Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@15:19:03 GMT

وظیفه مؤمن در زمان شیوع بیماری

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۳۲۱۲

وظیفه مؤمن در زمان شیوع بیماری

حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان کارشناس مسائل مذهبی در یادداشتی به پاسخ برخی شبهات مطرح شده درباره اینکه چرا حوزه‌های علمیه به عنوان مهد ایمان و شهر مذهبی قم و حرم‌های اهل بیت که محل استجابت است مانع بیماری نشدند؟ پرداخت.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس؛ حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان کارشناس مسائل مذهبی در یادداشتی به پاسخ برخی شبهات مطرح شده درباره اینکه «چرا حوزه‌های علمیه به عنوان مهد ایمان و شهر مذهبی قم و حرم‌های اهل بیت که محل اجابت است مانع بیماری نشدند؟ پرداخت که در ادامه تقدیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بسم الله الرحمن الرحیم 
وظیفه مؤمن در زمان شیوع بیماری

این روزها که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است برخی افراد مطالبی را در جهت وهن فقه و علمای  مکتب شیعه و انحراف در وظایف مؤمن ترویج می‌کنند. 

مثلا می‌گویند

اگر حوزه‌های علمیه مهد ایمان و قم شهر مذهبی و حرم‌ها محل اجابت  است پس چرا کانون بیماری شد؟

مؤمنین آگاه باشند که نقلیات و شبهات این اشخاص کاملاً پوچ و از سر جهالت و خباثت است که به اختصار تبیین می‌شود

۱. هیچ کس از اهل توحید و ایمان تاکنون ادعا نکرده که در شهر قم فقط اهل تقوای محض زندگی می‌کنند و احدی از طلاب و مؤمنین هم ادعای خوبی مطلق نکرده است. در قم مانند همه شهرها هم اهل تقوا و هم اهل گناه زندگی می‌کنند.

۲. احدی از مؤمنین در طول تاریخ دین داری ادعا نکرده است که اگر خدا پرست و مؤمن و ...  باشی بیمار نمی‌شوی! بلکه برعکس پیامبران و خصوصاً پیامبر اسلام و ائمه شیعه صلوات الله علیهم اجمعین مکرر در مکرر به مؤمنین سفارش اکید داشته‌اند که  اهل دانش اندوزی خصوصاً دانش  طب باشند. زیرا انسان قطعا بیمار می‌شود و این ربطی به ایمان و کفر وی ندارد و بیمار باید درمان شود و علم درمان در دانش طب (پزشکی) است و... .

آری مؤمن اگر شنا بلد نباشد در آب غرق می‌شود و اگر بخواهد غرق نشود باید شنا بیاموزد. پس هیچ گاه دین نگفته است اگر شنا بلد نبودی به صرف داشتن ایمان غرق نمی‌شوی!

۳.صرف دانش پزشکی هم مصونیت نمی‌آورد چه بسیار پزشکانی که بیمار شده‌اند و بر اثر بیماری فوت کرده‌اند. پس نمی‌توان گفت پزشکان مریض نمی‌شوند و اگر پزشکی مریض شد نمی‌توان گفت یا پزشک نیست یا پزشکی بی‌فایده است و ...

۴. قرآن کریم حضرت ایوب علیه‌السلام را گرفتار بیماری طولانی معرفی می‌فرماید، همچنین حضرت ابراهیم علیه‌السلام و ...  لذا صرف پیامبر بودن سبب مصونیت از بیماری نیست. شخص پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در زمان حیات شریف خود بیمار شدند، حتی جادوی یهودیان سبب اذیت حضرت شد و بنا به نقلی بر اثر بیماری رحلت فرمود.

وقتی منابع اصیل و اصلی ما اعلام می‌کند پیامبر زنده مریض می‌شود، پس حرم ائمه و امامزادگان هم می‌تواند بستر انتقال واقع شود و این اصلاً ربطی به قداست و مرتبت صاحب حرم ندارد. کما این که بیماری طولانی چیزی از مرتبت و عظمت مقام حضرت ایوب کم نکرد و او شد اسوه صابران.

۵. یکی از موارد وجوب اقامه نماز آیات وقوع زلزله است. خوب اگر وجود ایمان نافی وقوع زلزله بود چرا نماز آیات بر مؤمن وضع و واجب شد؟ در حیات پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در مکه و مدینه وقوع سیل گزارش شده است. بنابر این آیا طلاب علوم دینی و شیعیان و ... از انبیاء و خاتم الانبیاء العیاذ بالله تعالی افضل هستند که برخی می‌گویند با وجود طلاب چرا فلان واقعه اتفاق افتاد؟

۶. اتفاقا اگر بیماری و ...  در شهر مذهبی و ایمانی آشکار شود برای همگان صدمات کمتری دارد زیرا اولا مؤمن اهل رعایت حقوق دیگران است و مراقبت می‌کند تا سبب تشدید بیماری نشود. ثانیا اهل ایمان با صبر و توکل به خدا بر وحشت برخاسته ازبیماری؛ بر آن  غلبه می‌کنند. ثالثا به واسطه اعمال عبادی مانند وضو و غسل و رعایت طهارت و ... بهداشت در بین اهل ایمان  بیشتر است و این خیلی مؤثر است. همه اینها برای دیگران مفید پیش‌گیری و آموزش مقابله صحیح با بیماری و ... است.

۷. این که اثر بیماری در قم آشکار شد دلیل بر این نیست که شهر قم آغاز پیدایش این بیماری است و کسی که کمترین مرتبه عقلانیت را داشته باشد این مطلب ساده درک می‌کند.

۸. در روایات شیعی مسأله شیوع بیماری و وظیفه مؤمن به خوبی مشخص شده است. در روایات مثبوت فیه است که اگر جایی بیماری واگیرداری مثل وبا و طاعون بود، از آن جا حذر کنید. حتی در این زمینه بابی در کتاب «وسائل الشیعه» وجود دارد. «بَابُ جَوَازِ الْفِرَارِ مِنْ مَکَانِ الْوَبَاءِ وَ الطَّاعُونِ إِلَّا مَعَ وُجُوبِ الْإِقَامَةِ فِیهِ کَالْمُجَاهِدِ وَ الْمُرَابِط»  باب مجاز بودن فرار از جاهایی که وبا و طاعون است، مگر این که ماندن واجب باشد.

درباره طاعون از امام کاظم علیه‌السلام سوال شد اگر طاعون در شهری آمد و من آن جا بودم، باید از آن جا خارج شوم؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در روستایی بود چه؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در خانه بود چه؟ فرمودند: بله خارج شوید.

گفتم ما از رسول خدا صلی الله علیه و آله  این گونه حدیث می‌کنیم که فرمودند: فرار کردن از طاعون مانند فرار کردن از جهاد است!! امام فرمودند: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله  این را برای کسانی فرمودند که در نقاط حساس و مرزهای مبارزه با دشمن بودند و وقتی آن جا طاعون آمد سربازان از ترس فرار کرده و جبهه را خالی کردند.

 «سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الطَّاعُونِ یَقَعُ فِی بَلْدَةٍ وَ أَنَا فِیهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِی الْقَرْیَةِ وَ أَنَا فِیهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِی الدَّارِ وَ أَنَا فِیهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْفِرَارُ مِنَ الطَّاعُونِ کَالْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِنَّمَا قَالَ هَذَا فِی قَوْمٍ کَانُوا یَکُونُونَ فِی الثُّغُورِ فِی نَحْوِ الْعَدُوِّ فَیَقَعُ الطَّاعُونُ فَیُخَلُّونَ أَمَاکِنَهُمْ یَفِرُّونَ مِنْهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَلِکَ فِیهِمْ».  همین پرسش و پاسخ از امام صادق علیه السلام درباره بیماری وبا، در حدیث اول این باب وجود دارد.

نکته پایانی

این که برخی اهل دیانت قیاس می‌کنند که در زمان فلان عالم، فلان بیماری آمد با زیارت عاشورا دفع شد نقل عقیم از واقعه و قیاسی غلط و به نوعی سبب وهن مکتب و بر خلاف حقیقت و معالم مکتب است. همین میرزای شیرازی رضوان الله تعالی علیه برای شکستن استعمار فتوای تحریم تنباکو داد و نفرمود زیارت عاشورا بخوانید!

همان طور که بعضی از مراجع عظام تقلید فرمودند: دعا و توکل و توسل روح درمان است لکن این که نسبت به شیوع بیماری بی‌تفاوت عمل کردن و صرف اعمال عبادی را ملاک قرار دادن خلاف روایات و معارف فقاهی شیعی است.

بنابراین کسانی که به دروغ می‌گویند فلان عالم شیعی مثلاً در زمان شیوع وبا طاعون و ... از دور شدن مردم از مرکز بیماری جلوگیری نموده و سبب آسیب به مردم شده و ... دروغ محض است و سندیت ندارد زیرا در متون روایی ما تکلیف مساله روشن می‌باشد.

برای بیمار نشدن باید مراقب بود، در مواردی باید خانه نشین شد، در مواردی باید ترک شهر کرد و ... ملاحظه بفرمایید امام کاظم علیه‌السلام چگونه دستور می‌دهد و تفکیک موقعیت‌ها را تعلیم می‌فرماید. بنابر این برخی از اهل دیانت مراقب باشند مطالبی نگویند که سبب وهن مکتب شود. بلکه با نگرشی جامع به معالم و معارف دین امت را راهنمایی فرمایند.

والله المستعان
سید حسین خادمیان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری قم درمان پیامبر اسلام الله علیه و آله شیوع بیماری علیه السلام شهر مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ صفورا منصف با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در گیلان، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۷۴۶ هزار رأس دام سبک علیه بیماری طاعون واکسینه شوند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان با اشاره به تعداد دام‌های تحت پوشش این طرح، افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیردار گوسفند و بز بوده و تلفات و خسارت اقتصادی فراوانی به همراه دارد.
وی ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علائم تنفسی و اسهال را از علائم بیماری طاعون دانست و افزود: این بیماری نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش شد و این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران بیشتر دیده می‌شود و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان از دامداران خواست برای پیشگیری از سرایت بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ رو بودن بخش عمده دام سبک استان، همکاری لازم را با تیم واکسیناسیون داشته باشند و قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • «ریشا» شیر باغ وحش مشهد تلف شد
  • دیدار روحانیون و ائمه جماعات با نماینده ولی فقیه در ورامین
  • روحانیون و ائمه جماعات ورامین با آیت الله محمودی نماینده ولی فقیه دیدار کردند
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • «آغاز سال‌ نو برای انسان مؤمن»
  • انتشار هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان آغاز سال‌نو برای انسان مؤمن
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان