Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@12:25:43 GMT

تغییرات ناگهانی و غیرقابل برگشت در قطب شمال

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۶۵۹۵

تغییرات ناگهانی و غیرقابل برگشت در قطب شمال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان هشدار می‌دهند که کل جهان در حال حرکت به سمت یک بحران آب و هوایی است، حاشیه اقیانوس منجمد شمالی هم اکنون از این اثرات متاثر شده است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که منطقه قطب شمال از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹  تحت تغییر ناگهانی و چشمگیری قرار گرفته است. کارشناسان هراس دارند، این تغییرات غیرقابل برگشت و نشانه‌های از بروز اتفاقی باشد که قرار است در آینده رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در این مطالعه داده‌های مربوط به دمای آب، سطوح یخ سطح دریاها و الگوهای حیات وحش را در دو منطقه در «دریای برینگ» و  «دریای چوکچی» که هر دو میان آلاسکا و روسیه قرار دارند، بررسی کردند. 

پژوهشگران نتیجه گرفتند که قطب شمال با سرعت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان در حال گرم شدن است که این موضوع به باقی ماندن یخ‌های دریایی کمتر و ذوب شدن زودهنگام برف و ذوب شدن لایه منجمد دائمی زمین منجر شده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که در نتیجه این تغییرات زیست محیطی، نهنگ‌ها به سمت جنوب مهاجرت نمی‌کنند، خوک‌های دریایی در این منطقه زاد و ولد نمی‌کنند و سایر حیوانات دریایی نیز به تعداد زیاد جان خود را از دست می‌دهند. 

محققان میزان تغییر مشاهده شده در مدت زمان این مطالعه را شوک‌آور اعلام کردند و گفتند: یکی از یافته‌های اصلی این مطالعه این بود که آب‌های نزدیک به بستر دریا که معمولا در طول سال یخ‌زده باقی می‌مانند، بخش‌هایی از آن در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، گرم شده بودند. همچنین یخ‌زدگی آب دریا که معمولا هر پاییز آغاز می‌شود، در ژانویه و یا حتی برخی اوقات در فوریه یا وجود نداشت و یا کمتر از حد متوسط بود.

محققان متوجه شدند که عقب‌نشینی یخ بهاری در چند سال گذشته زودتر از حد معمول رخ داده بود. همچنین نبود یخ و دمای هوای گرم به اندازه قابل توجهی بر حیات وحشی که این منطقه را خانه خود می‌دانند، تاثیر گذاشته است بطوریکه جمعیت «روغن ماهی‌های اطلسی» در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ فراوان‌تر بود.

همچنین شمار ماهی‌های «سالمون صورتی» به اندازه قابل توجهی در دریای برینگ در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و نهنگ‌های قطبی که معمولا در طول ماه‌های سرد به جنوب میروند، در طول سال از جای خود حرکت نکردند.

از سوی دیگر خوک‌های دریایی که از این منطقه برای زاد و ولد خود استفاده می‌کردند، غایب بودند و گزارش شد که شمار زیادی از آن‌ها در سواحل دریای برینگ و چوکچی مرده‌اند.

کد خبر 487273 برچسب‌ها قطب شمال

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قطب شمال قطب شمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد

عربستان با ارسال یادداشتی اعتراضی خود به دبیرخانه سازمان ملل متحد نسبت به اقدام اخیر دولت امارات متحده عربی در اعلام منطقه الیاسات به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی شکایت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی یادداشت اعتراضی را علیه دولت امارات متحده عربی به سازمان ملل متحد ارسال کرد.

ریاض در یادداشت اعتراضی خود اقدام دولت ابوظبی در اعلام منطقه الیاسات به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی را غیرقانونی خوانده است.

عربستان در متن یادداشت خود اظهار داشته است که اعلامیه امارات در مورد منطقه الیاسات را به رسمیت نمی شناسد و خواستار پایبندی دولت امارات به توافقنامه منعقد شده مرزی میان دو کشور در سال 1974 است.

مقامات سعودی مدعی هستند اقدام دولت امارات در اعلام منطقه الیاسات در خلیج فارس به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی حقوق قانونی دولت ریاض از جمله محدوده دریای سرزمینی و منطقه دارای حاکمیت مشترک دو کشور را نقض می کند.

عربستان و امارات پس از هفتم اکتبر؛ گریز از بحران منطقه‌ای، ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی با رژیم صهیونیستیپشت پرده اختلافات بن زاید و بن سلمان

 

دو جزیره «مکاسب» و «القفای» از جمله نقاطی است که در زمره مناطق تحت حاکمیت مشترک دو کشور جای دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • عرق بدن‌تان بوی بدی می‌دهد؟ دچار کمبود این دو ویتامین هستید
  • عربستان علیه امارات به سازمان ملل شکایت کرد
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد
  • بارش ناگهانی برف در یزد + فیلم
  • جشن دانش آموزان منطقه پدافند هوایی شمال شرق در مشهد
  • قبرس حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی ایران را غیرقابل قبول خواند
  • قبرس حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی ایران را غیرقابل خواند