Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر مسائل شبه قاره گفت: آمریکایی‌ها این توان را دارند که توازنی بین مناسبات خود با هند و پاکستان برقرار کنند اما حقیقت این است که آمریکا انتخاب خود را کرده و انتخاب آمریکا، هندوستان است و به همین دلیل بوده که پاکستان در حال نزدیک شدن به چین و روسیه است.

«پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل شبه قاره، درباره ابعاد سفر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، به هند به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: سفر ترامپ به هند در واقع به همان مناسبات راهبردی که بین آمریکا و هند برقرار شد، باز می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جرج بوش پسر، رئیس جمهور وقت آمریکا، قرارداد هسته‌ای را با هند امضا کرد و امتیازات مهم و بزرگی را به هند اعطا کرد، به‌رغم اینکه طبق قوانین آمریکا، مجاز نبود با کشوری که قراردادهای ان پی تی را امضا نکرده است، همکاری هسته‌ای داشته باشد. به هر حال هند در آن زمان به آمریکایی‌ها نزدیک شد و آمریکا نیز سیاستی را در پیش گرفت که آن وضعیتی که در دوران جنگ سرد حاکم  بود و هندوستان به سمت شوروی گرایش داشت و پاکستان نیز به سمت آمریکا، را تغییر دهد. بنابراین اقدام جرج بوش مبنی بر اینکه رآکتور هسته‌ای با تکنولوژی پیشرفته در اختیار هند گذاشت، بدین معنا بود که سیاست آمریکا در شبه قاره هند تغییر کرده و هند در اولویت آمریکا قرار گرفته و پاکستان دیگر آن جایگاه قبلی را نزد آمریکایی‌ها، ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: واقعیت این است که از آن زمان تاکنون، هندوستان و آمریکا بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند، به ویژه از زمانی که ترامپ بر سر کار آمده و در مقابل نیز مودی که یک هندو و از یک جریان راست مذهبی است، به عنوان نخست وزیر هند، انتخاب شده است. نارندا مودی از زمان روی کار آمدن در هند در حال تقویت مذهب هندو است. از این رو این مناسبات هم بین هند و آمریکا و هم بین هند و اسرائیل گسترش پیدا کرده است. بنابراین اگر از این زاویه نگاه کنیم سفر ترامپ به هند از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به مناسباتی که در حال حاضر در سطح بین‌الملل و همچنین رقابت‌هایی که بین چین و آمریکا برقرار است، به نظر می‌رسد که هند در سیاست خارجی آمریکا جایگاه مهمی را پیدا کرده است تا رفتار چین را کنترل کند.

او درباره رقابت چین و هند نیز ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها از هند بدین منظور که کشوری بزرگ بوده و همچنین با چین هم همسایه است و در عین حال اختلافات مرزی نیز با چین دارد در راستای سیاست خود یعنی مهار چین، استفاده می‌کنند.

ملازهی درباره سوء استفاده آمریکا از اختلافات پاکستان و هندوستان تصریح کرد: در گذشته وقتی روسای جمهور آمریکا قصد سفر به هندوستان را داشتند برای اینکه بین این دو کشور توازن ایجاد کنند، سفر کوتاهی هم به پاکستان انجام می‌دادند. آخرین بار، باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا، همین کار را انجام داد. بدین معنا که حداقل برای چندساعت به پاکستان سفر کرد و بعد از پاکستان، به هند رفت اما دونالد ترامپ، سفر به پاکستان را انجام نداد. بنابراین واضح است که مناسبات آن گونه که پاکستان انتظار دارد پیش نمی‌رود. درست است که آمریکایی ها این توان را دارند که توازنی بین مناسبات خود با  هند و پاکستان برقرار کنند اما حقیقت این است که آمریکا انتخاب خود را کرده و انتخاب آمریکا، هندوستان است، به همین دلیل است که پاکستان در حال نزدیک شدن به چین و روسیه است تا بتواند توازنی را از این زاویه، ایجاد کند.

او در پایان عنوان کرد: به هر حال تحولاتی در منطقه، جهان و همچنین قطب بندی‌های قدرت در حال شکل‌گیری است که به نظر می‌رسد در این قطب بندی جدید، هند به آمریکا و غرب در حال نزدیک شدن است نه اینکه به سمت چین و روسیه.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رقابت چین و آمریکا آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بار دیگر ترامپ با انتشار ویدیویی بایدن مسخره کرد (فیلم) نمایش ترسناک ترامپ برای اخراج مهاجران از آمریکا (فیلم) ترامپ: پیروز نشوم، حمام خون به راه خواهد افتاد (فیلم)

دیگر خبرها

  • تصاویر دلخراش از خودسوزی یک نفر در مقابل دادگاه ترامپ + فیلم
  • صدور هشدار هسته‌ای به اسرائیل؛ عدول از ملاحظات قبلی و تغییر دکترین هسته‌ای یعنی چه؟
  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • ترور یکی از افراد نزدیک به رئیس طالبان در پاکستان
  • حبس بیت‌المال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژه‌دانی در بیت‌المال
  • ایکس در پاکستان فیلتر شد
  • چرا دولت میخواهد کارت‌های سوخت را حذف کند؟
  • پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • (ویدئو) استقرار کروز‌های ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا