Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-19@10:13:39 GMT

ابداع حسگری که میزان استرس را تشخیص می‌دهد

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۰۳۰۰

ابداع حسگری که میزان استرس را تشخیص می‌دهد

یک دانشمند آمریکایی به تازگی یک سنسور بی سیم تولید کرده که می‌تواند سطح استرس را به طور دقیق تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، در میان اختراعات جدید شاهد ابداع فناوری‌هایی هستیم که به شکل اپلیکیشن‌ها و ساعت‌های هوشمند ظاهر می‌شوند و ورزش‌هایی را برای کاهش استرس پیشنهاد می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک دانشمند آمریکایی به تازگی یک سنسور بی سیم تولید کرده که می‌تواند سطح استرس را به طور دقیق تشخیص دهد.

بر اساس این مقاله که در مجله Matterمنتشر شده، این سنسور می‌تواند سطح کورتیزول که معمولاً به عنوان هورمون استرس بدن تصور می‌شود را تشخیص دهد.

توسعه وسیله‌ای ارزان و دقیق برای اندازه گیری کورتیزول می تواند امکان نظارت گسترده‌تر و آسان‌تر استرس را فراهم و به کنترل تبعات ناشی از استرس کمک کند.

این سنسور که توسط وی گائو، استادیار مهندسی پزشکی در موسسه فناوری کالیفرنیا ساخته شده ، از گرافن ساخته شده و ورق آن مانند کربن است.

از آنجا که گائو یکی از شش محققی است که توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) برای شرکت در مطالعات سلامت انسان‌ها در مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت انتخاب شده است، فناوری سنسور به طور بالقوه برای نظارت بر استرس و اضطراب در بین فضانوردان استفاده خواهد شد.

گائو گفت: هدف ما توسعه یک سیستم پوشیدنی است که می‌تواند اطلاعات کامل و دقیقی از بدن فرد و شرایط سلامتی وی ارائه کند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: استرس فناوری تولید سنسور گرافن کورتیزول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا جویدن آدامس استرس را از بین می‌برد؟

احساس رخوت یا استرس دارید؟ شاید جویدن آدامس کمک کند تا روی کارتان متمرکز شوید – دست‌کم این چیزی است که برخی شرکت‌های شکلات‌سازی و آب‌نبات‌سازی می‌خواهند باور کنیم.

به گزارش یاهولایف شرکت تولیدکننده مواد غذایی «مارس» برای آدامس جدیدی بازاریابی می‌کند که تمرکز را افزایش می‌دهد و حاوی موادی است که ظاهرا سلامت مغز را بهبود می‌بخشد.

اینکه آدامس به سلامت روان کمک می‌کند، حرف جدیدی نیست. فکر «آدامس تقویت‌کننده تمرکز» شرکت مارس پس از گفتگو با پرستاری پیدا شد که طی همه‌گیری کووید در شیفت‌های استرس‌زا برای کسب آرامش آدامس می‌جوید.

آیا تاثیر آدامس بر بهبود سلامت روان و افزایش تمرکز پایه و اساس علمی دارد؟

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که جویدن آدامس برای سلامت روان مفید است و به تمرکز بیشتر و کاهش استرس کمک می‌کند.

محققان در سال ۲۰۱۸ طی پژوهشی به این نتیجه رسیدند که جویدن آدامس و افزایش عملکرد یادگیری به هم مرتبط‌اند. پژوهش سال ۲۰۱۵ هم به ارتباط جویدن آدامس و بهره‌وری و هوشیاری بیشتر اشاره کرد. همچنین پژوهشی در سال ۲۰۰۹ نشان داد که جویدن آدامس بر خلق‌وخوی افراد تاثیر مثبت می‌گذارد و سطح اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

صنم حافظ، عصب‌روان‌شناس ساکن نیویورک، به یاهولایف گفت: «جویدن آدامس، با افزایش جریان خون در مغز، عملکرد شناختی و هوشیاری را افزایش می‌دهد و به توانایی تمرکز کمک می‌کند.»

طبق گفته او، جویدن آدامس فعالیت عصبی را تحریک می‌کند و هنگام انجام دادن کار‌هایی که نیازمند فعالیت ذهنی است تمرکز و دامنه توجه را افزایش دهد.

زیاد‌ه‌روی در جویدن آدامس

آدامس ممکن است برای سلامت روان فوایدی داشته باشد، اما زیاده‌روی در مصرف آن مشکلات سلامت را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش کلینیک کلیولند، جویدن بیش از حد آدامس برای فک مضر است، زیرا بر عضلات فک و مفصل گیجگاهی ـ فکی (TMJ)، که فک پایینی را به جمجمه متصل می‌کند، پیوسته فشار وارد می‌کند.

این حرکت مداوم دهان فک و عضلاتش را خسته می‌کند و در طول زمان آن را دچار مشکل می‌کند.

 آدامس بر گوارش هم تأثیر می‌گذارد و باعث بلعیدن هوا و به‌دنبال آن تولید نفخ و گاز می‌شود.

منبع: ایندیپندنت 

tags # سلامت سایر اخبار از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟ مغز انسان چند ثانیه پس از جدا شدن سر از بدن زنده می‌ماند؟

دیگر خبرها

  • راز ماندگاری آثار هنری خلاقیت و ابداع است/ هنرمند باید مهر و امضای خودش را داشته باشد
  • پوشش سیاه جان سخت برای ابزارهای فضایی ابداع شد
  • تأسیس خوشه پژوهشی «آرایه‌های حسگری هوشمند برای پایش سلامت» در دانشگاه شیراز
  • ابداع مولکول نوری برای کاهش مصرف انرژی/ تلویزیون‌های اُلِد متحول می‌شوند
  • بی‌خوابی؛ علل و درمان آن
  • تأسیس خوشه پژوهشی آرایه های حسگر‌ی هوشمند برای پایش سلامت
  • ابداع فناوری چاپ سه‌بعدی زیستی از بافت چربی
  • ابداع فناوری چاپ سه بعدی زیستی از بافت چربی
  • آاس رم 1-0 ساسولو؛ سه امتیاز شیرین اما با استرس
  • آیا جویدن آدامس استرس را از بین می‌برد؟