوم باران تنها پس از گذشت چند ساعت موجب آب گرفتگی معابر و منازل، طغیان رودخانه‌های سطح شهر و مسدود شدن برخی محورهای استان شد.

البته بایستی گفت بازسازی برخی نقاط آسیب‌دیده از سیل فروردین ماه همانند دیواره ساحلی پلدختر، پل‌های ارتباطی روستایی و محورهای مواصلاتی استان به واسطه تخصیص نیافتن اعتبارات ، هنوز انجام نشده، که این موضوع بیش از پیش در بارندگی‌های اخیر موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده بود.

اکنون و با گذشت بیش از 48 ساعت، میزان بارش‌های سیل آسا استان کاهش یافته و در برخی شهرها همچون خرم‌آباد، کوهدشت پلدختر به طور کامل قطع شده، ضمن اینکه این روند تا پایان امشب برای تمامی نقاط استان محقق خواهد شد.

 

پیش‌بینی درست و اعلام به موقع هواشناسی

سازمان هواشناسی برای سامانه بارشی اخیر استان، میانگین بارندگی را بین 130 تا 170 میلی‌متر تخمین زده بود، علاوه بر این ارسال اطلاعیه‌های به موقع و تشخیص نسبتا درست از میزان بارش‌ها، موجب شد که در مقایسه با سیل فروردین‌ماه، خسارات کمتری به واسطه برخی مدیریت‌ها به استان وارد شود.

بارش 140 میلی‌متری باران در لرستان/ نورآباد رکورد زد

مدیرکل هواشناسی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در تشریح آخرین آمار هواشناسی استان افزود: میانگین بارش‌ها در استان 140 میلی‌متر بوده که بیشترین میزان بارندگی با 146.4 میلی‌متر متعلق به نورآباد و کمترین میزان نیز برای الیگودرز با 70.1 میلی‌متر است.

بهروز مرادپور با بیان اینکه نسبت به میانگین بلند مدت، شاهد افزایش 30 درصدی بارش ها در استان هستیم، گفت: این در حالی است که نسبت به سال زراعی گذشته، کاهش 20 درصدی بارندگی‌ها را داریم.

وی از استقرار هوای سرد در استان با خروج سامانه فعلی خبر و ادامه داد: با توجه به بارش برف در گردنه‌ها و همچنین وجود رطوبت در نقاط مختلف، از امشب شاهد کاهش دمای هوا در استان خواهیم بود.

 

انسداد محور پلدختر به کوهدشت/ مسیر قدیمی پلدختر همچنان بسته است

رئیس پلیس راه لرستان نیز در تشریح آخرین وضعیت راه های استان به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر به دلیل تخریب، محور پلدختر به کوهدشت مسدود است.

مصطفی دالوند بیان داشت: همچنین برای جلوگیری از بروز خسارات، از ساعت 18 روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی محور قدیم پلدختر مسدود است.

وی با بیان اینکه آزادراه خرم-زال محور جایگزین محورهای مسدود شده است، گفت: همچنین رانندگان می‌توانند از مسیر «چولهول» و «دهلیج» به جای محور قدیمی پلدختر به خرم‌آباد استفاده کنند.

 

وضعیت نورآباد به حالت عادی برگشت/ برآورد خسارات پس از فروکش کردن آب

 با وجود اعلام وضعیت قرمز و بحرانی خواندن شرایط نورآباد طی شبانه روز گذشته، اما با کاهش بارندگی‌ها در ساعات ابتدایی امروز، خوشبختانه سیلاب به راه افتاده در سطح شهر فروکش کرد و اوضاع به حالت عادی برگشت.

بر اساس اعلام بخشدار مرکزی دلفان، راه ارتباطی حدود 100 روستای این بخش مسدود و 6 دهنه پل این شهرستان نیز دچار آسیب‌های جزئی و جدی شده‌اند.

با این وجود به برخی زیرساخت‌های این شهر خساراتی وارد شده، ضمن اینکه آب به برخی واحدهای مسکونی و تجاری منازل نورآباد وارد شده و این مهم، برآورد خسارت‌ها را به ساعات آتی و بررسی‌های دقیق موکول کرده است.

 

 

طغیان رودخانه «کشکان» و قطع شدن برق و گاز معمولان

تداوم بارش‌های سیل آسا باعث شد دبی رودخانه کشکان به بیش از 2 هزار میلی‌متر مکعب بر ثانیه برسد و در بخش‌هایی از این رودخانه شاهد طغیان و ورود آب به قسمت‌هایی از سطح شهرهای معمولان و پلدختر شویم.

قطعی گاز و برق در معمولان و پلدختر/ آب شرب در تمام نقاط در دسترس است

سرپرست شرکت گاز لرستان با اشاره به تخریب لوله گاز در منطقه کشکان به فارس گفت: این موضوع سبب شد که اشتراک بیش از 2 هزار مشترک روستای مجاور کشکان قطع شود.

فیروز خدایی از اتصال گاز شهروندان معمولانی و روستاهای تابعه به محض فروکش کردن آب کشکان خبر داد.

مدیر شرکت توزیع برق معمولان نیز به فارس گفت: به دلیل طغیان رودخانه کشکان و شکسته شدن تیرهای برق روستاهای افرینه و دمرود افرینه قطع شد.

علی محمودی با بیان اینکه در اثر بارش‌های شدید وطغیان رودخانه کشکان و تخریب راه‌های دسترسی به شبکه برق امکان ندارد، افزود: تلاش‌ها برای اتصال برق این مناطق ادامه دارد.

 

اقلام امدادی و غذایی به مقدار کافی در پل‌دختر ذخیره شده است

هم اکنون و با فروکش کردن سیلاب در پلدختر و تا حدودی پائین آمدن حجم ورودی به رودخانه کشکان، وضعیت نسبتا آرامی در این شهرستان حاکم است.

با این وجود به گفته معاون عمرانی استانداری لرستان؛ اقلام امدادی و مواد غذایی به میزان کافی در پل‌دختر ذخیره و کمپ‌های استقرار موقت برای اسکان شهروندان آماده شده است.

قطع راه ارتباطی 350 روستای استان

گودرز امیری همچنین اعلام داشت: 30 کیلومتر از محور مواصلاتی پل‌دختر-خرم‌آباد به زیر آب رفته و تا زمانی که آب فروکش نکند، مشخص نیست که آیا محور تخریب شده یا خیر.

وی با بیان اینکه خسارت جانی را در استان نداشتیم، گفت: در جریان سیل فروردین ماه امسال راه ارتباطی 350 روستای استان قطع و به صورت موقت برقرار شد، اما به دلیل محدودیت اعتباری پل‌های دائمی در مسیر این روستاها احداث نشده و پل‌های موقت احداثی نیز قطع شده‌اند.

معاون عمرانی استانداری لرستان از برآورد نهایی خسارت‌های وارد آمده به زیرساخت های استان طی روزهای آینده خبر داد.

 

خسارت 600 میلیارد تومانی سیل به راه‌های لرستان

معاون سازمان راهداری کشور عصر امروز و در بازدید از مناطق سیل‌زده لرستان با اشاره قطع راه ارتباطی 243 روستای استان، افزود: همچنین در 258 نقطه در لرستان ریزش و رانش داریم.

خداداد مقبلی بیان داشت: برآورد اولیه نشان از خسارت 600 میلیارد تومانی سیل به راه‌های لرستان دارد.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های راهداری در منطقه مستقر هستند، گفت: طی امروز و فردا با امکانات استان به‌دنبال بازگشایی هستیم.

بر اساس این گزارش، بارش باران، نعمتی الهی است که اگر از ظرفیت‌های این موهبت الهی، درست و با مدیریت صحیح، بهره لازم را نبریم، قطعا دچار خسارت‌های جبران ناپذیری خواهیم شد.

خوشبختانه با هشدارهای به موقع سازمان هواشناسی، شاهد آسیب کمتر سیل در مقایسه با بارش‌های شدید ابتدای سال بودیم، با ابن وجود در نقاط آسیب‌دیده و تخریب شده از سیل گذشته، بیشترین میزان خسارت را داشتیم.

بیش از 11 ماه از وقوع سیل فروردین می‌گذرد و هنوز راه‌های سیل زده استان بازسازی نشده‌اند و پل‌های ارتباطی به ویژه در محورهای روستایی به طور موقت احداث شده‌اند.

بارش اخیر باران تلنگری بود بر مدیریت مدیرانی که بهترین فرصت‌ها و زمان را برای پیگیری تخصیص‌های سیل گذشته از دست داده بودند و امروز علاوه بر خسارات قبلی، بار مضاعف دیگری بر دوش استان نهاده‌اند.

امید می‌رود ستاد مدیریت بحران ضمن بهبود عملکرد در جهت کاهش آسیب‌های احتمالی پدیده‌های طبیعی، بر جذب اعتبارات ویژه سیل گذشته و حال حاضر اهتمام ویژه ورزند.

گزارش از پریسا قربانی نژاد

انتهای پیام/85018

منبع: فارس

کلیدواژه: سیل لرستان بارش مدیریت بحران طغیان رودخانه رودخانه کشکان بارش های سیل سیل فروردین فروردین ماه راه ارتباطی بارندگی ها خرم آباد میلی متر بارش ها شده اند راه ها قطع شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۶۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

دیگر خبرها

  • غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان
  • بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان
  • پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان
  • مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر
  • خسارت ۵۷ میلیاردی سیل به راه‌های جنوب کرمان
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • بهشتی با گل سنگ‌های سبز و مخملی در لرستان+فیلم
  • راه ارتباطی هشت روستای کوهستانی منطقه ریگان قطع شده است
  • حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد