Web Analytics Made Easy - Statcounter

از هفته گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر شیوع این بیماری در برخی استان‌ها ‌دست به دست شد، اما بررسی میدانی خبرنگاران دانا نشان می‌دهد بیشتر این اخبار شایعه و بی‌اساس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پی انتشار ویروس کرونا در کشورهای مختلف و اعلام وضعیت هشدار از سوی سازمان جهانی بهداشت، برخی از ادمین‌های کانال‌ها خبری در فضای مجازی به دنبال شایعه‌پراکنی، تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده بوده و می‌خواهند از این طریق مخاطبان و دنبال کننده‌های صفحات و کانال‌های خود را افزایش دهند درحالی‌که واقعیت چیز دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان بهداشتی و درمانی چند استان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تکذیب شیوع کرونا در استان ها، از امادگی کامل برای کنترل این ویروس خبر دادند، در زیر به بررسی این شایعات در سراسر کشور و گفتگو با کارشناسان حوزه بهداشت و پزشکی استانها خواهیم پرداخت.

ایلام

هیچ گزارشی از ابتلا به ‌کرونا در ایلام نداشته‌ایم ‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه هیچ گزارشی از ابتلا به ‌کرونا در ایلام نداشته‌ایم، گفت: انتشار برخی خبرها در فضای مجازی مبنی بر مشاهده ویروس کرونا در استان کذب محض است.‌

محمد کریمیان گفت: شایعه در باره بیماری کرونا و فوت یک نفر در درمانگاه بقیه‌الله الاعظم (عج) دهلران تکذیب می‌شود و نه دیروز یا امروز و حتی در طول یک سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی در سطح این درمانگاه اتفاق نیفتاده ‌و قطعاً این شایعه در راستای اهداف غرض و‌رزانه و تخریب و تشویش اذهان عمومی پخش‌ شده است.

وی تصریح کرد:  نمونه های آزمایشات این  افراد برای بررسی های بیشتر و تعیین تکلیف، به آزمایشگاه مربوطه در تهران ارسال شده و خوشبختانه تا کنون هیچ مورد مثبتی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا تایید نشده و همگی منفی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: از همه عزیزان و سروران گرامی درخواست می‌کنم که به این‌گونه شایعات به‌هیچ‌وجه توجه نکنند، در این مورد جای هیچ نگرانی نیست و لازم است که همواره اخبار را از منابع موثق دریافت کنند. در ضمن این موضوع از طریق مجاری قانونی در حال پیگیری می‌باشد که ان‌شاالله اهداف شایعه کننده به‌زودی به سمع و نظر همشهریان گران‌قدر اعلام شود.

آذربایجان شرقی

هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی گزارش نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ابتلای تعدادی از افراد به ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه کرونا یک بیماری ویروسی و با سرعت بالای انتقال است، احتمال ورود آن به کشور پیش‌بینی شده بود و خوشبختانه با آمادگی‌هایی که وجود داشت افراد مشکوک به این بیماری تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه افزود:  احتمال فوت بر اثر کروناویروس بیشتر از سایر انواع ویروس‌های آنفلوانزا نیست و تنها 5 درصد از افراد مبتلا به این ویروس به مرحله بستری شدن می‌رسند و احتمال فوت بر اثر این ویروس، دو تا سه درصد است و اغلب این افراد نیز کسانی هستند که بیماری قبلی یا زمینه‌ای دارند.

 محمدحسین صومی با تاکید بر اینکه هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در استان گزارش نشده، گفت: تمام تهمیدات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس اندیشیده شده و اطلاع‌رسانی‌های ضروری به شهروندان صورت گرفته است.

صومی درخصوص استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، گفت: استفاده از ماسک فقط برای کسانی که علایم بیماری دارند یا در مجاورت افراد مبتلا هستند ضروری است و ماسک زدن برای بقیه افراد بویژه در اماکن عمومی و خیابان ضرورتی ندارد.

بوشهر

بستری شدن فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان حضرت قائم بوشهر تکذیب شد

حسینی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بستری شدن یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر صحت ندارد.

وی بیان کرد: تاکنون بیماری مشکوک به این ویروس در استان بوشهر شناسایی نشده است.

تکذیب هرگونه مورد مشکوک و ابتلا به کرونا در کنگان

حسن حیدری، رییس بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان کنگان با بیان اینکه عصر دیروز در خصوص شایعات مبنی بر مثبت بودن یک مورد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرسان کنگان اظهار داشت: این موضوع قویاً از سوی  این بیمارستان تکذیب می‌شود.

وی افزود:  اگر چنین موردی وجود داشته باشد، طبق آزمایشاتی که در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان کنگان صورت می‌گیرد، تشخیص داده و از سوی روابط عمومی بیمارستان اعلام خواهد شد نه از اطریق فضای مجازی که بدون اطلاع ما این خبر را منتشر می‌کنند.

حیدری افزود: تا کنون هیچ موردی از فرد ابتلا به این ویروس در شهرستان مشاهده نشده است و آمادگی کامل جهت مقابله با این ویروس را در شهرستان داریم.

در حال تکمیل ...

انتهای خبر/

منبع: دانا

کلیدواژه: ابتلا به ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی ویروس کرونا فضای مجازی هیچ مورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین

نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآورد‌های فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه‌ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگر‌های سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم‌های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیند‌های متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • خسارت ۷۰ درصدی به مزارع درصورت بی توجهی به بیماری زنگ زرد گندم
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است