Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست بررسی برش استانی نقشه جامع علمی در استان فارس  با حضور  سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار شد.

عاملی گفت: این جلسه فرصت مغتنمی است که بتوانیم به یک جمع‌بندی در خصوص سند استانی نقشه جامع علمی کشور در استان فارس بپردازیم.

وی با اشاره به این موضوع که قبلاً سند مربوط به استان بوشهر تدوین شده است؛ افزود: دانشگاه شیراز دارای ظرفیت‌های بالا و جزء دانشگاه‌های برتر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سرمایه فردی وقتی تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود یک هم‌افزایی بالایی را ایجاد می‌کند و استان فارس دارای رتبه اول سرمایه اجتماعی در کشور است.

عاملی با اشاره به رویکرد "دانش یکپارچه" در جهان گفت: از دهه هشتاد میلادی به بعد رویکرد دانش یکپارچه به رویکرد حاکم در دانش تبدیل شده و بنا بر این اجزای دانش‌های مرتبط باید به هم وصل شوند و این نکته به خصوص در بازار رقابتی امروز لازم است. در این روند دانش بین رشته ای و چند رشته ای اهمیت راهبردی پیدا می کند. 

 وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه ۶۰ میلادی در آمریکا فضای تولید رقابتی گرم شد و بازاریابان با ایجاد تنوع به افزایش رقابت پرداختند و از آنجا بود که مفهوم IMC (بازاریابی یکپارچه ارتباطی) شکل گرفت و بعد از آن این مسیر ادامه پیدا کرد. در واقع دانشی دارای توانائی و قدرت فهم است که اولا به همه عوامل مرتبط با فهم پدیده پیوند داشته باشد و ثانیا محصول ارتباط با سوژه که منجر به کاهش اختلال فهم و درک ارتباطی می شود، محقق شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جدا شدن آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور ادامه داد: در ایران دانشگاه‌های علوم پزشکی از دانشگاه‌های جامع جدا شده‌اند که در دنیا کمتر این موضوع اتفاق می‌افتد و البته باید این مسیر اصلاح شود. این جدا سازی ظرفیت هر دو حوزه را محدود کرده است. امروز شاهد ترکیب های رشته ای بسیار زیاد بین حوزه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم اجتماعی و التبه علوم پایه هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیت‌های فناوری‌های نو گفت: فناوری‌های نو توانایی اتصال همزمان با فرا مکان را فراهم کرده اند و امروز در حوزه علوم پزشکی تله های (ارتباط از راه دور) متعدد به وجود آمده و حوزه مهندسی به حوزه پزشکی متصل شده است و شاهد ظهور پزشکی از راه دور، پرستاری از راه دور، جراحی از راه دوره و حتی جراحی از راه دور از مسیر پزشکی مداخله هستیم. 

وی با اشاره به تحولاتی که فناوری اطلاعات در بازار اشتغال ایجاد کرده است، افزود: با رشد و گسترش فناوری‌های اطلاعاتی با میرایی و از بین رفتن رشته‌ها و مشاغل روبرو هستیم چون فناوری‌های جدید تغییرات زیادی در رشته‌ها و مشاغل ایجاد کرده‌اند و به عنوان مثال در نظام بانکداری، بانکداری الکترونیک، دانش و نظام بانکداری را کاملا متحول کرده است و در اروپا بیش از ۵۰% شعبه های بانک تعطیل شده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ قصد به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی را داریم و اگر در رشته‌های دانشگاهی مردم را درک نکنیم و فهم اجتماعی نداشته باشیم با مشکل روبرو خواهیم شد.

 وی با اشاره به دوفضایی شدن جهان امروز گفت: باید ماهیت جامعه و اجتماعی شدن را در فضای دوم درک کنیم و توجه داشته باشیم فرهنگ دیگر محدود به جغرافیا محل زندگی نیست و از مسیر فراجغرافیایی تغذیه می‌شود.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تدوین سند جامع علم و فناوری استان فارس افزود: باید در سند جامع علم و فناوری استان به دانش‌های جدید توجه شود و همچنین ادغام واحدهای آموزشی استان در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه گفت: بر اساس سند علم و فناوری روسیه که شورای علم و فناوری این کشور آن را تصویب کرده، ۲۵۰۰ واحد آموزشی در روسیه به ۱۱۱۷ واحد کاهش یافته است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: دانشگاه باید تمام عناصر و ارکان خود را داشته باشند و واحدهایی که ظرفیت لازم را ندارند باید در واحدهای دیگر ادغام شوند.

وی ادامه داد: در سند علم و فناوری استان فارس باید به ظرفیت‌های خاص این استان توجه شود و توسعه علم و فناوری باید بر اساس "زیست بوم" «اکوسیستم» استان باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در سایر کشورها گفت: در کشورهای پیشرفته احزاب سیاسی دانشگاهِ پشتیبان دارند و به لحاظ سیاسی مدیریت کشور از توان تخصصی دانشگاه استفاده می‌کند. لذا پیوند دانشگاه با ماموریت های مشخص با بدنه دولت، صنعت و بازار یک امر کلیدی و مهم است.همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها نمی‌توانند ورود کنند و باید با توجه به قابلیت‌های هر دانشگاه ماموریت مشخص را بپذیرند.

عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: در این بیانیه رهبر حکیم انقلاب اصول ارزشی اداره کشور را مورد توجه قرار داده‌اند و هر هفت راهبرد این بیانیه دانش‌بنیان و فرهنگ مبنا هستند. اقتصاد برای ایشان بسیار مهم است و ده سال اخیر را با توجه به این موضوع نامگذاری کرده‌اند و تاکید دارند اگر قدرت اقتصادی نداشته باشیم در سایر ابعاد نیز موفق نخواهیم شد. از نگاه رهبر انقلاب اقتصاد باید دانش‌بنیان باشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: سند نقشه جامع علمی یک سند فراگیر و همه‌جانبه‌نگر است که در این سند ۲۲۴ اقدام ملی طراحی شده است.

عاملی با اشاره به اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۶ سال گذشته یک ظرفیت محوری برای بسیاری از زمینه‌های توسعه‌ کشور بوده و تاسیس مراکز مهمی مانند پایگاه علوم استنادی جهان اسلام، بنیاد ملی نخبگان، ستادهای ملی فناوری و ... تنها بخشی از این اقدامات بوده است.۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به علم و فناوری است و بسیاری از گره‌های علم و فناوری کشور را این شورا باز کرده است.

عاملی  با اشاره به اهمیت سند علم و فناوری استان فارس، بر لزوم تدوین این سند با توجه به همه قابلیت‌ها و فرصت‌های این استان تاکید کرد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و فناوری استان علم و فناوری نقشه جامع علمی استان فارس دانشگاه ها راه دور رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۷۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود

موضوع تخصیص بودجه میان دانشگاه‌ها و دانشجویان چند باری در برنامه گفت‌وگویی بالاتر مورد بررسی قرار گرفته و این بار نیز این موضوع با حضور  علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم و حسین نصیری، سرپرست گروه آموزش عالی و مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در این باره مطرح کرد: تعبیر آموزش عالی را نباید با وزارت علوم یکی کنیم. جمعیت دانشجویی ما در آموزش عالی کشور که شامل وزارت بهداشت هم می‌شود، حدود ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر است؛ از این تعداد حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشگاه آزاد هستند و حدود یک و نیم میلیون نفر وزارت علوم هستند که شامل دانشگاه‌های تخصصی مثل شریف و دانشگاه جامعی مثل تهران می‌شود. دانشجویان دانشگاه‌های ملی مثل فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی و پیام نور هم تقریبا یک و نیم میلیون نفر هستند و مابقی بین دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها و دانشگاه‌های غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند. از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز حدود ۷۰۰ هزار نفر دانشجوی نوبت دوم هستند.

حسین نصیری، سرپرست گروه آموزش عالی و مرکز تحقیقات مجلس با انتقاد بر اینکه از حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو، بیشترین منابع صرف نیمی از یک و نیم میلیون نفر وزارت علوم که روزانه هستند می‌شود، گفت: حرف ما این است که دانشجو چقدر از منابع دولتی بهره‌مند است و این بهره مندی به یک میزان باشد. برای اصلاح ساز و کار‌ها روش‌های متعددی وجود دارد. در حال حاضر ۹ درصد دانشجویان دهک یک و دو از منابع و یارانه دولت برخوردارند درحالی‌که دهک ۹ و ۱۰، از ۳۸ درصد از منابع برخوردارند؛ این ناعادلانه است و باید آن را اصلاح کنیم. قانون اساسی ما این را نگفته است.

او با اشاره به سه اصل مالی آموزش یعنی کارایی، کیفیت  و عدالت، مطرح کرد: نکته مهم این است که اگر دانشجویی با کیفیت باشد، دهک درآمدی‌اش مشخص باشد و در راستای اولویت کشور باشد و در هر دانشگاهی که باشد باید از او حمایت کنیم؛ نه اینکه صرفا حمایت ما از دانشگاه‌های در چارچوب دولتی باشد.

طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم نیز تاکید کرد: اعتباری که به وزارت علوم یا بهداشت داده می‌شود صرفا برای آموزش دانشجو نیست. مسائل پزوهشی هم مطرح هستند. این اعتبار صرف خدمات توسعه منطقه‌ای و تربیت دانشجو هم می‌شود.

او همچنین گفت: در بحث مقایسه جمعیت دانشجویی در کشور‌های منطقه، ۲ رقیب داریم و آن هم ترکیه و عربستان که از نظر کمی بیشتر هستند.

او گفت: اگر شاخص ما عدالت اجتماعی یا مسائل اقتصادی و سود و زیان آن باشد، نتیجه چیز دیگری خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور