Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-24@11:03:14 GMT

آثار کرونا بر بازار شب عید

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۷۹۷۵

مدیران رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها هم از ریزش شدید مشتریان‌شان می‌گویند. این ریزش شدید مشتریان در آستانه شب عید به بوتیک‌داران، کفش‌فروشی‌ها، آرایشگران و فروشندگان لوازم آرایشی و... رسیده است. آنها می‌گویند که مشتریان در خانه نشسته‌اند و کالاهایشان را به فروشگاه‌های آنلاین سفارش می‌دهند. روابط عمومی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین هم با تأیید این موضوع می‌گوید که حجم سفارش‌های‌شان نسبت به پارسال به یک‌ونیم تا دوبرابر رسیده است

کرونا کاسبی بازاری‌ها را به هم ریخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی خریداران از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید عمده می‌کنند. آنها می‌گویند که از کمبود ماسک و ژل بهداشتی و شوینده‌ها چشم‌شان ترسیده و ممکن است این اتفاق برای بازار مواد غذایی و رب و ماکارونی و گوشت و... هم تکرار شود. با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم جای نگرانی وجود ندارد. مدیران رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها هم از ریزش شدید مشتریان‌شان می‌گویند. این ریزش شدید مشتریان در آستانه شب عید به بوتیک‌داران، کفش‌فروشی‌ها، آرایشگران و فروشندگان لوازم آرایشی و... رسیده است. آنها می‌گویند که مشتریان در خانه نشسته‌اند و کالاهایشان را به فروشگاه‌های آنلاین سفارش می‌دهند. روابط عمومی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین هم با تأیید این موضوع  می‌گوید که حجم سفارش‌های‌شان نسبت به پارسال به یک‌ونیم تا دوبرابر رسیده است. رضا الفت‌نسب، عضو هیأت‌مدیره کسب‌وکارهای اینترنتی هم با تأیید این موضوع می‌گوید که کسب‌وکارهای آنلاین درحال برنامه‌ریزی برای رساندن بهداشتی محموله‌های خرید به مردم هستند.

ضربه کاری به رستوران‌داران

خیابان‌های تهران خلوت‌تر و کم‌ترافیک‌تر از همیشه است، آن‌هم درست در شب عید و اوج خریدها. کرونا حسابی مردم را ترسانده است. رستوران‌داران که ٢٤‌هزار‌میلیارد تومان در ‌سال گردش مالی دارند، می‌گویند که بعد از گرانی گوشت و کاهش شدید قدرت خرید مردم، حالا کرونا ضربه کاری را به صنف‌شان وارد کرده است.

صاحب یک رستوران در منطقه بهار شمالی که به واسطه تجاری‌بودن منطقه مشتریان زیادی هم داشته، با اشاره به کاهش ٧٠‌درصد از فروش خود می‌گوید: «از روز چهارشنبه هفته گذشته که شایعات درباره شیوع کرونا درکشور جدی‌تر شده، فروش‌مان کم شد اما از ابتدای هفته تا امروز زیاد مشتری نداشتیم که مجبور شدیم رستوران را به حالت تعطیل دربیاوریم.»صاحب یک رستوران دیگر در منطقه صادقیه هم با اشاره به اینکه شایعات پخش‌شده در فضای مجازی مشتریان آنها را ترسانده، می‌گوید: «در روز به‌طور میانگین ٤٠ تا ٥٠ سفارش غذا داشتیم اما با شیوع کرونا تعداد سفارش‌های‌مان به ١٠ تا ١٥ مورد در روز رسیده است.»

علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس درباره تعطیلی رستوران‌ها می‌گوید: «از زمان شیوع کرونا، کسب‌وکارهای اعضای این اتحادیه آسیب جدی دیده است، به‌گونه‌ای که واحدهای زیادی تا آستانه تعطیلی پیش خواهد رفت. مردم سعی می‌کنند که کمتر غذای بیرون سفارش دهند.» به گفته او، بسیاری از رستوران‌های تهران بین ٣٠ تا ٤٠‌درصد ریزش مشتری داشته‌اند و تعطیلی رستوران‌ها بیشتر در جنوب شهر و مرکز شهر که شلوغ هستند، اتفاق افتاده و در شمال شهر کمتر شاهد تعطیلی بوده‌ایم.»

محسن نظری، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی هم در این‌باره به ایرنا گفته است: «واحدهای صنفی ما صد‌درصد تعطیل شده‌اند. اصلا مشتری ندارند. ما ۵‌هزار واحد صنفی داریم. ضربه‌ای که از این ویروس می‌بینیم، هزینه سرسام‌آوری است که اصلا نمی‌توانیم آن را محاسبه کنیم.»

