Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:42:43 GMT

هدفمندسازی تعطیلی مدارس با آموزش مجازی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۴۹۸

هدفمندسازی تعطیلی مدارس با آموزش مجازی

شیوع ویروس کرونا که نقاط مختلف جهان را درنوردیده است، روال عادی فعالیت‌های جمعی را هدف قرار داد و در اولین گام مواجهه، بسیاری از کشورها ناچار به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، کارخانه‌ها، ادارات و اماکن پررفت و آمد همچون مکان‌های مذهبی، تفریحی و گردشگری شدند.

در این میان، آنچه بسیار حساسیت‌برانگیز شده است، تعطیلی مدارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارس به منزله یکی از بزرگترین کانون‌های جمعی در هر کشور به‌شمار می‌روند؛ بنابراین ‌تعطیلی اجباری آن‌ها به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، به کاهش سرعت همه‌گیر شدن این ویروس خواهد انجامید.

بسیاری از پزشکان، فعالان مدنی، آموزگاران و خانواده‌ها نیز در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که از نظر آن‌ها تعطیلی مدارس در شرایط کنونی تصمیمی بجا و سنجیده است.

تعطیلی مدارس، تجربه جهانی مبارزه با شیوع

همچنین تجربه دیگر کشورها در کنترل این ویروس نشان داده است، تعطیلی مدارس، ادارات و دیگر کانون‌های اجتماع شهروندان و البته ضرورت منع سفر در کنار همه این موارد، به کنترل بیماری کمک کرده است.

برای مثال هنگ‌کنگ در هفته‌های اول رشد کرونا یک ‌ماه همه‌ مدارس را تعطیل کرد و سپس،  یک ماه دیگر هم آن را تمدید کرده است یا در ووهان و ۱۵ شهر دیگر چین، قرنطینه خانگی و نیز تعطیلی مدارس یکی از راهکارهای اولیه مواجهه با کرونا بود.

با توجه به نزدیکی به تعطیلات نوروز، بسیاری از خانواده‌ها در شبکه‌های مجازی و در بحث‌هایی گروهی عنوان کرده‌اند که درصورت بازگشایی مدارس ترجیح می‌دهند فرزندشان را در خانه نگه دارند؛ هرچند ترافیک جاده‌های شمالی کشور نشان داد که برخی افراد شیوع این بیماری را جدی نگرفته‌اند و با سفر به استقبال این تعطیلات اجباری رفتند و برای خود و دیگران خطرآفرینی کردند.

برخی مدارس شیراز با تدریس آنلاین دایر هستند

در این روزها پویش #تدریس_آنلاین در فضای مجازی توسط فرهنگیان بسیار فراگیر شده است، بسیاری معلمان عنوان کره‌اند که حاضرند دروس را از راه دور و از طریق شبکه‌های اجتماعی موجود به دانش‌آموزان ارائه کنند.

خانواده یکی از دانش‌آموزان شیرازی که فرزندش در مدرسه دولتی ناحیه ۲ شیراز تحصیل می‌کند، درباره پویش تدریس آنلاین گفت که معلمان زحمتکش فرزندان من در دو مدرسه خوب دولتی در ناحیه دو شیراز، آموزش را رها نکرده‌اند و از طریق ایجاد گروه‌های مجازی، دروس را تدریس می‌کنند و از همین طریق از دانش‌آموزان تکالیف را تحویل می‌گیرند. این شیوه می تواند الگوی خوبی برای عقب نماندن دانش آموزان از فرآیند تعلیم باشد.

به گفته یکی دیگر از شهروندان که به این پویش پیوسته است، در دبیرستان فرزانگان ناحیه ۲ شیراز، مدیر دبیرستان با همکاری معاونان و دبیران از روز یکشنبه برنامه تدریس مجازی را آغاز کرده‌اند و هریک از دبیران با ساختن گروه، دروس مربوط را به صورت تصویری یا صوتی به  اشتراک می‌گذارند و در ساعات مشخص به اشکالات دانش آموزان پاسخ می‌دهند؛ همچنین تکالیف در گروه مشخص و در زمان معین پاسخ‌ها تحویل و تصحیح می‌شود.

بازگشایی مدارس در شرایط فعلی خطرآفرین است

با انتشار اخباری مبنی بر بازگشایی مدارس از روز شنبه، اعضای حقیقی شورای عالی آموزش و پرورش طی نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کردند که مدارس دستکم برای یک هفته تدیگر عطیل شود. در این نامه علت این درخواست ناتوانی بسیاری از مدارس از تامین بهداشت و احتمال جلوگیری خانواده‌ها از مدرسه رفتن فرزندانشان عنوان شده است.

انتشاردهندگان این مطلب پیشنهاد کرده‌اند که با بهره‌گیری از تجربیات دوران دفاع مقدس مدارس هفته آینده نیز تعطیل اعلام شوند و پس از آن، شرایط برای بازگشایی مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد؛ همچنین آموزش دانش‌آموزان حتی‌المقدور ازطریق تلویزیون وآموزش الکترونیک دنبال شود و نیز درصورت نیاز امتحانات پایان سال با دو هفته تاخیر برگزار شود یا درصدی از مطالب کتاب‌ها حذف شود.

همچنین انجمن اولیا و مربیان دبستان شاهد پسرانه ابن سیما خطاب به وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای را درجراید منتشر کردند. در این نامه از نگرانی والدین درباره شیوع ویروس کرونا یاد شده است؛ همچنین به ابتلای برخی شخصیت‌های دولتی و نمایندگان مجلس اشاره شده است که نگرانی‌ها را افزایش داده است.

در ادامه این نامه عنوان شده است که ضدعفونی کردن روزانه مدارس به‌صورت مستمر و روزانه امری ناممکن است.

این انجمن اولیا و مربیان پیشنهاد کرده‌اند که مدارس در طول تابستان برای جبران تعطیلی‌های احتمالی دایر باشد تا ضرر و زیان ناشی از نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه جبران شود.

افزون بر این، برخی والدین دغدغه‌های خود را از بازگشایی مدارس در دوران شیوع بیماری ناشی از بی‌احتیاطی کودکان در رعایت بهداشت، خوردن خوراکی‌های آلوده و یا استفاده از سرویس رفت‌وآمد بدون رعایت پروتکل ضد عفونی عنوان کرده‌اند و خواستار آن شده‌اند که مدارس تا گذر از دوران بحرانی و شیوع کرونا تعطیل بماند.

درصورت تعطیلی معلمان موظف به آموزش مجازی هستند

 وزیر آموزش و پرورش هشتم اسفندماه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها  اعلام کرد: از این پس در صورت تعطیلی مدارس کشور، معلمان ضمن حضور در مدارس آموزش‌های لازم را از طریق فضای مجازی به دانش آموزان ارائه خواهند داد.

محسن حاجی میرزایی ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا را درخصوص تعطیلی مدارس تصمیم‌گیرند معرفی کرد و افزود: براساس تصمیم های ستاد مذکور، مدارس هر منطقه‌ای در کشور که آلوده باشد، تعطیل اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملا تعطیل نمی‌شود، بلکه در موارد تعطیلی معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازم را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت، تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.

بیماری کرونا تا هشتم اسفندماه در ۲۳ استان کشور شایع شده و براساس آمار رسمی، تاکنون ۲۴۸ مورد مبتلا، ۲۶ فوتی و ۴۷۶ بهبود یافته گزارش شده است. تست کرونای دست‌کم سه نفر نیز در استان فارس مثبت اعلام شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا شورای عالی آموزش‌ و پرورش تعطیلی مدارس شیراز پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی مدارس شیراز حاجی میرزایی ویروس کرونا شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی مدارس شیراز بازگشایی مدارس آموزش و پرورش تعطیلی مدارس ویروس کرونا دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»

به گزارش خبرآنلاین، دانش‌آموزان می‌توانند برای ۴ درس از قانون «تک ماده» استفاده کنند و قبول شوند، این را معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفته است. از این پس برای فارغ التحصیلی دانش‌آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در ۴ عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می‌تواند با استفاده از تبصره و یا همان «تک ماده» فارغ‌التحصیل شود.

به گفته محمدمهدی کاظمی، این مصوبه جدید از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود و دانش‌آموزان، در امتحانات خرداد ماه از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند. بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

البته تصمیم اخیر آموزش و پرورش با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه شده است، یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که: «در امتحانات نهایی دوره متوسطه دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند تک ماده کنند! زمان ما فقط یک درس را می‌شد تک ماده کرد، هر روز بیسوادتر از قبل!»

کاربر دیگری هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که : «اون موقع‌ها تک ماده یعنی بزرگ‌ترین گناه، برای همین ما بالاخره درس‌ها را هرجور شده می‌خوندیم؛ الان دارن بی‌سواد می‌کنن همه رو»

فرد دیگری هم دراین‌باره نوشته: «دانش‌آموزان نسبت به ۱۵ سال پیش بسیار ضعیف هستن، اینکه یک دانش‌آموز دهمی نتواند تقسیم دو تا کسر را بدست بیاورد اصلا طبیعی نیست. اینکه نتواند مسئله را درست بخواند اصلا طبیعی نیست، فهم مسئله را باید دوم دبستان یاد بگیرن و آن مدل تقسیم را سال چهارم دبستان.»

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز

این تصمیم آموزش و پرورش درحالی گرفته شده است که از مدت‌ها قبل انتقادهایی درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان متوجه این وزارتخانه شده بود و حالا برخی معتقدند تصمیم‌هایی از این قبیل نه برای کمک به دانش‌آموزان بلکه برای پوشاندن ضعف آموزش در مدرسه‌ها است.

انتشار میانگین معدل قبولی‌های خرداد سال گذشته نشان دهنده افت تحصیل دانش‌آموزان است. آن‌طورکه در گزارش‌ها آمده میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته تجربی(۱۱.۲۳)، رشته ریاضی (۱۰.۷۹)، رشته انسانی (۸.۷۵)، رشته معارف (۱۰.۵۶)، معدل‌هایی که براساس آمارها نسبت‌ به سال‌های گذشت افت کرده‌اند، جدول زیر نشان دهنده سیر نزولی معدل دانش‌آموزان در چند سال گذشته است.

مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است

همان‌طورکه از جدول مشخص است میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است. تصویر زیر وضعیت معدل در استان‌های مختلف را نشان می‌دهد، همان‌طورکه از رنگ‌بندی‌ها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سایر استان‌ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۰ و کمتر از ۱۰ است، رنگ‌بندی‌ای که معنای دیگری هم دارد، مثلاً رضا امیدی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود درباره آن نوشت: «نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.»

قبل‌تر هم محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان به خبرآنلاین گفته بود: «مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس می‌کنیم. به زبان ساده وقتی شکم بچه‌ی آدم گرسنه است دیگر آدم به‌فکر آموزش و تحصیل نیست.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اجتماعی، مدتی قبل در یادداشت به افت تحصیلی دانش‌آموزان واکنش نشان داد و نوشت: «این کاهش شدید معدل ناشی از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست، زیرا همین مطالعه نشان می‌دهد که فقط ۱۱درصد سوال‌ها سخت بوده‌اند و ۲۵ درصد آسان و بقیه متوسط بوده‌اند، پس حتما ناشی از کاهش سطح آموزشی آنان است. در مجموع می‌توان کارنامه دولت کنونی را در مساله آموزش و پرورش نیز از این طریق که نتیجه نهایی هر نوع سیاست و اجرایی است مشاهده کرد، خیلی است که از این پایین‌تر هم بتوان رفت.»

درهمین‌باره محمدتقی فلاحی، کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفته بود که: «افت تحصیلی دانش‌آموزان اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها در آموزش‌وپرورش وجود داشته است، این مسئله دلایل زیادی دارد، اما بخش زیادی از آن در خود مدرسه است، مثل این‌که دانش‌آموزان ما بی‌انگیزه هستند، علاوه بر این معلم‌ها هم بی‌انگیزه هستند، وقتی یک معلم نارضایتی داشته باشد تسلط کامل خود را موقع آموزش به دانش‌آموزان از دست می‌دهد. با نگاهی که جامعه به موفقیت دارد، این سوال در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می‌شود دانش‌آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن کم شده است.»

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم دراین‌باره به خبرآنلاین گفته که: «امروز درس و تحصیل اولویت دانش‌آموزان نیست، میان دانش‌آموزان دیگر انگیزه‌ای وجود ندارد، از خودشان سوال می‌پرسند چرا درس بخوانیم، مادر و پدر ما که درس خواندند آخرش چه شد؟ بنابراین فکر می‌کنند اگر فقط ناخن بکارند درآمد بیشتری دارند.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897068

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • مسئولان با افزایش تعداد دروس تک ماده راه فرار را به دانش آموزان یاد می‌دهند
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • تعطیلی برخی مدارس در استان کرمان