Web Analytics Made Easy - Statcounter

متنی به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن شکارچیان شهرستان گلوگاه و بهشهر با صراحت به کشتار بی رحمانه هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله با ریختن سم اعتراف و محیط زیست را به ادامه این جنایت تهدید کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که این روزها نگرانی از شیوع لجام گسیخته ویروس کرونا در کشور افکار عمومی را به خود جلب کرده، فاجعه زیست محیطی مرگ هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله گویا به دست فراموشی سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک به چهل روز از اعلام رسمی مرگ و میر مرموز و پر ابهام هزاران پرنده مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله می‌گذرد و همچنان تلفات این پرندگان در ادامه دارد؛ در حالی که از ۱۳ بهمن ماه آمار رسمی از مرگ و میر این پرندگان اعلام نمی‌شود، بنابر آمارهای غیر رسمی تاکنون شمار تلفات پرندگان در تالاب میانکاله به ۲۷ هزار بال رسیده است.

در پی ابراز نگرانی و پیگیری‌های دغدغه مندان درباره این فاجعه زیست محیطی قرار بود روز هفتم اسفندماه در اداره کل محیط زیست مازندران جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، متخصصان و دانشگاهیان برگزار و علل و آمار مرگ و میر پرندگان بررسی و اعلام شود. این جلسه به علت شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است.

در همین حال در روزهای گذشته متنی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که بر اساس آن شکارچیان بهشهر و گلوگاه به کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر اعتراف و سازمان محیط زیست را به ادامه این قتل عام تهدید کرده‌اند.

پیش از این اسماعیل کهرم بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار ایمنا گفته بود که علت مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله عمدی است و شکارچیان با تزریق سم در پی تلافی و انتقام از محیط بانان و محیط زیست هستند. به گفته وی شکارچیان دو ماه قبل از این فاجعه محیط زیست مازندران را به کشتار پرندگان تهدید کرده بودند.

این در حالی است که از ابتدای این فاجعه به رغم گمانه زنی‌های مختلف از ریختن سم تا شیوع انواع بیماری پرندگان، سازمان دامپزشکی کشور بر اساس بررسی‌های خود علت مرگ و میر پرندگان را مسمومیت با "بوتولیسم" اعلام کرده بود.

در این پیوند حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: شکارچیان به این جنایت اعتراف کرده‌اند و ما نیز برای برخورد قاطع با این متخلفان به مراجع قضائی شهرستان دادخواست ارائه کردیم زیرا محیط زیست را به ادامه این جنایت تهدید کرده‌اند که از این پس کشتار پرندگان بیشتر نیز خواهد شد.

وی افزود: این فاجعه از یک سو به حیات وحش و تنوع زیستی آسیب زده و از سوی دیگر آبروی مملکت و نظام را در مجامع بین المللی خدشه دار کرده است؛ دولت در این مدت برای کنترل وضعیت بسیار هزینه کرد از این رو افراد متخلفی که به کشتار پرندگان اعتراف کردند باید پاسخگو باشند و خسارت‌های وارده را جبران کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه متخلفان شناسایی شده‌اند، افزود: فردی که بیانیه را منتشر کرده و مدیر کانال تلگرامی است به مراجع قضائی معرفی شده و افراد دیگری که در این فاجعه نقش داشتند به زودی از طریق دستگاه قضا مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی علت یابی کرده و بررسی و تحقیقات ادامه دارد، گفت: شکارچی‌ها که به اقدام ضد محیط زیستی خود اعتراف کرده و همچنین محیط زیست را به ادامه آن تهدید کرده‌اند باید مجازات شوند.

به گفته وی تلفات پرندگان مهاجر در روزهای گذشته نیز در این زیستگاه پیوسته در دو استان گلستان و مازندران ادامه داشته و مسئول اعلام آخرین آمار رسمی تلفات سازمان دامپزشکی است.

بهبود ۴ محیط بان مصدوم بهشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران همچنین درباره آخرین وضعیت چهار محیط بان مصدوم بهشهر اظهار کرد: محیط بانان از بیمارستان مرخص شده و به کار خود بازگشتند اما یکی از آنها هنوز نقاهت دارد.

وی با بیان اینکه موضوع ضرب و شتم این چهار محیط بان در مراجع قضائی در حال پیگیری است، افزود: افرادی ناآگاه و مغرض در فضای رسانه‌ای مطالبی را به ناحق منعکس کردند که محیط بانان ما قایقی گردشگری را متوقف کرده‌اند در حالی که این افراد مسلح وارد منطقه قرنطینه شده بودند و پس از توقیف با دوستان و آشنایان خود تماس گرفته و با آمدن آنها محیط بانان را به شدت ضرب و شتم می‌کنند.

ابراهیمی کارنامی گفت: متأسفانه فردی که در صدا و سیمای گلستان مشغول است مطالبی خلاف واقع را در این باره منعکس کرده است که ما از او هم به جرم نشر اکاذیب شکایت کردیم زیرا این موضوع فراتر از درگیری محیط بان و شکارچی است.

وی بیان کرد: تأسف برانگیز است که این فرد با گستاخی به نهادی حاکمیتی مثل محیط زیست که تاکنون برای دفاع از طبیعت ۱۳۰ شهید تقدیم کرده است، تهمت زده و با انگیزه اختلاف افکنی بین دو استان و بندر ترکمن و دروغ پردازی مدعی شده است که محیط بانان ما مردم را کشته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران از دستگاه قضائی درخواست کرد که با این فرد برخوردی بازدارنده داشته باشند تا از تکرار اختلاف افکنی ها و تهمت‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 412559

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محيط زيست تالاب میانکاله پرندگان دامپزشکی تنوع زیستی مازندران سازمان محیط زیست شکارچیان غیرمجاز قتل عام شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران محیط زیست را به ادامه تالاب میانکاله سازمان دامپزشکی مهاجر در تالاب تهدید کرده اند هزاران پرنده محیط بانان مرگ و میر محیط بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان محیط زیست: دیگر پروژه‌ ای به نام میانکاله وجود ندارد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: از نظر ما دیگر پروژه ای به نام میانکاله وجود ندارد و از لحاظ علمی و اقتصادی و نقشه آمایش استان این پروژه قابل اجرا نیست.
 
به گزارش ایسنا؛ علی سلاجقه در حاشیه نشست امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: اصلا پروژه ای به نام میانکاله دیگر وجود ندارد چراکه هچ گونه مجوزی برای آن داده نشده است، اصل کار ما مبتنی بر نقشه آمایش استان است، در آنجا از لحاظ علمی، اقتصادی و اجتماعی چنین پروژه ای قابل اجرا نیست.
 
وی در ادامه اظهار کرد: هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. تخلف انجام می شود. ما از دستگاه های قضایی استان، هم دادستانی و هم مجموعه قضایی استان می خواهیم که این کار از بعد قضایی دنبال شود.
 
رئیس سازمان حفظات از محیط زیست در پاسخ به این پرسش که مگر پروژه به نتیجه نرسیده بود؟ بیان کرد: نمی خواهم نبش قبر کنم، این پروژه از نظر ما تمام شده است. 
 
سلاجقه گفت: در حوزه سد چم شیر و حقآبه آن ما مشکلی نداریم. حقابه آن متناسب با محاسبه ای که انجام شده داده می شود. بحث هایی پیرامون کیفیت آب آن مطرح است که ما  جدای از اینکه وزارت نیرو کار خود  را انجام می دهد، ما نیز به عنوان دستگاه ناظر نمونه گیری انجام دادیم. با توجه به تراز آبگیری که تاکنون انجام شده است در آنجا مشکلی از لحاظ کیفیت آب وجود ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • رئیس سازمان محیط زیست: دیگر پروژه‌ ای به نام میانکاله وجود ندارد
  • یک خبر خوب برای محیط زیست؛ پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در ۴ شهر مازندران