Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسای جمهوری روسیه و قرقیزستان در حالی آغاز سال متقابل دو کشور را اعلام می‌کنند که اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش زیادی را برای دور کردن جمهوری‌های آسیای میانه از مسکو و اجرای الگوهای سیاسی خود در این منطقه انجام می‌دهند. ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: "سورونبای جینبکوف" رئیس جمهوری قرقیزستان، برای یک دیدار دو روزه به مسکو سفر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به همراه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ، قصد دارند سال متقابل قرقیزستان در روسیه و روسیه در قرقیزستان را آغاز کند.

در نگاه اول ، این رویداد یک زمینه ژئوپلیتیکی دارد. در منطقه آسیای میانه ، رقابت بین روسیه و غرب رو به افزایش است و این تنش در حال یادآور مواردی است که در طول سالهای گذشته در کشورهایی مانند گرجستان، مولداوی ، اوکراین و ارمنستان، در چارچوب مرحله فعال طرح "مشارکت با شرق" اتحادیه اروپا اتفاق افتاد. مسکو امیدوار است که از نفوذ روزافزون رقبای خود در اینمنطقه ، از جمله چین، جلوگیری کند.

موضوع مذاکرات روسای جمهوری قرقیزستان و روسیه در این سفر پیرامون  مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنین موضوعات مرتبط با امنیت خواهد بود. آقایان پوتین و جینبکوف، آغاز سال روسیه در قرقیزستان و قرقیزستان در روسیه را اعلام می کنند.

این پیشنهاد از سوی ولادیمیر پوتین مطرح شده است و سورونبای جینبکوف فعالانه از آن حمایت کردو دو طرف توافق کرده‌اند که در سال 2020 ، در هر دو کشور ، صدها رویداد با هدف تقویت پیوندهای فرهنگی ، آموزشی و اقتصادی برگزار شود.

نزدیکی سریع بین دو کشور با توجه به تغییر در وضعیت ژئوپلیتیکی در فضای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ضروری شده است. آسیای میانه در حال تبدیل شدن به منطقه‌ای است که شدت اصطکاک بین منافع روسیه و غرب افزایش یافته است و یادآور رقابتی است که در سال‌های 2012-2013 پیرامون کشورهایی رخ داد که بخشی از برنامه مشارکت با شرق اتحادیه اروپا هستند (شرکت کنندگان در این برنامه شامل: آذربایجان ، ارمنستان ، اوکراین ، بلاروس ، گرجستان و مولداوی هستند).

تلاش آشکار آمریکا برای دور کردن کشورهای منطقه آسیای میانه از روسیه

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در ماه سپتامبر در مصاحبه با این روزنامه بطور واضح در این باره صحبت کرد. وی گفت: «اتحادیه اروپا در پی اجرای طرح مشارکت با شرق، برنامه‌ مشابهی را برای آسیای میانه در نظر گرفته است که منافع روسیه در آن نادیده گرفته شده است.هدف کاملاً مشخص است - ناامید کردن شرکای آسیای شرقی و مرکزی از روسیه ، تضعیف روابط با مسکو تا حد امکان و تلاش برای پیاده سازی رویکردهای خود برای ساماندهی زندگی ، حل و فصل مشکلات سیاسی و شرکت در امور بین المللی براساس الگوی مورد نظر اتحادیه اروپا.»

آمریکا نیز فعالیت خود برای نزدیکی به کشورهای منطقه را افزایش داده است. "مایک پامپئو" وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ اطمینان داد که ایالات متحده نه تنها از متحدان اروپایی، اوکراین و گرجستان،  بلکه کشورهای منطقه آسیای میانه و حتی قطب شمال، در برابر سیاست‌های "تهاجمی" روسیه محافظت خواهد کرد.

به گفته وی ، مسکو  خواستار "وفاداری" به خود از کشورهای آسیای میانه است، اما واشنگتن قصد دارد با این کار مقابله کند.

در واقع ایالات متحده اخیراً ارتباطات سیاسی خود با کشورهای آسیای میانه را تقویت کرده است. در اوایل ماه فوریه ، آقای پامپئو به قزاقستان و ازبکستان سفر کرد و خواستار افزایش همکاری‌ها با این دو کشور شد.

در همین زمان ، نشست آسیای مرکزی و ایالات متحده آمریکا در قالب 5 + 1 با حضور قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و ازبکستان در تاشکند نیز برگزار شد.

استقرار سامانه پدافند هوایی در پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستاننفوذ ناتو در قرقیزستان؛ از اصلاحات نظامی در نیروهای مسلح تا پشتیبانی مالیکمک روسیه به آسیای مرکزی برای مقابله با ارسال سلاح برای تروریست‌ها

روابط اقتصادی قوی، تقویت کننده مناسبات روسیه و قرقیزستان است

این در حالی است که روسیه نیز تلاش می کند تا همکاری‌های اقتصادی خود با کشورهای منطقه را توسعه دهد. حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و قرقیزستان در سال 2020 ممکن است به بیش از 2 میلیارد دلار برسد. به گفته مقامات بیشکک، هیچ مانع سیاسی و اقتصادی برای توسعه روابط اقتصادی متقابل با مسکو وجود ندارد.

گازپروم مدت‌ها است که در این جمهوری فعالیت می کند و نه تنها به گاز سازی قرقیزستان می پردازد، بلکه تأسیسات اجتماعی نیز ایجاد می کند. روسیه همچنین در پروژه ایجاد راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان شرکت کرده است. شرکت روسی «اتحاد» هم شروع به توسعه دومین معدن طلای بزرگ قرقیزستان کرده است که در سال جاری حدود 2.7 تن طلا از آن استخراج شده و از سال آینده قرار است سالانه 5 تن فلز گرانبها طی 20 سال آینده از آن برداشت شود.

بطور کلی سورونبای جینبکوف بعد از انتصاب به سمت ریاست جمهوری، واقعاً بر تقویت روابط با روسیه تأکید کرده و خود را به عنوان یک سیاستمدار طرفدار روس نشان داده است.

در ماه مارس سال گذشته ، بیشکک و مسکو توافقنامه‌ای در زمینه همکاری‌های نظامی جدیدی امضا کردند که براساس آن ، پایگاه نظامی ترکیبی روسیه در خاک قرقیزستان که شامل یک پایگاه هوایی در کانت ، یک پایگاه آزمایشی در شهر کاراکول ، یک مرکز ارتباطات در روستای چالدووار و یک ایستگاه لرزه نگاری ، تقریباً مساحتی معادل 60 هکتار زمین در این کشور را به خود اختصاص داده است.

نام گذاری سالی متقابل روسیه و قرقیزستان، یک بعد سیاسی داخلی نیز دارد - انتخابات پارلمانی در قرقیزستان امسال برگزار می شود. هم مقامات مسکو و رهبر قرقیزستان به پیروزی نیروهای طرفدار روسیه علاقه دارند. با توجه به اینکه اخیراً اسلامی سازی در این کشور شدت گرفته و احزاب با ریشه مذهبی محبوبیت زیادی در این کشور دارند، رقابت در مبارزات پارلمانی شدید خواهد بود و حمایت روسیه می‌تواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/

R1445/P/S8,87,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "روسیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار روسیه اخبار روسیه روسیه و قرقیزستان اتحادیه اروپا کشورهای منطقه آسیای میانه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت ایرباس از تحریم های روسیه

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز اتاوا در بسته تحریمی ماه فوریه خود علیه مسکو، عرضه تولیدات غول تیتانیوم روسی وی‌اس‌ام‌پی‌او-آویسما، بزرگترین تولیدکننده تیتانیوم فرآوری‌شده در جهان را ممنوع کرد. این فلز برای صنعت هوافضا مهم و به دلیل استحکام نسبت به وزن آن ارزشمند است.

ایرباس کانادا بدون اشاره به جدول زمانی اظهار کرد: «ایرباس از اعمال تحریم‌های دولت کانادا بر وی‌اس‌ام‌پی‌او آگاه است و مجوز لازم را برای فعالیت‌های ایرباس مطابق با تحریم‌های قابل‌اجرا دریافت کرده است».

در حالی که اتحادیه اروپا به دنبال تشدید درگیری، بین روسیه و اوکراین، در ماه فوریه ۲۰۲۲ مسکو را به‌طور گسترده تحریم کرده اما از قرار دادن وی‌اس‌ام‌پی‌او در لیست سیاه خودداری کرده است. معافیت دولت کانادا برای آزادی عمل ایرباس در واردات جت‌های تولید شده در اتحادیه اروپا و ساخته شده با تیتانیوم روسی ارائه شده است.

ایرباس اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ از تیتانیوم روسی جدا می‌شود و مایکل شول هورن، مدیرعامل دفاع و فضای ایرباس در دسامبر همان سال گفت: «این جدایی چند ماه خواهد بود و به مدت سال نیست».

کد خبر 6087402 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان
  • تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان منعقد شد
  • قربانی با گل وارد 11 نفر شد (عکس)
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • حمله تروریستی در بریانسک روسیه خنثی شد
  • (تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد
  • نگاه ایران و پاکستان در شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل مشترک است