Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@03:34:07 GMT

قطار صنعت قم درمسیر بومی سازی حرکت می‌کند

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۰۲۴۴

قطار صنعت قم درمسیر بومی سازی حرکت می‌کند

صنعت یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است و سرمایه گذاری بر زمینه بومی سازی تولیدات صنعتی عامل مهمی برای خودکفایی کشور به حساب می آید، در همین رابطه مدتی است بحث داخلی سازی محصولات صنعتی به منظور کاهش تاثیر تحریم‌ها، مورد توجه زیادی قرار گرفته است و ظرفیت‌های صنعتی کشور برای این منظور بسیج شده اند.

در این میان برخی استان‌های کشور به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص همچون وجود شهرک‌های صنعتی متعدد و مجهز،‌ داشتن زیرساخت‌های فنی و مهندسی،‌ بهره‌گیری از نیروی انسان ماهر و کارشناس و همچنین داشتن تجربه فعالیت‌های صنعتی در بخش‌های مهم و راهبردی،‌ توانایی بالاتری برای عملیاتی ساختن این راهبرد دارند که قم نیز یکی از شاخص‌ترین این استان‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت و گوی خبرنگار ایرنا با شماری از مسئولان حوزه‌های صنعتی و اقتصادی استان قم نشان می‌دهد این استان برای جذب صنایع پیشرفته و راهبردی آمادگی کامل دارد و از هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه حمایت می‌کند.

قم آمادگی تبدیل شدن به قطب تولید لوازم خانگی را دارد

در همین رابطه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت:‌ این استان به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های فنی و کارشناسان ماهر، آمادگی تبدیل شدن به قطب تولید لوازم خانگی را دارد.

محمود سیجانی تاکید کرد: صنعت تولید لوازم خانگی یکی از مهمترین صنایع مورد نیاز کشور است که استان قم از سال‌ها قبل در این زمینه فعال بوده‌است.

وی افزود:‌ هم اکنون یکی از واحدهای تولیدی پیشرو در صنعت لوازم خانگی کشور درشهرک صنعتی محمود آباد قم مشغول تولید انواع لوازم خانگی است که امکان توسعه فعالیت در بخش‌های مختلف را دارد.

وی ادامه داد: قابلیت صنعت قم درتولید لوازم خانگی به یک واحد صنعتی خلاصه نمی‌شود و این استان در زمینه تولید انواع لوازم خانگی و قطعات آن پیشگام است واحدهای تولیدی زیادی در این بخش فعالند.

سیجانی گفت: همچنین برای توسعه صنایع فعال درزمینه تولید لوازم خانگی درقم، آماده استقبال از سرمایه‌گذاران هستیم و از ورود بخش خصوصی به این بخش استقبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: شهرک‌های صنعتی قم از نظر زیرساخت و برخورداری از امکانات مورد نیاز استقرار صنایع تولید لوازم خانگی،‌ وضعیت مطلوبی دارد و می‌تواند به قطب این صنعت تبدیل شود.

وی ادامه داد: همچنین شهرک‌های صنعتی قم به بازارهای عمده مصرف و راه‌های مواصلاتی کشور نزدیک است و تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را با هزینه کمتری به داخل و خارج از کشور ارسال کنند.

امکان تولید خودرو برقی درمنطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم فراهم است

 مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: با وجود زیرساخت‌های فیزیکی مورد نیاز و فراهم بودن بسترهای قانونی،امکان تولید خودرو و موتورسیکلت برقی در این منطقه برای سرمایه‌گذاران مهیاست.

سید مهدی علیزاده طباطبایی بیان کرد: هم‌اکنون نیز واحد فعال خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مشغول تولید است و شرکت خودروسازی فیات نیز درحال راه‌اندازی خط تولید خود دراین منطقه است.

وی افزود: همچنین یک واحد صنعتی در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت برقی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: براین اساس، تجربه فعالیت موفق درزمینه تولید خودرو و خودروهای برقی در این منطقه وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با چشم‌اندازی روشن برای فعالیت در این بخش، وارد میدان شوند.

علیزاده طباطبایی گفت: از سرمایه‌گذاری درهمه بخش‌های تولیدی به‌خصوص صنعت خودروسازی برای فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حمایت می‌کنیم و در این زمینه راهبردهای عملیاتی برای سودآوری مناسب سرمایه‌گذاران اندیشیده شده‌است.

وی بیان کرد:‌ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ازنظر تنوع تولید بهترین منطقه دربین مناطق ویژه کشور است و استقرار آن در چهارراه مواصلاتی کشور و نزدیکی به بزرگترین بازارهای مصرف درکنار فضای وسیع فراهم‌ شده برای تولید و نگهداری کالا،‌ امکان مطلوبی را برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه اقتصادی ویژه سلفچگان فراهم آورده‌است.

وی ادامه داد:‌ این منطقه امتیازاتی دارد که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی از ظرفیت آن برای حضور در بازار ایران استفاده کنند و هم‌اکنون نیز رقم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری بین‌المللی کشور در این منطقه صورت گرفته‌است.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

۷۹ شرکت دانش بنیان درقم فعال است

رییس پارک علم و فناوری قم نیز با اشاره به روند توسعه شرکت های دانش بنیان دراستان گفت: ۷۹ شرکت دانش بنیان در سطح قم فعال است.

سید حسین اخوان علوی بیان کرد: همچنین ۱۶۵ واحد فناور درمراکز رشد و پارک علم و فناوری استان فعال بوده و بیش از ۲ هزار تن در این شرکت‌ها اشتغال دارند.

وی وضعیت قم درتوسعه شرکت‌های دانش بنیان را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: قم از نظر تعداد فعالیت شرکت های دانش بنیان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

اخوان علوی افزود: شرکت‌های دانش بنیان قم سال گذشته بیش از یک میلیون صادرات داشته‌اند و زمینه برای افزایش صادرات کاملا فراهم است.

وی تصریح کرد: حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری برای آینده اقتصادی و پیشرفت کشور اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان باید زیست بوم فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد شود و فرهنگ سازی لازم نیز برای کنشگری تمام کنشگران فراهم شود.

اخوان علوی خاطرنشان کرد: برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری باید فرهنگ را در خدمت فرهنگ قرار دهیم که حمایت از تولیدات رسانه ای و تولید فیلم کوتاه و مستند در این زمینه از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

حجم زیادی از واردات به قم مواد اولیه واحدهای صنعتی است

مدیرکل گمرکات قم در این رابطه گفت:‌ حجم قابل توجهی از کالاهای وارد شده به استان،‌ مواد اولیه‌ای است که درتولید نهایی محصول در واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد خلیلی تاکید کرد: واردات به قم صرفا جنبه مصرفی در بازار را ندارد و بسیاری از کالاهای وارد شده به قم با استفاده در زنجیره تولید واحدهای صنعتی، در رونق اقتصادی استان موثر است.

وی افزود: این کالاها عمدتا از کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان وارد استان می‌شود و درتولید کالاهای مهم و مورد نیاز مردم همچون لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم گمرکات استان در مبارزه با قاچاق اشاره کرد و گفت:‌ یکی از مهمترین وظایف گمرکات قم جلوگیری از قاچاق کالا به استان و حمایت از چرخه تولید واحدهای صنعتی فعال درقم است.

خلیلی بیان کرد: سطح نظارت‌های خود را برامر مبارزه با قاچاق افزایش داده‌ایم و امسال توانستیم با کمک سایر دستگاه های متولی همچون سازمان صمت و نیروی انتظامی،‌ مانع از حجم زیادی قاچاق کالا به قم شویم تا مسیر تولید کالاهای داخلی در استان هموارتر شود.

وی ادامه داد: همچنین برای کمک به فعالان اقتصادی استان به دنبال آن هستیم تا در سال آینده میانگین ترخیص کالا از گمرکات قم برای صادرات در کمتر از سه ساعت و برای واردات در کمتر از سه روز انجام شود.

وی با اشاره به این که فعالیت گمرکات قم نقش بسیار زیادی درشکوفایی اقتصاد استان دارد،‌ گفت: هرچه فرآیندهای گمرکی در قم با سرعت بیشتری انجام شود،‌ چرخه تولید و اشتغال استان با رشد بالاتری مواجه می‌شود که در همین راستا تلاش می‌کنیم کنترل‌های مزاحم و ملموس کالاها در گمرکات استان کاهش یابد و به‌جای آن از کنترل‌های هوشمند و غیرملموس استفاده شود.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان ۴۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در۲هزار و ۲۲۵ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۱۵۳ تن فرصت اشتغال ایجادشده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

گزارش: محمد جنابان

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا جهان سازمان صنعت معدن و تجارت صنعت قاچاق قم انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان شرکت های دانش بنیان تولید لوازم خانگی واحدهای صنعتی سرمایه گذاران دانش بنیان سرمایه گذاری تولید خودرو زمینه تولید مورد نیاز گمرکات قم تولید خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • استمرار روند رشد اقتصادی/ وزارت نفت پرچم سرمایه‌گذاری خارجی را هم بالا برد
  • جهش تولید طلای صنعت پتروشیمی با توان فنی ایرانی در کوروش
  • بومی‌سازی تجهیزات آب و هواشناسی + فیلم
  • بومی سازی بیش از ۴ هزار قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس