Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@20:52:14 GMT

حجم ورودی آب به مخزن سد مهاباد ۶۲ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۲۹۴۸

حجم ورودی آب به مخزن سد مهاباد ۶۲ درصد افزایش یافت

خالد رحمانی روز پنج‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: افزایش حجم ورودی به مخزن آب با بارش‌های اخیر و ذوب‌شدن برف مناطق کوهستانی بالا دست مهاباد حدود ۲۹ متر مکعب بر ثانیه نسبت به نظیر سال قبل بیشتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به شروع رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه دبی خروجی آب از سد مهاباد ۱۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ متر مکعب بر ثانیه بوده که از این مقدار ۰.۷(هفت دهم) آن برای مصرف بخش شرب شهرستان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تراز سد مهاباد، یک‌هزار و ۳۴۸ متر است که این مقدار نیز حدود پنج سانتی‌متر کمتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل برآورد می‌شود.  

رییس اداره امور آب مهاباد با بیان اینکه حجم آب پشت سد این دریاچه به ۱۱۰ میلیون متر مکعب رسیده، عنوان کرد: با توجه به بارش‌های بسیار خوب زمستان امسال پیش‌بینی می‌شود که میزان کاهش آب سد مهاباد در مقایسه با پارسال جبران شود.

وی همچنین از شروع رهاسازی آب از مخزن سد مهاباد در ۲ روز گذشته خبر داد و گفت:  اولین مرحله رهاسازی آب به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب شروع و تا ۳۵ روز آینده ادامه خواهد داشت. 

رحمانی با اشاره به اینکه امسال ۳۴ چاه غیرمجاز با دستور مستقیم مراجع قضایی در مهاباد پلمب شده است، اظهار داشت: انسداد تکلیفی چاه‌های غیرمجاز این شهرستان امسال ۸۵ حلقه تعیین شده ولی با توجه به شرایط آب و هوایی تاکنون موفق به انسداد کل سهمیه خود نشده‌ایم.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه آنها ۶۸.۵ میلیون متر مکعب است.

در ادامه این جلسه اعضای شورای حفاظت از منابع آبی در خصوص سهمیه بخش کشاورزی از سد مهاباد و راهکارهای لازم برای کاهش مصرف آب مصرفی با تداوم اجرای طرح‌های آبیاری تجمیعی و خرده‌مالکی بحث شد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیرپوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا اعضای شورای جهان دریاچه ارومیه زمستان شرایط آب و هوایی انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی میلیون متر مکعب سد مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۲۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: با توجه به پیشینه تاریخی بروجرد، باید باید برای حفظ ابنیه و آثار تاریخی آن و همچنین حفظ آثار فرهنگی در شهرستان اقدامات ضروری انجام شود.

عطا حسن‌پور در جریان سفر به شهرستان بروجرد و دیدار با امام جمعه و فرماندار این شهرستان گفت: پس از نشست و بررسی‌های انجام شده مقرر شد تا ساماندهی، ایمن‌سازی، تامین امنیت و نصب دوربین‌های مدار بسته مخزن بروجرد عملیاتی و سپس مخزن ایمن شهرستان راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: پس از راه‌اندازی مخزن ایمن، اموال فرهنگی مردم شناسی مربوط به دوران معاصر به بروجرد بازگشته و در محل خود قرار می‌گیرد.

حسن‌پور گفت: همچنین با اقدامات انجام شده امین اموال فرهنگی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح معرفی شده که پس از تایید و طی کردن آموزش‌های لازم در محل مستقر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه سفر به شهرستان بروجرد، ضمن بازدید از بنای تاریخی مسجد امام خمینی (ره)، بیان کرد: این بنای تاریخی با مشکلات و آسیب‌هایی همراه است که مقرر شد با هماهنگی و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، جهت رفع خطر و مرمت آن اقدام شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • احداث ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان‌های منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۳/ احداث ۴ هزار متر مکعب مخزن بتنی در منطقه
  • شستشوی مخزن آب شرب روستای خاکمردان شهرستان خوی
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود
  • افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر
  • کشت‌کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت