Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، در ادامه گزارش هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر آمده است: مصرف الکل و تنباکو در کودکان و نوجوانان با شروع مصرف مواد روانگردان، مصرف الکل و تنباکو اغلب با مصرف کانابیس و سایر مواد تحت کنترل همراه است و مطالعات طولی که از کودکی تا بزرگسالی را پوشش می دهند نشان داده‌اند که هر چه شروع مصرف الکل و تنباکو و کانابیس در سنین ۱۹-۱۶ سال زودتر شروع شود، احتمال مصرف مواد افیونی و کوکائین در بزرگسالی بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهیت و گسترش مصرف مواد میان افراد جوان

هیات بین‌المللی مواد مخدر در گزارش سالانه به یافته های گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۱۸ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اشاره می‌کند و نگرانی خود را نسبت به مصرف مواد روانگردان میان افراد جوان ابراز می‌کند. مصرف مواد و عواقب ناشی از آن بر سلامت در میان افراد جوان اثر دارد که کانابیس بیشترین ماده مورد مصرف است و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تخمین می زند که در ۲۰۱۶، مصرف کانابیس۶، ۵ درصد یا ۸، ۱۳ میلیون نفراز جوانان ۱۵ تا ۱۶ سال را تحت تأثیر قرار داده که این میزان در کشورهای مختلف متفاوت است. بالاترین میزان به ترتیب در اروپا (۹، ۱۳ درصد) و پس از آن آمریکا (۶، ۱۱ درصد)، اقیانوسیه (۴، ۱۱ درصد)، آفریقا (۶، ۶ درصد)، و آسیا (۷، ۲ درصد) بوده است. علاوه بر این، آمار۲۰۱۵  سلامت جهانی سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد در حالی که مرگ و میر ناشی از تمام علل در گروه سنی ۲۹-۱۵ تنها ۸، ۴ درصد است، مرگ و میر ناشی از اختلال مصرف مواد ۱، ۲۳ درصد است.

همچنین رییس هیات بین المللی کنترل مواد مخدر می‌گوید: از میان مواد تحت کنترل بین‌المللی، کانابیس همچنان نقش برجسته ای میان نوجوانان و بزرگسالان دارد، ما توجه ویژه ای به این پیشرفت داریم و بر نگرانی خود نسبت به وضعیت در چند کشوری تأکید می کنیم که مجوز مصرف مواد تحت کنترل از جمله کانابیس را برای مصرف غیر پزشکی خلاف شروط و تعهدات خود به معاهدات کنترل مواد مخدر صادر کرده اند.

چارچوبی جدید برای علل مصرف مواد

در این گزارش تاکید شده است: این تحقیق نشان می دهد افراد جوان به ویژه، در معرض مصرف همیشگی مواد هستند که منجر به بررسی خطر و عوامل محافظ می شود. نیاز به درمان و پیشگیری در کودکان و نوجوانان باید تأثیرهای محیطی و فردی را در افراد جوان و پیشرفتشان نیز در نظر بگیرد.

مداخلات مؤثر پیشگیرانه مبتنی بر شواهد

بر اساس استانداردهای بین‌المللی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت پیرامون پیشگیری از مصرف مواد مخدر، برنامه های پیشگیری مبتنی بر شواهد برای کودکان و نوجوانان باید اصول زیر را در نظر بگیرند:

تأکید بر مهارت‌های خانواده و فرزندپروری؛ تشویق به مشارکت مثبت در زندگی کودکان؛ برقراری ارتباط مؤثر شامل برقراری مقررات و محدودیت ها، مطالب درسی برای ایجاد مهارت های اجتماعی و شخصی برای جوانان، از جمله تصمیم‌گیری، تعیین هدف و مهارت های تحلیلی به منظور آگاهی صحیح افراد جوان پیرامون اثرهای مواد روانگردان و مقاومت در برابر تأثیرات موافق مواد مخدر، استفاده از مدارس برای غربالگری و ارزیابی مراجعه کننده ها برای مشاوره و پیگیری، اجرای جدی مقررات به منظور محدود کردن داروها با خواص روانگردان و کاهش دسترسی به تنباکو، الکل و کانابیس برای کودکان و نوجوانان، این استانداردها همچنین رویکردهای پیشگیرانه بی فایده ای را شناسائی می کنند که بر جوانان برای شروع مصرف مواد تأثیر می‌گذارند و پیشنهادهای مشخصی را ارائه می دهند.

توصیه هائی برای دولت ها

گزارش سالانه هیات بین المللی کنترل مواد مخدر دولت ها را فرامی خواند تا با تأسیس  نظام‌ داده های ملی اپیدمیولوژی، روند متغیر در مصرف مواد روانگردان در میان افراد جوان را کنترل کنند و این کار به اجرای پیشگیری مبتنی بر شواهد پیش از شروع مصرف (قبل از تولد، سنین اول، اوسط دوران کودکی و شروع دوران نوجوانی) کمک می کند.

در این گزارش تاکید شده است : دولت ها باید در توسعه تخصص در حوزه درمان و پیشگیری از مصرف مواد با تمرکز بر نیازهای افراد جوان سرمایه گذاری کنند و این امر باید شامل نظام های آموزشی کشور و ارائه مدرک برای متخصصان درمان و پیشگیری باشد که در تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرای برنامه دخیل هستند.

سـرعت ظهور مـواد شیمیـائی جـایگزین کنتـرل نشده که نظام های بین المللی کنترل پیش سازها را به چالش می کشد

در ادامه این گزارش تصریح شده است: استفاده از مواد شیمیائی کنترل نشده به جای پیش سازهای کنترل شده مواد مخدر در سرتا سر دنیا به طور مستمر و با استفاده از تنوعی از مواد شیمیائی در حال افزایش است. کنترل از ماده ای به ماده دیگر ادامه دارد تا بتوان سرعت ابداع قاچاقچیان را پشت سر گذاشت، این در حالی است که بسیاری از مواد مصرف قانونی شناخته شده ای ندارند و به راحتی قابل کنترل نیستند. هیات بین المللی کنترل مواد مخدر از دولت ها می خواهد تا به بحث سیاستگذاری پیرامون گزینه های پاسخگویی به این چالش ها و ایجاد یک چارچوب جهانی برای پرداختن مؤثرتر به مواد کنترل نشده، که در سال ۲۰۱۹ شروع شد، ادامه دهند.

هیات بین المللی کنترل مواد مخدر کنترل بین المللی متیل آلفا-فنیل استواستات (MAPA) را توصیه می کند، این ماده یک پیش ساز آمفتامین و متامفتامین است که هیچ مصرف قانونی شناخته شده ای به غیر از اهداف محدود تحقیق و تحلیل ندارد و می توان آن را در طبقه بندی پیش ساز طراحی شده قرار داد، چرا که به منظور دور زدن کنترل های موجود برای پیش سازها ساخته شده‌اند. در مارس ۲۰۲۰ و به توصیه هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر، کمیسیون مواد مخدر رأی به کنترل بین المللی این ماده می‌دهد و این ماده تحت کنوانسیون ۱۹۸۸ قرار می‌گیرد.

حمایت مستمر به افغانستان

در این گزارش تاکید شده است: در ۲۰۱۸، به دلیل خشکسالی شدید کاهش قابل توجهی در کل مساحت تحت کشت خشخاش و میزان تخمینی تریاک تولید شده در افغانستان گزارش شد، با این وجود، میزان تخمینی اقتصاد مواد افیونی همچنان قابل توجه و بیش از ارزش صادرات کالا و خدمات این کشور است. هیات بین المللی کنترل مواد مخدر به مشاوره با دولت افغانستان به منظور تسهیل مساعدت در پرداختن به چالش های کنترل مواد مخدر در این کشور ادامه می دهد.

همچنین هیات بین المللی کنترل مواد مخدر در گزارش ۲۰۱۹ خود بر نیاز به اولویت سازی اقدامات برای پرداختن به اقتصاد مواد مخدر در افغانستان تأکید می کند که می بایست بخشی از تلاش های کلی برای ایجاد صلح، برقراری امنیت و دستیابی به توسعه پایدار در این کشور باشد. هیات بین المللی کنترل مواد مخدر از جامعه بین الملل می خواهد تا با مساعدت های جامع جهانی، منطقه ای، کشوری و محلی در این فرآیند نقشی داشته باشد.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد افغانستان ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد افغانستان ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت آمریکا افغانستان افغانستان افغانستان افغانستان سازمان ملل متحد افغانستان ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت هیات بین المللی کنترل مواد مخدر مصرف الکل و تنباکو کودکان و نوجوانان میان افراد جوان سازمان ملل متحد مواد روانگردان مواد مخدر شروع مصرف مصرف مواد دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حکمی امیرعلی عموزاده را به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران منصوب کرد.

عموزاده از خرداد سال ۱۴۰۱ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود. هنوز خبری از انتصاب سرپرست جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منتشر نشده است. 

دیگر خبرها

  • قاچاق نافرجام حشیش در پوشش خانواده/کشف ۴۰ کیلو حشیش در رشت
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • ضیافت افطاری امام حسنی ها در نوشهر
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ عرضه دارو باید تحت کنترل باشد
  • چرایی توزیع داروخانه ای متادون/ توزیع دارو باید کنترل شود
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد 
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر