Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیوان حقوق بشر اروپا بررسی مسئولیت آلمان را در یک حمله هوایی مرگبار در افغانستان که در سال ۲۰۰۹ رخ داد آغاز کرد؛ حمله‌ای که منجر به استعفای وزیر دفاع وقت آلمان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دویچه وله، عبدالحنان که دو پسر هشت و ۱۲ ساله‌اش را در این حمله در ولایت قندوز در شمال افغانستان از دست داد شکایتی را در این باره به دادگاه حقوق بشر اروپا برد که این دادگاه پرونده را به شعبه بالاتر که احکامش قابل تجدیدنظر نیست، واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیوان حقوق بشر اروپا بررسی می‌کند که «آیا این حمله که به دستور یک نظامی آلمانی انجام شده بود، نقض حقوق بشر است یا خیر.»

این پرونده از سوی برخی از مقام‌های آلمان یکی از «جدی‌ترین حوادث مربوط به ارتش این کشور از زمان جنگ جهانی دوم» توصیف شده است. بررسی این پرونده احتمالا یک سال به طول خواهد انجامید.

این حمله روز چهارم سپتامبر سال ۲۰۰۹ توسط جنگنده‌های آمریکایی به فرمان سرهنگ جورج کلین که یک افسر آلمانی است در قندوز در شمال افغانستان انجام گرفت.

طبق گزارش وزارت دفاع آلمان، در این حمله ۹۱ تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند که در میان آن‌ها شمار زیادی غیرنظامی بودند. با این حال طبق گزارش دیوان حقوق بشر اروپا تعداد قربانیان هرگز با اطمینان مشخص نشده است. گزارش‌های مختلف از ۱۴ تا ۱۴۲ قربانی حکایت دارد که اغلب آن‌ها غیرنظامی بودند.

مباحث دادگاه روز چهارشنبه بر مسئولیت حقوقی برلین درباره این حمله متمرکز بود؛ در حالی که این کشور، بخشی از نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت (ایساف) بود که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به رهبری ناتو موجودیت پیدا کرد.

آلموت ویتلینگ وگل، مسئول بخش حقوق بشر در دولت آلمان، به پدری که دو فرزندش را در این حمله از دست داد و در دادگاه حضور داشت این «رنج عمیق» را به نمایندگی از دولت برلین تسلیت گفت.

با این حال هایک کریگر، وکیل آلمان در این پرونده گفت که منطقه قندوز طبق ماده یک کنوانسیون حقوق بشر اروپا تحت صلاحیت قضایی آلمان قرار نداشت زیرا حمله با نام سازمان ملل انجام شده است.

در مقابل یکی از وکلای عبدالحنان تاکید کرد که این افسر آلمانی طبق «یک سری دستورات الزام‌آور» که هیچ کنترل موثری از طرف سازمان ملل روی آن اعمال نشده بود، دستور حمله را صادر کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان آلمان حقوق بشر اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند

برخی منابع دیپلماتیک از احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در پی حمله تنبیهی این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

به گزارش جماران، برخی منابع دیپلماتیک از احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در پی حمله تنبیهی این کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. 

مسأله اعمال این تحریم‌ها احتمالا امروز -سه‌شنبه- در جریان کنفرانس ویدیویی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به درخواست «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی تحولات منطقه پس از حمله تنبیهی ایران صورت می‌گیرد. 

دیگر خبرها

  • آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا درباره تیک‌تاک لایت
  • مخالفت با تحریم‌های جدید علیه تهران  
  • مخالفت اتاق بازرگانی ایران و آلمان با تحریم‌های جدید علیه تهران
  • اخراج ۲۷۷ نفر با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان
  • قیمت گذاری ۲۹ پرونده امور زمین در بهشهر
  • پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند
  • (ویدئو) بارندگی و سیل مرگبار در افغانستان