Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@04:16:01 GMT

بورس توجهی به کرونا ندارد

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۹۴۷

بورس توجهی به کرونا ندارد

ایران اکونومیست- درحالی که شیوع کرونا در کشور باعث افزایش مصرف ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده شده است، این سوال مطرح است که آیا این افزایش مصرف تاثیری بر میزان فروش شرکت‌های مربوطه و در نتیجه صعود سهام آن‌ها در بورس دارد یا خیر؛ سوالی که کارشناسان پاسخ آن را منفی دانسته و توضیحاتی پیرامون آن ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته اخیر و با ابتلای تعدادی از هموطنان به کروناویروس در استان‌های مختلف کشور و با توجه به اهمیت پیشگیری در این ویروس، شاهد افزایش میزان مصرف ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و مواد شست و شوی سطوح بودیم.

احتمالا این افزایش مصرف، افزایش میزان تولید شرکت‌های مذکور را در پی دارد و سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که آیا سهام شرکت‌های مذکور در بورس عرضه می‌شود و اگر جواب این سوال مثبت است، سهام آن‌ها در این شرایط صعودی خواهد بود؟

در این راستا، مهرزاد منتظری - تحلیل‌گر بازار سرمایه -  با تاکید بر اینکه در بورس تهران شرکتی نیست که مواد ضدعفونی کننده تولید کند، اظهار کرد: کرونا هم که داروی خاصی ندارد که روی سهام شرکت‌های دارویی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها مواد شست‌وشو تولید می‌کنند که افزایش مصرف این مواد روی افزایش فروش این شرکت‌ها و در نهایت صعود سهام آن‌ها تا حدی تاثیر دارد اما بازار عادت دارد تاثیرات را تشدید کند و بیشتر از چیزی که باید به آن اهمیت می‌دهد. درحال حاضر این شرکت‌ها با ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و بعید است ۳۰ درصد بیشتر تولید کنند و این شرایط هم ادامه‌دار باشد.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه بیشتر  خرید به سمت ضدعفونی کننده بیمارستانی و ماسک بود، گفت: شرکت تولیدکننده ماسک در بورس نداریم. درمورد شوینده‌ها هم بعید است که مصرف آن‌ها آنقدر بالا رود که باعث شود سهام شان را به طرز عجیبی تکان دهد.

بورس توجهی به کرونا ندارد

همچینین روزبه شریعتی - دیگر تحلیل‌گر بازار سرمایه -  با بیان اینکه به طور کلی یکی - دو شرکت بسیار کوچک در بورس هستند که فرآوردهای تزریقی تولید می کنند، اظهار کرد: الکل صنعتی را اکثرا شرکت‌های قندی تولید می‌کنند. اکثر شرکت‌هایی که ماده‌های ضد عفونی کننده تولید می‌کنند در بورس نیستند. شرکت هایی هم که ماسک تولید می‌کنند در بورس نیستند.

وی ادامه داد: شرکتی به بزرگی فولاد مبارکه که به صورت تخصصی مواد ضدعفونی کننده ‌تولید کند، در بورس نداریم. برخی شرکت‌ها در بورس هستند که مواد ضد عفونی کننده سطوح تولید می‌کنند و همراه بازار رشد می‌کنند اما دلیل اصلی رشد بازار در این روزها ربطی به کرونا ندارد و کاملا متاثر از افزایش قیمت دلار است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه افزود: برای مثال شرکتی که کلر تولید می‌کند با اقبال مواجه شده است، اما اینکه رشد را به کرونا ربط دهیم درست نیست و کل بازار مثبت است که رشد بازار متاثر از بازار ارز است.

 ایسنا

برچسب ها: بورس ، ویروس کرونا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بورس ویروس کرونا تحلیل گر بازار سرمایه ضدعفونی کننده تولید می کنند افزایش مصرف شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد

پس از کاهش ۱۹ درصدی فروش آیفون در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ در چین، اپل حالا از نظر سهم بازار به جایگاه سوم رسیده است.

به گزارش دیجیاتو، آیفون بدترین عملکرد فروش را در چین از سال ۲۰۲۰ به نام خود ثبت کرده است. براساس داده‌های کانترپوینت، رقبای چینی همچون ویوو و آنر توانستند در سه‌ماهه اول سال جاری از اپل پیشی بگیرند. اپل این سه‌ماهه را با ۱۵.۷ درصد از سهم بازار به پایان رساند. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته، سهم بازار فروش آیفون در بازار چین ۱۹.۷ درصد بود.

برخلاف اپل، فروش هواوی به‌شدت افزایش پیدا کرد

برخلاف کاهش شدید فروش آیفون در چین، فروش هواوی تقریباً ۷۰ درصد در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. «ایوان لام»، تحلیلگر شرکت کانترپوینت، در یادداشتی گفت که افزایش فروش هواوی مستقیماً بر فروش آیفون در چین تأثیر گذاشته است. او اضافه کرد که اپل همچنین به‌دلیل اینکه برخی کاربران تمایل کمتری به جایگزین‌کردن موبایل‌های خود دارند، ضربه خورده است.

در کنار فروش ناامیدکننده آیفون ۱۵ و ممنوعیت‌های دولتی در چین، رشد هواوی نیز باعث دردسر جدید «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، شده است. تیم کوک در ماه مارس به چین رفت تا از جدیدترین فروشگاه اپل در شانگ‌های بازدید و در مجمع توسعه چین در پکن شرکت کند.

هواوی اخیراً سری جدیدی از گوشی‌های هوشمند به نام Pura ۷۰ را عرضه کرده که دارای سیستم دوربین پیشرفته‌ای شبیه به لنز‌های سه‌گانه آیفون پرو است.

گوشی‌های جدید با قیمت پایه ۷۶۰ دلار، فرصت جدیدی را برای هواوی فراهم می‌کنند تا مشتریان چینی اپل را جذب کند. سال گذشته، این شرکت سری میت ۶۰ پرو را با هدف قراردادن خریداران آیفون ۱۵ عرضه کرد.

دیگر خبرها

  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • دستگاه بلوک زنی
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  •  قدم جدید مدیران خودرو برای رهبری بازار خودروهای برقی در ایران