Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@07:07:04 GMT

هفتانه کتاب-998| چند ورق در مدرسه جوانمردی

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۹۳۷۰

هفتانه کتاب-998| چند ورق در مدرسه جوانمردی

رفت و شد عارفان راستین، خود مدرسه جوانمردی است، چه رسد به گفتارهای اخلاقشان، یکی از آن جوانمردان تاریخ ابوالحسن خرقانی است که داستان بزرگ‌منشی‌هایش، هرچند کوتاه، اما در قالب چهل حکایت پرمغز و گران‌سنگ در کتاب « جوانمردی نام دیگر تو» آمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جوانمردی همان اندازه که پرکاربرد و سرشناس است، کم یاب و گمنام نیز هست، نامش را همه میدانیم اما مرامش را کمتر سراغ می‌گیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانمردی از هر دوایی لازم‌تر و البته از هر گوهری پرارزش‌تر است، همان‌طور که بسیاری از صدف‌ها خالی از مرواریدند و سنگی سیاه در خود نهفته دارند، بسیاری از ناجوانمردان نیز لباس جوانمردی به تن کرده، به حیله و فریب مردم مشغول هستند.

ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

آنان که راه پهلوانی گرفته‌اند از منش پهلوانان تنها عربده در گود زورخانه اش را به ارث برده‌اند و آنان که سلوک عارفانه را منش خود می‌دانند، به مشتی اداواطوار زاهدانه دل خود را خوش و کام حقیقت‌طلبان را تلخ کرده‌اند، بااین‌همه بازهم می‌شود سراغ جوانمردان واقعی را گرفت باید دانست  آنکه آبرو و مال می‌گذارد در راه مردانگی با روباه‌صفتی که مردانگی می‌نهد در طعمه جوانمردی، تفاوتی از جنس شرافت دارند!

نویسنده در صفحات ابتدایی کتاب از سخنان عین القضات همدانی آورده؛
«جوان مردا، چندان‌که توانی از مال و جاه و از قلم و زبان، از هیچ‌کس دریغ مدار که وقت آید که خواهی خیری کنی و نتوانی».

رفت و شد عارفان راستین، خود مدرسه جوانمردی است، چه رسد به گفتارهای اخلاقشان، یکی از آن جوانمردان تاریخ ابوالحسن خرقانی است که داستان بزرگ‌منشی‌هایش، هرچند کوتاه، اما در قالب چهل حکایت پرمغز و گران‌سنگ در کتاب « جوانمردی نام دیگر تو» آمده است.

یکی از چهل حکایت کتاب:

«پاهای مسافر تاول‌زده بود و به‌دشواری قدم برمی‌داشت، می‌گفت ببینید ای مردم، این پای تاول‌زده پاداش گام زدن در راه خداست.

جوانمرد از آن حوالی می‌گذشت به مسافر گفت اما راه خدا را با پا نمی‌توان پیمود، این راهی هست که بادل می‌توان رفت با دلت برو آن‌قدر تا دلت تاول بزند».

این کتاب با زبانی محکم اما شیرین کلماتی به حلق خواننده می‌ریزد و او را جوری مست و سرخوش می‌کند که عاقلانه تصمیم می‌گیرد در راه جوانمردی قدم بردارد.

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها 

این کتاب انسان را از خمودگی و افسردگی طوری به گلستان می‌برد که با بلبل‌ها هم‌آوازی خواهد کرد و گل می‌شود، بعدازاین تویی و استواری که، «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول/ آخر بسوخت جانم در کسب این فضایل».

نویسنده این کتاب، عرفان نظری آهاری، استاد برجسته در زبان و ادبیات فارسی است که قلمی متین و دل‌نشین به‌دست گرفته و چند کتاب، یکی از یکی دلنوازتر نوشته است، همچنین او علاوه بر نویسندگی شعر هم میگویند اشعاری در قامت یک بانویی در دنباله فردوسی و پروین اعتصامی.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: ادبیات فارسی جوانمردی کتاب خوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد

به گزارش جماران؛ رسانه‌های آمریکایی نوشتند نمایش نسخه ارتقا یافته سامانه "باور-373" در رژه نظامی، ارسال پیام قوی بازدارندگی و توانمندی ایران است.

رسانه‌های آمریکایی روز دوشنبه به پیشرفت صنایع دفاعی ایران به ویژه در ساخت انواع سامانه‌های پدافند هوایی اشاره کردند.

نشریه "نیوزویک" در این باره نوشت، ایران اخیرا نسخه جدید و پیشرفته سامانه دفاع هوایی "باور-373" را عرضه کرده است. ایران اعلام کرده که این سامانه می‌تواند جنگنده‌های رادارگریز آمریکایی را رهگیری کند.

سامانه باور-373 اولین بار سال 2019 وارد نیروهای مسلح ایران شد و قابلیت‌های آن با سامانه‌های موشکی زمین به هوای "اس-300" روسیه مقایسه می‌شود. ایران در جریان رژه نظامی اخیر در روزارتش (29 فروردین) از جدیدترین نمونه باور-373 رونمایی کرد. وبگاه "ساف رپ" ویژه امور نظامی نیز در تشریح نمایش نوع ارتقا یافته باور-373 ‌آن را "توسعه قابل توجه صنایع دفاعی ایران" خواند.

این وبگاه نوشت، بخش دفاعی ایران به‌طور آشکاری در حال رشد است و دلیل آن تحریم‌های بین‌المللی است که این کشور را مجبور کرده منابع بیشتری را به توسعه تسلیحات بومی اختصاص دهد.

این وبگاه در خاتمه نوشت که نمایش نسخه ارتقا یافته سامانه باور-373 ارسال پیام قوی بازدارندگی به دشمنان بالقوه ویژه در چشم‌انداز پیچیده ژئوپلیتیکی منطقه خاورمیانه است.

دیگر خبرها

  • رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان
  • هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح
  • سفر روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل به قاهره
  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • رسانه‌های آمریکایی: نمایش نسخه جدید باور-373 از توسعه صنایع دفاعی ایران حکایت دارد
  • حکایت تاکسی برقی تهران!
  • حکایت تاکسی برقی تهران !
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»