Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تولید بذر گواهی‌شده در گیلان با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده از آغاز توزیع یک هزار و ۶۵۰ تن بذر بوجاری شده در استان خبر داد.

علی درجانی امشب در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت از توزیع بیش از یک هزار و ۶۵۰ تن بذر مادری و گواهی‌شده برنج در گیلان خبر داد و اظهار کرد: این بذرها با انواع ارقام برنج بومی و پرمحصول شامل هاشمی، خزر، گیلانه و سایر ارقام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این بذرها توسط چهار شرکت، دو تولیدکننده دولتی و خصوصی توزیع می‌شوند، افزود: این بذرها با نظارت سازمان جهاد کشاورزی، مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید و عملیات فرآوری و بوجاری آن انجام‌شده و توزیع آن در شهرستان‌هایی که ازنظر تقویم زراعی زودتر از سایر مناطق استان نشاکاری در آن شروع می‌شود، آغازشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تولید بذر برنج در  استان با افزایش ۴٠ درصدی همراه بوده، گفت: این میزان بذر سطحی برابر ۳۳ هزار هکتار را پوشش خواهد داد که معادل ۱۴ درصد اراضی شالیزاری استان است.

درجانی با اشاره به اینکه ارزش ریالی بذر تولیدشده بالغ‌بر ۲۵٠ میلیارد ریال است، افزود: دولت به جهت حمایت از کشاورزان مصرف‌کننده این بذور و توسعه این صنعت، بالغ‌بر ۳٠ میلیارد ریال یارانه اختصاص داده که با کاهش قیمت تمام‌شده در بین زارعین توزیع خواهد شد. 

وی با بیان این‌که توزیع بذر در حوزه مرکزی و شهرستان‌های غرب استان نیز در هفته آتی صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: کشاورزان شهرستان‌های شرق استان هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها، کارگزاری‌های رسمی توزیع نهاده‌های کشاورزی و شرکت‌های تعاونی روستایی محل سکونت خود نسبت به دریافت بذر اقدام نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین به شخم زمستانه کشاورزان گیلانی اشاره کرد و افزود: شالی‌کاران از دی‌ماه امسال تاکنون ۹۰ هزار هکتار معادل ۳۸ درصد از شالیزار‌های خود را شخم زمستانه زدند.

درجانی با اشاره به وجود روان آب‌های ناشی از نزولات آسمانی و رها کردن آب سد سفیدرود، گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات شخم زمستانه تا پایان سال ۸۰ درصد پیشرفت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان همه‌ساله ۸۰ درصد از شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم زمستانه می‌زنند، تصریح کرد: حدود ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی سد سفیدرود است که بیشترین آب آن برای نشاء و آبیاری در مراحل رشد رویشی و زایشی برنج استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مصرف بهینه و به‌موقع از آب‌های سطحی، بهره‌گیری از نزولات جوی را یکی از راه‌های مدیریت مصرف بهینه عنوان کرد و گفت: از بین رفتن کانون‌های زادآوری آفات گیاهی به‌ویژه کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم زمستانه شالیزار‌ها است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: جهاد کشاورزی گیلان شخم زمستانه نهال کشاورز رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان شخم زمستانه هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۷۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان

سید عماد شاهرخی،  در نشست طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان، گفت: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته‌است.

او با بیان اینکه ۳۲۶ مهندس کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان هستند، اضافه کرد: ۶۹ شبکۀ مراقبت با ۴۲۰ نیرو کار رصد و پایش بیماری‌ها را در سطح مزارع انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ۲۴ درصد از اراضی کشاورزی این استان آبی و ۷۶ درصد اراضی دیم است، تأکید کرد: ۳۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سامانۀ دیمزار‌ها ثبت شده‌است.

شاهرخی بیان کرد: سطح زیر کشت گندم در امسال ۱۰۴ درصد، جو صددرصد، نخود ۷۳ درصد، عدس ۶۲ درصد، گیاهان علوفه‌ای صددرصد، دانه‌های روغنی ۱۰۶ درصد و گیاهان دارویی ۷۱ درصد تحقق پیدا کرده‌است.

او یادآور شد: ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان تحت‌پوشش بیمه است و حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی ۱۳۵ درصد تحقق یافته‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: کشت عمود بر جهت و شیب ۱۰۲ درصد، کشت مستقیم بدون شخم ۷۱ درصد، تبدیل آیش به کشت ۱۱۵ درصد، رعایت تراکم بهینه ۱۳۰ درصد و مصرف ۸۰ درصد اوره به پایه صددرصد در لرستان تحقق پیدا کرده است.

او شرح داد: بذور اصلاح‌شدۀ گندم ۹۳ درصد، جو ۵۵ درصد، نخود ۵۴ درصد، عدس ۸۰ درصد، دانه‌های روغنی ۴۵ درصد، گیاهان علوفه‌ای صددرصد و گیاهان دارویی صددرصد تحقق پیدا کرده است.

شاهرخی با اشاره به مبارزه با آفات و بیماری‌ها در طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان، خاطرنشان کرد: کنترل علف‌های هرز در سطح ۱۱۳ هزار هکتار گندم و ۵۴ هزار هکتار جو انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی این استان، یادآور شد: مبارزه با آفات در سطح ۱۵ هزار هکتار در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها انجام شده است.

او با اشاره به اجرای دو پایگاه نوآوری در راستای ارتقای بهره‌وری و انتقال دانش نوین به مزارع کشاورزی لرستان، اضافه کرد: این دو پایگاه در راستای تراکم غلات و حبوبات در خرم‌آباد و کوهدشت مستقر است.

شاهرخی گفت: میزان مصرف کود‌های پتاسه ۳۰ درصد و فسفاته ۲۰ درصد در سال زراعی جدید افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • رفع تداخل ۱۰۰۰ پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • ۵۹۰۰ هکتار اراضی غیرملی در استان بوشهر تثبیت شد
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز
  • شالیکاران گیلانی نسبت به دریافت حواله کود، اقدام کنند
  • ۸۰۵ هکتار از شالیزارهای مازندران بیمه شدند
  • تامین بیش از ۳۲ هزار تن انواع کود شیمیایی در گیلان
  • تأمین بیش از ۳۲ هزار تن کود شیمیایی در گیلان