Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@10:20:15 GMT

Wi-Fi یا کابل شبکه؛ کدام یک سریع‌تر است؟

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۴۲۱۶

Wi-Fi یا کابل شبکه؛ کدام یک سریع‌تر است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه نه تنها تمامی لپ‌تاپ‌ها، مودم‌ها و روتر‌ها دارای ارتباط بی‌سیم Wi-Fi هستند، بلکه بسیاری از مادربرد‌ها نیز دارای این قابلیت هستند. اما بهتر است با کابل به اینترنت وصل شویم یا Wi-Fi؟

طبیعی است نحوه وصل شدن دستگاه‌های مورد استفاده ما به اینترنت بی اهمیت نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب ما به منظور وصل شدن به شبکه جهانی اینترنت دو راه داریم؛ اولین آن‌ها ارتباط بی سیم از طریق فناوری Wi-Fi است. ارتباط کابلی نیز که عموماً به عنوان «اترنت» (Ethernet) شناخته می‌شود، دومین راه موجود برای وصل شدن به اینترنت است. اما به راستی کدام یک از این دو سریع‌تر است؟

بدیهی است فناوری ارتباط بی سیم از اقبال بیشتری برخوردار است؛ چرا که دیگر خبری از کابل‌های دست و پا گیر نیست. اما هنگامی که بحث سرعت به تنهایی مطرح می‌شود، دست یابی به یک اتفاق‌نظر بسیار دشوار است. علی رغم اینکه Wi-Fi یک پروتکل ارتباطی جدیدتر و بروزتر است و پهنای باند اسمی آن می‌تواند بیشتر از ارتباط کابلی ۱۰۰ مگابیتی رایج باشد، اما در حقیقت عوامل متعددی بر سرعت نهایی آن تأثیر می‌گذارند که باعث می‌شوند همیشه سریع‌تر نباشد.
مشکل اصلی شبکه‌های بی سیم که باعث می‌شود سرعت آن‌ها از ارتباط کابلی پایین‌تر باشد، اشباع کانال‌ها و تعداد بسیار بالای کانکشن‌های پیش‌فرض است که باعث می‌شود سرعت ارتباط بی سیم ناپایدار و معمولاً پایین‌تر باشد.

در کنار آنچه که گفته شد، تأثیر ساختار محیط را هم اضافه کنید؛ برای نمونه دیوار‌های بتنی باعث افت چشمگیر قدرت سیگنال‌ها و در نتیجه آن کارایی می‌شوند که خود از حداکثر سرعت قابل دست یابی با ارتباط Wi-Fi می‌کاهد. می‌توان گفت هرچه که فرکانس شبکه بی سیم مورد استفاده شما بالاتر باشد، شدت جذب سیگنال‌ها توسط اجسام و موانع بیشتر است.

تداخل سیگنال یکی از مشکلات اساسی شبکه‌های Wi-Fi است.
بدیهی است آنچه که گفته شد در استفاده‌های معمول، چون وبگردی چندان محسوس نیست، اما هنگامی که فعالیت‌های سنگین‌تر و وابسته به سرعت ارتباطی؛ نظیر پخش ویدئو، بازی آنلاین، به اشتراک گذاری فایل یا استریم محتوا‌های با کیفیت بالا می‌پردازید، بیشتر نمایان می‌شود. یکی دیگر از مزایای ارتباط کابلی، تاخیر پایین‌تر است که در استفاده‌هایی، چون گیمینگ آنلاین به خوبی خود را نشان می‌دهد.

اگر گیمر آنلاین هستید، ارتباط کابلی بهترین انتخاب برای شما است.
هرچند ممکن است برخی از شما روتر‌هایی با پشتیبانی از استاندارد‌های ارتباطی پرسرعت، چون ۸۰۲.۱۱ac داشته باشید، اما اگر ساده بخواهیم بگوییم شانس اینکه در عمل از ارتباط کابلی کُندتر باشد بسیار بالا است. به طور خلاصه می‌توان گفت اغلب مواقع در عمل سرعت ارتباط کابلی بیشتر از Wi-Fi است؛ به ویژه اگر از مودم‌ها و روتر‌های معمولی یا لپ‌تاپ‌های معمولی استفاده می‌کنید که از استاندارد‌های ارتباطی قدیمی‌تر بهره می‌گیرند. حتی اگر شبکه بی سیم شما در هر دو سمت منطبق بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ac هم باشد، هنوز می‌تواند از ارتباط کابلی مبتنی بر استاندارد Ethernet ۲.۵ کُندتر باشد. در حقیقت ارتباط کابلی بسیار پایدار از ارتباط بی سیم است و بسیار کمتر از عوامل بیرونی تأثیر می‌پذیرد.

امنیت بالاتر از مزایای ارتباط کابلی نسبت به Wi-Fi است.
اما اگر خواهان Wi-Fi سریع‌تر از ارتباط کابلی هستید، لازمه آن داشتن یک مودم یا روتر با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است. همچنین باید لپ تاپ یا کارت شبکه سیستم نیز از این استاندارد پشتیبانی کند، در این غیر این صورت شانس اینکه سرعت واقعی ارتباط شما کمتر از ارتباط کابلی باشد، بسیار بالا است.

همچنین برای دست یابی به بالاترین سرعت، استاندارد ارتباطی را بر روی بالاترین آن‌ها قرار دهید، برای نمونه اگر روتر یا مودم شما از تمامی استاندارد‌های IEEE ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n پشتیبانی می‌کند، به صورتی دستی آن را بر روی ۸۰۲.۱۱n و باند سریع‌تر تنظیم کنید، البته قبل از آن نسبت به حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط دستگاه مورد استفاده‌تان اطمینان حاصل کنید.

