Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-23@18:26:15 GMT

قطب جنوب در شوک ذوب یخ‌های خود!

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۱۵۱۳

قطب جنوب در شوک ذوب یخ‌های خود!

تصویر جدید ثبت شده توسط ناسا از یخ‌های قطب جنوب نشان می‌دهد که سطح ذوب یخ در این بخش افزایش شوکه کننده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، قطب جنوب سردترین مکان است. دمای سالانه آن در مناطق کاملا پوشیده از برف در نواحی مرکزی ۵۷- درجه سیلسیوس است و در مناطق نزدیک اقیانوس دمای آن به ۱۰- درجه سیلسیوس می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما در فوریه امسال، ایستگاه هواشناسی در پایگاه Esperanza در شبه جزیره قطب جنوب، گرمترین دمای ثبت شده این منطقه حدود ۱۸.۳ درجه سیلیسوس را گزارش داده است. این دما از میزان ثبت شده در مارس ۲۰۱۴ که ۱۷.۵ درجه سیلسیوس بوده نیز بیشتر است.
این موج گرمای آخر به مدت یک هفته طول می‌کشد و تصاویر ثبت شده از جزیره عقاب تاثیرات ناراحت کننده آن را نشان می‌دهد. این جزیره کوچک در ساحل سرزمین گراهام در شبه جزیره قطب جنوب واقع شده است. نتیجه این دمای بالای ثبت شده، ذوب بسیاری از یخ‌های این جزیره به دریا بود، در حالی که در وسط جزیره حوضچه‌های ناشی از ذوب یخ نیز به سرعت شگفت آوری تشکیل می‌شوند.
ماوری پلتو، یک متخصص علوم یخبندان از دانشکده نیکولاس گفت: «من تا به حال چنین سرعتی در تشکیل حوضچه‌های ناشی از ذوب یخ ندیده بودم. شما می‌توانید چنین رخ داد‌های ذوب شدن را در آلاسکا یا گرینلند ببینید، اما معمولا در قطب جنوب نه.»
پلتو همچنین متذکر شد که منبع این ذوب شدگی‌ها (درجه حرارت بطور قابل توجهی بالاتر از انجماد است) با الگوی آب و هوایی قطب جنوب مطابقت ندارد. متاسفانه این ذوب شدگی‌ها این روز‌ها رایج‌تر شدند.
بطور کلی، قطعات برفی در جزیره عقاب تنها در چند روز بیش از ۱۰ سانتی متر ذوب شده اند. این اولین موج گرمای امسال نیست، اما نمایانگر سومین رویداد بزرگ نیمکره جنوبی بین سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری گرم شدن زمین قطب جنوب ناسا قطب جنوب ثبت شده ذوب یخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ورزش جزیره خارگ ارتقا یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دشتی زاده ظهر یک شنبه در نشست با مدیران ورزش و جوانان استان بوشهر اظهار داشت: ورزش به عنوان یک ارزش دارای وزن معنوی و معنایی بالایی است و یکی از ارکان ایجاد نشاط در جامعه است که همواره در کار، زندگی و نقش آفرینی مردم تأثیرگذار است. جزیره خارگ نیز از گذشته در ورزش دارای جایگاه ویژه و برتر در سطح کشور برخوردار بوده که این جایگاه در مرحله اول می‌بایست حفظ و در مراحل بعدی توسعه و ارتقا یابد. یکی از ارکان والای اجتماعی در جامعه ورزش و تربیت بدنی است.

وی افزود: ورزش در جزیره خارگ در سال گذشته، سال خوبی را سپری کرد و شاهد ارتقای ورزش‌های همگانی و اعزام ورزشکاران خارگی بودیم.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: طرح‌های عمرانی جزیره شتاب گرفته اما هنوز جوابگوی توقع و مطالبات مردم نیست و باید تلاش و دوندگی زیادی صورت گیرد تا به استانداردهای لازم در حوزه ورزش دست پیدا کنیم.

دشتی زاده گفت: تجلیل از قهرمانان مورد توجه ویژه قرار گرفته و سال گذشته میزبانی‌های خوبی از اردوهای تیم ملی در خارگ صورت گرفت که برخی از آنها برای نخستین‌بار رخ داد.

رئیس شورای ورزش خارگ خاطر نشان کرد: بنده همواره اعلام نموده‌ام که ورزش یکی از اولویت‌های اصلی ما در مدیریت بخش ویژه خارگ است و همواره سعی خواهیم کرد با کمک خداوند و با برنامه ریزی هایی که انجام خواهیم داد برخی از مطالبات عمومی و نیازهای اهالی محترم ورزش را به منصه ظهور و بروز برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این نشست طی حکمی از طرف مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر، سجاد محمودی به عنوان سرپرست اداره ورزش و جوانان استان خارگ منصوب شد.

کد خبر 6084336

دیگر خبرها

  • سفر حدود ۷ میلیون گردشگر با وسیله نقلیه شخصی به قشم
  • جزیره نخل جمیرا نماد دبی
  • برگزاری مسابقات والیبال ساحلی بانوان در قشم
  • خلاصه‌بازی لیورپول و فولام + فیلم
  • اولویت انتخابات سرمایه‌گذار در کیش اعلام شد
  • جایگاه ورزش جزیره خارگ ارتقا یافت
  • منشور خدمات رسانی در سال جدید خرد و تفکر جمعی است
  • «راز جزیره» در شبکه امید
  • خلاصه‌بازی آرسنال و ولورهمپتون + فیلم
  • جزیره‌ای با شن‌های نقره‌فام در خلیج فارس + فیلم