از رنج بشر تا خلق اثر
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۹۰۴۳
رنج، واقعیتی است که همه ما در طول زندگی آن را تجربه میکنیم. این امر چنان قطعی و فراگیر است که مکاتب و جنبشهایی نیز در طول تاریخ با هدف ارائه نسخهای برای رهایی از این رنج بهعنوان همراه همیشگی آدمی شکل گرفتند.
رنج را هرچه تعریف کنیم قدر مسلم آن است که همه بارها و بارها آن را احساس کردهایم، حال هر بار به نامی و به شکلی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سنکا، فیلسوف رواقی رومی، استاد فن خطابه و نمایشنامهنویس، اوج حکمت را یادگرفتن این موضوع میداند که سرسختی و لجاجت جهان را با واکنشهایی مثل فوران خشم، احساس بدبختی، اضطراب، ترشرویی، خودبرحقبینی و بدگمانی بدتر نسازیم.
از نگاه سنکا که بنگریم، جهان سرسخت و لجوج است، در برابر این سرسختی و لجاجت، ما واکنشهایی چون فوران خشم، احساس بدبختی، اضطراب، ترشرویی، خودبرحقبینی و بدگمانی نشان میدهیم و اوج حکمت، بدتر نکردن وضعیت با واکنشهای خودمان است.
جامعهای گرفتار در سلسلهای از ناکامیها، همانند آنچه امروز در ایران میگذرد، بهترین نمونه بررسی واکنشهاست. مخصوصاً اگر فرصتی دست دهد تا تعدادی هنرمند گردهمآیند. جشنوارههای هنری فجر فرصت بینظیری را برای نمایش این واکنشها نزد هنرمندان فراهم کرد. فضای پرتنش جشنواره فیلم فجر که به جنگواره بیشتر میمانست نمایشی از واکنشهایی بود که همه در تعریف سنکا میگنجید: از فوران خشم تا ترشرویی و خودبرحقبینی. البته که قرار نبود این رویداد فرهنگی سالانه امسال با همه ناراحتیهایی که از سر گذراندیم شکل جشن داشته باشد اما میتوانست نمایشی از جدل و دلخوری و ترشرویی با یکدیگر هم نباشد.
در این میان اما چهره بزرگی نمونه اعلایی از مواجهه با رنج را خلق کرد؛ نمونهای قابل احترام از زمانی که رنج نزد انسان به عاملی برای خلق هنری تبدیل شود. اثری که در جریان جشنواره موسیقی فجر پخش شد: «مرثیهای برای پرواز ۷۵۲» اثر لوئیس چکناواریان؛ قطعهای ارکسترال و آوازی که برای سوگ عزیز و عزیزانی ساخته میشود. مهمترین نمونه رکوئیم به موتسارت تعلق دارد و به گفته رافائل پیشون (Raphaël Pichon) هنرمند فرانسوی و رهبر ارکستر، رکوئیم حکم مراسمی را دارد که برای زندگان و بازماندگان برگزار میشود. در قطعه چکناواریان رنج هست، درد هست، شیون هست، اضطراب و هراس از فاجعه هست و همه واکنشهای انسانی در مقابل رخدادی دردناک. با این تفاوت که همه این واکنشهای انسانی طبیعی در برابر رنج به شکل اثری هنری بروز میکند؛اینچنین که هنرمند با خلق اثر متأثر از واقعیت و رنجی واقعی و بیرونی، رشد میکند و در این رنج، جان خویش را صیقل میدهد و در عین حال دیگران را هم میهمان دریافت درونی خویش میکند. او اینچنین ذات هنرمند خویش را از هر ادعای هنری متمایز میکند. هنرمند رخداد بیرونی را عمیقاً درک کرده و بهدور از هر واکنش شتابزدهای آرام آرام آن را درون خویش میبرد و در عمق جانی متأثر از واقعه بیرونی، به خلق میاندیشد. در آثار ارزشمند و قابل تأمل دنیا و در سراسر تاریخ هنر و ادبیات، رنج و هنر چنان به یکدیگر آمیختهاند که برخی وجود رنج را لازمه خلق اثر میدانند و گواه اعتقادشان تعداد بیشمار این آثار است. خواه این امر حقیقت داشته باشد خواه نه، هنر میتواند از رنج به خلقی جاودان نائل آید.
گواه ادعایمان هم شعر انتخاب شده برای رکوئیم چکناواریان است که خود بیانگر نوعی رنج درونی شده است؛ رنجی که شاعری قرنها پیش آن را زیسته و به زیور طبع آراسته است:
شورش بلبلان سحر باشد/ خفته از صبح بیخبر باشد
تیرباران عشق خوبان را/ دل شوریدگان سپر باشد
عاشقان کشتگان معشوقند/ هر که زندهاست در خطر باشد
عاقلان از بلا بپرهیزند/ مذهب عاشقان دگر باشد
پای رفتن نماند سعدی را/ مرغ عاشق بریده پَر باشد. (سعدی)
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: واکنش هایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش ذوب آهن به داوری دیدار با آلومینیوم/ دو پنالتی گرفته نشد
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از باشگاه ذوب آهن، با نظر کارشناسان داوری، در دیدار تیمهای فوتبال ذوبآهن و آلومینیوم، یک آفساید اشتباه از بازیکن ما گرفته شد و دو پنالتی نیز برای سبزپوشان اصفهانی اعلام نشد که میتوانست پیروزی پرگلتری را در خانه برای شاگردان محمد ربیعی رقم بزند.
البته انتشار این ویدئو به منزله اعتراض به امر سخت قضاوت نیست و تنها برای اطلاع رسانی به هواداران محبوب ذوبآهن و اهالی فوتبال است ولی با این حال، باز هم ادامه میدهیم.
لازم به ذکر است که ذوب آهن این بازی را با نتیجه دو بر صفر پیروز شد.
کد خبر 6086957