Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

9 اسفند 1286، نظام ‌السلطنه وزیران جدید را به مجلس معرفی کرد. نظام ‌السلطنه رییس ‌الوزرا و وزیر داخله، مشیرالدوله، وزیر خارجه- ظفرالسلطنه، وزیر جنگ- صنع‌ الدوله، وزیر مالیه- مویدالسلطنه، وزیر عدلیه- موتمن‌ الملک، وزیر تجارت- مخبرالسلطنه، وزیر علوم و اوقاف- صنیع ‌الدوله، وزیر مالیه همچنین سرپرستی وزارت فوائد عامه را نیز برعهده گرفت.

9 اسفند 1301، كاردار آمريكا در تهران قرارداد جديدي كه بين انگلستان و آمريكا بر سر امتياز نفت شمال ايران به امضا رسيده بود، را به قوام نخست ‌وزير تقديم كرد.

9 اسفند 1338، پل بزرگ خرمشهر آماده بهره ‌برداری شد. همچنین در این روز، فرستنده تلویزیون آبادان شروع به کار کرد.

9 اسفند 1348، بودجه کل کشور برای سال ۱۳۴۹ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

9 اسفند 1354، شعبه سوم دیوان کیفر کارکنان دولت به پرونده سوءاستفاده در کارخانه قند اصفهان رسیدگی کرد و در نتیجه هاشمی مدیرعامل به چهار سال زندان محکوم شد. همچنین حسین همدانیان، صاحب کارخانه به میزان مدتی که در زندان گذرانیده بود محکوم شد و در نتیجه آزاد شد.

9 اسفند 1357، امام خميني (ره) فرمودند: در رفراندوم آتي «من به جمهوري اسلامي رأي مي دهم» ایشان از مردم نيز خواستند به «جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد» رأي دهند. همچنین در این روز، فرمان امام ‌خميني (ره) خطاب به شوراي انقلاب براي تاسيس «بنياد مستضعفان» صادر شد.

9 اسفند 1393، نمایندگان مجلس با افزایش بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی برای دولت مخالفت کردند. در جریان بررسی بخش ‌های هزینه‌ ای لایحه بودجه ۹۴، بند «ر» تبصره ۳ این لایحه در مورد انتقال ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی ‌های شرکت‌ های دولتی به بدهی دولت مورد بررسی قرار گرفت که با اخطار یکی از نمایندگان و وارد دانستن این اخطار از سوی محمدرضا باهنر، رئیس جلسه، این بند که موجب افزایش ۷۰۰ میلیارد تومانی بدهی دولت می ‌شد، از متن لایحه بودجه ۹۴ حذف شد.

9 اسفند 1395، رئیس ‌جمهوری در جلسه سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد دولت یازدهم، روی متغیرهای «رشد اقتصادی»، «نرخ تورم»، «نرخ ارز» و «صادرات غیرنفتی» حساسیت ویژه ‌ای دارد.

9 اسفند 1396، با درخواست ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و دستور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت ‌سفارش واردات کالا با دلار ممنوع اعلام شد.

9 اسفند 1397، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در یادداشتی برای اولین بار میزان سپرده‌های ویژه ۲۰ درصدی را اعلام کرد. رقم اعلام شده از سوی رئیس کل ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران آیت الله بهجت پنومونی ملکه رنجبر لیله الرغائب معصومه ابتکار اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم رشد اقتصادی کروناویروس کرونا در ایران آیت الله بهجت پنومونی ملکه رنجبر لیله الرغائب معصومه ابتکار ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد و ویژه، سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند

نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد و ویژه فارغ از جایگاهی که در هر استان دارند، مناطقی ملی و بین‌المللی و متعلق به همه مردم و ایران هستند و سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الله عبدالمالکی _شنبه بیست‌وپنجم فروردین _ در نشست معرفی مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین در محل استانداری کرمانشاه از وجود ۴۸ منطقه آزاد و ویژه در کشور یاد کرد و گفت: قصرشیرین دوازدهمین منطقه آزاد تجاری و صنعتی است که کار خود را آغاز می‌کند.

وی گفت: مناطق آزاد و ویژه فارغ از جایگاهی که در هر استان دارند، مناطقی ملی و بین‌المللی و متعلق به همه مردم و ایران هستند و سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی به شمار می‌روند و از همین رو باید با این رویکرد دیده شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین با بیان اینکه کرمانشاه نیز میزبان یکی از این مناطق آزاد تجاری است، خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۳ از محل عوارض مواصلاتی کالاهای تجاری بودجه‌ای را به این منطقه اختصاص می‌دهیم، اما در کنار آن باید منابع استانی نیز برای شروع به کار اولیه منطقه لحاظ شود و پس از آن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین خود به سودآوری خوبی خواهد رسید.

وی از تجارب کاری «یعقوب محمودیان» مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یاد کرد که هم اقتصاددان بوده و هم بواسطه کار در منطقه آزاد تجاری قشم با ادبیات مناطق آزاد تجاری آشنا است و گفت: از ظرفیت دکتر نادری مدیر اجرایی پیشین این منطقه نیز در هیأت مدیره استفاده خواهد شد.

به گزارش ایمنا در این مراسم «یعقوب محمودیان» به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین معرفی و از خدمات «نادر نادری» مدیر اجرایی پیشین این منطقه تقدیر شد.

کد خبر 744208

دیگر خبرها

  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی
  • دستور رئیس‌جمهور برای اتخاذ تدابیر لازم برای جنگ روانی دشمن
  • صدقی: وزیر ورزش از تصویب و اجرای مقررات ضدورزشی جلوگیری کند
  • صدقی: وزیر ورزش از تصویب و اجرای مقررات ضد ورزشی جلوگیری کند
  • مناطق آزاد و ویژه، سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند
  • رشد فروش ۱۱۷۶ درصدی در این نماد! | غول‌های دارویی چقدر فروختند؟
  • قادری، نماینده مجلس: اطلاعات خریداران ارز باید در اختیار دولت باشد
  • نماینده شاهین شهر: بالا رفتن قیمت دلار به شرایط منطقه ارتباطی ندارد/ رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اگر توضیح قانع کننده‌ای نداشته باشند باید برکنار شوند
  • قادری: دولت رئیسی به جای تغییر افراد باید تغییر رویه دهد /اطلاعات خریداران ارز باید در اختیار دولت باشد