Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی افشاگرانه در مورد طرح محرمانه دولت عربستان برای تضعیف نشست سران کشور‌های اسلامی در مالزی گفته است: عربستان سعودی به قدری از نشستِ سران کشور‌های اسلامی در کوالالامپور مالزی که در ماه دسامبر (خارج از کنترلِ سازمان همکاری‌های اسلامی که عربستان سعودی ریاست آن را بر عهده دارد) برگزار شد وحشت کرده بود که کارزار رسانه‌ای گسترده‌ای را برای کاستن از ارزش و اهمیت آن به راه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همان مطلبی است که پایگاه خبری "میدل ایست آی" قصد دارد در مورد آن افشاگری کند.

به گزارش فرارو، "وزارت فرهنگ و رسانه عربستان سعودی" در این زمینه (کم ارزش کردن نشست مالزی)، به رسانه‌های محلی و مفسران و تحلیلگران دستور داده تا در قالب‌های مشخصی (و بر اساس پیام‌هایی که دولت عربستان به آن‌ها داده) بر علیه نشست مالزی موضع گیری کنند. دولت عربستان همچنین به شماری از روزنامه ها، پایگاه‌های خبری، و شبکه‌های تلویزیونی در کشور‌هایی نظیر پاکستان، اندونزی، و تعداد دیگر از کشور‌های عربی هم دستور داده تا این دستور کار را دنبال کنند.

بنا بر یکی از اسنادی که از وزارت فرهنگ و رسانه عربستان به دست پایگاه خبری میدل ایست آی رسیده، اهداف این کارزار تبلیغاتی مواردی از قبیلِ: پررنگ کردنِ نقشِ سازمان همکاری‌های اسلامی در خدمت به منافع امت اسلامی، کم اهمیت جلوه دادن نشست مالزی، و برجسته کردنِ کمک‌هایی بوده است که عربستان سعودی مدعی است در موضوعاتی نظیر فلسطین به جهان اسلام کرده است، می‌باشد.


ترجمه متن بالا (متن به دست آمده از وزارت فرهنگ و رسانه عربستان): مهمترین هدفِ کارزارِ رسانه‌ای عربستان، مقابله با برگزاریِ یک نشست کوچکِ اسلامی به دعوت دولت مالزی در کوالالامپور است.

نشست مالزی که در تاریخ ۱۹ دسامبر برگزار شد، از حضور هیات‌هایی از ایران، ترکیه، قطر، و ۵۶ کشور اسلامی دیگر بهره می‌برد. "عمران خان" نخست وزیر پاکستان به عنوان رهبرِ دومین کشور بزرگ اسلامی (که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند)، یکی از بزرگترین غایبان نشست مالزی بود. این اتفاق در شرایطی حادث شد که دولت عربستان سعودی تلاش‌های زیادی برای ممانعت از حضور عمران خان در مالزی انجام داد.

ماه فوریه سال گذشته میلادی، محمد بن سلمان پادشاه عربستان سعودی از بسته سرمایه گذاری کشورش به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در پاکستان پرده برداری کرد. عمران خان در برابر فشار‌های عربستان، وزیر خارجه خود را به نشست مالزی فرستاد. با این حال، بعد‌ها از این تصمیم کاملا پشیمان شد.

اوایل ماه جاری میلادی، عمران خان نخست وزیر پاکستان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای مالزیایی خود "مهاتیر محمد" گفت: "برخی از دوستان نزدیک ما احساس کردند که نشست سران کشور‌های اسلامی در کوالالامپور، موجب انشقاق امت اسلامی خواهد شد. با این حال، این مساله اساسا در دستور کار کنفرانس مالزی قرار نداشته است. من فکر می‌کنم که این وظیفه کشور‌های اسلامی است که به کشور‌های غربی و سایر ملت‌های جهان، در مورد اسلام آموزش دهند و آگاهی ایجاد کنند".

وزارت فرهنگ و رسانه عربستان سعودی، علی رغم تلاش جهت تضعیف نشست سران کشور‌های اسلامی در مالزی، بر اهمیت آن اعتراف کرده است. این وزارتخانه گفته است: "با توجه به اهمیت این نشست و اثرات و ابعاد مختلف آن جهت اقدام مشترک در چهارچوب امت اسلامی، یک طرحِ رسانه‌ای برای برجسته کردنِ اقدام و عملِ مشترک امت اسلامی در چهارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی و نقش به اصطلاح محوریِ پادشاهی سعودی در پشتیبانی از این سازمان و تلاش هایش، تهیه شده است".

این سند بیان می‌کند که هدف اصلی کارزار رسانه‌ای عربستان سعودی، کم ارزش جلوه دادنِ اهمیتِ نشست مالزی و تصمیماتی است که از دلِ آن احتمالا ظهور پیدا خواهد کرد. در این راستا، شیوه‌هایی نظیر تلاش جهت غیبتِ چهره‌های مهم و یا کاستن از سطح حضور (چه از نظر تعداد و چه رده سیاسی) آن دسته از رهبران کشور‌های اسلامی که نقش مهمی در راهبریِ جهان اسلام و خدمت به اهداف آن بازی می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته است.

دولت عربستان به روزنامه نگاران خود گفته است که اینگونه بنویسند که برگزاری یک نشست کوچک کشور‌های اسلامی در مالزی (خارج از چهارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی) می‌تواند دولت‌های اسلامیِ دیگر را که به این نشست دعوت نشده اند ترغیب کند تا آن‌ها نیز سازوکار‌های مشابهی را برای خود ایجاد کنند. این دسته از کشور‌ها (آن‌هایی که دعوت نشده اند)، وسوسه خواهند شد تا نشست‌های دیگری را برگزار کنند. در نتیجه، تلاش‌ها و زحمت‌ها در چهارچوب جهان اسلام هدر خواهند رفت و زحماتی که برای اصلاحِ ساختار سازمان همکاری‌های اسلامی کشیده می‌شود نیز هدر خواهد رفت.

اسناد به دست آمده از دولت عربستان همچنین نشان می‌دهند که این دولت به روزنامه نگاران گفته است تا عدم حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان در این نشست را پررنگ کنند. وزارت فرهنگ و رسانه عربستان گفته است: "غیبتِ دولت‌های اسلامیِ مهم از حضور در نشست مالزی، و لغو حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان در این نشست (و تقلیل حضور این کشور در نشست مالزی در سطح وزیر امور خارجه)، نشان دهنده فقدانِ اعتقاد کشوری است که نقشی محوری در برپایی این نشست داشته و به طور خاص منعکس کننده این مساله است که این نشست خارج از چهارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی، هیچ گونه موفقیتی کسب نخواهد کرد".

نکته مهم این است که "سازوکار‌های اجراییِ" این طرح دولت عربستان، در اسنادی که برای تضعیف نشست مالزی از سوی این دولت صادر شده، مورد اشاره قرار گرفته است.

این سازوکار‌ها مواردی را که در ادامه می‌آیند شامل می‌شود: "تفهیم کردن این مطلب به مفسران، تحلیلگران و ستون نویسان تا از هرگونه گروه بندی و نشستی در خارج از سازمان همکاری‌های اسلامی، شدیدا انتقاد کنند. اضافه بر این، گزارش‌های خبری تلویزیونی باید آماده شوند که بر نقش پادشاهی عربستان در بنیان گذاشتن سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید کنند و در این زمینه، برنامه‌های خبری باید میزبان تحلیلگران و مفسران سیاسی باشند که این دستور کار را تصدیق کنند".

ترجمه متن بالا: تحلیلگران و ستون نویسان باید تفهیم شوند تا از هر سازوکاری خارج از سازمان همکاری‌های اسلامی انتقاد کنند. سازمانی که پس از سازمان ملل متحد، دومین سازمان بزرگ و تاثیرگذار جهانی است.

این دستور کارِ دولت سعودی، به میزبانی شبکه‌های تلویزیونی عربستان، ایستگاه‌های رادیویی و روزنامه‌های این کشور، پیگیری شده است. اسناد به دست آمده از دولت عربستان همچنین شماری از سازمان‌های رسانه‌ای خارجی که قرار بوده اهداف این کارزار رسانه‌ای را دنبال کنند، لیست کرده است.

در این زمینه می‌توان به روزنامه‌هایی نظیرِ the Dawn، Daily Jang و Nawa-i-Waqt در پاکستان، و پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های "الرای"، "الدستور"، و "عمون" در اردن اشاره کرد. اضافه بر این، شبکه‌های خبری و رسانه‌هایی در دیگر کشور‌ها نظیر مصر، سودان، عراق، لبنان، اندونزی، و هند نیز در راستای دستور کار دولت عربستان فعالیت داشته اند.

پایگاه خبری میدل ایست آی از تمامی روزنامه‌های و پایگاه‌های خبری بالا خواسته تا در این باره شفاف سازی کنند، با این حال، تاکنون هیچ کدام از آن‌ها در این باره موضع گیری نکرده اند.

در قالب طرح دولت سعودی، وزارت فرهنگ و رسانه این کشور به شماری از نویسندگان در جهان عرب و کشور‌های اسلامی دستور داده تا نقش سازمان همکاری‌های اسلامی را برجسته کنند و در مورد برگزاری نشستی خارج از چهارچوب سازمان همکاری‌های اسلامی (و عدم موفقیت آن) تحلیل کنند و مقاله بنویسند.



