Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@23:15:34 GMT

نادیده گرفتن اقدامات آبخیزداری در مهار سیلاب

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۱۹۹۴

نادیده گرفتن اقدامات آبخیزداری در مهار سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری نقش بسیار زیادی در مهار سیل و ذخیره نزولات آسمانی دارد، گفت: از 400 میلیارد تومان اعتبارات حوادث استان یک ریال هم به منابع طبیعی ندادند.

علی محمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری نقش بسیار زیادی در مهار سیل و ذخیره نزولات آسمانی دارد، گفت: از 428 میلیارد تومان اعتبارات مصوب حوادث استان یک ریال هم به منابع طبیعی ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فروردین‌ماه امسال با توجه به شرایط بحرانی و جلوگیری از تخریب در سدهای گنج فلارد، امیرآباد کوهرنگ و چلیچه مبلغ یک میلیارد تومان برای ترمیم، مرمت و بازسازی هزینه شد، ادامه داد: اما تاکنون هیچ مبلغی برای این موضوع پرداخت نشده است.

آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران

وی با بیان اینکه با توجه به بحران آب و ممنوع شدن 10 دشت از 11 استان اقدامات آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از این چالش است، افزود: احداث سدهای خاکی و بندهای ملاتی در کنترل و کاهش سرعت سیل نقش بسیار موثری دارد.

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه سدهای خاکی و بندهای ملاتی 30 درصد از روان‌آب را ذخیره می‌کند و مانع خروج آب از استان می‌شود، اضافه کرد: مهمترین اثر ذخیره آب در تغذیه سفره‌های زیرزمینی، قنوات، چشمه‌ها و در نتیجه رونق تولید و اشتغال است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری 100 سد خاکی، دو هزار و 500 بند سنگی ملاتی وجود دارد، عنوان کرد: با همین اقدامات آبخیزداری می‌توان سیلاب را در استان کنترل کرد اما هیچ‌گونه اعتباری در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

ذخیره 30 درصد از روان‌آب‌های حاصل از بارندگی اخیر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این چند روز اخیر میانگین بارش در استان 50 میلی‌متر ثبت و میزان کل نزولات آسمانی 825 میلیون متر مکعب گزارش شده است، اظهار داشت: 50 درصد بارندگی استان شامل 412 میلیون مترمکعب به صورت روان‌آب بوده و از این میزان 30 درصد ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه در بارندگی روزهای اخیر توانستیم 123 میلیون متر مکعب آب در بندهای سنگی ملاتی و سدهای خاکی ذخیره کنیم، گفت: نزولات آسمانی از ابتدای سال تاکنون 4 میلیارد و 537 میلیون و 500 هزار متر مکعب بوده که از این میزان 680 میلیون متر مکعب ذخیره شده است.

انتهای پیام/3339/م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آبخیزداری مهار سیلاب چهارمحال و بختیاری محمدی مقدم باران ذخیره چهارمحال و بختیاری اقدامات آبخیزداری نزولات آسمانی منابع طبیعی میلیون متر متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و با همکاری نیروهای پاسگاه حسین آباد در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۱۰ هکتار از اراضی ملی روستای قاسم آباد از توابع بخش اسماعیلی که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی، بر برخورد قاطع با هرگونه زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: هرگونه زمین‌خواری بر اساس مواد ۶۹۰ تا ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و علاوه بر رفع تصرف، فرد متجاوز به حبس و پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

صادقی، گفت: نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی شهرستان جیرفت به گشت زنی‌های مستمر و شبانه روزی خود در اراضی ملی منطقه ادامه خواهند داد و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو با آنها برخورد خواهند کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جیرفت تصریح کرد: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6081885

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب
  • ۹۲۷ سازه آبخیزداری در اردبیل اجرایی شد
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام