Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@11:35:17 GMT

اجدادت را ملاقات کن

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۴۶۵

اجدادت را ملاقات کن

جدیدترین برنامه واقعیت مجازی گوگل به عنوان بخشی از مجموعه جدید هنر و فرهنگ موسوم به "اجدادت را ملاقات کن" به کاربران امکان می‌دهد تا به نقاشی‌های ماقبل تاریخ "غار شووه" خیره شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، گوگل طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از موزه‌ها، گالری‌ها و نقاط دیدنی را در برنامه "هنر و فرهنگ" خود دیجیتالی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه یک پلت‌فرم دانشنامه‌ای برای هر کسی است که بتواند از طریق یک مرورگر یا برنامه تلفن همراه به آن دسترسی پیدا کند.

اکنون این شرکت مجموعه جدیدی را برای بازدید از "غار شووه"(Chauvet) در آردش فرانسه راه اندازی می‌کند که حاوی برخی از هنرها و نقاشی‌های ماقبل تاریخ چشمگیر است.

غار شووه در منظقه آردش در جنوب فرانسه به خاطر وجود برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های درون غار و نیز آثاری از دوره پارینه‌سنگی نوین مشهور است. این غار که روی صخره‌ای آهکی بر بالای بستر پیشین رود آردش واقع شده، در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۴ کشف و یکی از جایگاه‌های مهم هنر پیش از تاریخ محسوب می‌شود.

این غار نخستین بار توسط یک گروه سه نفره غارشناس به نام‌های "الی‌یت برونل دشام"، "کریستین هیلر" و "ژان-ماری شووه" که غار به نام او نام‌گذاری شد، بررسی شد. علاوه بر نقاشی و دیگر شواهد انسانی، آنها همچنین بقایای فسیل شده، رد پا و نشانه‌هایی از انواع حیوانات که بعضی از آنها در حال حاضر منقرض شده‌اند، کشف کردند. مطالعات بیشتر توسط "ژان کلوت" باستان‌شناس فرانسوی اطلاعات بیشتری فراهم کرد. تاریخچه این مکان مورد مناقشه است.

در حالی که سن دقیق این نقاشی‌ها ناشناخته است، تاریخ یابی رادیواکتیو، اولین نقاشی‌ها را به ۳۶ هزار سال پیش متعلق دانسته است. این مکان در سال ۱۹۹۴ کشف شد و برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت، در همان سال به روی عموم مردم بسته شد.

اکنون گوگل با ساخت یک ماکت دیجیتالی در اندازه واقعی امکان بازدید از این غار را با فناوری واقعیت مجازی فراهم آورده است.

این ماکت دیجیتالی شامل بیش از ۳۵۰ نقاشی دیجیتالی شده است که از ساکنان غار به جا مانده است. گوگل علاوه بر دیجیتالی کردن نقاشی‌های این غار، یک تجربه ۱۰ دقیقه‌ای واقعیت مجازی را برای هدست‌های HTC Vive و Oculus Rift ایجاد کرده است.

این برنامه رایگان دارای ۱۲ ایستگاه قابل کاوش است که محیط اطراف غار و برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های آن را پوشش می‌دهد. نسخه انگلیسی این فیلم توسط "دیزی ریدلی" و نسخه فرانسوی آن "سیسیل د فرنس" که دو بازیگر هستند، روایت می‌شود و حاوی تفسیر تخصصی برخی از گروه‌های علمی کاوشگر این غار است.

اگر هدست VR ندارید، نگران نباشید، چرا که گوگل نسخه ویدیویی غیر تعاملی آن را در یوتیوب منتشر می‌کند.

این اولین بار نیست که گوگل از واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) برای پشتیبانی از کارهای فرهنگی و هنری استفاده می‌کند. به عنوان مثال این شرکت در سپتامبر گذشته از تصویرسنجی برای ایجاد یک تور واقعیت مجازی در کاخ ورسای در فرانسه استفاده کرد.

تصویرسنجی یا فتوگرامتری، دانش و فناوری استخراج اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن از تصاویر گرفته‌ شده یا حسگرهای دیگر از طریق اندازه‌گیری و پردازش و تحلیل و نمایش آنها است. به عبارتی دیگر تصویرسنجی فرآیند اندازه‌گیری مختصات هندسی اجسام از روی عکس‌های هوایی است و عبارت است از هنر، دانش و فن تهیه اطلاعات درست عوارض از طریق اندازه‌گیری، ثبت و تفسیر بر روی عکس یا سایر مدارکی که در بر دارنده اثری از انرژی الکترومغناطیس بازتابیده شده باشد. عکس مهم‌ترین منبع اطلاعاتی در این علم و اصول کار در فتوگرامتری بر روی عکس‌های هوایی است.

کاخ ورسای نیز مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به‌ عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گوگل واقعيت مجازي کاخ ورسای واقعیت مجازی نقاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در ۷۲ ساعت پرماجرا بر «مجید نوری» در سوئد چه گذشت؟

به گزارش تسنیم، سیستم قضائی سوئد در پی شکایت برخی اعضای سازمان منافقین از آبان‌ماه سال 1398 حمید نوری را با اتهامات واهی بازداشت و محاکمه کرد و در آخر حکم به حبس ابد این شهروند ایرانی داد که دادگاه تجدید نظر سوئد هم آن را تأیید کرد. اعطای این حکم با واکنش منفی دستگاه قضایی و نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مواجه شد و حقوقدانان مستقل در کشورمان هم آن را نافی قواعد حقوقی دانستند.

حمید نوری کارمند قوه قضاییه بود که در اوایل دهه 1370 شمسی از کار خود استعفا داده و کسب و کار خود در بخش خصوصی را راه‌اندازی کرده بود و شکایت اعضای منافقین از وی در قالب پروژه‌ای برای بدنام کردن جمهوری اسلامی انجام شد که دولت سوئد آن را پیش برد.

سوئد در سال‌های اخیر مجری طرح شکایت حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی بوده است و برای تکمیل پازل خود نیازمند ایجاد جار و جنجال با موضوعی همچون رسیدگی به شکایت از حمید نوری بود. اما رسیدگی قضایی به پرونده حمید نوری با نقض حقوق بشری این شهروند ایرانی بود تا جایی که حتی از سوی برخی حقوقدانان سرشناس سوئدی هم مورد انتقاد گرفت.

کارشکنی‌های سیستم قضائی و دولت سوئد البته به این موارد منتهی نشد و خانواده حمید نوری را در بسیاری از موارد از ملاقات و گفت‌وگو تلفنی با پدرشان محروم ساخت.

در آخرین مورد از این کارشکنی‌ها، مجامع حقوقی و رسانه‌ای شاهد ایجاد پرونده‌ای کذایی علیه مجید نوری بودیم که به جرم فیلمبرداری از خود در حالی که در خیابان بازداشتگاه پدرش در سوئد بود، دستگیر، بازداشت و محاکمه شد.

مجید نوری در توضیح آنچه بر او گذشت، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: "بعد از اینکه مدتی درگیر بحث ویزا بودم، برای ملاقات با پدرم اقدام کردم. در تاریخ دوم فروردین اعلام کردند که می‌توانم با ایشان ملاقات کنم اما در کمال تعجب و بعد از اعلام موافقت با ملاقات، محل بازداشت و زندان پدرم را در تاریخ سوم فروردین تغییر دادند. این تغییر زندان از همان رفتارهای ضدحقوق بشری سوئدی‌هاست که خود را طرفدار حقوق بشر معرفی می‌کند."

خانواده حمید نوری بعد از چند ماه دوری از پدر و عدم گفت‌وگو با او و شنیدن اینکه پای وی دچار حادثه شده است، حق خود می‌دانست که شخصی از میان خود را برای ملاقات با وی به سوئد بفرستند. سفارت سوئد در تهران تا جایی که می‌تواند به درخواست ویزا پاسخ نمی‌دهد تا اینکه روادید سفر به سوئد را برای مجید نوری فرزند ارشد حمید نوری صادر می‌کند. در دوم فروردین هم اجازه ملاقات صادر می‌شود و مجید نوری با بدرقه اعضای خانواده در شامگاه هفتم فروردین عازم سوئد و دیدار پدر می‌شود.

اما همانطور که مجید نوری گفت سیستم قضایی تنها یک روز پس از اعلام موافقت خود، محل بازداشت حمید نوری را جابجا می‌کند در حالیکه او نمی‌داند اجازه ملاقات با پسرش داده شده است.

مجید نوری می‌گوید: "جابجایی محل بازداشت پدرم در ادامه آزار و اذیت‌های قبلی بود که بر همه ما وارد می‌ساختند و هنمچنان ادامه دارد. من هشتم فروردین به سوئد رسیدم و روز بعد یعنی نهم فروردین به بازداشتگاه رفتم تا طبق مجوزی که داشتم با پدرم ملاقات کنم اما پاسخ مناسبی به من نمی‌دادند و در آخر هم که اعلام کردند او در این بازداشتگاه نیست و به جای دیگری منتقل شده است."

مجید نوری در این دقایق دچار اضطراب و ناراحتی و نگرانی می‌شود و برای مدتی نمی‌داند که چه کند. اولین موضوعی که به ذهنش خطور می‌کند، گرفتن فیلم از خودش و توضیح شرایط کنونی به خانواده است تا آن‌ها را مطلع سازد.

مجید نوری می‌گوید: "گوشی موبایلم را روشن کردم تا به خانواده بگویم که به بازداشتگاه آمده‌ام و پدر را ندیده‌ام، هنوز 10 ثانیه نگذشته بود که من را به جرم فیلمبرداری از مراکز امنیتی سوئد دستگیر کردند."
سوئد خود را کشور پیشرفته و آزادی می‌داند که قوانین سخت‌گیرانه‌ای ندارد. فیلمبرداری و عکسبرداری در این کشور آزاد است مگر از املاک خصوصی که با اجازه مالک ممکن است که در اینجا هم با توجه به اینکه در خیابان است طبیعتاً نافی قانون نیست. بنابراین اتهام وارده به من واهی و غیرعقلانی بود اما برای آنکه پدرم همچنان از حقوق اولیه و انسانی خود محروم شود و نتواند با خانواده‌اش دیدار کند، سلفی گرفتن من را دستمایه‌ای برای دستگیری‌ام کردند.

مجید نوری ادامه می‌دهد: "اتهام من شبیه به هیچ اتهام‌زنی دیگری نبود. به من می‌گفتند در بک‌گراند ـ تصویر پشت صحنه ـ فیلم تو، بخشی از ساختمان بازداشگاه دیده می‌شود. من 72 ساعت در بازداشت انفرادی بودم و بعد در دادگاه شرکت کردم. وکیل تسخیری من اعلام کرد که عکس و فیلم این ساختمان توسط هزاران فرد به صورت بسیار مشخص در اینترنت منتشر شده است و تاکنون کسی به خاطر آن بازداشت یا محاکمه نشده است. دادستان که مقابل ما بود جواب داد همه هزار نفر باید بازداشت شوند! شنیدن این پاسخ همه را متعجب کرد."

تعجب دیگران به این دلیل بود که سوئد یکی از کشورهای مدعی آزادی بیان و رفتار است و اظهارنظر دادستان سوئدی، این گزاره را اثبات‌ می‌کند که ادعای حقوق بشری و ادعای آزادی در سوئد دروغی بیش نیست البته در جریان محاکمه ناعادلانه حمید نوری، در خصوص ضدحقوق بشری بودن سوئد، برای فعالان حقوقی و رسانه‌ای ایران تردیدی باقی نگذاشت.

مجید نوری در این باره می‌گوید: "سوئدی‌ها به خاطر ادعای پوج منافقین پدرم را دستگیر کردند و اجازه دفاع به او نداند. 110 جلسه دادگاه برگزار کردند و کمتر از 10 جلسه به او اجازه صحبت دادند تا از خودش دفاع کند. عدم تساوی حق و عدم دسترسی به وکیل و انواع و اقسام نقض‌های حقوق بشری درباره پدرم اعمال شده است. وقتی هم به این رفتارها اعتراض می‌کنیم ما را می‌گیرند و سه روز بازداشت می‌کنند تا به زعم خودشان گوشمالی بدهند."

حمید نوری از زمان بازداشت 1600 روز را در سلول انفرادی و بدون دسترسی به وسایل ارتباطی و در تنهایی مطلق گذراند؛ مجید نوری می‌گوید: "در سه روز انفرادی که بودم این توفیق را پیدا کردم تا ذره کوچکی از حال پدرم در آن 1600 روز سخت و طاقت‌فرسا را درک کنم. سوئدی‌ها در این مدت به خانواده ما فشار آوردند و انواع فحش‌ها و بی‌عدالتی‌ها و توهین‌ها را نثار ما کردند."

مجید نوری در ادامه به موضوع جالبی اشاره می‌کند که قابل توجه است: "آزار و اذیت سوئدی‌ها به دستگیری و بازداشت انفرادی و دادگاه من منتهی شد. حالا اگر یک ذره از این مسایل در برابر یک اتهام محرز در ایران اتفاق افتاده بود، تا هفته‌ها در کشورشان علیه جمهوری اسلامی پروپاگاندا می‌کردند که پدر را به خاطر جرم نکرده گرفته‌اند و پسرش که برای ملاقات رفته بود را هم دستگیر کردند."

آنطور که مجید نوری به نمایندگی از خانواده خود گفته، خانواده نوری از اثبات حقانقیت پدر و پیگیری مطالبات برحق خود کوتاه نمی‌آید و از تمام ظرفیت‌هایی که می‌تواند در اختبار بگیرد برای اثبات بیگناهی حمید نوری به کار خواهد برد و اتفاق اخیری که برای مجید نوری در سوئد رخ داد کوچک‌ترین خللی در فعالیت‌های تمامی اعضای خانواده نوری ایجاد نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ملاقات پرز با داور ال‌کلاسیکو در تونل برنابئو!
  • روایت ملاقات یک چهره ضد محور مقاومت با سیدحسن نصرالله + فیلم
  • در ۷۲ ساعت پرماجرا بر «مجید نوری» در سوئد چه گذشت؟
  • ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • پس از طلاق ملاقات با فرزند چه شرایطی دارد؟
  • (عکس) ملاقات هادی چوپان با فرد محبوب شیرازی‌ها
  • (تصاویر) ازدواج مرد ژاپنی با عروسک مشهور دیجیتالی