Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@09:30:26 GMT

حجم مبنای معاملات بورس تغییر می‌کند

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۱۹۳

حجم مبنای معاملات بورس تغییر می‌کند

شرکت بورس اوراق بهادار از تغییر حجم مبنا در معاملات بازار بورس از روز دوشنبه(۱۲ اسفند) خبر داد. ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلا کرد: با توجه به افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورس اوراق بهادار تهران و بمنظور ارتقای سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا براساس بررسی‌های بعمل آمده و تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، شیوه محاسبه حجم مبنا از روز دوشنبه، 12 اسفند 1398 به شرح پیوست اعمال خواهد شد:

حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول قبلی(ماده واحده مصوبه 28 بهمن 1393 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) 4 در 10 هزار سهام شرکت می‌باشد، به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر با 50 میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال و بالاتر، 120 میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد ریال، 100 میلیارد ریال تعیین گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این اطلاعیه، تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخر روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می‌گردد.

همچنین در صورت اقدامات شرکتی تغیرات حجم مبنا بر اساس مقررات و با رعایت نصاب‌های این مصوبه محاسبه و اعمال می‌شود.

گفتنی است به حداقل تعداد سهامی که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت اصلی (پایانی) آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، «حجم مبنا» گفته می‌شود. حجم مبنا ابزاری است که تنها در بورس تهران برای کمک به حفظ آرامش در معاملات از آن استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب که این ابزار باعث کاهش هیجانات کاذب قیمت سهام شرکت‌های بورسی شده و هم‌چنین از افت یا رشد بی‌رویه آن جلوگیری می‌کند. در تعیین میزان آن هیچ معامله‌گری دخالت نداشته و به‌طور خودکار توسط سامانه معاملات اندازه‌گیری می‌شود. برای مشاهده حجم مبنای مربوط به هر نماد بورسی، می‌بایست در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) به جستجوی نماد موردنظر پرداخت.

بازنگری در دامنه نوسان و حجم مبنای معاملات بورس امسالتاثیر مثبت برداشتن دامنه نوسان و پویایی حجم مبنا در بورسبودن یا نبودن حجم مبنا و دامنه نوسان در بورسحذف حجم مبنا و تغییر در دامنه نوسان تا پایان سال

انتهای پیام/

R32365/P/S7,84/CT12 واژه های کاربردی مرتبط بازار سرمایه شاخص بورس بورس تهران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار سرمایه شاخص بورس بورس تهران بازار سرمایه شاخص بورس بورس تهران بورس اوراق بهادار تهران میلیارد ریال دامنه نوسان حجم مبنای حجم مبنا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۲۴۶۶ واحدی به ۲,۱۵۰,۹۶۰ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم اسفند_ با رشد ۲۴۶۶ واحدی به ۲,۱۵۰,۹۶۰ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۶۷۶.۹۱ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۵۰۱.۰۰۰ میلیارد سهم بود که طی ۲۱,۰۹۹ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۳,۵۸۷.۵۷۸ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۴,۶۴۳,۸۲۳.۳۶۹ میلیارد ریال شد.

کد خبر 736887

دیگر خبرها

  • حجم موجودی شمش طلا در انبارهای بورس کالا از ۶ تن فراتر رفت
  • شاخص بورس امروز ۲۸ اسفند / رشد ۳۴ هزار واحدی
  • بورس امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲+ شاخص و نمای بازار
  • تشدید نابسامانی در حمل‌ونقل هوایی/آتا: مبنای فروش بلیت نرخ انجمن است نه سازمان هواپیمایی
  • شاخص بورس امروز ۲۷ اسفند/رشد ۱۱ هزار واحدی
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی در حوزه کشاورزی برای محصول کیوی
  • بورس امروز ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص بورس ۱۵۰۰ واحد کاهش یافت
  • شاخص بورس امروز ۲۶ اسفند/افت ۱۵۱۷ واحدی