Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@22:48:11 GMT

تأثیر اضطراب بر عملکرد حافظه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۳۸۷۱

تأثیر اضطراب بر عملکرد حافظه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از رایج‌ترین اختلالاتی که هر فردی می‌تواند دچار آن شود اختلالات اضطرابی است. این اختلال چیزی فراتر از استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره‌ای است که ممکن است در زندگی هر فردی رخ دهد، تا جایی که تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داده و از او فردی بی‌قرار و نگران می‌سازد که در بسیاری از مواقع شکننده نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شما هم اختلال عمومی اضطراب و یا همان GAD را تجربه می‌کنید احتمالاً دچار اضطراب مزمن و مداوم نیز خواهید بود. در نتیجه به احتمال زیاد بسیاری از نزدیکانتان نیز شما را به عنوان فردی عصبی و یا نگران می‌شناسند و همین موضوع نیز شما را تا حدودی کلافه کرده یا اعتماد به نفستان را کاهش داده است.

اگر چنین ویژگی‌هایی داشته باشید غالباً در رابطه با زندگی روزمره خود استرس دارید و نگرانی‌هایتان باعث می‌شود که از رفتار‌های متناسب و منطقی خارج شوید. این نوع از اختلال اضطراب علاوه بر آنکه می‌تواند فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های روزمره شما را تحت تأثیر خود قرار دهد می‌تواند بر روی حافظه شما نیز تأثیرات خود را داشته باشد. در نتیجه دامنه تاثیرات منفی آن نیز خیلی بیشتر از چیزی خواهد بود که تصورش را دارید.

حافظه افراد می‌تواند تحت تأثیر شرایط استرسی آن‌ها قرار گرفته و نوعی اختلال خلقی برایشان به وجود آورد. وجود اختلالات استرسی می‌تواند در زندگی روزمره افراد تأثیر گذاشته و باعث شود که عملکرد حافظه آن‌ها کاهش پیدا کند. در ادامه در این رابطه بیشتر برایتان خواهیم گفت.

به طور کلی می‌توان گفت که چندین سیستم حافظه در مغز ما وجود دارد که هرکدام ظرفیت‌های مختلفی برای عملکرد خود دارند. برای مثال سیستم حافظه بلندمدت ما به ما کمک می‌کند تا اطلاعات و وقایع مربوط به گذشته‌های دور را به خاطر بسپاریم، این در حالی است که سیستم حافظه دیگری به نام حافظه کار به ما کمک می‌کند که در کار‌های روزمره و فعال خود بتوانیم از ذهنمان کمک بگیریم.

حافظه کار اهمیت بسیاری در زندگی هر فردی دارد و می‌تواند مشکلات بسیاری را به طور مؤثر حل کرده و بخش‌هایی از اطلاعات را نیز تحت مدیریت خود قرار دهد. زمانی که این سیستم نتواند به شکل مستحکمی فعالیت کند، منجر به خطا شده و مشکلات بسیاری را در انجام وظایف به صورت مطلوب ایجاد می‌کند. علاوه بر این‌ها ایجاد مشکلاتی در روند تمرکز و حافظه نیز می‌تواند اختلال بسیاری را در زندگی ایجاد کند که همگی این‌ها به نوعی تحت تأثیر نگرانی و اضطراب خواهند بود. به همین دلیل هم هست که یکی از تاثیرات استرس دائمی در افراد آن است که احساس می‌کنند که تمرکز و حافظه‌شان کمی ضعیف‌تر از گذشته عمل می‌کند.

این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی جدی و اساسی در زندگی روزمره و شخصی افراد شود. در اثر اختلال اضطراب حافظه کاری افراد به مراتب تضعیف شده و باعث می‌گردد که مسائل ساده و یا مهم روزمره‌شان را از یاد ببرند. در نتیجه مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری در زندگی آن‌ها رخ خواهد داد.

فراموشی و یا عدم تمرکز در این افراد حتی در ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل نیز نمود پیدا می‌کند. برخی از نمونه‌های مشکلات حافظه ناشی از اختلال اضطراب را می‌توانیم اینگونه مثال بزنیم:

به خاطر نمی‌آورید که اتومبیل خود را در کدام خیابان و یا پارکینگ پارک کرده‌اید.
اغلب اوقات وسایلی مثل کلید و یا تلفن همراه خود را گم می‌کنید.
موارد بسیاری را در مکالمات خود تکرار می‌کنید، چراکه به خاطر نمی‌آورید که پیش از این نیز در رابطه با آن‌ها صحبت کرده‌اید.
مشکل در فراخوانی مسیر‌ها و یا اطلاعاتی که شخصی به شما می‌دهد خواهید داشت.
لیست و وسایلی را که تصمیم به خرید آن‌ها از فروشگاه دارید به یاد نمی‌آورید.

مشکلات حافظه با اختلال GAD

تحقیقات بسیاری انجام شده که نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان حافظه کاری و اضطراب وجود دارد. این مطالعات بیان می‌کنند که وقتی افراد اضطراب و استرس را آن هم در سطح بالا و پیشرفته‌ای تجربه می‌کنند، در معرض شکل‌گیری و ایجاد محدودیت‌هایی در ظرفیت حافظه کاری‌شان قرار خواهند گرفت.

این موضوع به آن معناست که افرادی که دچار استرس و نگرانی‌های زیاد، دائمی و مزمن هستند توانایی استفاده از راه‌های حل مسئله و مهارت تصمیم‌گیری در رابطه با مسائل پیچیده را ندارند و یا در آن‌ها ضعیف عمل خواهند کرد.

