امام هادی(ع)؛ مظهر علم و سخاوت و پرچمدار مبارزه با تفکرات الحادی
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۹۷۲۹
امام علی بن محمد(ع) مشهور به هادی و نقی که دهمین امام شیعیان است در ۱۵ ذی الحجه ۲۱۲ قمری دیده به جهان گشود.
امام علی النقی(ع) از ذیقعده ۲۲۰ قمری که پدر بزرگوارش حضرت امام محمد تقی(ع)، معروف به جوادالائمه(ع) به شهادت رسید، بنا به وصیت ایشان، مقام امامت را بر عهده گرفت. گفتنی است که هنگامی که امام هادی(ع) به مقام امامت رسید از عمر شریفش بیش از هشت سال و پنج ماه نگذشته بود و وی به مانند پدر ارجمندش در سنین کودکی به این مقام نایل آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام علی النقی(ع) در ایام امامت خویش با خلافت ۶ تن از خلفای بنی عباس معاصر بود و آنان عبارت بودند از: معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز.
رفتار این خلفای عباسی با امام علی النقی(ع) متفاوت بود. برخی رفتار خصمانه و برخی دیگر رفتار متعادل تری داشتند. اما همه آنان در غصب خلافت و نادیده گرفتن حقوق امامت، هم رأی و هم نظر بودند. در میان آن ها، متوکل عباسی (دهمین خلیفه عباسیان) بیش از همه، نسبت به اهل بیت(ع) و خاندان امامت و علویان صاحب نام، دشمنی می ورزید و از هر راه ممکن در صدد اذیت و آزار آنان بر می آمد و حتی نسبت به درگذشتگان اهل بیت(ع) نیز عقده گشایی می کرد و دستور می داد که مقبره امامان معصوم(ع) به ویژه مقبره مطهر اباعبدالله الحسین(ع) و خانه های مجاور آن را خراب کرده و زمین های کربلا را شخم زده و زراعت کنند.
امام علی النقی(ع) به مدت ۱۱ سال در سامرا پایتخت عباسیان و در محله عسکر منطقه مسکونی نظامیان به حالت تبعید، زندگی کرد و در این مدت، تحت مراقبت و نظارت دستگاه امنیتی خلافت قرار داشت و از تماس با دوستان و یاران خویش محروم بود.
سرانجام در سوم رجب ۲۵۴ قمری در ایام خلافت معتز عباسی و به وسیله معتمد عباسی برادر خلیفه وقت، مسموم و در آن غریبه سرا، به شهادت رسید. به هنگام شهادت آن امام همام، جز فرزندش امام حسن عسکری(ع)، شخصی بر بالینش حاضر نبود.
ارتباط امام هادی(ع) با شیعیان
امام هادی(ع) از طریق سازمان وکالت و نامهنگاری با شیعیان در ارتباط بود. به گفته رسول جعفریان در زمان امام هادی(ع) قم، مهمترین مرکز تجمع شیعیان ایران بود و روابط محکمی میان شیعیان این شهر و ائمه اطهار(ع) وجود داشت. محمد بن داود قمی و محمد طلحی از قم و شهرهای اطراف آن، خمس، هدایا و پرسش های مردم را به امام هادی(ع) میرساندند.
با وجود اینکه در زمان امام هادی(ع) اختناق شدیدی از طرف خلفای عباسی حاکم بود، میان امام هادی(ع) و شیعیان عراق، یمن، مصر و نواحی دیگر ارتباط برقرار بود. به گفته جعفریان وکلا، علاوه بر جمعآوری خمس و ارسال آن برای امام در حل معضلات کلامی و فقهی و همچنین در تثبیت امامت امام بعدی در منطقه خود، نیز نقش داشتند.
علی بن جعفر الهمانی، ابوعلی بن راشد و حسن بن عبد ربّه یا بنا به گزارش برخی فرزندش علی از وکیلان امام هادی(ع) محسوب می شدند.
برخی با استناد به روایتی که کشّی رجالی شیعه در سده چهارم قمری، دربارۀ اسحاق بن اسماعیل نیشابوری آورده احتمال دادهاند که احمد بن اسحاق قمی نیز از وکلای امام هادی(ع) بوده است.
جایگاه امام هادی(ع) نزد اهل سنت
بزرگان و عالمان اهل سنت برای امام هادی(ع) احترام ویژهای قائل بودهاند. آنان علم، سخاوت، زهد و عبادت امام هادی(ع) را ستودهاند. ابن حجر هیثمی روایت هایی از سخاوت ایشان گزارش کرده است.
زیارت جامعه کبیره؛ میراث ماندگار امام هادی(ع)
زیارت جامعه کبیره از زیارتنامههای مهم شیعیان است که از طرف امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان نگاشته شده است. مضمون زیارتنامه باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست. عالمان شیعه، شرحهای فراوانی بر زیارت جامعه نوشتهاند.
متن این زیارت از امام هادی(ع) نقل شده است. شیخ صدوق آن را از طریق محمد بن اسماعیل برمکی از موسی بن عبدالله نخعی و او از امام هادی(ع) نقل کرده است.
زیارت جامعه کبیره در واقع توصیف بلند و بلیغی از جوانب گوناگون اصل امامت است که از نظر شیعه استمرار دین، منوط به اعتقاد و تمسک به این اصل است.
در این زیارت، اهل بیت(ع) جانشینان بر حق رسول اکرم(ص) معرفی شدهاند و به تمام آموزههای شیعی به زبانی فصیح پرداخته شده است که از جمله آنها می توان به ارتباط ائمه اطهار(ع) با پیامبر اکرم(ص)، برشمردن مقامات علمی و اخلاقی و سیاسی امامان معصوم(،ع)، اسوه بودن آنان، ارتباط امامت و توحید، ارتباط شناختِ امام با شناخت خدا اشاره کرد. از دیگر مباحث مطرح در این زیارت، عصمت اهل بیت (ع)، یکپارچگی خلقت ایشان، تولی و تبرّی و رجعت و تسلیم است. در این زیارت فضایل امامان به زبانی فصیح و در پیوند با قرآن و سنت به بهترین وجه بیان شده است.
مراسم تشییع و خاکسپاری
بازتاب خبر شهادت پیشوای شیعیان، قلب ستم دیده مردم را جریحه دار کرد و شهر یکپارچه در سوگ آموزگاری بلند اختر و پدری مهربان برای مستمندان و یتیمان نشست. انبوه جمعیت، پیکر مطهر امام هادی (ع) را بر دوش گرفتند و از خانه ایشان بیرون بردند و از جلوی خانه موسی بن بغا گذشتند. وقتی معتمد عباسی آنان را دید، تصمیم گرفت، برای عوام فریبی بر پیکر امام(ع) نماز بگذارد. از این رو، دستور داد، پیکر ایشان را بر زمین گذاشتند و بر آن نماز خواند اما امام حسن عسکری (ع) پیش از تشییع پیکر مطهر امام (ع) به اتفاق شیعیان بر آن نماز خوانده بود.
سپس امام را در یکی از خانه هایی که در آن زندانی بود به خاک سپردند.
آرامگاه امام هادی(ع)
امام هادی در خانهای که در سامرا ساکن بود، دفن شدند. محل دفن امام هادی(ع) و فرزندش امام حسن عسکری(ع) در سامرا به حرم عسکریین شناخته میشود. پس از دفن امام هادی(ع) در خانهاش، امام عسکری(ع) برای مقبره پدرشان خادمی را تعیین کرد. در ۳۳۳ قمری، ناصرالدوله حمدانی قبهای برای حرم بنا کرد و مهمانسرایی برای زایران آن ساخت. در دوران آل بویه، معزّالدوله و عضدوالدوله ساختمانها و تأسیساتی برای حرم میسازند و گنبد و ضریح را بازسازی میکنند. در ۱۳۷۸ قمری ضریحی از طلا و نقره بر آن نصب شد.