پاساژهای خلوت و بی‌مشتری در آستانه نوروز

به جز رستوران‌داران، سایر اصناف بازار هم اوضاع شب عید به کام‌شان زهر شده است. صاحب یک مغازه لباس‌فروشی در پاساژ پردیس در خیابان ولیعصر از نبود مشتری و کسادبودن بازار می‌گوید: «همه امید مغازه‌دارها به فروش شب عیدشان است. در روزهای اخیر حتی پرنده هم در پاساژ ما پر نمی‌زند و هیچ فروشی نداشته‌ایم. جنس‌های زیادی برای فروش شب عید سفارش داده بودیم اما حالا همه جنس‌ها روی دست‌مان مانده است. اگر وضع تا یکی دو روز آینده هم همین‌طور باشد، پاساژ تعطیل می‌شود، چون بازبودن آن فقط هزینه دارد.»یکی دیگر از اهالی این پاساژ می‌گوید: «منطقه‌ای که ما در آن قرار داریم، منطقه شلوغی است، اما این روزها حتی کسی برای قدم‌زدن هم به این منطقه نمی‌آید، چه برسد برای خریدکردن. با توجه به اینکه بسیاری از مراسم عقد و عروسی هم کنسل شده، فروش‌مان کاملا صفر شده و حتی به خیاط‌ها گفته‌ایم دوخت لباس‌های جدید را متوقف کنند تا ببینیم وضع چطور پیش می‌رود.»

صاحب یک مغازه سیسمونی و لباس کودک در خیابان بهار هم به‌شدت نگران اوضاع مغازه‌اش در شب عید است. او می‌گوید در روزهای اخیر هیچ فروشی در کار نبوده است: «اسفند ماهی است که بسیاری از خانواده‌ها برای خرید لباس‌های زمستانی ‌سال بعد اقدام می‌کنند اما در روزهای اخیر تقریبا تمام مغازه‌های خیابان ما روزهای‌شان را بدون فروش به شب رسانده‌اند. پاساژها به‌شدت خلوت هستند و برخی از آنها تعطیل کرده‌اند.»

یکی از فروشندگان کفش و لباس مردانه در خیابان فردوسی هم با اشاره به کسادی بازار می‌گوید: «در روزهای اخیر هیچ فروشی نداشته‌ایم، به‌طوری که از روز سه‌شنبه تصمیم گرفتیم اجناس‌مان را با ٥٠‌درصد تخفیف بفروشیم، اما مشکل اینجاست که مردم از ترس ابتلا به کرونا از خانه خارج نمی‌شوند و تا وقتی هم که اوضاع این‌طور باشد، باید قید فروش را بزنیم.»

کرونا در بازار مسکن هم اختلال ایجاد کرد

جالب است که کرونا یقه بنگاه‌داران مسکن را هم گرفته است. با اینکه معاملات مسکن شهر تهران در یک‌ماه اخیر ۲۰‌درصد بالا رفته، در چهار روز اخیر همزمان با احتمال شیوع کروناویروس از حجم مراجعات حضوری برای بازدید واحدها کاسته شده است. به دنبال شیوع بیماری کرونا واسطه‌های ملکی می‌گویند، با وجود رونق مناسبی که طی هفته‌های اخیر در بازار مسکن ایجاد شده و نگرانی‌هایی بین طرفین معامله برای مواجهه رودررو با یکدیگر دیده می‌شود، شیوع بیماری کرونا به یکباره تعداد بازدیدها در هفته اول اسفندماه کاهش یافته و اگر این بیماری از سطح فعلی فراتر برود، این احتمال وجود دارد که تعداد قراردادهای بازار مسکن تحت‌تأثیر قرار بگیرد.در این میان راننده‌های تاکسی هم دلِ پُری از کرونا دارند. آنها می‌گویند که مسافران به رانندگان تاکسی دیگر اعتماد نمی‌کنند و می‌گویند که رفت‌وآمد با اتوبوس و مترو امن‌تر است، چون حداقل این وسایل نقلیه سمپاشی می‌شوند. آنها می‌گویند که ٣‌هزار تومانی‌شدن بنزین درآمد رانندگان تاکسی را به حدود نصف رسانده و حالا در آستانه عید ،کرونا وضع شغلی آنها را به هم ریخته است. در این میان، کرایه تاکسی‌های آنلاین هم که شب عید به اندازه تعرفه تاکسی‌های تلفنی افزایش داشت، حدود ٢٠ تا ٢٥‌درصد نسبت به روزهای عادی ‌سال کاهش داشته است؛ چراکه رانندگان آنلاین هم می‌گویند که با ورود کرونا مردم دیگر به تاکسی‌های آنلاین هم اعتماد ندارند.

 

شهروند

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000HMa برچسب ها: رستوران ، خرید کالا ، خرید آنلاین ، قهوه خانه ، بازار شب عید ، ویروس کرونا ، کرونا

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: رستوران خرید کالا خرید آنلاین قهوه خانه بازار شب عید ویروس کرونا کرونا فروشگاه های آنلاین آنها می گویند روزهای اخیر آنلاین هم رستوران ها شیوع کرونا شب عید صاحب یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۷۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • واکنش شهردار تهران به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • واکنش زاکانی به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • مهروموم یک رستوران در شادگان
  • تعطیلی یک رستوران در شادگان
  • مهر و موم یک رستوران در شادگان
  • پلمب یک رستوران بدلیل تخلفات بهداشتی در شادگان
  • دیجی کالا ؛ بزرگ ترین بازار آنلاین موبایل ایران
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند