Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@17:23:56 GMT

یاکریم یا قمری چگونه پرنده‌ای است؟

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۹۵۶۳

یاکریم یا قمری چگونه پرنده‌ای است؟

خبرگزاری میزان- یاکریم یک پرنده زینتی و خانگی بسیار زیبا می‌باشد که بسیاری از پرورش دهندگان و علاقه‌مندان را به خود جلب نموده است. این پرنده نسبت به سایر کبوتر‌ها از جثه بزرگتری برخوردار بوده و حدودا ۳۰ سانتی متر طول دارد. تاریخ انتشار: 23:00 - 08 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۰۴۳۶

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، قطعا شنیدن آواز کبوتران یاکریم و قمری‌ها در صبحگاه و مشاهده پرواز با شکوه آن‌ها برای هر کسی جالب و شعف انگیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همینطور همسایه‌های زیادی دارید که در حال پرورش گونه‌های مختلف این پرنده هستند، امروز قصد داریم کبوتر یاکریم را خدمت تان معرفی کنیم و از ویژگی‌های ظاهری این پرنده و خلق و خوی آن مطالبی را بیان خواهیم نمود. لطفا با ایزی باتور همراه باشید.

یاکریم یک پرنده زینتی و خانگی بسیار زیبا می‌باشد که بسیاری از پرورش دهندگان و علاقه‌مندان را به خود جلب نموده است. این پرنده نسبت به سایر کبوتر‌ها از جثه بزرگتری برخوردار بوده و حدودا ۳۰ سانتی متر طول دارد، یاکریم دارای صدایی زیبا و دلنشین می‌باشد و دارای نیم طوقی سیاه و سفید رنگ در قسمت پشتی گردن خود بوده و نوکی نازک و نسبتا طولانی دارد. این کبوتر نیز همانند سایر کبوتر‌ها از انواع دانه ها، گندم، جو، ذرت و ... تغذیه می‌کند.

قمری خانگی گاه به اشتباه «یاکریم» نیز نامیده می‌شود که خود نوع دیگری از قمری است. در گویش خراسانی به آن «موسی کو تقی» گفته می‌شود. نام موسی کوتقی به دلیل آواز یا صدای این پرنده نام گرفته‌است. گویی او نام موسی کو تقی را با آواز می‌خواند. در بخش‌های جنوب شرقی ایران و در شهر‌هایی همچون قلعه گنج در جنوب کرمان از این پرنده به نام محلی سُوْهْتَلَهْ یا سُوتَلَهْ نیز یاد می‌شود. در بعضی نواحی جنوب ایران «تُتُر» یا «کبوتر تُتُر» نامیده می‌شود. در کاشان به این پرنده، 《قوقو》گفته می‌شود؛ و در گویش اصفهانی به پاختر و در جهرم به کاکا یوسف معروف است.

آشنایی با خصوصیات ظاهری یاکریم

یاکریم یا همان قمری در تمام مناطق ایران و حتی مناطق بسیار گرمسیر جنوب کشور نیز یافت می‌شود و این نشان میدهد که یاکریم‌ها در برابر گرما و سرما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و در هر نقطه از ایران قابلیت رشد و تخم گذاری دارند. غالب پر‌های موجود در بدن پرنده به رنگ خاکستری متمایل به رنگ شنی می‌باشد. از آنجایی که کبوتر سانان بسیار شبیه به یکدیگر هستند بنابراین برای شناسایی این پرنده باید به نیم طوق قسمت پشتی گردن پرنده توجه کنید که به رنگ مشکی بوده و با کمی رنگ سفید همراه است.

از دیگر نشانه‌های بارز جهت شناسایی کبوتر یاکریم می‌توان به نوک نسبتا نازک و بلند و پا‌های قرمز رنگ آن اشاره نمود. هم چنین پر‌های قسمت دم پرنده نسبتا به رنگ مشکی متمایل است. یاکریم بین ۲۹ الی ۳۰ سانتی متر طول دارد و از بدنی تقریبا توپر برخوردار است. آواز این پرنده به مانند کلمه " کوو – کوو - کو " می‌باشد که هنگام آواز کاملا مشخص است. پرنده پرواز آهسته‌ای دارد و بیشتر اوقات خود را صرف نشستن و غذا خوردن می‌کند.

فصل جفت گیری و تخم گذاری یاکریم

یاکریم‌ها نیز مانند هر پرنده وحشی دیگری با فرا رسیدن فصل بهار و وفور تغذیه شروع به لانه سازی و جفت گیری می‌کنند، معمولا پرنده نر و ماده با کمک یکدیگر لانه را می‌سازند و از آنجایی که پرندگانی انسان دوست و شجاع هستند در هر مکانی که مناسب بدانند لانه خود را می‌سازند، لانه را از انواع گیاهان نرم و شاخه‌های نازک می‌سازند. پس از اتمام لانه سازی اقدام به جفت گیری می‌کنند و یک روز بعد کبوتر ماده شروع به تخم گذاری می‌کند و پس از رسیدن تعداد تخم‌ها به ۲ الی ۳ عدد بر روی آن‌ها خواهد خوابید، در این مدت یاکریم ماده به ندرت از لانه خارج می‌شود و تغذیه ماده به کمک پرنده نر انجام می‌گیرد. پس از گذشت ۱۴ یا ۱۵ روز جوجه‌ها سر از تخم بیرون خواهند آورد و با چشمانی بسته طلب غذا خواهند نمود.

بیشتر بخوانید: با انواع مختلف شترهای ایرانی آشنا شوید

اما در حالت پرورشی در صورتی که شرایط فراهم باشد در هر موقع از سال می‌توانند جفت گیری و تخم گذاری انجام دهند. وجود لانه، گرما و تغذیه کافی سه شرط لازم برای جفت گیری و تخم گذاری پرنده‌ها می‌باشد، در صورتی که این سه مورد فراهم شود می‌توان انتظار جفت گیری و نهایتا تخم گذاری از آن‌ها داشت.

شیوه دفاع پرنده

این پرنده دفاع بخصوصی ندارد، ولی اگر دشمن به او حمله کرده و او را بگیرد پرنده پرواز می‌کند و دشمن با طوفانی از پر مواجه می‌شود. پر‌های دم این پرنده خیلی راحت از جا کنده می‌شود. البته گفتنی است این روش همیشه جواب نمی‌دهد و بعضی اوقات هم دشمن موفق به شکار این پرنده می‌شود. گاهی اوقات هم این پرنده با نوکش به بدن دشمن ضربه می‌زند.

چرا به این کبوتر یاکریم می‌گویند؟

شاید برایتان جالب باشد که کلمه یاکریم از کجا آمده است؟ یا معنی کلمه یاکریم چیست؟ در جواب به این سوال جالب می‌توان گفت که این پرنده هنگام آواز گویی کلمه یاکریم را بر زبان می‌اورند، البته در خراسان نام این پرنده را " موسی کو تقی " نامیده اند، یعنی اواز شان مانند گفتن کلمه موسی کو تقی؟ می‌باشد.

تغذیه یاکریم‌ها چیست؟

یاکریم نیز مانند هر پرنده دیگری از انواع دانه‌ها تغذیه می‌کند، دانه‌هایی مانند ارزن، کتان، جو، گندم، ذرت، برنج خام و پخته شده، بذر انواع سبزیجات مانند بذر خرفه، گشنیز، گل کلم، کاهو و ... می‌تواند برای رفع گرسنگی پرنده مناسب باشد. این پرنده‌ها در طبیعت از انواع دانه‌ها و میوه‌های وحشی و موجودات ریز مانند موریانه، کرم خاکی و انواع حشرات تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کبوتر قمری یاکریم تخم گذاری جفت گیری دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس تغذیه به تشریح آسیب‌ها و مضرات مصرف طولانی مدت نوشابه‌های گازدار پرداخت.

فرشاد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مضرات بسیار نوشابه، گفت: «نوشابه» طیف وسیعی از مایعات را در برمی‌گیرد، اما آنچه در این بحث مقصود ما بوده و قرار است در خصوص مضرات آن صحبت کنیم نوشابه‌های گازدار شناخته شده در جامعه است.

وی افزود: طبق تحقیقات متعدد، مصرف طولانی مدت نوشابه‌های گازدار با مضرات و آسیب‌های بسیاری برای بدن همراه است و در همین راستا توصیه می‌شود مصرف این نوشیدنی از برنامه غذایی افراد کنار گذاشته شود.

رشیدی در تشریح مضرات نوشابه، مهمترین آن را وجود مقادیر زیاد قند در نوشابه‌های گازدار عنوان و تصریح کرد: نوشابه‌های گازدار مقدار زیادی قند دارند، اما به دلیل وجود گاز درون آنها، افراد کمتر طعم شیرینی آن را احساس می‌کنند و همین قند به راحتی بدن را دچار آسیب می کند.

وی افزود: قند زیاد موجود در نوشابه خطر ابتلا به چاقی و متعاقب آن ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را به همراه دارد، همچنین این قند موجب افزایش پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: همچنین قند موجود در نوشابه به تدریج ذائقه افراد را به سمت استفاده از خوراکی‌های شیرین سوق می‌دهد که باز هم زمینه ساز ابتلای افراد به چاقی و سایر بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود. علاوه بر اینها قند موجود در نوشابه موجب ایجاد نفخ در سیستم گوارشی می‌شود.

این کارشناس تغذیه ماده خطرناک دیگر در نوشابه را اسید فسفریک دانست و افزود: این اسید فسفریک موجب کاهش جذب کلسیم در بدن شده و در طولانی مدت زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های مفاصل و بویژه پوکی استخوان می‌شود، همچنین اسید فسفریک روند پوسیدگی دندان‌ها را تسریع می‌کند.

رشیدی به گاز موجود در نوشابه هم اشاره و تصریح کرد: گاز کربنیک موجود در نوشابه هم در طولانی مدت زمینه ساز ابتلا به سرطان است و موجب ضعف در عملکرد دستگاه گوارش می شود.

این کارشناس تغذیه به مواد نگهدارنده موجود در نوشابه ها هم اشاره و تصریح کرد: این مواد هم در طولانی مدت در ابتلای افراد به سرطان نقش دارند.

رشیدی گفت: متاسفانه بسیاری مردم خیلی از مواقع برای رفع عطش اقدام به نوشیدن نوشابه می‌کنند، در حالی که برخلاف تصور عموم مصرف نوشابه به دلیل قند بالای آن موجب تشدید کم آبی بدن شده و عطش فرد را افزایش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه اشاره‌ای هم به نوشابه‌های انرژی‌زا کرد و افزود: متاسفانه مصرف این نوع نوشابه‌ها به دلیل عنوان جذاب آن در میان جوانان و نوجوانان افزایش پیدا کرده، درحالی که مصرف این نوع نوشابه‌ها به دلیل کافئین بالای موجود در آن روی سیستم عصبی اثرگذار است و موجب بی‌قراری و بی‌خوابی افراد می‌شود.

وی افزود: همچنین مصرف این نوع نوشابه‌ها در برخی افراد بویژه کودکان موجب ایجاد حساسیت می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هزینه ویزیت سگ، گربه و پرنده های خانگی: شروع قیمت از ۴۰۰ هزار تومان (عکس)
  • فیلم| پرنده‌ای که با تقلید صدای آژیر پلیس افسران را حیرت‌زده کرد
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • پرندگان در خواب هم آواز می‌خوانند
  • فیلم| پرنده‌ای که سریع‌ترین سوخت و ساز را دارد
  • تصاویر| مسجد سلطانی سمنان
  • «نوشابه» چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
  • برگزاری همایش همگانی سبک زندگی سالم در بافق
  • فیلم/کدام پرنده‌های ایرانی در عملیات امشب حاضر بودند؟
  • ویدیو/ پخش زنده از سرزمین‌های اشغالی؛ پرنده‌های مهاجم در آسمان تل‌آویو