Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-28@19:55:32 GMT

توان موشکی يمن در مدار جديدی از اقتدار

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۳۷۷۶

توان موشکی يمن در مدار جديدی از اقتدار

رونمايی ارتش يمن از ارتقای توانمندی موشکی خود، پيام‌های جديدی را با محتوای تقويت توان بازدارندگی در برابر متجاوزان سعودی به‌همراه دارد. 

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاری آنا؛ دو روز قبل، ارتش يمن از دستاوردهاي جديد خود در حوزه سامانه پدافند هوايي رونمايي کرد، مراسمي که با عنوان نمايشگاه شهيد «عبدالعزيز المهرم » و با حضور مسئولان سياسي و نظامي يمني برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

​​در اين مراسم، موشک هاي پدافندي و زمين به هوايِ ثاقبِ 1،2،3 و همچنين فاطر، از جمله دستاوردهاي جديدي بود که يمني‌ها از آن‌ها رونمايي کردند، اقدامي که نشان داد ارتش يمن،  در مسير توسعه بُرد موشکيِ سامانه‌هاي پدافندي خود قدمهاي بلندي برداشته است و حالا اين سامانه‌هاي مجهز به موشک‌هاي توسعه يافته، قرار است آسمان يمن را امن‌تر کرده و پدافند يکپارچه ارتش اين کشور را در برابر تهاجم ائتلاف سعودي تقويت کند.

بگفته مهدي المشاط فرمانده کل نيروهاي مسلح يمن؛ سامانه‌هاي مجهز به موشک‌هاي جديد، از فناوری نوین و پیشرفته برخوردار بوده و در مراحل آزمايشي هم توانسته است، جنگنده‌هاي متعددِ دشمن را در ماههاي اخير، شناسایی و سرنگون کند.

وزیر دفاع یمن هم ديگر مقام يمني بود که رونمايي از اين دستاوردها را، مقدمه‌اي براي پيروزيهاي بزرگ ملت و مقاومتِ يمن در سال جاري ميلادي خواند، سالي که بگفته العاطفی: سال توسعه سلاح‌های بازدارنده و راهبردي يمني‌ها در ميدان نبرد خواهد بود.

ويژگی موشک های جديد ارتش يمن

شايد بتوان يکي از پيامدهاي مثبت ايستادگيِ حدود 6 ساله يمني‌ها در برابر ائتلاف متجاوز سعودي را، نگاه به درون و ارتقاي توانمندي دفاعي ارتش يمن دانست.

در سالهاي اخير، نيروهاي مسلح يمن توانسته‌اند با مهندسي معکوس انواع موشک و پهپاد، گام بلند و قابل تاملي در مسير ارتقاي توان بازدارندگي در برابر دشمن متجاوز بردارند.

موشک هوا به هوايِ R73 ساخت کشور روسيه، يکي از اين موارد است. اين موشک در سالهاي گذشته براي استفاده بر روي جنگنده‌هاي روسي، در اختيار يمني‌ها قرار گرفت تا ارتش يمن بتواند - با نصب آن بر روي هواپيماي شکاريِ روس که بعدها در اختيار خواهد گرفت -  در مقابل تجاوز جنگنده‌هاي سعودي از خود دفاع کند. 

کارشناسان وزارت دفاع یمن در شرايط جنگيِ امروز، با انجام تغییراتی بر روی این موشک‌ها، آن‌ها را به موشک‌های زمین به هوای پدافندی تبدیل کرده‌اند.

با نگاهي به تحولات ميداني يمن، مي‌توان به ميزانِ تاثير دستيابي ارتش يمن به اين نوع موشک‌ها پي برد. ارتش يمن در چهاردهم فوريه توانست يک فروند جنگنده تورنادو متعلق به ائتلاف متجاوزِ سعودي را سرنگون کند. 

پاناويا تورنادو (Panavia Tornado) يک جنگنده چند منظوره است که 82 فروند از آن توسط دولت انگليس تا سال 2011، به سعودي ها فروخته شد. 

روزنامه راي اليوم در تحـــليلي با اشاره به هدف قرار گرفتن جنگنده تورنادوي سعودي با موشک جديد يمني‌ها، اين اقدام را حاصل بهره‌مندي ارتش يمن از يک پدافند هوايي فوق‌العاده و در نوعِ خود پيشرفته توصيف کرد که امروز ديگر به جنگنده‌هاي سعودي اجازه جولان در آسمان يمن را نخواهد داد، به‌علاوه براساس واقعيت‌هاي ميداني نبرد؛ هدف قرار گرفتن بالگردهاي سعودي در ماههاي گذشته را هم مي‌توان به بهره‌گيري از موشکهاي جديد ثاقب و فاطر نسبت داد.

پيام پدافندی يمن به ائتلاف سعودی
رونمايي ارتش يمن از موشک هاي پدافندي و زمين به هوايِ ثاقبِ 1،2،3 و فاطر، همزمان چند پيام را به ائتلاف سعودي منتقل مي‌کند:

1)در چنين شرايطي، رونمایی از موشک های نوع ثاقب، مي‌تواند گزينه اقدام تلافي‌جويانه يمني‌ها در برابر حملات ائتلاف سعودي را تقويت کند و به متجاوزان بگويد؛ زين پس پاسخ‌ به دشمنان، قاطع‌تر و پشيمان کننده‌تر خواهد بود.

2) توسعه توان موشکي و پدافندي ارتش يمن، علاوه بر ايجاد بازدارندگي در برابر جنگنده‌هاي دشمن، مسير را براي اقدامات متقابل يمني‌ها و انهدام تاسيسات و زيرساختهاي نفتي سعودي هموارتر خواهد کرد.
   
3) معادلات ميداني و همچنين رونمايي يمني‌ها از دستاوردهاي موشکيِ خود، گوياي واقعيتي است مبني بر اينکه؛ ارتش يمن بتدريج در حال تبديل شدن به يک قدرت موشکيِ منطقه‌اي است. 
در واقع، ساز و کار موشکهاي نوع جديد ثاقب و فاطر، به مراتب پيچيده‌تر از موشکهاي آفندي است و اين ميزان از توانمندي، در حصار تحريم ظالمانه سعودي‌ها و صرفا با اتکا به اراده ملي حاصل شده است.  
 
بنابر واقعيت‌هاي موجود در ميدانِ نبرد، با ادامه جنگ يمن، بن‌سلمان و متحدانش بايد منتظر فرو رفتنِ بيشتر در باتلاق اين جنگ باشند. باتلاقي که زين‌پس در آن، علاوه بر ساقط شدن جنگنده‌هاي چند صد ميليون دلاريِ سعودي، تاسيسات حياتي ‌سعودي‌ها هم بيشتر در تيررس موشکهاي زمين به هواي يمني ها قرار خواهد گرفت.

 انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: عربستان انصارالله بحران یمن موشک ارتش یمن موشک ها یمنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۳۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت صهیونیست‌ها از حمله موشکی گسترده حزب‌ الله لبنان

به گزارش جام جم آنلاین، منابع عبری زبان امروز در گزارش‌های خود به حمله موشکی گسترده حزب الله لبنان علیه اراضی اشغالی اشاره کردند.

در این گزارش‌ها آمده است که شهرک نشینان صهیونیست با دیدن شلیک ده‌ها موشک از سمت لبنان به سمت منطقه‌های اشغالی الجلیل و بلندی‌های جولان سوریه به شدت وحشت زده شده اند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که در مدت کوتاهی ده‌ها موشک از سمت لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

منابع صهیونیستی تاکید کردند که بیش از ۶۰ فروند موشک از سمت لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

طی ساعت‌های گذشته حزب الله لبنان اعلام کرد بار دیگر مهم‌ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی را در شمال فلسطین اشغالی هدف حمله موشکی قرار داده است.

در بیانیه حزب الله درباره این حمله آمده است: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت دلاور و شریف آن و پاسخ به حمله‌های رژیم صهیونیستی به شهرک الصویری و بعلبک، مجاهدان مقاومت اسلامی ساعت ۱۱:۱۰ ظهر امروز سه‌شنبه پایگاه هوایی میرون ارتش اشغالگر را با موشک‌های هدایت‌شونده و به صورت مستقیم هدف قرار دادند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز حمله موشکی به پایگاه هوایی میرون را تأیید کرده است.

حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد که محل تجمع نظامیان صهیونیست را در اطراف پادگان «برانیت» ۲ بار هدف حمله موشکی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • ۴۵ سال اقتدار و امنیت/ کمان؛ تیری زهرآگین و آماده نابودی دشمنان است
  • ببینید | لحظه متلاشی شدن یک رادار اوکراینی توسط موشک کروز
  • AGM-183A؛ موشک هایپرسونیک جدیدی که آمریکا تست و کنسل کرد
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • ۴۵ سال اقتدار و امنیت/ کرار؛ یک پرنده با چندین مأموریت است
  • موشک جدید و مخوف کیم‌جونگ‌اون!/ عکس
  • وحشت صهیونیست‌ها از حمله موشکی گسترده حزب‌ الله لبنان
  • اقتدار ۴۵/ فتاح؛ قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان
  • ۲۳ ماهواره به خوشه استارلینک در مدار زمین اضافه شد
  • حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها علیه کشتی‌ها وناوهای آمریکا و انگلیس