Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@05:16:44 GMT

تخریب بنای عمارت رئیس‌التجار نیشابور

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۰۲۱۶

تخریب بنای عمارت رئیس‌التجار نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: به رغم اینکه بارها تلاش کردیم و جلوی تخریب بنای ارزشمند و تاریخی عمارت رئیس‌التجار در این شهر را گرفتیم اما صاحبان این ملک در روز انتخابات که همه مشغول فرآیند رآی‌گیری بودند، اقدام به تخریب این ملک نمودند.

محمد اسماعیل اعتمادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه تلاش‎های بسیاری شد تا این عمارت در میراث ملی به ثبت برسد اما صاحبان ملک مخالفت کردند و اجازه ثبت آن را ندادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این افراد به دنبال این هستند که با تخریب ملک به جای آن مرتفع سازی کنند، که از شهرداری درخواست داشتیم در صدور پروانه سخت‌گیری داشته باشد تا در آینده شاهد تخریب این بناهای ارزشمند تاریخی نباشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: صبح امروز با صدور مجوز از سوی شهرداری نخاله‎های این عمارت تاریخی که در روز انتخابات تخریب شده بود به مکان دیگری منتقل گردید.

وی با بیان اینکه عمارت رئیس‌التجار مربوط به دوران پهلوی اول بوده است، مطرح کرد: حیاط مرکزی، دو عمارت شرقی و غربی و آجر کاری تزئینی بسیار زیبا از مشخصه‎های این بنای زیبا بود.

اعتمادی عنوان کرد: اگرچه این بنا فرسوده و حتی برخی مکان‌های آن تخریب شده بود اما می‎شد آن را مرمت کرد، تاکنون از مجموع 500 اثر و محوطه تاریخی شهرستان نیشابور 115 اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند.

تصویر خانه رئیس‌التجار در سال‌های اخیر

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی نيشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۱۸ آوریل روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و وجود این آثار در گیلان، بعنوان بازویی توانمند در رونق گردشگری استان، رسانه‌ای از هنر، هویت و سرگذشت پر پیچ و تاب این سرزمین کهن برای همه ملت‌های جهان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ولی جهانی با بیان اینکه ۳۰ فروردین بمناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان رایگان است، گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۳۵ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بعنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: نوروز تا فطر امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گیرایی‌های تاریخی استان بازدید کردند و شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان بوده است.

او ادامه داد: اگر چه سال گذشته اعتبارات مرمتی استان افزایش یافت، اما این استان بدلیل شرایط ویژه اقلیمی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

جهانی اظهار کرد: واضح است که این اداره‌کل به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از همه آثار تاریخی استان برآید؛ لذا در این راستا و برای حفاظت از میراث نیاکانمان نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از مالکان بنا‌های تاریخی استان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند
  • گشایش نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه  
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی
  • بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم
  • گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل