Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@05:04:24 GMT

مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها؛ همه علیه سندرز

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۸۹۹۵

مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها؛ همه علیه سندرز

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت سندرز در نخستین مناظره پس از پیروزی‌های چشمگیرش در سه ایالت اولیه‌ای که انتخابات مقدماتی در آن‌ها برگزار شد، مورد حمله دموکرات‌ها قرار گرفت، اما وی از برنامه‌های چپ‌گرایانه خود دفاع کرد. مناظره سه‌شنبه شب یک مناظره هرج‌ومرج گونه بود که نامزد‌ها علیه یکدیگر صحبت می‌کردند و میانه‌رو‌ها نتوانستند به اتحاد برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طور خلاصه مناظره سه‌شنبه شب را کارشناسان این‌گونه توصیف می‌کنند: «در یک مناظره داغ و بی‌نظم، رقبای دموکرات سندرز هشدار دادند که نامزدی نهایی او برای حزب فاجعه‌بار خواهد بود.»

به گزارش دنیای اقتصاد، مناظره دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی با حضور برنی سندرز، مایکل بلومبرگ، پیت بوتیجج، الیزابت وارن، جو بایدن، ایمی کلوبوچر و تام استه‌یر برگزار شد. نامزد‌های دموکرات در مناظره کارولینای جنوبی به کرات بر سر یکدیگر فریاد زدند و بار‌ها به محدودیت زمانی برای سخن گفتن هیچ‌توجهی نکردند.

مخالفان سندرز در تاختن به او و هشدار درباره ریسک انتخاب وی برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ موضع واحدی داشتند. پیت بوتیجج، نامزد جوان دموکرات‌ها و شهردار سابق بند جنوبی از ایندیانا از برنامه‌های برنی سندرز در زمینه بهداشت و خدمات درمانی عمومی به‌شدت انتقاد کرد و درباره هرج‌ومرج ناشی از پیروزی سندرز هشدار داد.

بوتیجج افزود: «اگر سندرز نامزد نهایی دموکرات‌ها شود، این به معنای افزوده شدن چهار سال به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.» با این حال سندرز به‌رغم دریافت حملات از سوی دیگر نامزد‌های دموکرات تا حد زیادی توانست موضع خود را حفظ کند. او با دفاع از برنامه اقتصادی و اجتماعی خود، دستیابی به خدمات درمانی برای همه آمریکایی‌ها را به‌عنوان بخشی از حقوق آن‌ها دانست.

سندرز در این مناظره خطاب به رای‌دهندگان آمریکایی گفت: «اگر شما می‌خواهید ترامپ را شکست دهید، برای این کار به پایگاه مردمی بی‌سابقه و جنبشی متشکل از سیاه‌پوستان، سفیدپوستان، لاتین‌تبارها، آمریکایی‌های بومی و آسیایی تبار‌ها نیاز دارید تا این جنبش برخیزد و برای عدالت بجنگد. این همان چیزی است که جنبش ما درحال انجام دادن است.»

مایکل بلومبرگ میلیاردر آمریکایی یکی دیگر از نامزد‌های دموکرات هم در این مناظره به برنی سندرز تاخت و گزارش اخیر واشنگتن پست درباره ادعای کمک روسیه به سندرز برای پیروزی در انتخابات را تکرار کرد. بلومبرگ که طبق برخی نظرسنجی‌ها در رتبه دوم نامزد‌های دموکرات قرار دارد، خطاب به نامزد پیشتاز این حزب گفت: «ولادیمیر پوتین فکر می‌کند که دونالد ترامپ باید رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باشد و به همین دلیل روسیه دارد به شما برای انتخاب شدن (در حزب دموکرات) کمک می‌کند تا به او (ترامپ) ببازید.»

افزون بر این بلومبرگ با توجه به جایگاهی که در نزد جمهوری‌خواهان متعادل دارد، گفت: «آیا کسی در این اتاق هست که فکر کند، سندرز می‌تواند رای جمهوری‌خواهان میانه‌رو را کسب کند؟»

سندرز در رد این اظهارنظر بلومبرگ گفت: «آهای آقای پوتین! اگر من رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باشم، حرف مرا باور کنید که به شما اجازه دخالت در هیچ انتخاباتی را نخواهم داد.» یکی از محور‌های حملات به برنی سندرز، اظهارات او درباره فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا و کارنامه او در بالا بردن سطح بهداشت و درمان در این کشور بود.

رقبای دموکرات سندرز او را متهم کردند که بدون توجه به «دیکتاتوری» کاسترو به تمجید از او پرداخته است، اما نامزد پیشتاز دموکرات‌ها با رد این اظهارنظر گفت: «من با همه دیکتاتوری‌ها چه در عربستان سعودی باشد چه در کوبا یا چین مخالفت کرده‌ام.»

سندرز در دفاع از مواضع خود به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی اشاره کرد و در رد آن گفت: «البته شما مجبور نیستید که نامه‌های عاشقانه رد و بدل کنید.» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها که خود یهودی است، درباره اسرائیل و بنیامین نتانیاهو مواضع قبلی خودش را تکرار کرد و نتانیاهو را نژادپرست خواند.

او با دفاع از تصمیم خودش برای تحریم از شرکت نکردن در اجلاس هفته آینده آیپک هم دفاع کرد و از لزوم بازگرداندن سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به تل‌آویو سخن گفت. سندرز در این مناظره گفت: «چیزی که اکنون اعتقاد دارم، این است که با وجود بی‌بی (نتانیاهو) در اسرائیل، شما یک نژادپرست مرتجع دارید. سیاست خارجی ما در خاورمیانه باید درباره حمایت کامل از استقلال و امنیت اسرائیل باشد، البته نباید از درد و رنج مردم فلسطینی نیز غافل شد.»

البته در این مناظره، معاون سابق باراک اوباما نیز تلاش کرد تا خودی نشان دهد و باخت‌های تحقیرآمیز سه ایالت اولیه را به بوته فراموشی بسپارد. بایدن در این مناظره سخنان خود را با هدف دلربایی از رای‌دهندگان کارولینای جنوبی آغاز کرد. وی در کارولینای جنوبی هم‌اینک با ۳۰ درصد آرا در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد و پس از او سندرز با ۲۲ درصد آرا قرار دارد.

به گفته کارشناسان، جو بایدن که تا همین چند وقت پیش نامزد پیشتاز بود، برای زنده نگهداشتن کارزار انتخاباتی خودش باید در کارولینای جنوبی پیروز شود و او در این مناظره گفت که انتظار پیروزی در این ایالت را دارد.

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا به حمایت سنتی و قوی رای‌دهندگان سیاه‌پوست که حدود ۶۰ درصد رای‌دهندگان ایالت کارولینای جنوبی را تشکیل می‌دهند، حساب باز کرده است. بایدن در این مناظره به حاضران و بینندگان تلویزیونی گفت: «من اینجا هستم که پیروزی را به دست بیاورم البته من قصد پیروزی در کارولینای جنوبی را دارم و آرای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در کارولینای جنوبی را کسب خواهم کرد.»

ایمی کلوبوچر یکی دیگر از سناتور‌های دموکرات و نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در این مناظره بار‌ها از مواضع و کارنامه میانه‌روی خود در کنگره سخن گفت و مواضع برنی سندرز و همچنین الیزابت وارن دیگر سناتور دموکرات و دارای افکار سوسیالیستی را به باد انتقاد گرفت.

به گفته کلوبوچر، او کسی بوده است که توانسته در عرصه عمل به اقدامات مختلفی دست بزند و درباره تفکرات و ایده‌های افراطی سندرز هشدار داد. از جمله نکات قابل تامل مناظره روز گذشته در کارولینای جنوبی، تاختن الیزابت وارن به برنی سندرز بود؛ کسی که مواضعش تا حد زیادی به نامزد پیشتاز دموکرات‌ها نزدیک بوده است.

وارن در این مناظره گفت: «من و برنی مواضع مشترک زیادی داریم، اما فکر می‌کنم که من در قیاس با برنی، رئیس‌جمهور بهتری خواهم بود و دلیل این حرف من هم این است که اجرایی کردن یک دستور کار مترقی بسیار سخت خواهد بود و من کسی هستم که توان آن را دارم.»

حملات لفظی الیزابت وارن به مایکل بلومبرگ به‌دلیل بد رفتاری با زنان در شرکت‌های این میلیاردر آمریکایی و اجبار آن‌ها به انعقاد قرارداد‌هایی درباره محرمانه ماندن محتوای این قراردادها، بخش دیگری از مناظره شب گذشته بود. سناتور وارن با اتهام‌زدن به بلومبرگ درباره سوءرفتار با زنان کارمند و کارگر خود، خواستار انتشار علنی قرارداد‌های منعقد شده بین بلومبرگ با کارگران و کارمندانش شد.

بلومبرگ که سه دوره شهردار نیویورک هم بوده، اتهام‌ها درباره بد رفتاری با زنان در شرکت‌های وابسته به خودش را رد کرد و به درخواست برای انتشار علنی محتوای قراردادهایش توجهی نکرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات آمریکا سندرز بلومبرگ وارن بایدن کارولینای جنوبی نامزد های دموکرات نامزد پیشتاز الیزابت وارن رای دهندگان دموکرات ها رئیس جمهور برنی سندرز نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟

به گزارش خبرآنلاین در حال حاضر انتخابات شخصیت‌محور و حول دو شخصیت کاملا متفاوت می‌چرخد. بایدن، کاندیدای حزب دموکرات شخصیتی است که تجلی و تبلور نظام ایالات متحده در تمامیت آن است. او با توجه به مراحل گوناگونی که در زندگی سیاسی خود داشته، محصول نهایی نظام (Establishment) آمریکا و نخبگان حاکم بر آنهاست.

هرچند که ترامپ یک دوره رئیس‌جمهور آمریکا بوده، اما نسبت به نظام سیاسی و مخصوصا نخبگان حاکم آن نه فقط خودی محسوب نمی‌شود، بلکه تمایلات خاصی بروز داده و می‌دهد که همگی نشانه‌هایی از شک و تردید او درخصوص نهادها و نخبگان حاکم است. نمی‌توان او را ضدنظام خواند؛ ولی به راحتی می‌توان او را بی‌ایمان و بی‌باور به کارآیی مخصوصا جنبه‌های سیاسی نخبگان حاکم دید.

همچنین روشن است که در تحلیل بایدن و ترامپ از نظر روان‌شناختی با دو تیپ شخصیتی روبه‌رو هستیم. البته هر دو قدرت‌طلب و قدرت‌پرست هستند؛ اما شخصیت ترامپ، توده‌گرا، پرخاشگر، ناامن، توطئه‌اندیش و البته توانا در ایجاد ارتباط با مردم و اقشار عادی اجتماعی است.

بایدن، نخبه‌گراست و با اقشار فرادست اجتماعی بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند. او اهل سازماندهی و اجماع‌سازی است. بایدن ایدئولوژیک و با چارچوب‌های شناختی مشخص نسبت به آمریکا و جهان است و در مقابل، ترامپ، اهل معامله و در حوزه مسائل کلان و استراتژیک دیدگاه‌های سیالی دارد.

روشن است که از این بعد، حملات بایدن و ترامپ به شخصیت، هویت و پندار و گفتار یکدیگر در کانون مبارزات انتخاباتی قرار خواهد گرفت .نوع و درجه و شدت حملات به یکدیگر، متفاوت و بی‌تردید حملات از این به بعد بی‌رحمانه‌تر خواهد بود. ترامپ با توجه به مهارت‌های پیشین رسانه‌ای، در پردازش عبارت‌ها و واژگان کوبنده توانایی بیشتری از بایدن دارد. نقدا ترامپ بایدن را با عنوان عامه‌پسند «جو خواب‌آلود» (Sleepy Joe) یاد می‌کند. به سن بالای او و نسیان‌ها و فراموشی‌های متعدد او می‌تازد و بایدن بر کاستی‌ها و کژی‌های رفتاری ترامپ خرده می‌گیرد. واضحا حملات این دو به یکدیگر بسیار شخصی و بسیار بی‌رحمانه خواهد بود.

همچنین روشن است که این انتخابات، حول دو هویت و جهت‌یابی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا می‌چرخد که البته بخشی از این نبرد هویتی، کهن و با پیشینه طولانی در حیات سیاسی آمریکاست. تفاوت نگرش بین طرفداران دولت حداقلی که جمهوری‌خواهان هستند و دولت غیرحداقلی که دموکرات‌ها در پی آن هستند، ریشه‌ای گسترده در تاریخ اندیشه و عمل سیاسی آمریکا و فراتر از آن در غرب دارد. کشمکش سوسیال دموکراسی و لیبرال دموکراسی پدیده‌ای فراگیر در کلیت غرب است. بایدن یک سوسیال دموکرات و ترامپ یک لیبرال افراطی مخصوصا در کاهش مالیات‌هاست، فراتر از این زیرساخت اندیشه‌ای، روشن است که آمریکا دوقطبی‌شده و قطب‌بندی‌ها حول مسائلی چون هویت آمریکایی، مهاجرت، تجارت، مذهب، آزادی‌های اجتماعی، مالیات، رابطه با دنیای خارج، تعلیم و تربیت و در یک کلام نگرش آمریکا به خود و به دیگران می‌چرخد.

با دو آمریکا روبه‌رو هستیم؛ ترامپ آمریکای باز از نظر اقتصادی (نه البته در تجارت) و بسته از نظر فرهنگی و اجتماعی را نمایندگی می‌کند و بایدن اقتصاد باز ولی با مقررات و ضابطه‌مند و تا حدودی بسته درباره ایجاد برابری اجتماعی همراه با آزادی‌های گسترده ذهنی را دنبال می‌کند. نژاد و فرهنگ در میان موضوعاتی عمیقا جداکننده هستند.

آنچه ذکر شد، روشنی‌ها به‌طور نسبی و اجمالی بودند. اما هر انتخابات، ازجمله انتخابات آمریکا، مخصوصا در این مقطع زمانی با ابهامات متعددی روبه‌رو است.

جمع‌بندی حدود هفت نظرسنجی آن است که در سطح ملی بایدن ۴۵درصد و ترامپ ۴۴درصد از آرا را در موقعیت کنونی به خود اختصاص داده‌اند. ولی این جلو بودن بایدن ممکن است پایدار نباشد. ابهامات در این میان نقش دارند.

ابهامات داخلی برای هر دو طرف کم نیستند. ابهام در سرنوشت نهایی پرونده‌های حقوقی ترامپ را نمی‌توان دست گرفت. ابهام دیگر ظرفیت مالی و توان پشتیبانی اقتصادی از اردوگاه‌های انتخاباتی است. ترامپ در این حوزه عقب‌تر است و از همه جالب‌تر برای آمریکایی‌ها که البته برای کسانی که در خارج از آمریکا هستند، حساسیت و هیجانی دربرندارد؛ پویایی بحث آزادی سقط جنین است. توضیح آنکه اکثر اعضای دیوان عالی کشور، نگرش دست‌ راستی و محافظه‌کارانه داشته و چندی پیش یکی از رای‌های صادرشده در دهه۷۰ میلادی آن دیوان را که متضمن آزادی سقط جنین بود، لغو کردند.

دموکرات‌ها آزادی سقط جنین را در زمره آزادی‌های طبیعی و مشروع و جمهوری‌خواهان به دلایل مذهبی و فرهنگی با آن مخالفند. این موضوع برای ترامپ دردسرساز شد و در این اواخر اعلام کرد که مساله سقط جنین را باید بر عهده ایالت‌ها گذاشت و در این میان ایالت آریزونا به قانون ممنوعیت مصوبه۱۸۶۰ برگشت و به معنای دقیق کلمه غوغایی در چند روز گذشته در فضاهای رسانه‌ای آمریکا ایجاد کرده که نتایج آن مبهم است.

در بعد خارجی، ابهام‌ها نیز قابل توجه است؛ ولی مهم‌ترین آنها تاثیر بحران غزه بر رای‌دهندگان، مخصوصا دموکرات‌ها است. اغراق نیست، اگر گفته شود که در میان بحران‌های خاورمیانه‌ای هیچ بحرانی مانند غزه در سیاست داخلی آمریکا اثرگذار نبوده و مخصوصا اثرات آن در ایالت‌هایی که به ایالت‌های چرخشی (Swing States) شناخته می‌شوند، جدی است. توضیح آنکه برخی از ایالت‌ها، به‌طور سنتی و پایدار به یک حزب رای داده‌اند و هویت حزبی مشخصی دارند؛ ولی برخی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با آرای هرچند کم در چرخش هستند. ایالت میشیگان با حدود ۲۰۰هزار آمریکایی عرب‌تبار و مسلمان از زمره آنهاست. بحران غزه ممکن است پیامدهای ناخواسته و نامشخص عمیق‌تری از درگیری آمریکا در خاورمیانه را دربرداشته باشد که آن هم بر ابهام‌ها می‌افزاید. در تاریک و روشنی انتخابات آمریکا، این گزاره جدی می‌شود که سیاست سرنوشت محتومی ندارد و به متغیرهای متعددی بستگی دارد که برخی شناخته‌شده و برخی نامشخص‌ هستند. 21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899331

دیگر خبرها

  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • انتقاد سناتور سندرز در سنای آمریکا علیه کمک مالی به تل آویو
  • جنگ غزه با هدف از بین بردن بافت زندگی فلسطینی ها انجام می شود
  • سندرز: کمک‌های آمریکا به اسراییل باید مشمول اصلاحیه شود
  • شکایت حزب کنگره هند از مودی به دلیل اظهارات علیه مسلمانان
  • لغو مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل جنگ علیه غزه
  • تماشای مناظره از شبکه تهران
  • قرعه‌کشی تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد/ تماشای مناظره و برنامه‌های تبلیغاتی از شبکه تهران