ترجمه متن بالا: اهداف کارزار رسانه‌ای عربستان علیه نشست مالزی:

*نقش سازمان همکاری‌های اسلامی در خدمت به اهداف امت اسلامی را برجسته کنید. همچنین بر نقش آن در نمایندگیِ کل جامعه اسلامی تاکید بورزید.
*نشست کوالالامپور و تصمیماتی که احیانا از دل آن بیرون خواهد آمد را بی ارزش جلوه دهید. غیبت سران برجسته (نظیر عمران خان) و سطح پایین حضور برخی کشور‌ها در این نشست را برجسته کنید.
*کمک‌هایی که عربستان در دهه‌های گذشته به جامعه اسلامی و اهداف آن کرده را مورد تاکید قرار دهید. به طور خاص بر خدماتی که عربستان در مساله فلسطین داشته تاکید کنید.

اسناد به دست آمده فاش می‌کنند دولت عربستان به یک کارزار رسانه‌ای نیز شکل داده و به فعالان موثر در عرصه فضای مجازی پیام‌هایی به زبان‌های عربی و انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی در کشور‌های عربی و اسلامی ارسال کرده است. این دولت همچنین به فعالان محلیِ فضای مجازی نیز ارسال پیام داشته است.

دفتر نخست وزیری مالزی پس از استعفای مهاتیر محمد نخست وزیر این کشور، تاکنون هیچ گونه واکنشی به این اسناد از خود نشان نداده است.

یک مقام ترکیه که به شرط ناشناس بودن سخت گفته می‌گوید: "از زمان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در استانبول در اکتبر سال ۲۰۱۸، دولت عربستان تلاش‌های تبلیغاتی سازمان یافته‌ای را بر علیه ترکیه به راه انداخته است".

این مقام ترکیه گفته است: "ما از اقدامات عربستان در مسائلی نظیر این (اقداماتاش بر علیه نشست مالزی) به هیچ عنوان شگفت زده نمی‌شویم. آن‌ها به طور مکرر و مداوم سعی دارند ترکیه را هدف قرار دهند و آن را تضعیف کنند. آن‌ها هرگز تلاش‌های ضد ترکیه‌ای خود را کاهش نمی‌دهند".

این مقام می‌افزاید: "آن‌ها میلیون‌ها دلار در این زمینه (حمله تبلیغاتی به ترکیه) هزینه می‌کنند. آن پول زیادی به جیب رسانه‌های بریتانیایی و آمریکایی می‌ریزند تا آنچه را که آن‌ها می‌خواهند بگویند". یک دیپلمات ترکیه‌ای گفته است: "رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از تلاش‌های عربستان و امارات جهت تحت فشار قراردادنِ عمران خان نخست وزیر پاکستان با هدف حضور پیدا نکردنِ وی در نشست مالزی، بسیار خشمگین بود. این دیپلمات می‌افزاید: سعودی‌ها فکر می‌کردند ترکیه و قطر سعی دارند گروه بندی جدیدی را با حضور کشور‌های آسیای جنوبی ایجاد کنند. آن‌ها در این راستا، ایران را نیز به عنوان کشوری مهم در این طرح وارد کرده اند. آن‌ها کاملا اشتباه می‌کردند. این کشور‌های منطقه بودند که ترکیه و قطر را دعوت کرده بودند. آنکارا رهبری این حرکت را به دست نداشت".

اردوغان در آستانه برگزاری نشست کوالالامپور گفته بود: "عمران خان شدیدا تحت فشار است که در نشست مالزی شرکت نکند". اردوغان در جریان یک کنفرانس خبری در کوالالامپور در ماه دسامبر، در جمع خبرنگاران گفت: "این نخستین بار نیست که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، یکچنین رویکردی را در پیش گرفته اند. متاسفانه ما شاهدیم که عربستان سعودی، پاکستان را تحت فشار قرار داده تا در نشست مالزی شرکت نکند. عربستان سعودی با اتکا به قول‌هایی که به بانک مرکزی پاکستان داده، این کشور را تحت فشار قرار داده است. اضافه بر این، حدودا ۴ میلیون کارگر پاکستانی در عربستان حضور دارند که این خود اهرم فشاری علیه اسلام آباد است. سعودی‌ها به پاکستانی‌ها گفته اند: ما می‌توانیم کارگران پاکستانی را به کشورشان بازگردانیم و در مقابل، کارگران بنگلادشی را وارد کشورمان کنیم. اضافه بر این، دولت عربستان، دولت پاکستان را تهدید به خارج کردن منابع عظیم مالی خود از پاکستان کرده است. دولت پاکستان نیز با توجه به شرایط سخت اقتصادی خود، تصمیم گرفت به فشار عربستان تن دردهد و عمران خان در این نشست شرکت نکند".

پایگاه خبری میدل ایست آی با وزارت فرهنگ و رسانه عربستان و همچنین سفارت این کشور در لندن تماس گرفته تا در این زمینه موضع گیری کنند، با این حال، تاکنون هیچ پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

منبع:

https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-secret-saudi-plan-undermine-rival-islamic-summit-revealed

منبع: فرارو

کلیدواژه: عربستان طرح محرمانه نشست سران کشورهای اسلامی نشست سران کشور های اسلامی عمران خان نخست وزیر پاکستان کشور های اسلامی در مالزی عربستان سعودی کارزار رسانه ای نشست مالزی دولت عربستان میدل ایست آی پایگاه خبری دست آمده امت اسلامی روزنامه ها تضعیف نشست دستور کار تحت فشار تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست هم‌ اندیشی دستگاه‌ های فرهنگی به مناسبت گرامیداشت دهه پایانی ماه مبارک رمضان

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، جلسه هم ‌اندیشی دستگاه ‌های فرهنگی شهرستان گرگان با محوریت گرامیداشت شب ‌های قدر و ایام پایانی ماه مبارک رمضان و مناسبت ‌های این ایام با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله اداره تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، اداره میراث فرهنگی شهرستان و دیگر دستگاه‌های تابعه شهرداری برگزار شد. هماهنگی برای فضاسازی و تبلیغات منسجم محیطی با موضوع شب های قدر و سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین ( ع) و تقسیم کار برای سیاهپوش کردن شهر، برنامه ریزی برای بزرگداشت یوم الله 12 فروردین و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی، برپایی ایستگاه های صلواتی در ایام شهادت حضرت علی (ع) در برخی تفرجگاه‌ ها و اماکن گردشگری شهرستان و ... از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. اسماعیل تیموری، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان در این جلسه بر انجام کار فرهنگی ویژه و عملیاتی برای گرامیداشت مناسبت‌ های ایام پیش رو از جمله شب های قدر و سالروز شهادت حضرت علی (ع)، بزرگداشت روز 12 فروردین، راهپیمایی روز جهانی قدس و ... تأکید کرد و گفت: برای اینکه فعالیت‌ های فرهنگی در مناسبت‌ های پیش ‌رو دارای انسجام و هماهنگی لازم باشد، نیاز است که علاوه بر شهرداری، دیگر دستگاه‌ ها که مأموریت صرفاً فرهنگی دارند نیز پای کار بیایند. وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، شهرداری گرگان با محوریت سازمان سیما، منظر و فضای سبز از امروز، شروع به سیاهپوش کردن شهر به مناسبت لیالی قدر و ایام شهادت حضرت علی(ع) کرده است. تیموری ادامه داد: علاوه بر این شهرداری سایر ظرفیت های خود را پای کار آورده تا فضای شهر، رنگ و بوی شب‌ های قدر و شهادت امیرالمومنین (ع) بگیرد، حتی ما با توجه به برگزاری مسابقات جام رمضان، اقدام به سیاهپوش کردن سالن ‌های ورزشی کرده ایم. وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع برای در حال حاضر، مدیریت تفرجگاه ‌ها و اماکن گردشگری در ایام پیش رو است. محمد فلاحی، مسئول اجرای مراسم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان نیز در این نشست بر برنامه ‌ریزی و همکاری دستگاه‌های مختلف برای بزرگداشت یوم الله 12 فروردین اشاره کرد و گفت: این روز، یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است که نظام سیاسی ایران پس از 2500 سال به جمهوری اسلامی تغییر پیدا کرد. برای گرامیداشت این روز، مراسم اهتزاز پرچم در یکی از میادین مرکزی شهر گرگان با حضور مسئولان و گروه ‌های مردمی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هم‌ اندیشی دستگاه‌ های فرهنگی به مناسبت گرامیداشت دهه پایانی ماه مبارک رمضان
  • سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد رونمایی می‌شود
  • اخبار سیاسی ۸ فروردین؛ دیدار هنیه با رئیسی/تصویب ضوابط دستمزد/افزایش جرایم رانندگی
  • جهش تولید بدون اصلاح انگاره‌های ذهنی وجود ندارد
  • نشست رمضانی رئیس جمهور با خیرین
  • نشست تشکل‌های کشاورزی با منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی
  • دعوت پادشاه بحرین از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد
  • ادعای دولت انگلیس: ایران، روسیه و چین درپی تضعیف سلطنت در بریتانیا هستند