آخرین کاری که می‌توانید انجام دهید، اطمینان از اشغال نبودن کانال مورد استفاده مودم یا روتر شما در همان محدوده است. برای این کار می‌توانید شبکه‌های بی سیم پیرامون خود را اسکن کرده و یک کانال آزاد را انتخاب کنید. البته برخی از مودم‌ها و روتر‌ها دارای توانایی انتخاب خودکار کانال‌های آزاد هستند.

سخن پایانی
بدون شک شبکه‌های Wi-Fi به واسطه بی نیاز بودن از کابل کشی و همچنین امکان جابجایی، از محبوبیت بالاتری نسبت به ارتباط کابلی برخوردار هستند. همچنین بسیاری از وسایل مورد استفاده ما، چون گوشی موبایل، ساعت هوشمند و تبلت‌ها فاقد درگاه شبکه کابلی هستند؛ بنابراین می‌بایست هر کاربر بسته به شرایط خود از میان ارتباط بی سیم یا کابلی انتخاب کند. لازم به ذکر است آنچه که گفته شد لزوماً بر پهنای باند ارتباط اینترنت شما تأثیر نمی‌گذارد؛ اما برای دستگاه‌هایی، چون کامپیوتر رومیزی، تلویزیون، گیرنده دیجیتال و هر چیز ثابت دیگری که دارای درگاه LAN است، ارتباط کابلی انتخاب بهتری است.

منبع: شهر سخت افزار

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اینترنت کابل ارتباط بی سیم مورد استفاده سریع تر روتر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها

تین نیوز سید حسین میر افضلی* :

وزیر راه و شهرسازی اخیرا بر مولد سازی با هدف توسعه زیرساخت ها تاکید نمودند. به دلایل زیر حتی اگر ایشان تمام ساختمان ها و اموال و دارایی های وزارت راه را بفروشند و صرف توسعه شبکه مدرن ریلی با قطارهای سریع السیر نمایند ارزشش را دارد و اقدام تاریخی ماندگار مورد رضایت خالق و مخلوق و تحسین برانگیز و قابل ستایش خواهد بود.

۱- سالانه حدود ۳۰۰هزار نفر زن و مرد و جوان و خردسال در جاده های ایران کشته، مصدوم و دچار قطع نخاع یا معلولیت های دائمی می شوند. که حدود بیست هزار نفر از این تعداد کشته و بیش از ده هزار نفر قطع عضو و قطع نخاع و معلولیت دائمی هستند.

۲- تعداد کشته های سوانح ریلی به طور متوسط به صد نفر در سال نمی رسد.

۳- در صورت احداث دو هزار کیلومتر قطار سریع السیر اصفهان تهران مشهد و تبریز زنجان قزوین تهران و همچنین اتصال خط آهن پر سرعت ( با میانگین سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ) اهواز به اصفهان و شیراز به اصفهان، حداقل سی تا چهل درصد از سفرهای بین استانی در مسیرهای ذکر شده به ریل منتقل می گردد و ضمن خلوت تر شدن جاده ها و کاهش حوادث جاده ای، تعداد کشته های جاده ای حداقل پنج هزار نفر در سال کاهش خواهد یافت تعداد مصدومین و قطع عضو و معلولیت های دائمی نیز جمعا تا بیست هزار نفر کمتر خواهد شد

آیا اگر دولت حمایت کند و وزارت راه به سرعت، تمامی دارایی های خود را مولد و صرفا صرف هدف مقدس فوق نماید ارزشش را ندارد؟

آمار کشته ها و مصدومان حوادث جاده ای در کشورهایی که از شبکه ریلی مدرن و گسترده و پر سرعتی برخوردار هستند بین نصف تا یک سوم ایران است. بدون شک مهم ترین و اساسی ترین اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها می بایست توسعه شبکه مدرن ریلی باشد.

توسعه شبکه قطار های با سرعت متوسط حداقل ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و به دنبال آن کاهش وابستگی مردم به جاده ها این امکان را برای دولت فراهم خواهد نمود که طی برنامه ای متناسب با توسعه شبکه مدرن ریلی قیمت بنزین و گازوئیل را به سمت قیمت های منطقه ای سوق دهد و بدین ترتیب سالانه ده ها میلیارد دلار منابع مالی جهت اجرای طرح ملی مسکن و سایر پروژه های مهم در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

توسعه شبکه مدرن ریلی منجر به کاهش آلودگی هوا می شود منجر به کاهش زجر و شکنجه روحی مردم در ترافیک های جاده ای می شود منجر به افزایش رضایت مندی مردم از حاکمیت می شود منجر به افزایش وابستگی مناطق مختلف کشور به یکدیگر و افزایش انسجام ملی می شود منجر به افزایش جذابیت جهت جذب جهانگردان و افزایش مسافرت مردم می شود منجر به افزایش ترانزیت می شود و صدها مزیت دیگر برای نسل کنونی و نسل های آینده به دنبال دارد.

 * کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کدام شبکه اجتماعی پول بیشتری به تولیدکنندگان محتوا می‌دهد؟
  • مدل‌های هوش‌ مصنوعی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به یکدیگر آموزش می‌دهند
  •     رکورد تازه ارتباط زنده با شبکه بین المللی خبر
  • توسعه شبکه کاسبان امین در قم
  • ◄ کابل‌های مخابراتی و فیبرنوری از بندر پهل به بندر قشم انتقال یافت
  • ◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  • ◄ کدام مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  • کاربران ایرانی در سال گذشته از کدام ایموجی‌ها بیشتر استفاده کردند؟
  • کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟
  • راهی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی