Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:37:51 GMT

باید بین مترو و درخت یکی را انتخاب کرد

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۰۶۱۸

باید بین مترو و درخت یکی را انتخاب کرد

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بعضی اماکن مثل ایستگاه مترو درخت فدا می‌شود تا خط مترو ایجاد شود، گفت: برای احداث ایستگاه مترو که درخت در مسیر آن قرار گرفته، باید بین مترو و درخت یکی را انتخاب کرد.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با قطع درختان به دلیل احداث ایستگاه مترو در خیابان طیب مقابل ساختمان ارگ جهان‌نما، اظهار کرد: هر گونه عملیات عمرانی در شهر مثل عملیات احداث خط عوارضی دارد، مثل مشکلاتی که برای درختان به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به درخواستی که به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان رسیده و حدود سه ماه است که در کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز سنجیده شده تا در صورت امکان ایستگاه مترو در خیابان لاله جابجا شود، افزود: در خیابان طیب نیز طبق بررسی‌هایی که در کمیسیون ماده ۷ انجام شد و نماینده شورای شهر نیز در این کمیسیون حضور داشت، امکان جابجایی ایستگاه مترو وجود نداشت.

قطع درختان بزرگی که امکان جا به جایی آنها نیست

وی با بیان اینکه پس از انجام بررسی های لازم اگر ناچار به جابجایی درختان به دلیل عملیات عمرانی در شهر باشیم، در صورتی که درختی بسیار بزرگ باشد به شکلی که مجبور به قطع آن باشیم، این کار را عملی می‌کنیم. البته خوشبختانه در ایستگاه مقابل ارگ جهان‌نما درختچه‌هایی وجود داشت که کاملاً قابل جابجایی بود و پس از عملیات جابجایی، به پارک پشت بیمارستان شهید بهشتی منتقل شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه بعد از احداث ایستگاه‌های مترو، درختان دیگری در این محل کاشته می‌شود، گفت: برای احداث خطوط مترو به عنوان وسیله نقلیه عمومی  و پاک در شهر به ناچار باید بعضی درختان جابجا شوند و همه این عملیات‌ها در فصل پاییز و زمستان یعنی زمان خواب درختان انجام می‌شود، این درحالی است که پس از اتمام عملیات عمرانی درخت یا چمن دوباره در محل کاشته شود.

مرتضایی نژاد با اشاره به اینکه درختانی که ریشه‌های عمیق داشته باشند قابل جابجایی نیستند، افزود: تلاش می‌کنیم که درختان را تا جایی که امکان دارد جابجا کنیم، اما گاهی این کار شدنی نیست و درخت از بین می‌رود. برای مثال از بین ۴۴ رأس درختی که در چهارباغ جابجا شدند، ۳ یا ۴ رأس از آن‌ها دچار مشکل شد. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که درختان جابجا نشوند، یا اینکه درخت قطع شده، اما به جای آن درخت دیگری کاشته نشود، درحالی که اگر درختان جایگزین شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه بنظر می‌رسد در محل ایستگاه مترو خیابان طیب درختان تا جایی که امکان داشته جابجا شدند، اما درختان دیگر که بزرگ بودند به ناچار قطع شدند، افزود: برای احداث ایستگاه مترو که درخت در مسیر آن قرار گرفته، باید بین مترو و درخت یکی را انتخاب کرد.

مرتضایی نژاد با اعتقاد براینکه برای شکل گیری خطوط مترو باید همکاری کرد، تصریح کرد: امسال تعداد درختان کاشته شده در پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با درختانی که از بین رفته‌اند قابل مقایسه نیست.

درختی که در مسیر مترو قرار گرفته مجبور به نابودی است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بعضی اماکن مثل ایستگاه مترو درخت فدا می‌شود تا خط مترو ایجاد شود، افزود: برای داشتن هوای پاک به درخت نیاز داریم، اما اگر قرار باشد برای داشتن هوای بهتر،  وسیله نقلیه عمومی ایجاد کنیم، درخت مجبور به نابودی است، زیرا در مسیر خط مترو قرار گرفته و مانع شده است.

اگر ۲۰ سال قبل می توانستم جلوی مترو را می گرفتم

مرتضایی نژاد بیان کرد:  البته اگر به عنوان یک شهروند در ۲۰ سال قبل می‌توانستم نظر دهم جلوی ایجاد مترو را می‌گرفتم و فکر دیگری می‌کردم، اما مسئولان آن زمان چنین تدبیر کرده‌اند و امروز خط یک ایجاد شده و در مواردی مقدمات خط دوم در حال شکل گیری است، پس تنها راه ادامه همین مسیر است.

وی در پایان با تأکید براینکه در همه‌جای شهر درخت داریم و در هر صورت با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: در این ۲ سال اخیر سعی کردیم کمترین آسیب به درختان وارد شود. برای مثال از ۱۵۰۰ درختی که در مسیر مترو بهارستان بود هیچکدارم از بین نرفته یا آسیب ندید، چنین چیزی که در تاریخ اصفهان سابقه نداشته، در ۲۰ سال گذشته به راحتی درختان را قطع می‌کردند و هیچ کس خبردار نشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قطع درختان مترو سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ایستگاه مترو احداث ایستگاه مرتضایی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۰۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه قطع درختان صرف ساخت ۲۰ بوستان جدید در تهران می شود

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به توسعه فضای سبز، اظهار کرد: قطعاً مردم در سال‌های اخیر شاهد توسعه فضای سبز بوده‌اند و در همین سالها بوستان ولایت و بوستان یاس فاطمی برای استفاده عموم مردم ایجاد شد.

او با بیان اینکه بوستان ۴۵ هکتاری اطراف مصلی یکی از زیباترین بوستان‌های تهران خواهد بود، توضیح داد: این زمین برای ایجاد بوستان عمومی در نظر گرفته شد و شهرداری در حال انجام اقدامات لازم در آن است. فاز یک روددره فرحزاد نیز تا سه ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

پیرهادی با اعلام اینکه ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار جنگل‌کاری در طول دوره ششم مدیریت شهری انجام شده است، یادآور شد: در حوزه آبیاری از محل پساب نیز ۴۰۰ درصد رشد را شاهد بودیم و از ۷ میلیون متر مکعب به ۳۰ میلیون متر مکعب رسیده و در تلاش هستیم تا پایان سال به ۵۰ میلیون متر مکعب برسد که یکی از دستاوردهای مهم و قابل توجه خواهد بود.

او با اشاره به وجود تنش آبی در پایتخت، تصریح کرد: با توجه به این موضوع عدد قابل توجهی در شورا مصوب شد و در سطح مناطق نسبت به انتقال خطوط و آبیاری هوشمند اقدام خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بررسی طرح جامع فضای سبز برای ایجاد فضای سبز ماندگار رو به اتمام است، ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان امسال در شورا ارائه و تصویب شود تا سند ماندگاری در این حوزه باشد و بتواند به عنوان یک الگو در شهرهای دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

او ادامه داد: از محل جریمه‌های ناشی از قطع درختان، باغاتی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار از لحاظ فضای سبز، توسط شهرداری تهران در حال برنامه‌ریزی برای تملک جهت ایجاد بوستان است. برنامه‌ریزی ما این است که ۲۰ بوستان از محل جریمه‌های ناشی از قطع درختان به پایتخت اضافه شود؛ البته رقم آن بیش از هزار میلیارد تومان است که بخشی از اعتبار آن از محل جریمه‌ها تأمین خواهد شد.

پیرهادی افزود: تمام این مبلغ برای تملک باغات مورد استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 846389 برچسب‌ها درختکاری گیاهان و درختان شهردارى تهران بوستان

دیگر خبرها

  • علت قطع درختان منطقه ۷ تهران توسط مأموران شهرداری چیست؟ + ویدئو
  • آیا خشکاندن و آب ندادن به درختان جرم است؟
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه! | ویدئو
  • بسته شدن پرونده ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • جریمه قطع درختان صرف ساخت ۲۰ بوستان جدید در تهران می شود