Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه‌ها جدال بر سر کرسی‌های مجلس بالاخره به روز جمعه دوم اسفندماه ختم شد و در شرایطی که ۹۰ درصد اصلاح‌طلبان با تصمیم شورای نگهبان از دایره رقابت بیرون مانده بودند، نتیجه ۲۹۰ کرسی در یک مشارکت ۴۲ درصدی تعیین شد؛ حالا دیگر این اصولگرایان هستند که خود را فاتح این نبرد می‌دانند؛ البته نبردی که نتیجه‌اش پیشاپیش دست‌کم به طور نسبی مشخص بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هرچه حرف و حدیث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه انتخابات بیشتر حول تعداد آرای قالیباف و آقاتهرانی و... می‌چرخید پس از انتخابات دایره تحلیل‌ها متوجه نوع مشارکت مردم و البته رقابت اصولگرایان با اصولگرایان در مجلس یازدهم شده است. مثلا اینکه چه کسی ریاست مجلس را برعهده خواهد گرفت یا ساز و کار مجلس با دولت چگونه پیش خواهد رفت. در این میان اولویت‌ها و چالش‌های مجلس یازدهم هم از موضوعاتی است که درمیان گفت و شنود‌ها به چشم می‌خورد. اما شاید پرسش این باشد که برای مجلس یازدهم چه افقی می‌توان تصور کرد؟

اما و اگر بر سر مشارکت

کافی است نگاهی به انتخابات‌های گذشته بیندازیم تا ببینیم مشارکت مردم در انتخابات‌های ۱۰ دوره پیش با آنچه در دوم اسفندماه ۹۸ رقم خورد، فاصله قابل توجهی دارد؛ در واقع میانگین مشارکت از اسفند ۵۷ تا اسفند ۹۴ معمولا در حدود ۶۰ درصد بوده که کمترین آن مربوط به مجلس هفتم با ۵۱ درصد مشارکت است و حالا مشارکت ۴۲ درصد به عنوان کمترین میزان مشارکت ایران در ادوار انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم می‌خورد. اتفاقی که تحلیل‌های متفاوتی درباره علت آن مطرح می‌شود.بیشتر بخوانید: آمارهای انتخاباتی که دیده نشد/ آبان پرحادثه مشارکت مردم را خشکاند؟ +جدول
مشارکت در قاب ۴۲ درصدی

در این میان، اما نکته‌ای که قابل‌اعتنا است، اما البته بعضا کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که وقتی مشارکت در انتخابات کاهش پیدا می‌کند، به یک معنا این حمایت مردمی از آن نهاد است که کاهش پیدا کرده و حال این موضوع می‌تواند در مواجهه با مجلس یازدهم در قالب چالشی جدی، ظهور و بروز کند.

وقتی مجلس دهم با مشارکت ۶۱ درصدی روی کار آمد، نمایندگان به نحوی تلاش کردند تا مطالبات مردم را پاسخ بگویند و از تریبون «خانه ملت» برخی حقایق را مطرح کنند، اما باز هم آن رضایت تمام و کمال ایجاد نشد و مردم نسبت به آنچه مطرح می‌شد، انتقاد داشتند. آن هم نه از آن جهت که چرا گفته شد، بلکه نقد از این بابت که چرا این مطالبات صریح‌تر مطرح نشد؛ حال وقتی به ترکیب مجلس یازدهم نگاه کنیم، می‌بینیم این ترکیب که با مشارکتی کمتر از قبل بر سر کار آمده، احتمالا فاصله و شکافی عمیق‌تر از مجلس دهم با مطالبات مردم خواهد داشت.

اولویت‌های تازه‌وارد‌ها

دوشنبه بود که محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران که از خردادماه قرار است در ردای نمایندگی تهران راهی ساختمان هرمی بهارستان شود، اولین ویدیوی خود پس از پیروزی در انتخابات را منتشر کرد و از قول‌ها و وعده‌هایش برای مجلس یازدهم گفت. آنجا که قول داد که مجلس یازدهم آغاز یک پوست‌اندازی باشد؛ البته او نگفت که این پوست‌اندازی از کجا شروع خواهد شد و آیا حالا که پای یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس باز می‌شود، قرار است موازی‌کاری‌های زمان مجلس دهم کنار گذاشته شود؟!

با پایان یافتن انتخابات مجلس یازدهم، اما تنها قالیباف نبود که از اولویت‌های پارلمانی سخن گفت؛ بلکه مصطفی میرسلیم هم که این روز‌ها از او به عنوان رقیب احتمالی قالیباف بر سر کرسی ریاست یاد می‌شود، دست به قلم شد. میرسلیم در نامه سرگشاده خود به اولویت‌های مجلس یازدهم پرداخته و می‌نویسد: «انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌رغم همه ترفند‌ها و شیطنت‌های استکبار جهانی و صهیونیسم، برخی از دولت‌های منطقه و جیره‌خوران داخلی آنها، به‌لطف خدای منان، با صفا و صمیمیت برگزار شد و فصل جدیدی در خدمت‌رسانی گروهی تازه‌نفس، پس از فعالیت ۴ ساله همکاران و دوستان مجلس دهم آغاز شد» میرسلیم برخلاف قالیباف به‌جای حمله به مجلس و دولت تلاش می‌کند چهره‌ای میانه‌رو و عملگرا از خود نشان دهد. به‌ویژه وقتی در بخش دیگری از این نامه می‌نویسد: «قدر زحمات مجلس دهم برکسی پوشیده نیست و اینجانب بر خود فرض می‌دانم از شما دوستان عزیز تشکر کنم و امیدوار باشم که با همکاری متقابل، بهترین بهره‌برداری را از زمان سه ماهه تا افتتاحیه رسمی بنماییم. از هم‌اکنون تا شروع به‌کار رسمی مجلس یازدهم، فرصتی طلایی در اختیار است که باید مغتنم شمرد و تمهیدات لازم را برای آغاز فعالیت مجلس کارآمد و قوی، به حل مشکلات مردم و کشور فراهم آورد و ضمنا موانع را شناخت و مرتفع کرد تا از هر ثانیه وقت مجلس جدید، برای گره‌گشایی به‌خوبی استفاده کنیم.»

میرسلیم در بخش پایانی نامه به یاد شعار‌های زمان انتخاباتی‌اش می‌افتد و می‌نویسد: «به مدد الهی اهمال، تسویف، خستگی، رفاه‌زدگی، بی‌برنامگی، بی‌فکری و زد و بند در مجلس یازدهم جایی نخواهد داشت. برای تحقق اهداف متعالی گام دوم که به هیچ وجه صرفا آرمانی نیست، لازم است مجلس دهم جلساتی منظم را با منتخبان یازدهمین دوره تشکیل دهد تا تجربیات و تفکرات، به مناسب‌ترین و سالم‌ترین شکل منتقل شود»

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه که روز‌های منتهی به انتخابات از جدال اصولگرایان بر سر لیست واحد به ستوه آمده بود و در برخی اظهارنظر‌ها انتقاداتی مطرح کرده بود، در این نامه نیز در لفافه به همقطارانش هشدار می‌دهد: «این بازه زمانی سه‌ماهه را نباید فرصتی برای سهم‌خواهی و تقسیم منافع تلقی کرد، بلکه برای آمادگی یافتن جهت خدمت خالصانه به مردم باید به تبادل تجربیات پرداخت که بنده آمادگی خود را از هم‌اکنون برای این کار اعلام می‌کنم.»

مجلسی یکدست

برای مجلس یازدهم تنها یک افق می‌توان تصور کرد که حتی نسبت به دوره هفتم، هشتم و نهم چندان امیدوارکننده نیست؛ چرا که هرچه باشد وقتی از این ۳ دوره مجلس به عنوان یک مجلس تمام اصولگرا نام برده می‌شود، باز هم اقلیتی از اصلاح‌طلبان در آن مشاهده می‌شد و همین مساله موجب شده بود تا صدای مخالفانی هرچند کم‌فروغ از لابه‌لای صندلی‌های «خانه ملت» به گوش برسد؛ نطق‌های علی مطهری در مجلس هشتم و نهم هنوز از یاد‌ها نرفته، اما وقتی مجلس یکرنگ می‌شود، بعید نیست که تخلفات زیر لوای رفاقت‌ها مخفی شود و از سوی دیگر آنچه از بلندگوی مجلس به گوش می‌رسد، با صدای بدنه جامعه متفاوت باشد. چالش‌هایی که شاید در حال حاضر تنها راه قضاوت درباره‌شان این است که چند ماهی صبر کنیم تا روز تولد مجلس یازدهم! منبع: روزنامه اعتماد لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000rWH خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مجلس یازدهم اصولگرایان مجلس یازدهم اولویت ها مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنطور که وزیر کشور گفته است اردیبهشت ماه قرار است دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شود. دور دومی که ۴۵ کرسی تعیین تکلیف نشده، رقابت در آن را پر رونق تر از گذشته کرده و بر میزان جذابیت آن افزوده است. به ویژه آنکه تقسیم کرسی‌ها بین چندین فهرست، ترکیب هیات رئیسه را نیز غیر قابل پیش‌بینی‌تر از همیشه کرده است.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، با نتایج حاصل از دور اول انتخابات، ۴۵ کرسی باقی مانده به مثابه برگ برنده‌ای تلقی می‌شود که هر یک از گروه‌های سیاسی برای بالابردن وزن سیاسی خود و اثر گذاری هرچه بیشتر در ترکیب هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها گریزی جز تلاش برای افزودن سهم خود از آن ندارند. تعداد بالای کرسی‌های تعیین تکلیف نشده و همچنین شدت رقابت بر سر چیدمان ترکیب هیات رئیسه باعث می‌شود تا دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پر اهمیت محسوب شده و جدی‌تر گرفته شود.

در ادامه برخی از دلایلی که موید اهمیت این انتخابات بوده و امید می‌رود بتواند در افزایش میزان مشارکت اثر بگذارد مورد بررسی قرار گرفته است.

در میدان رقابتی هر اقلیتی ارزشمند است

در یک شرایط غیر رقابتی که یک گروه سیاسی اکثریت مطلق آرا را در اختیار دارد، گروه‌های اقلیت موضوعیتی نداشته و فاقد اهمیت تلقی می‌شوند. اما زمانی که نزاع سیاسی از دو قطبی اقلیت و اکثریت فراتر رفته و گروه‌های مختلف با وزن‌ سیاسی نزدیک به هم صاحب کرسی در انتخابات پارلمان‌ها می‌شود نه تنها گروه‌های اقلیت بلکه افراد غیر جناحی صاحب کرسی نیز موضوعیت پیدا می‌کنند.

هر یک از گروه‌ها برای به دست آوردن اکثریت نسبی و در نتیجه به دست گرفتن سکان هدایت مجلس گریزی جز تلاش حداکثری برای هم جهت کردن گروه‌های اقلیت و حتی کرسی‌های منفرد باخود ندارند. نگریستن به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از این دریچه اهمیت آن را در نظر مردم و سیاسیون بهتر جلوه‌گر می‌سازد.

اگر چه در این انتخابات، اصلاح طلبان به عنوان رقیب سنتی اصولگرایان با به دست آوردن ۴۰ کرسی، وضعیتی همچون مجلس یازدهم دارند اما خلا این میدان رقابتی را اصولگرایان پر کرده‌اند، شدت رقابت در گروه‌های اصولگرا باعث شده تا نمایندگان مستقل، اصولگرایان بیرون مانده از فهرست‌های اصلی و حدود ۴۰ نماینده اصلاح طلب حاضر در بهارستان وزن سیاسی پیدا کنند. همچنین ۴۵ کرسی بلاتکلیف نیز برای تعیین جهت مجلس در مسائل مختلف از جمله انتخاب هیات رئیسه ارزشمند تلقی می‌شود.

کرسی‌های پراهمیتی به دور دوم کشیده شد

تعداد ۴۵ کرسی به تنهایی فاکتورمهمی برای توصیف اهمیت دور دوم انتخابات محسوب می‌شود. آنچه بر میزان این اهمیت می‌افزاید حوزه‌های انتخابیه‌ای است که به دور دوم کشیده شده است.

حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات که پرجمعیت‌ترین حوزه انتخابیه کشور است با ۱۷ کرسی بیشترین سهم را در دور دوم انتخابات دارد. علاوه بر تهران ۵ کلان شهر تبریز، کرمانشاه، شیراز، مشهد و کرج نیز اسامی‌شان در بین حوزه‌های انتخابیه دور دوم انتخابات دیده می‌شود که مجموعاً ۱۰ کرسی را شامل می‌شوند.

حضور این حوزه‌ها باعث می‌شود تا جمعیت بیشتری از واجدین شرایط به نسبت دوره‌های پیشین بتوانند در دور دوم رای بدهند. علاوه بر این هر ۲ نماینده آبادان و هر ۲ نماینده خرم آباد نیز وضعیتشان در دور دوم مشخص خواهد شد.

این وضعیت نشان می‌دهد کرسی‌هایی که کارشان به دور دوم کشیده شده نیز غالباً متعلق به مراکز استانها و شهرهای پر جمعیت محسوب می‌شوند. نمایندگان این شهرها علاوه بر اینکه جمعیت زیادی را نمایندگی می‌کنند به طور معمول جایگاه مهم تری نیز در هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی دارند که همین امر باعث می‌شود انتخابات دور دوم نقش استراتژیکی در آینده مجلس دوازدهم داشته باشد.

چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره

در فهرست ۹۰ نفره‌ای که قرار است برای حضور در مجلس دوازدهم در دور دوم انتخابات رقابت کنند علاوه بر چهره‌های سیاسی حاضر درحوزه انتخابیه تهران در شهرستان‌ها نیز چهره‌های با سابقه‌ای حضور دارند که می‌توانند در پرشورتر برگزار شدن آن موثر واقع شوند.

عبدالرضا مصری با سابقه نایب رئیسی مجلس، محمد حسین فرهنگی با سابقه نایب رئیسی کمیسیون های قضایی و برنامه و بودجه، علیرضا منادی با سابقه ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدرضا میرتاج الدینی با سابقه عضویت در هیات رئیسه مجلس هشتم و ابراهیم عزیزی با سابقه نایب رئیسی کمیسیون امنیت ملی از جمله چهره‌هایی هستند که نتوانسته‌اند در دور اول حضور خود در مجلس را قطعی کنند و حالا باید برای تعیین تکلیف وضعیت خود چشم انتظار آمدن دوباره مردم پای صندوق‌های رای بنشینند.

به این لیست می‌توان چهره‌هایی همچون رضا صدیقی، سید مرتضی حسینی و احمد بیگدلی را نیز افزود. چهره‌هایی که پیش از این توانسته بودند نظر مردم را برای حضور در مجلس جلب کنند اما وضعیتشان برای حضور در مجلس دوازدهم هنوز مشخص نشده است.

مشابه با مجلس دهم و متفاوت با مجلس یازدهم

بلاتکلیف ماندن حتی بیش از ۵۰ کرسی نمایندگی مجلس در دور اول امر بی‌سابقه‌ای نیست (مجلس دهم). وضعیتی که برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بوجود آمده مشابه انتخابات مجلس دهم است.

اگر چه در انتخابات مجلس دهم ۶۸ کرسی در دور دوم تعیین تکلیف شد و این رقم ۲۳ عدد نسبت به تعداد ۴۵ کرسی دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بیشتر است اما کسب ۶۷ کرسی توسط اصولگرایان و ۸۶ کرسی توسط فهرست امید باعث شده بود تا انگیزه‌ خوبی برای رقابت در دور دوم انتخابات وجود داشته باشد.

انتخابات مجلس دوازدهم نیز در دور دوم رقابتی برگزار می‌شود البته این رقابت به جای دو بال ثابت اصلاح طلب و اصولگرا این بار قرار است درون جناحی برگزار شود.

مقایسه انتخابات مجلس دوازدهم با مجلس یازدهم نیز نشان می‌دهد این دو انتخابات غیر از مشارکت حدود ۴۰ درصدی در سایر فاکتورها کاملا متفاوت بایکدیگرند.

در مجلس یازدهم لیست ائتلافی اصولگرایان اکثریت مطلق آرا را به دست آورده و در دور دوم تنها برای ۱۰ کرسی انتخابات برگزار شده بود. در مجلس دوازدهم اما با کمرنگ شدن وزن سیاسی اصلاح طلبان اصولگرایان انگیزه بیشتری برای رقابت با یکدیگر پیدا کرده‌اند همین امر نیز موجب شد تا در نتیجه ارائه فهرست‌های مختلف از جانب اصولگرایان آرای کاندیداها در حوزه‌های مختلف شکسته شده و انتخابات به سمت دور دوم هدایت شود. در نتیجه میزان کرسی‌های بلاتکلیف در مجلس دوازدهم بیش از ۴ برابر مجلس یازدهم بوده و باید در پی یک رقابت جدی بین اصولگرایان تکلیفشان مشخص شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895514

دیگر خبرها

  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود
  • چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟
  • دور دوم انتخابات مجلس از اهمیت برخوردار است
  • دور دوم انتخابات مجلس از اهمیت برخودار است
  • مهمترین «انتخابات دور دوم» ادوار مجلس با ۴۵ کرسی تاثیرگذار
  • انتخابات مجلس دوازدهم عبور از قوم‌گرایی و خوش مدگویی به شایسته سالاری بود
  • گام پایانی انتخابات