Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@10:34:44 GMT

کدام شغل‌ها مراقب کرونا باشند؟

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۸۱۴۳

کدام شغل‌ها مراقب کرونا باشند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از زمان شیوع ویروس کرونا در ووهان چین بیش از دو ماه می گذرد. این ویروس ناشناخته به سرعت مرزها و قاره‌ها را در نوردیده و طبق آمارها تاکنون به بیش از ۳۸ کشور دنیا سرایت کرده است. دولت چین در همان روزهای شیوع بیماری تمرکز خود را بر روی مهار این ویروس گذاشت و تلاش کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن با قرنطینه شهر "ووهان" و شناسایی افراد مبتلا به این ویروس جلوی گستردگی و انتشار آن را بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین از ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در ۱۰ روز تا بسیج تمام امکانات خود و دستگاههای دیگر دریغ نکرد حتی شرکتهای خودروسازی چین چند خط تولید خود را به تولید انواع ماسک پزشکی، دماسنج و مواد ضدعفونی کننده اختصاص دادند. شرکتهای مطرح و برندی همچون هواوی و شیائومی هم برخی خطوط تولید خود را به حالت تعلیق درآورند و در بحث لجستیک و مالی به کمک دولت آمدند تا با این بحران ملی مقابله کنند.

دولت چین در همان روزهای اول با انتشار مقالات علمی، مشاوره‌های بهداشتی و تامین امکانات مورد نیاز بهداشتی در جهت حفظ سلامت مردم و مقابله با این ویروس برآمد و در این بین پس از برقراری آرامش نسبی، برنامه حفظ اشتغال کارکنان مشاغلی که مرتبط با این ویروس بودند را در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی کرد تا کسب و کارها به وضعیت عادی برگردند. این برنامه بر مبنای فضای مجازی و به منظور عدم مراجعه حضوری مشتریان و عرضه‌کنندگان طراحی شده بود و اپلیکیشن‌ها و سایتهایی را برای سفارش آنلاین غذا و تحویل آن ایجاد و معرفی کرد تا مردم بدون آنکه از خانه خارج شوند از طریق فضای مجازی خریدهای خود را انجام دهند.

این کار دولت چین برای جلوگیری از بیکار شدن نیروهای کار و حفظ اشتغال موجود بنگاهها و جلوگیری از ضربه به اقتصاد چین صورت گرفت و با یک حکمرانی و مدیریت صحیح هم به یاری و درمان مبتلایان شتافت و هم از رکود مشاغل خود جلوگیری کرد. اما ذکر این مطلب مقدمه‌ای بود برای آنکه به بررسی تاثیر کرونا ویروس در مشاغل کشورمان بپردازیم.

در حال حاضر بسیاری از رستوران‌ها، تالارها، کافی‌شاپها، سینماها و حتی مراکز خرید تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارند و به گفته صاحبان برخی از این مشاغل به دلیل نگرانی مردم از این ویروس با رکود نسبی مواجه شده‌اند اما بسیاری دیگر تلاش کرده‌اند با رعایت نکات بهداشتی و اطمینان خاطر به مشتریان از کسادی بازار در شرایط حاضر جلوگیری کنند.

کارکنان بیمارستانها و درمانگاهها و حتی داروخانه‌ها بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند که طبعا حفظ سلامت آنها به دلیل کمک به همنوعان باید در اولویت قرار گیرد.

یکی دیگر از مشاغلی که تحت تاثیر این ویروس است، نانوایی‌ها هستند که لازم است نانوایان ضمن رعایت نکات بهداشتی و در صورت لزوم زدن ماسک،  پس از پخت نان از دستکش برای دادن آن به مشتری استفاده کنند تا کمترین میزان خطر را به لحاظ آلایندگی احتمالی این ویروس داشته باشند.

از دیگر کسب و کارهایی که در معرض این ویروس قرار دارد،  مغازه‌ها و سوپرمارکتها و مراکز خرید بزرگ هستند که در هنگام عرضه مواد خوراکی و غذایی یا سایر خدمات باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

میادین میوه و تره‌بار، روز بازارها و نمایشگاهها نیز از گسترس این ویروس در امان نیستند و شیرینی فروشی‌ها و قصابی‌ها لازم است به جهت آنکه مستقیما با سلامت مردم در ارتباطند رعایت نکات بهداشتی و حتی استفاده از تجهیزات بهداشتی را فراموش نکنند.

رانندگان تاکسی نیز از دیگر صاحبان مشاغلی هستند که بیشترین مواجه با این ویروس را دارند. مسافران و رانندگان باید برای حفظ سلامت خود از دادن و گرفتن پول حتی الامکان بدون دستکش خودداری کنند و در صورت عدم استفاده از دستکش در اولین فرصت با مواد ضد عفونی یا آب و صابون دستهای خود را بشویند تا ناقل این ویروس نباشند.

بی تردید کرونا ویروس در تمام دنیا بسیاری از بازارهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و تنها مختص به کشورمان نیست. با توجه به گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری‌های اطلاعاتی بهترین راهکار برای عرضه محصولات و فروش تولیدات بسیاری از کسب و کارها و صاحبان مشاغل در این شرایط استفاده از فضای مجازی است که می‌تواند به شکل آنلاین و ار طریق فضای مجازی یا انواع پیام رسان‌ها صورت گیرد تا هم کمترین مواجهه مردمی را به دنبال داشته باشد و هم به حفظ اشتغال نیروهای کار و جلوگیری از تعطیلی و رکود کسب و کارها منجر شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شیوع بیماری مشاغل بیماری ویروس کرونا ویروس چینی کرونا ویروس نکات بهداشتی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۸۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • معاینه رایگان سالمندان کم توان در هفته سلامت
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری