Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@08:50:16 GMT

چرا رژیم غذایی FODMAP مناسب کاهش وزن نیست؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۰۹۵۵

چرا رژیم غذایی FODMAP مناسب کاهش وزن نیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، یکی از روش‌های کنترل سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS)، پیروی از رژیم غذایی FODMAP است. اما این رژیم غذایی میان افراد دیگر هم محبوب شده است و برخی معتقدند که رژیم غذایی FODMAP می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند جوش‌ها را درمان کند و در عین حال موجب کاهش وزن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بنا به گفته محققان استرالیایی این باور بیشتر از اینکه علمی باشد، علمی-تخیلی است.

رژیم‌ غذایی FODMAP تشکیل شده از کربوهیدرات‌هایی است که به‌طور طبیعی در مواد خوراکی مانند سیر، پیاز، لبنیات، میوه‌های متنوع، سبزیجات، انواع نان‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و بسیاری از خوراکی‌های شرکتی یافت می‌شوند. در بررسی‌های گذشته مشخص شد، این رژیم غذایی ابتدا موجب بروز علایم سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شود و سپس از تمامی آن علایم به ‌یکباره می‌کاهد. این روش بهتر از روش‌های درمانی دیگر است که علایم این سندرم را تک تک درمان می‌کنند.

در رژیم غذایی FODMAP، سندرم روده تحریک‌پذیر به وسیله حذف موقت مواد غذایی درمان می‌شود. بدین ترتیب که ابتدا از مصرف غذاهایی که روده را تحریک می‌کنند، پرهیز می‌شود. سپس یک به یک آن غذاها به رژیم غذایی افراد بازگردانده می‌شوند. بدین ترتیب از علایم سندرم روده تحریک‌پذیر کاسته می شود.

اما بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه موناش این رژیم غذایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن در افراد شود. در واقع افرادی که تحت این رژیم غذایی قرار می‌گیرند، نه تنها به کاهش وزن دلخواه دست نمی‌یابند، بلکه خود را در خطر کمبود مواد مغذیی چون فیبرها، آهن و کلسیم قرار می‌دهند.

رژیم غذایی FODMAP، عوارض خطرناکی هم روی جمعیت باکتری‌های روده می‌گذارد و می‌تواند تعادل آنها را به هم بریزد. عدم تعادل باکتری‌های روده موجب بروز بیماری‌های مختلفی در فرد می‌شود.

بنا به گفته محققان، رژیم غذایی FODMAP، فقط مناسب درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و زیر نظر یک کارشناس تغذیه است و آن نه‌تنها نمی‌تواند جوش‌ها را درمان کند، بلکه روش خوبی برای کاهش وزن هم نیست.

مترجم: نادیا زکالوند/ منبع: مدیکال اکسپرس

۴۷۲۳۷

کد خبر 1357474

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رژیم غذایی سندرم روده تحریک پذیر رژیم غذایی FODMAP رژیم غذایی کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۰۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این چهار مورد شما را در معرض سکته قرار می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج یک تحقیق جدید محققان نشانگر آن است که افراد مبتلا به سندرم متابولیک با خطر بیشتری برای ابتلا به انواع سرطان روبرو هستند.

نتایج یک تحقیق انجام شده در سوئد که در انجمن قلب و عروق اروپا نیز ارائه شده نشانگر آن است که افراد میانسالی که احساس می‌کنند از سلامت جسمانی برخوردار هستند اما فشارخون، کلسترول و قند خفیف بالایی دارند و همچنین اندازه دور کمرشان نسبت به سایر همسالانشان بالاتر است، ممکن است دو سال زودتر از دیگر میانسالان سالم‌تر دچار حمله قلبی یا سکته شوند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، عوامل خطر فهرست‌ شده در این مطالعه که در کنار هم، به عنوان سندرم متابولیک شناخته می‌شوند در مطالعات قبلی با خطر بالاتر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نیز مرتبط شده‌اند.

در این تحقیق محققان گروهی متشکل از ۳۵ هزار بزرگسال در سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی را مورد مطالعه قرار دادند. در نتیجه این تحقیق آن‌ها گزارش دادند که شرکت کنندگان مبتلا به سندرم متابولیک ۳۵ درصد بیشتر از افراد بدون ابتلا به عوامل این بیماری در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار داشتند.

دکتر تونیا وینتون، متخصص سندرم متابولیک در مرکز پزشکی «یوتی ساوت وسترن» در تگزاس که در این مطالعه شرکت نداشت، می گوید: این مطالعه اهمیت معاینات و آزمایش‌های روتین را برای غربالگری فشار خون، گلوکز و مسائل مربوط به کلسترول و همچنین مشاوره در مورد عادات سبک زندگی برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی نشان می‌دهد.

او می‌افزاید: به دلیل احساس سلامت ظاهری امکان دارد این تصور در ذهن ما ایجاد شود که نیازی به مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های روتین نداریم، در این صورت ممکن است متوجه علائم هشداردهنده مانند فشار خون یا کلسترول بالا قبل از بروز یک رویداد نامطلوب قلبی و عروقی نشویم.

انجمن قلب آمریکا سندرم متابولیک را دارای سه یا چند عامل خطر طبقه بندی می کند، از جمله:

دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتیمتر برای مردان یا ۹۰ سانتیمتر برای زنان
فشار خون بالای ۱۳۰/۸۵ میلی متر بر جیوه یا بالاتر.
سطح گلوکز خون ناشتا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر.
سطح تری گلیسیرید خون ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر.
سطح کلسترول خوب ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر برای مردان و ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر برای زنان.

کلسی کاستا، متخصص و مشاور تغذیه که در این مطالعه شرکت نکرده می‌گوید: یافته‌های این تحقیق ماهیت بحرانی سندرم متابولیک و خطر قابل توجهی که عوامل این بیماری سلامت بسیاری از افراد، را (اغلب بدون آنکه خود آن افراد از آن مطلع باشند) تهدید می‌کند، مورد تائید قرار می‌دهد. بنابراین، ضروری است که از پزشک خود در مورد محدوده‌های سالم و اعداد بهینه برای هر معیار بهداشتی و نحوه اندازه گیری آن‌ها سؤال کنید.

به گفته این کارشناس تغذیه، نظارت منظم می تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند، مداخله به موقع کاهش خطر عوارض شدید را امکان پذیر کند. نویسندگان این مطالعه در گزارش خود بر این نکته تاکید کرده‌اند که افزایش فشار خون یک خطر خاص برای سکته مغزی و حمله قلبی زودهنگام به ویژه در میان زنان میانسال است.

کاستا در این باره توضیح می‌دهد: زنان جوان اغلب به دلیل اثر محافظتی استروژن درون زا، خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهند. با این حال، با بالا رفتن سن زنان و ورود به دوران یائسگی، کاهش سطح استروژن می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به فشار خون شود، که این مساله بر اهمیت نظارت و مدیریت منظم فشار خون در زنان یائسه تاکید می کند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • با این رژیم پنج روزه تقلیدی از روزه داری چربی شکم تان را از بین ببرید
  • رژیم بگیرید و لاغر بمانید
  • ساخت یک کمپلکس مولکولی برای کمک به بیماران دچار سوختگی
  • این چهار مورد شما را در معرض سکته قرار می‌دهد
  • یک کمپلکس مولکولی به کمک بیماران دچار سوختگی می‌آید
  • تغذیه سالم با داشتن مغز سالم مرتبط است
  • فواید برگ سنا برای پوست
  • چرا رژیم‌های غذایی سخت به بدن زیان می‌رسانند
  • فشار خون بالا را با این خوراکی‌ها کنترل کنید
  • رژیم 3 روزه با 4.5 کیلو کاهش وزن