روش‌های درمان تأثیرات اختلال اضطراب بر حافظه

اگر شما هم دچار اختلالات اضطرابی یا همان GAD هستید احتمالاً تا به حال مشکلات حافظه و تمرکز خود را نیز احساس کرده‌اید. در نتیجه باید به دنبال راه‌های معالجه و درمان ریشه این مسئله و استرس باشید تا کمتر در زندگی روزمره‌تان دچار مشکل شوید. به طور کلی عوامل بسیاری می‌توانند در این رابطه مؤثر باشند. بهتر است که شما به دنبال راهکار‌هایی درمانی باشید که به شکل تخصصی بر بهبود اختلالات اضطرابی تمرکز دارند.

مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به شمار آید. معمولاً مشاوران و متخصصین می‌توانند با ارائه مهارت‌هایی جهت مقابله با مسائل و کاهش استرس‌های ناشی از قرارگیری در موقعیت‌های مختلف بسیار کارآمد و مفید باشند. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به متخصصین با دریافت و آموزش ترفند‌هایی برای افزایش و تقویت حافظه خود به منظور یادآوری جزئیات، درمانی اساسی‌تر نیز داشته باشید تا بتوانید به راحتی به زندگی روزمره‌تان بازگردید.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حافظه اضطراب اختلال اضطراب زندگی روزمره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۳۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)

هر حوزه ای قواعد ناگفته ی مخصوص به خود را دارد و تجارت رستوران داری هم از این قاعده مستثنی نیست. ما برای سفارش غذا در رستوران باید از منو استفاده کنیم، بنابراین همان فهرست به ظاهر ساده می تواند به ابزاری قدرتمند برای تحت تأثیر قرار دادن انتخاب های ما و و جهت دهی به آن ها تبدیل شود. و گرچه ما در رستوران تنها به دنبال خوردن مقداری غذا هستیم، اما ممکن است در نهایت چشمانی گرسنه تر از شکم هایمان پیدا کنیم.

به گزارش روزیاتو، در ادامه از ترفندهایی خواهیم گفت که رستوران ها برای تأثیرگذاری روی تصمیمات ما به کار می گیرند.

۱- وزن منو برداشت ما را تحت تأثیر قرار می دهد

پژوهش ها می گوید درک و استنباط ما از غذا از همان لحظه ای آغاز می شود که منو را در دست می گیریم. منوهای سنگین تأثیرگذاری بهتری دارند و باعث می شوند تصور کنیم سرویس دهی رستوران در بالاترین سطح قرار دارد. اما منوهای سبک باعث می شوند تصور کنیم با رستوران اقتصادی و غیررسمی مواجه هستیم.

بنابراین بار دیگر که منویی جلد چرمی با برگ های ضخیم و مرغوب مواجه شدید، گول نخورید و به خاطر آورید که کیفیت منو هیچ ارتباطی با کیفیت غذا یا سرویس دهی رستوران ندارد.

۲- برخی اسامی غذاها می توانند ما را گرسنه تر کنند

نام غذا می تواند محبوبیت آن را تا ۲۳ درصد بیشتر کند. پژوهش ها نشان داده اسامی لطیف و مهیج تعداد متقاضیان غذا را بیشتر می کنند. یک روش دیگر رستوران ها برای واداشتن شما به انتخاب یک غذای خاص با استفاده از اسامی این است که به نام غذا عناوینی نوستالژیکی مانند «خانگی» یا «مامان پز» اضافه می کنند که احساسات مثبتی در شما ایجاد می کنند.

۳- فونت منو هم می تواند برداشت ما را تحت تأثیر قرار دهد

بسته به فونت به کار رفته، منو می تواند پیام های مختلفی را برساند. فونت های ساده ای که خوانش راحتی دارند ممکن است تداعی کننده ی ارزان و اقتصادی بودن باشند. اما فونت های غیر ساده می توانند باعث شوند که رستوران سطح بالاتر، با سرویسی درجه یک به نظر برسد.

۴- رنگ های درون منو هم می تواند پیام بخصوصی را منتقل کند

رنگ های به کار رفته درون منو هم تأثیر زیادی دارند، چون واکنش احساسی شما را برمی انگیزانند. قرمز و آبی پراستفاده ترین رنگ ها برای زمانی هستند که رستوران ها می خواهند اشتهای شما را تحریک و بیشتر کنند. آن ها موارد اصلی منو را با رنگ و فونت بزرگ تر، برجسته می کنند.

این رنگ ها توجه شما را به خود جلب می کنند. در رستوران های غذاهای دریایی، معمولاً از رنگ آبی استفاده می شود چون این رنگ نشان می دهد که که غذای رستوران مستقیم از دریا گرفته شده است.

۵- هر چه تعداد تصاویر کمتر باشد تقاضا بیشتر می شود

اینکه گفته می شود آدم ها با چشم شان غذا می خورند، همیشه درست نیست. درست است که تصاویر مهم اند، اما متخصصان طراحی منو می گویند که استفاده ی زیاد از تصاویر در منو می تواند باعث شود که تصور کنیم با رستوران سطح پایینی مواجه هستیم. اگر در هر صفحه از منو تنها یک تصویر ببینیم، تا ۳۰ درصد بیشتر پول خرج می کنیم. رستوران های گران قیمت اغلب ترجیح می دهند کیفیت غذا را به تخیل مشتری واگذار کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟
  • اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!
  • داروهایی که حافظه را ضعیف میکند
  • فوائد تماشای تلویزیون | چشم‌های‌تان به شما دروغ نمی‌گویند
  • انتشار مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا
  • موتورلا اج ۵۰ پرو وارد بازار اروپا شد
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • افشای مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو