Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان: تنش ها و درگیری ها در ادلب سوریه بار دیگر به اوج خود رسیده است و اینبار مواضع نیروهای ترکیه در درون خاک سوریه مورد هدف نیروهای ارتش سوریه و روسیه قرار گرفت که منجر به کشته شدن بیش از 30 نظامی ترکیه شد. رخدادی که سطح تنش ها را به شدت بالا برده است.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری بامداد جمعه مدعی کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب سوریه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار «هاتای» که با «ادلب» هم‌مرز است کشته شدن ۳۳ سرباز را تأیید کرده است. 

همزمان رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست «رجب  طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تشکیل جلسه داده است. 

شبکه خبری المیادین گزارش داده این سربازها در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد، کشته شده‌اند. 

اهمیت خبر ادلب آخرین دژ تروریست ها در سوریه است که ترکیه از آن در جهت پیشبرد منافع خود در سوریه استفاده کرده است. با این حال، ارتش سوریه و روسیه از چندی پیش تحرکات نظامی و عملیاتی خود برای فتح ادلب و بیرون راندن تروریست ها از ادلب را آغاز کردند. مسئله ای که چندان مطلوب ترکیه نبوده و به همین جهت آنکارا تلاش دارد با هر قیمتی مانع از حملات ارتش سوریه برای بازپسگیری ادلب شود. مسئله ای که از روز چنج شنبه منجر به افزایش تنش ها و کشته شدن 34 نیروی ترک در حملات هوایی روس ها شد. به نظر می رسد، ساعات و روزهای آینده سرنوشت ساز خواهد بود. از یک طرف ممکن است تلاش محور روسیه، سوریه و ایران برای بازپسگیری ادلب افزایش تنش و برخورد با ترکیه را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر، احتمالا فتح ادلب قریب الوقوع خواهد بود. پیرزوی در نبرد ادلب به معنای پایان تروریسم سازمان یافته در سوریه و تثبیت ارتش و نظام سوریه خواهد بود.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگارش در سوریه گزارش داد ۴ بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال اجساد سربازان کشته‌شده و نظامیان مجروح وارد حریم هوایی سوریه شد. 

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از استاندار «هاتای» شمار سربازان کشته شده در جریان این حمله هوایی را ۳۳ نفر اعلام کرده است.استاندار هاتای مدعی شده سربازان ترکیه‌ای در حمله جنگنده‌های ارتش سوریه کشته شده‌اند. برخی منابع دیگر گفته‌اند این حمله هوایی توسط روسیه انجام شده است. 

بر اساس گزارش آناتولی ترکیه، در پی این حمله، رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور ترکیه - جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برای بررسی مسائل مربوط به سوریه و ادلب برگزار کرده است.

در ادامه تحولات ساعات اخیر در سوریه و ترکیه، آناتولی خبر داد که مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. مقامات وزارت امور خارجه ترکیه و سازمان ناتو هنوز درباره محور این گفت‌وگوی تلفنی اظهارنظری نکرده‌اند.

همچنین المیادین گزارش داده است که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای ترک خود، حمله اخیر در ادلب را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است. پنتاگون اعلام کرده که واشنگتن در حال مذاکره راهکارهای همکاری با ترکیه و جامعه بین‌المللی است.

همزمان با این تحولات، برخی منابع مدعی شده‌اند که این حملات توسط ارتش روسیه انجام شده است. پیش‌تر رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که تعدادی از جنگنده‌های این کشور در منطقه ادلب، توسط نیروهای ترکیه هدف قرار گرفته‌اند. ساعاتی بعد آناتولی این خبر را به نقل از منابع آگاه تکذیب کرد و نوشت: براساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق، گزارش‌های رسانه‌های روسیه مبنی بر هدف قرار گرفتن جنگنده‌های این کشور توسط نیروهای ترکیه در ادلب صحت ندارد.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره با استناد به منابع دیپلماتیک در وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داده که یک هیأت روس در آنکارا درباره وضعیت ادلب با مقام‌های ترک گفت‌وگو کرده است.

به نوشته الجزیره، طرف ترکی بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و اهمیت اجرای کامل توافقنامه سوچی تأکید کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با حمله به ارتش سوریه از شبه‌نظامیان در ادلب حمایت می‌کند و آنکارا «همچنان به نقض قراردادهای سوچی درباره ادلب می‌پردازد».

همچنین، برخی رسانه‌ها از آماده‌باش نیروهای ترکیه در خاک سوریه خبر داده‌اند. در پی این تحولات، پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌اند.

ساعتی بعد از این اعلام حمله به نیروهای ترک در حومه ادلب، منابع خبری از شنیده شدن دو صدای انفجار در نزدیکی شهر لاذقیه، طی بامداد جمعه خبر دادند. پس از آن، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به «قنیطره»، دست‌کم سه سرباز سوری زخمی شده‌اند.

فخرالدین آلتون - رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه - در واکنش به حملات اخیر به نیروهای ترک مستقر در ادلب، گفته است: خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند. اقدامات ما در سوریه تا شکستن دست‌ متجاوزان به پرچم کشورمان ادامه خواهد یافت. به رژیم نامشروعی که نیروهای کشورمان را هدف قرار داده است، پاسخ قاطع و متقابل نشان خواهیم داد.

او افزوده است: جامعه بین‌المللی، به ویژه طرف‌های روند آستانه، به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند. نمی‌توانیم اجازه دهیم حوادث رواندا و بوسنی و هرزگوین، در ادلب تکرار شود.

در ادامه این تحولات، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رابرت اوبراین - مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا - به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. هنوز در خصوص جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی، گزارشی ارائه نشده است.

تهدید ترکیه با برگ مهاجران

خبرنگار «میدل‌ایست‌آی» مدعی شده ترکیه، اروپا و ناتو را تهدید کرده مرزهای خودش را به روی مهاجران سوریه خواهد گشود و تمامی موانع برای ورود سیل مهاجران به سمت اروپا را از میان برخواهد داشت.

رویترز هم به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای نوشته آنکارا به پلیس و گارد ساحلی و نیروهای مرزبانی این کشور دستور داده مانع ورود مهاجران سوریه‌ای نشوند. این مقام ترکیه‌ای گفته آنکارا تصمیم گرفته از رسیدن مهاجران سوری به اروپا، از طریق دریا یا هوا جلوگیری نکند.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها در خصوص قصد این کشور برای گشودن مرزها به روی مهاجران سوری گفت سیاست آنکارا در خصوص مهاجران تغییر نکرده، اما ترکیه دیگر قادر به جلوگیری از ورود آنها نخواهد بود.

واکنش روسیه

مسکو درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه توضیح داد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند».

بر این اساس، وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه جنگنده‌های این کشور به نظامیان ترکیه در ادلب حمله نکرده‌اند، گفت: «روسیه بعد از مطلع شدن از کشته شدن نظامیان ترکیه، هر کاری می توانست برای اعمال آتش‌بس در ادلب انجام داد».

وزارت دفاع روسیه این ویدئو را از عملیات یگان‌های ویژه ارتش این کشور علیه عناصر مسلح در ادلب منتشر کرد.

واکنش ناتو

همچنین، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حملات اخیر به ادلب را محکوم کرد.

سخنگوی ناتو در مصاحبه با آناتولی، محور گفت‌وگوی تلفنی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان را تشریح کرد و گفت: دبیرکل ناتو در این گفت‌وگو حملات دولت اسد و روسیه به ادلب را محکوم کرده و از آنها خواست حقوق بین‌المللی را رعایت و از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح حمایت کنند.

به گفته اوانا لونگسکو، «دبیرکل ناتو تاکید کرده که تمام طرف‌ها باید تنش را کاهش دهند و اقدامی را که موجب وخامت بیشتر این وضعیت بسیار خطرناک و شرایط وحشتناک انسانی در منطقه می‌شود، انجام ندهند».

صبح جمعه یعنی ساعاتی بعد از وقوع درگیری مرگبار در ادلب، خلوصی آکار - وزیر دفاع ترکیه - همراه با فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی ارتش این کشور به مرز ترکیه با سوریه رفتند و از  مرکز فرماندهی عملیات ادلب در این استان بازدید کردند.

هشدار شدید روس ها به ترکیه

ولادیمیر زاباروف، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس دومای روسیه گفت:  هرگونه عملیات نظامی ترکیه در ادلب پایان بدی برای ترکیه خواهد داشت. ترکیه از تروریست‌ها در ادلب حمایت می‌کند و باید این کار را متوقف کند. ترکیه به تعهدات خود درباره مبارزه با تروریسم پایبند نبوده است و به خاطر این برخوردها ادلب سوریه به مقر تروریست ها تبدیل شده است.

وی گفت: چنین اقداماتی تهدیدی نه فقط برای سوریه بلکه برای کل منطقه است.

حرکت ناوهای موشک انداز روسیه به سمت سواحل سوریه

فرماندهی ناوگان دریایی روسیه امروز جمعه اعلام کرد که دو ناو روسی حامل موشک‌های کالیبر از طریق تنگه‌های بسفر و داردانل ترکیه به سمت ساحل سوریه در حرکت هستند.

این دو ناو موسوم به "ادمیرال ماکاروف" و "ادمیرال گریگوریویچ" در حال حرکت به سواحل سوریه هستند.

واکنش سناتور آمریکایی

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای سوریه خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در استان ادلب سوریه شد. 

لیندسی گراهام اوضاع میدانی در ادلب را «یکی از بدترین فجایع بشری طی چندین دهه» خواند و گفت که لازم است این وضعیت به پایان برسد. 

او، بدون اشاره به خرابی‌های به بار آمده توسط تروریست‌های تحت حمایت آمریکا در نقاط مختلف سوریه از جمله ادلب، تلاش کرد دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، ایران و روسیه را مقصر جلوه دهد. 

گراهام گفت: «دنیا دست روی دست گذشته و در حال تماشای تخریب ادلب توسط [بشار] اسد، ایران و روس‌ها است.»

این سناتور آمریکایی در ادامه از عملیات غیرقانونی ترکیه در ادلب حمایت کرد. وی گفت: «من مداخله ترکیه در ادلب را بسیار تحسین می‌کنم. اکنون وقت آن است که جامعه بین‌الملل برای نجات هزاران مرد، زن و کودک از مرگ وحشتناک دست به کار شود و منطقه پرواز ممنوع برقرار کند.»

تأکید ایران بر آرام سازی سریع فضای متشنج موجود در ادلب

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در خصوص تحولات جاری در ادلب بیانیه ای را صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با حساسیت در حال رصد و پیگیری تحولات میدانی و پیامد های منطقه ای جاری در ادلب بوده و بر ضرورت مدیریت فضای متشنج موجود و آرام سازی آن در اسرع وقت تاکید دارد.»

این بیانیه می افزاید: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصمیم قبلی سران روند آستانه مبنی بر برگزاری این نشست در کشورمان، بر تداوم تلاش های خود جهت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تاکید دارد و معتقد است این نشست می تواند در تداوم توافقات پیشین این روند مبنی بر مبارزه با تروریسم، اجتناب از هرگونه آسیب به غیر نظامیان و حل و فصل سیاسی اختلافات گام موثری بردارد.»

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با محکوم سازی اقدامات طرف های ثالث برای خدشه دار کردن این روند خصوصا ایالات متحده آمریکا که به صورت غیر مسئولانه ای همواره به دنبال بروز تنش در منطقه بوده و هدف از حضور خود در سوریه را نیز غارت منابع نفتی این کشور اعلام کرده است، با شرکای خود در روند آستانه کماکان در تماس نزدیک بوده و تلاش خود برای پایان دادن شرایط ملتهب موجود را ادامه خواهد داد.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران آیت الله بهجت پنومونی ملکه رنجبر لیله الرغائب معصومه ابتکار تحولات سوریه ادلب ترکیه روسیه تنش کروناویروس کرونا در ایران آیت الله بهجت پنومونی ملکه رنجبر لیله الرغائب معصومه ابتکار جمهوری اسلامی ایران امور خارجه ترکیه نظامیان ترکیه نیروهای ترکیه ترکیه در ادلب مهاجران سوری نیروهای ترک تروریست ها اعلام کرده ادلب سوریه ارتش سوریه گزارش داده امنیت ملی کشته شدن رسانه ها هدف قرار کشته شده ترکیه ای گفت وگو شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور کار مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار کرد: بر اساس اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس قرار بود بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع، مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد، اما الان تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: درباره موضوع ارز قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به دلیل اتفاقات اخیر به تأخیر افتاد؛ انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای در این مورد تشکیل شود. باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود، چرا که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

در ادامه جلسه، محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: بخش دوم لایحه بودجه بر اساس بند (ب) ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌توانند احکام جدیدی را در جداول بیاورند. بر این اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا LPG در جداول لحاظ شده باشد، به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نمایندگان در پیشنهادات خود دقت داشته باشند و در کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی بودجه در صحن مجلس، امکان طرح حکم جدید نیست. اگر دولت هم در بخش دوم لایحه بودجه حکم جدیدی آورده باشد، خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه، بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون و در اسفند ماه ابلاغ شد. بر این اساس دولت، کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند، اما جابه‌جایی بین جداول امکان‌پذیر است.

وی درباره وضعیت بازار ارز هم گفت: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تأخیر افتاد، اما حتماً جلسه‌ای هفته آینده در این مورد برگزار خواهیم کرد.

منبع: مهر

tags # مجلس شورای اسلامی سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • خبرگزاری تاس: درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • این کشور در شورای امنیت خواستار فوری تحریم اسرائیل شد
  • روسیه خواستار بررسی تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • اسرائیل بدون چراغ‌ سبز آمریکا اقدامی نخواهد کرد
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کنیم
  • قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد
  • دستور کار مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز