Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-20@01:24:59 GMT

ادامه امدادرسانی به زلزله زدگان آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۱۳۵

امدادرسانی در قطور به مرحله آواربرداری و بازسازی اماکن خسارت‌دیده وارد می‌شود و مسئولان و امداگران با تلاش جهادی همچنان در کنار مردم منطقه اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،   به نقل از ایرنا محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی می‌گوید که امدادرسانی در حال حاضر به مرحله آواربرداری و بازسازی اماکن خسارت‌دیده وارد می‌شود و مسئولان با تلاش جهادی و تا آخرین مرحله در کنار مردم خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه بازسازی مدارس تخریبی در اولویت قرار می‌گیرد، تاکید دارد که بنیاد مسکن و راهداری استان برای تامین ماشین‌آلات لازم جهت آواربرداری در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنند.
استاندار آذربایجان‌غربی یکی دیگر از دغدغه‌های اهالی را نیز مورد توجه دارد و می‌گوید: مسوولان مربوطه در راستای تامین دام‌های تلف‌شده باید اهتمام ویژه داشته باشند؛ هرچند برنامه اصلی برای تامین دام‌های تلف‌شده در زلزله هنوز اعلام نشده، اما همین که دغدغه روستاییان این منطقه که دام برایشان سرمایه‌ای غیرقابل جایگزین است، مورد توجه مسوولان قرار می‌گیرد، بسیار ارزشمند است.
امنیت زلزله‌زدگان هم از دغدغه‌های مسئولان به شمار می‌رود و بر همین اساس «شهریاری» از تلاش و حضور مستمر عوامل نظامی و انتظامی در تامین امنیت و همکاری برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان، هم قدردانی می‌کند و هم تداوم آن را خواستار است.
وی بر توزیع لوازم بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، ضدعفونی‌کردن منازل روستایی جهت پیشگیری از بیماری‌های مسری، تامین مکان لازم برای نگهداری دام‌های زنده، توزیع گسترده غذای گرم بین زلزله‌زدگان و پرداخت کمک‌های معیشتی و بلاعوض هم تاکید دارد.

ایجاد ۷ واحد نگهداری موقت احشام در سه روستا
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کمیته ساماندهی احشام زنده و تعیین تکلیف احشام تلف‌شده طی روز پنجشنبه در قطور برگزار شد، اضافه کرد: هفت واحد نگهداری موقت در سه روستای منطقه طی این روز ایجاد و یک‌هزار و ١٠٠ واحد دام زنده به این واحد‌ها منتقل شدند.

«آیدین رحمانی رضائیه» به طی مراحل پایانی ارزیابی‌ها هم اشاره کرد و افزود: بر اساس این ارزیابی‌ها سه‌هزار و ٧٠٠ واحد تاسیسات دامی نیاز به بازسازی دارد و تاکنون ۶ اکیپ دامپزشکی در هفت روستای اصلی و هدف نسبت به جمع‌آوری و معدوم‌سازی ۲۵۵ راس دام تلف‌شده اقدام کرده‌اند.

وی شامگاه پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بر اساس ارزیابی اولیه بنیاد مسکن چهار هزار واحد نیاز به بازسازی دارد، اظهار داشت: از این تعداد سه هزار و ٧٠٠ واحد روستایی و ۳۰۰ واحد نیز در شهر قطور قرار دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: یک‌هزار و ٣٠٠ واحد مسکونی و ۲۱۰ واحد تجاری و آموزشی و فرهنگی نیز نیاز به تعمیر دارد.

«رحمانی» همچنین از آغاز عملیات بازسازی و مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده، از اوایل سال آینده خبر داد تا زلزله‌زدگان در روستا‌های خوی و سلماس امیدوارتر از قبل به سراغ سال جدید بروند.

تداوم فعالیت ۶۰ گروه امدادی هلال‌احمر
مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی می‌گوید که «۶۰ گروه شامل بیش از ۳۰۰ نفر از امدادگران آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی در منطقه فعالیت دارند و کمبودی در خصوص تامین اقلام غذایی وجود ندارد؛ هرچند دغدغه‌های جزئی اهالی هم باید مورد توجه قرار گیرد».
«سعید رهبر سوره» گفت: تا پایان روز گذشته، پنج‌شنبه چهار هزار و ۹۰۹ عدد چادر، چهار هزار و ۲۰۰ والور و چهار هزار و ۳۴۸ بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین مردم توزیع شده‌است.
وی بیان کرد: از سایر استان‌ها نیز بیش از سه هزار چادر و چهار هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شده و پیگیری لازم از سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور جهت تامین نیاز‌های منطقه انجام گرفته است.
مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی نیز بر حضور مستمر مدیران و مسوولان ذیربط استان در مناطق زلزله‌زده تاکید دارد و می‌گوید: در صورت نیاز، بسته‌های غذایی یک هفته‌ای و یک‌ماهه نیز بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود تا کمبود‌های احتمالی زلزله‌زدگان رفع و رضایت آنان بیش از پیش جلب شود.

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه شایعات بی‌اساس از منابع ناموثق در رابطه با توقف امدادرسانی کاملا کذب است، تاکید دارد که تمامی نیرو‌های عملیاتی در منطقه حضور دارند و در حال توزیع اقلام امدادی و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند.
ارزیابی میزان خسارت خانه‌های روستایی به ٩۵ درصد رسید
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به حضور مستمر ۷۰ کارشناس و ارزیاب این نهاد در منطقه زلزله‌زده قطور برای ارزیابی میزان خسارت واحد‌های مسکونی، اضافه کرد: تاکنون ارزیابی ٩۵ درصد مساکن روستایی این منطقه به اتمام رسیده‌است.
محمود بدلی افزود: همزمان با این ارزیابی، عملیات آواربرداری از واحد‌های آسیب‌دیده در روستای «کوتان‌آباد» آغاز شد و ١٢ دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر و سه دستگاه بیل‌مکانیکی در این روستا مشغول فعالیت است و طی روز‌های آینده این فعالیت به سایر روستا‌ها گسترش می‌یابد.
وی افزود: مهمترین دلیل وارد شدن خسارت زیاد به خانه‌ها در زمین‌لرزه‌های خوی، وجود واحد‌های مسکونی غیرمقاوم بوده است.
همچنین حضور تدریجی سازمان‌های مردم‌نهاد و برخی از نهاد‌های عام‌المنفعه در امر امدادرسانی به زلزله‌زدگان از روز گذشته، پنجشنبه بیشتر به چشم می‌خورد که گام رو به جلو در رفع کمبود‌های زلزله‌زدگان به شمار می‌رود.

برخی از سازمان‌های مردم نهاد خوی و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد عتبات آذربایجان‌غربی از جمله نهاد‌های پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود و جمعی از آنان طی روز گذشته غذای گرم برای زلزله‌زدگان تدارک دیدند و به اظهار همدردی با آنان پرداختند.

اما مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی می‌گوید که «سازمان‌های مردم نهاد برای حصول نتیجه مطلوب‌تر باید از تک‌روی پرهیز کنند و برای امدادرسانی با فرمانداری خوی و سازمان جمعیت هلال‌احمر هماهنگ باشند.
امیرعباس جعفری افزود: عملکرد خودسرانه برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد موجب تجمع بی‌مورد در منطقه می‌شود و این عمل امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کند.   روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صد‌ها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستا‌های خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد، اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت، اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.
اما امدادگران، مسئولان و حتی نیرو‌های سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبود‌ها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: امدادرسانی زلزله زدگان آذربایجان غربی قطور زلزله هلال احمر شهریاری استاندار سازمان های مردم نهاد آذربایجان غربی زلزله زدگان چهار هزار هلال احمر واحد ها تلف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس اداره هواشناسی شهرستان مهاباد گفت: با پایداری هوا در منطقه دمای هوا در روزهای آینده در مناطق مختلف آذربایجان غربی افزایش می یابد.

اردلان محمدپور افزود: این وضعیت پایداری هوا تا پایان هفته جاری در منطقه تداوم خواهد داشت و در این مدت دمای هوا به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند.

محمدپور اظهارکرد: این افزایش تدریجی دمای هوا در این منطقه معمول است و در این روزها که به فصل شکوفه‌دهی درختان مشهور است، وجود جوی پایدار می تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

وی گفت: تا پایان هفته جاری جوی آرام و پایدار در این منطقه حاکم شده و آسمان صاف و تا کمی ابری همراه با ورزش باد ملایم پدیده غالب هواشناسی در این منطقه خواهد بود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان مهاباد اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته پلدشت با حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد، گرمترین و تکاب با حداقل دمای یک درجه سانتیگراد سردترین شهرهای آذربایجان‌غربی بودند و در این مدت دمای هوا در مهاباد بین شش و ۲۰ درجه سانتیگراد نوسان داشت.

دیگر خبرها

  •  پیروزی ۱۵ بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه + فیلم
  • سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود
  • عملیات وعده صادق موجی از شادی را به ارمغان آورد
  • تولید سالانه ۳۵۰۰ تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • (تصاویر) امدادرسانی به سیل زدگان کرمان و سیستان و بلوچستان
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی
  • ۱۲ هزار و ۸۵۷ پرونده در آذربایجان‌غربی به سازش ختم شد
  • مقاوم سازی ۲۵۰۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان‌غربی
  • تازه‌ترین اخبار از زلزله ۴.۸ ریشتری ‌سیستان‌وبلوچستان‌