Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:33:35 GMT

توصیه‌های تغذیه‌ای، شاه‌کلید مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۷۸۲

توصیه‌های تغذیه‌ای، شاه‌کلید مقابله با کرونا

همه می دانیم که پیشگیری بر درمان اولویت و برتری دارد و این روزها که بیماری ویروسی کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و موجی از نگرانی های کوچک و بزرگ ایجاد کرده است؛ اهمیت این موضوع دوچندان می شود.

علاوه بر رعایت نکات بهداشتی که هر روز از سوی تریبون های رسمی اعلام می شود با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم که در برگیرنده خواب کافی و تغذیه سالم است می توان در برابر این ویروس آزاردهنده، ایستادگی کرد و با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به آن کاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوشیدن آب و مایعات، مکمل ها و ویتامین ها، مصرف سوپ و حتی آش های محلی که حاوی حبوبات و پروبیوتیک است علاوه براینکه می تواند مواد سمی را از بدن خارج کند با تقویت سیستم ایمنی بدن، در کاهش ابتلا به بیماری همچون کرونا می تواند موثر واقع شود.

استفاده از ویتامین های«ای»و«دی»" و ریزمغذی های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها از جمله ویروس جدید کرونا بسیار موثر است.

مصرف غذای پرچرب را حذف کنید

از همین رو دکتر مسعود نصیری، متخصص علوم تغذیه و مسوول مرکز رشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه به ایرنا گفت: یک عامل ژنتیکی که به آن «آر.ان.ای« گفته می شود در این ویروس است و تشخیص آن توسط  کیت های سازمان بهداشت جهانی و یا دستگاه «پی.سی.آر» میسر است و شناخته می شود.

نصیری ادامه داد: این ویروس در محیط سرد همانند یخچال ممکن است زنده بماند از همین رو به شستن و ضدعفونی کردن میوه و مواد غذایی قابل شستشو قبل از قراردادن در یخچال پیشنهاد می شود.

وی با بیان اینکه پروبیوتیک ها می توانند ویروس را تا حدودی مهار کنند، افزود: غذاهای پرچرب و سرخ کردنی باید کاملا حذف شود، در اوایل گفته شد مصرف ویتامین «سی» برای مهار این بیماری تاثیری ندارد ولی عدم تاثیرگذاری آن قابل قبول نیست فردی که در بیمارستان بستری شود درمان خاصی ندارد تنها در اتاق قرنطینه بستری می شود که در مواقع حاد و آسیب بالا، عکس ریه سفید می شود و این ویروس ریه را از کار می اندازد و به بافت عضله و قلب آسیب می زند.

کرونا مرد و زن نمی شناسد

وی ادامه داد: این ویروس که موجب ترس همگان شده بیشتر به نگرانی از سرعت شیوع بالا ارتباط دارد ولی این ویروس ممکن است تا ۲ تا سه هفته دیگر با گرم شدن هوا از بین برود و زنجیره های انتقالی و تکثیری آن از بین رود اما سرعت  شیوع آن مطرح است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: دامنه سنی که بیشترین مرگ و میر را به خود اختصاص داده بیش از ۵۶ سال سن به بالا است که بین زن و مرد تفاوتی ندارد و به هر ۲ یکسان منتقل می شود.

به گفته وی، نصف بیشتر آمار کشته شدگان افراد دیابتی، قلبی عروقی، سرطانی و افرادی با سیستم ایمنی پایین بوده اند، این علایم در ۹۰ درصد مبتلایان با تب نمود پیدا کرده، ۸۰ درصد خستگی مفرط، ۶۰ درصد سرفه های خشک و ۱۰ درصد با علایم اسهال و استفرغ مراجعه کرده اند.

به گفته نصیری، این ویروس در خارج از بدن انسان زنده می ماند و دوره کمون ۱۴ روزه خطر اصلی است چراکه قابلیت انتقال دارد ولی علایمی ندارد.

وی ادامه داد: بهترین راه خارج نشدن از منزل است که در کشور چین توانستند این راهکار را عملی کنند و از سوی دیگر در مواقع عادی فاصله ۱۰سانتی را از یکدیگر حفظ می کنند و موفق به مهار آن شده اند.

وی یادآور شد، در کشور ما باید خوابگاه های دانشجویی، مراکز تجمع، جلسات غیرضروری تعطیل شود و سیستم دورکاری در مراکز آموزشی پیشنهاد داده می شود تعطیلی این مراکز ضرری ندارد ولی آلوده شدن یک نفر هزینه درمان و ترس بالایی ایجاد می کند.

کرونا چه افرادی را بیشتر تهدید می کند؟

رییس اداره بهداشت دانشگاه رازی کرمانشاه هم به ایرنا، اظهار داشت: مطالب زیادی در زمینه کرونا در فضاهای مختلف و مجازی منتشر شد در گام نخست نباید نسبت به این بیماری نگرانی بالایی داشته باشیم و باید مسائل ایمنی را رعایت کرد، نگرانی بیش از حد به جز اینکه استرس را بالا برد و در کارکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است ثمره دیگری ندارد.

دکتر نرگس یاسینی ادامه داد: باید با کمال آرامش دستورات پیشگیری را انجام دهیم که انجام کامل آن از ابتلا به ویروس می کاهد و موجب سلامتی می شود.

این مسوول افزود: این ویروس بیشتر در افرادی که مستعد بیماری هستند همانند سالمندان و یا افراد مبتلا به بیماری های خاص، خطرسازتر است و تاکنون در کودکان مرگ و میری مشاهده نشده و بیشتر در سنین ۷۰ و ۸۰ سال سن بوده و خوشبختانه جمعیت دانشجویی تا حدودی از ابتلا و یا میزان حاد این بیماری مصون هستند.

به گفته یاسینی، انتقال این ویروس از طریق فرد به فرد و از طریق قطرات تنفسی است یعنی ذرات درشت تنفسی مثل قطرات سرفه که مدتها در سطوح می ماند و ضدعفونی کردن در این زمینه نقش مهمی دارد.

کدام منابع غذایی سیستم ایمنی بدن را بالا می برد؟

در پایان علی اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه با در پیش گرفتن تغذیه سالم، باید سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری هایی همچون کرونا ویروس تقویت کنیم، اظهار داشت: معمولا با تقویت سیستم ایمنی بدن امکان ابتلا به بیماری پایین خواهد آمد.

 رشیدی ادامه داد: برخی از موادمغذی در بالارفتن سیستم ایمنی بدن نقش دارد که می تواند به ویتامین «آ،سی،دی و ای» اشاره کرد و یا از مواد معدنی همانند سلنیوم و روی یاد کرد که کمک رسان و تقویت کننده بدن است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: مصرف منابع غذایی ویتامین «سی» همانند مرکبات، سبزیجات نقش حفاظت از سیستم بدن در افراد سالم را دنبال می کند و مصرف آن را برای پیشگیری توصیه می کنیم که همین مرکبات و سبزیجات باید کاملا ضدعفونی شده باشد.

وی اضافه کرد، بهتر است سبزیجات به شکل پخته و بخارپز مصرف شود.

مصرف لبنیات محلی را توصیه نمی کنیم

رشیدی ادامه داد: همچنین پروتیین حیوانی و پروتیین گیاهی در سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد که می توان به تخم مرغ، گوشت و ماهی اشاره کرد که لبنیات کم چرب پاستوریزه و استرلیزه توصیه می شود و مصرف لبنیات محلی را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

وی از حبوبات و مغزدانه ها به عنوان منبع غذایی دیگر برای بالارفتن سیستم ایمنی بدن یاد کرد و ادامه داد: موادغذایی باید به صورت کامل پخته شوند.

سوپ ترخینه در بالارفتن سیستم ایمنی نقش دارد

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که غذاهای محلی همچون سوپ ترخینه تا چه اندازه در بالابردن سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است، اظهار داشت: مصرف غذاهای گرم و رقیق همانند انواع سوپ و آش ها را توصیه می کنیم چراکه به دلیل داشتن خاصیت پروبیوتیکی و حبوبات و سبزیجات تقویت کننده هستند ولی نباید فکر کنیم که مصرف این مواد جایگزین دارو است و یا با خوردن سوپی همچون ترخینه دیگر اتفاقی برای ما نمی افتد.

مصرف ماست و لبنیات حاوی پروبیوتیک فراموش نشود

وی معتقد است، اگر براساس گفته سازمان بهداشت جهانی از همه گروه های موادغذایی استفاده کنیم به مکمل نیازی نداریم ولی استفاده از مولتی ویتامین در این حالت مشکلی ندارد ولی بیشتر بر پیشگیری تاکید داریم و مصرف مکمل های حاوی پروبیوتیک همانند ماست های پروبیوتیک، دوغ کفیر پاستوریزه و ویتامین دی را توصیه می کنیم.

رشیدی خاطرنشان ساخت، از مصرف غذاهایی که دارای قند ساده هستند مثل انواع شیرینی جات و نوشابه ها پرهیز کنیم.

وی از فولیک اسید به عنوان یکی دیگر از مواد ویتامینی یاد کرد و افزود: در حبوبات، سبزیجات و کلم هایی مثل بروکلی یافت می شود و سبزیجاتی همچون سیر و پیاز به دلیل ترکیبات گوگردی که دارند به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

وی از چای سبز به عنوان منبع مقوی غذایی دیگر یاد کرد و گفت: به دلیل ترکیباتی که دارد این نوشیدنی موثر است و نوشیدن یک فنجان در روز کفایت می کند.

سلنیوم در کارکرد طبیعی ریه تاثیرگذار است

رشیدی ادامه داد: سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کارکرد طبیعی ریه راهگشاست که می توان در برنامه غذایی گنجانده شود که در دانه های روغنی، میوه و سبزی یافت می شود.

رژیم غذایی سنگین ممنوع

وی تاکید کرد در زمان شیوع بیماری کرونا سعی شود از رژیم های غذایی خاص که به هر دلیلی دریافت مواد مغذی را پایین می آورد به دلیل پایین آوردن سیستم ایمنی پرهیز شود و رژیم غذایی سختی گرفته نشود.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.  در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعداد موارد مثبت به این بیماری در استان کرمانشاه را تا عصر پنجشنبه ۲ نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد مشکوک نیز به تهران ارسال شده که هنوز جواب آزمایش این تعداد به استان اعلام نشده است.

دکتر محمدابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایرنا افزود: تا روز ششم اسفند همه نمونه های مشکوک را برای آزمایش به تهران ارسال می کردیم که تاکنون ۲ مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در استان کرمانشاه از سوی وزارت بهداشت به ما اعلام شده است.

وی اظهار داشت که ما منتظر اعلام نظر وزارت بهداشت در ارتباط با وضعیت مابقی موارد ارسالی هستیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا تغذیه سالم کرمانشاه پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تغذیه سالم کرمانشاه ویروس کرونا تغذیه سالم کرمانشاه تقویت سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای تغذیه سالم به روزه داران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان ، متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند، بهتر است افطاری سبک باشد و در عوض ۱ وعده شام نیز صرف شود.

یک اصل کلی تغذیه آن است که تمامی گروه‌های اصلی غذائی (۵ گروه نان و غلات، سبزیها، میوه‌ها، لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات) بایستی در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی دریافت شود. به علاوه باید حتماً ۸-۶ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر نوشید.

متاسفانه دیده می‌شود که برخی از افراد بدون سحری روزه می‌گیرند که این برخلاف اصول تغذیه ایست و توصیه می‌شود که حتماً سحری بمقدار کافی و مناسب میل شود. توصیه می‌شود در سحری حتماً دو عدد خرما، شیر، نان سبوس‌دار (سنگک، تافتون، بربری، نان جو کامل و سایر نان‌ها سبوس دار، ۲ عد گردو، ۱ عدد تخم مرغ، ۲ عدد میوه فصل، استفاده شود. استفاده از لیموترش تازه بهنگام صرف سحری به منظور پیشگیری از احساس تشنگی در ساعات بعدی روز مفید می‌باشد.

استفاده خوراک‌های حبوبات (مثل عدسی) بهمراه آب نارنج یا آب لیمو نیز از انتخاب‌های غذایی مناسب به هنگام سحر است . چرا که حبوبات دارای کربوهیدرات‌های کمپلکس و فیبر زیاد بهمراه املاح و ویتامین‌ها هستند و قند خون را به تدریج افزایش داده و در نتیجه بر سطح انسولین خون اثرات نامطلوبی نمی‌گذارند و ساعات زیادی افراد را سیر نگه می‌دارند جهت پیشگیری از نفخ و یا احتمالاً ناراحتی‌های گوارشی بهتر است چند ساعت قبل از مصرف حبوبات را در آب خیس کرده و آب آنها را دور ریخته و سپس حبوبات را در غذا مصرف نمائیم. به هنگام سحر بهتر است از غذا‌های حجیم، خیلی چرب، و خیلی شیرین به مقدار زیاد پرهیز نمود.

افطار نیز بایستی حاوی ۲ عدد خرما، ۱ لیوان شیر ولرم (نه داغ و نه سرد)، آب جوشیده ولرم، سبزی خوردن تازه، پنیر، نان سبوس‌دار، مربا، یا شعله زرد، بیسکویت سبوس دار، چای کم رنگ، سبزی خوردن و یا خیار و گوجه باشد. در فاصله وعده بین افطار و سحر میوه فصل دو تا سه تا مصرف کنید تا فیبر لازم به بدن برسد و دچار یبوست نشوید

در وعده شام می‌توان از هر یک از غذا‌های اصلی و سنتی ایران نظیر چلو مرغ، چلوکباب، انواع خورش‌ها، خوراکها، آش و سوپ استفاده کرد. در واقع شام فرصتی است برای دریافت انواع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی و انواع سبزیجات که در قالب غذا‌ها مصرف می‌شود. مصرف ماست نیز بهنگام شام توصیه می‌شود. بهرحال توصیه می‌شود که وعده شام و افطاری یکی نشود و آنقدر افطار سنگین نشود تا به معده، دستگاه گوارش فشار آید بلکه با جدا کردن وعده افطار و شام از یکدیگر هم، حجم غذای مصرفی در وعده افطار و وعده شام سبک باشد.

بعد از صرف شام و در واقع قبل از خواب نیز مصرف ۱ عدد میوه فصل توصیه می‌شود.

چه در هنگام سحری و چه در هنگام افطار بهتر است اولین غذای مصرفی ۱ لیوان آب جوشیده ولرم باشد. به منظور پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی، ترش کردن، سوزش سرمعده از مصرف غذا‌های سرخ کرده و پرچرب پرهیز کنید.

دیگر خبرها

  • باکتری‌های روده نوزادان سیستم ایمنی آنها را شکل می‌دهد
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران دیابتی
  • کولر‌های گازی تا ۹ برابر کولر‌های آبی مصرف انرژی دارند
  • تشریح جزئیات ایمن سازی باغ کتاب/ ایمنی باغ کتاب جدی‌ترین دغدغه شهرداری تهران
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری 
  • قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟
  • روزه‌داری تاثیر مثبتی بر بیماری‌های ناشی از عادات بد غذایی دارد
  • توصیه‌هایی برای تغذیه سالم به روزه داران
  • توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای روزه داری