بازسازی حرمین عسکرین پس از انفجاردر سالهای ۱۴۲۷ و ۱۴۲۹ قمری قسمتهایی از حرم عسکریین در انفجارهای تروریستی تخریب شد. ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران از ۱۴۳۲ قمری بازسازی آن را آغاز و در ۱۴۳۷ قمری به پایان رساند. ضریح حرم نیز به همت آیت الله سیستانی ساخته شد.
نمایی از درون ضریح جدید حرمین عسکریین برچسبها شیعه قم امام هادی (ع) پیامبر اکرممنبع: ایرنا
کلیدواژه: شیعه قم امام هادی ع پیامبر اکرم شیعه قم امام هادی ع پیامبر اکرم امام علی النقی ع زیارت جامعه امام هادی ع اهل بیت امام ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود
به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی سلیمی مفرد صبح پنج شنبه در نشست هماندیشی با دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاهای بخش آبپخش به میزبانی دهیاری روستای میاندشت، با اشاره به عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به جنایات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی اظهار داشت: عملیات وعده صادق دو پیام روشن برای دستگاههای نظامی و اطلاعاتی جهان داشت؛ یک مورد اینکه با توجه به هک شدن سامانههای دفاعی رژیم صهیونیستی و عدم توانایی گنبد آهنین در مهار موشکهای مافوق صوت سپاه، هیمنه سیستم دفاعی و اقتدار نظامی صهیونیستها به رغم تبلیغات چند دهه اخیر در جهان شکسته شد.
وی ادامه داد: پیام دوم اینکه تمام جهان متوجه شد که اگر بنا به رویارویی نظامی همه جانبه جهان استکبار با ایران اسلامی باشد، هیچ کشوری در دنیا قادر به مهار موشکهای بالستیک و هایپرسونیک نیروهای نظامی ایران نخواهد بود و در جنگ تمام عیار موشکهای مافوق صوت ایران خاک هیچ کشور متخاصمی را در امان نخواهد گذاشت.
سرپرست بخشداری آبپخش افزود: اگرچه جبهه رسانهای حامی صهیونیستها تلاش کردند ۲ موضوع حک شدن سیستم دفاعی این رژیم و عدم توانایی آن در مهار تمامی موشکهای مافوق صوت ایران را به حاشیه ببرند اما دستگاههای نظامی و اطلاعاتی جهان متوجه شدند که موشکهای مافوق صوت ایران مانند موشکهای کروز نیستند که کشوری بتواند آنها را رهگیری و منهدم کند.
سلیمی مفرد در ادامه با اشاره به اهمیت عملکرد شهرداریها و دهیاریها در افزایش سرمایه اجتماعی نظام ابراز داشت: امروز نظام جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی خود دارد و با توجه به اینکه بخش زیادی از منابع و امکانات کشور در اختیار شهرداریها و دهیاریها قرار دارد این نهادها نقش مهمی در ایجاد رضایتمندی اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام دارند.
رئیس شورای اداری بخش آبپخش اظهار داشت: شهرداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای بخش آبپخش باید اهتمام ویژهای در عمران و آبادی شهر و روستاهای این بخش داشته و با ارائه خدمات به مردم و اجرای باکیفیت و به موقع پروژههای عمرانی زمینه ایجاد رضایتمندی اجتماعی و افزایش امید در جامعه را فراهم کنند.
سرپرست بخشداری آبپخش در پایان با تقدیر از زحمات دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای میاندشت در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در سال ۱۴۰۳ با نظارت بیشتر و دقیقتر بر عملکرد دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها تلاش میکنیم با ارائه خدمات باکیفیت و اجرای پروژههای عمرانی بیشتر زمینه افزایش امید و رضایتمندی اجتماعی را در بین مردم بخش آبپخش ایجاد کنیم.
کد خبر 6081780