Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد کاهش استرس اکسیداتیو با استفاده از مکمل‌های دارای آنتی‌ ‌اکسیدان می‌تواند به عنوان یک روش درمانی برای بهبود عملکرد اسپرم و افزایش احتمال موفقیت روش‌های درمانی بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، عدم تعادل میان تولید گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بیضه، اپیدیدیم (محلی در بالای بیضه که اسپرم‌ها در آن ذخیره می‌شوند) و مایع منی، در نهایت منجر به ناباروری در مردان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشردگی غیرطبیعی ماده ژنتیکی (کروماتین) اسپرم و قطعه قطعه شدن ماده وراثتی (DNA) به عنوان مهم‌ترین عامل ناباروری در مردان مطرح است.

با هدف ارزیابی ارتباط میان مولفه‌های اسپرم با آسیب‌های وارد بر DNA، کمبود پروتامین (پروتئینی است جایگزین هیستون در اسپرم که فشرده شدن کروماتین پیرامون آن صورت می‌گیرد)، ماندگاری هیستون (شرایطی که هیستون‌ها در ماده ژنتیکی اسپرم باقی‌مانده و با پروتامین جایگزین نشده‌اند) و پراکسیداسیون چربی، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، دکتر فرزانه بصیری، دکتر محسن فروزانفر و دکتر مرضیه تولایی در پژوهشگاه رویان، دانشگاه آزاد اسلامی فارس و شیراز و مرکز باروری و ناباروری اصفهان، نمونه منی ۲۰ مرد نابارور که دست‌ ‌کم یک بار در تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم ناموفق بوده‌ ‌اند را با روش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این پژوهش که در International Journal of Fertility & Sterility به چاپ رسیده است، نشان داد، ارتباط معکوس معنی‌داری میان غلظت اسپرم و ماندگاری هیستون وجود دارد. همچنین ارتباط مثبت معنی‌داری میان درصد اسپرم‌های دارای ماندگاری هیستون و درصد اسپرم‌های دارای موفولوژی غیرطبیعی و شدت پراکسیداسیون چربی مشاهده شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد کاهش استرس اکسیداتیو( استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل در وضعیت ردوکس بدن است که طی آن افزایش رادیکال‌های آزاد بدن منجر به آسیب بافتی می‌شود) با استفاده از مکمل‌ ‌های دارای آنتی‌ ‌اکسیدان می‌تواند به عنوان یک روش درمانی برای بهبود عملکرد اسپرم و افزایش احتمال موفقیت روش‌های درمانی بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه رویان ناباروری مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۴۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| موزه مردان نمکی، زنجان

آفتاب‌‌نیوز :

مجموعه مردان نمکی ۲۳۰۰ ساله که از معدن نمک چهرآباد کشف شده از جذابترین بخش های این موزه است.

دیگر خبرها

  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • تصاویر| موزه مردان نمکی، زنجان
  • ۵ عارضه جانبی خطرناک ایبوپروفن؛ از خونریزی معده تا مشکلات باروری
  • (تصاویر) موزه مردان نمکی
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • کاهش نرخ باروری در اکثر کشورها در دهه های آینده
  • خطر مرگ با مصرف زیاد این ویتامین
  • آغاز گرده افشانی و باروری نخیلات در جهرم
  • تاثیر ارتباط روانی پایدار میان والدین و کودکان در بزرگسالی
  • درمان یک بیماری غیرقابل درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها با کمک عرق انسان