Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به شیوع کرونا و بروز برخی مشکلات در صادرات کالا از مرز‌های این استان با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان، تدابیری برای عبور کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی و جابه‌جایی کالا اتخاذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با اشاره به مصوبات شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی ادامه داد: بعد از مسائلی که پیرامون بیماری کرونا به وجود آمد و محدودیت‌های کشور‌های همسایه برای مبادلات مرزی با ایران و صادرات کالا‌های ایرانی بلافاصله کمیته اقتصادی مرز در قالب این شورا تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از منطقه دوغارون با کشور افغانستان و از مرز‌های سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان مبادلات اقتصادی دارد که در چند روز گذشته دولت ترکمنستان ورود کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی همه کشور‌ها از جمله ایران را به کشور خود ممنوع کرده است.

رسولیان با اشاره به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از معطلی کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز سرخس افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده، دو مسیر برای خروج کالا از مرز‌های سرخس و لطف آباد وجود دارد که نخستین مسیر، حمل و نقل ریلی کالاست که دولت ترکمنستان محدودیتی برای آن ایجاد نکرده است.

او تصریح کرد: دومین مسیر ترانس شیپمنت ریلی است به نحوی که کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در مرز‌های سرخس و لطف آباد بار خود را تخلیه کنند و کالا از کامیون به واگن‌های باری منتقل شود و سپس کالا‌ها از طریق حمل و نقل ریلی به کشور‌های مقصد انتقال یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: کالا‌هایی مانند مواد غذایی که تاکنون امکان خروج از مرز را پیدا نکرده‌اند یا در انبار‌های صادراتی و سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ذخیره‌سازی می‌شوند یا به مبدا بارگیری کالا بازگردانده خواهند شد.

او ادامه داد: در مجموع تلاش شده است که هیچ تجمع کالایی در مرز‌های سرخس و لطف آباد شکل نگیرد و در این راستا همه دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی وارد عمل شده اند تا موانع برداشته شود.

رسولیان افزود: مراکزی برای نگهداری کالا‌های کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز‌های ایران با ترکمنستان تعبیه شده است به طوری که علاوه بر انبار، سردخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ظرفیت ذخیره‌سازی چهار هزار تن کالا را دارند و لطف آباد نیز از ظرفیت نگهداری کالای دو هزار کامیون برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک در خصوص ورود و خروج کالا هیچ محدودیتی از سوی دولت افغانستان در مرز دوغارون ایجاد نشده و طی دو روز گذشته حدود ۶۰۰ کامیون از مرز استان به سمت افغانستان خارج شده است.

او تصریح کرد: مشکلاتی در مرز افغانستان برای تردد کالا‌ها به وجود آمده که دولت افغانستان مسبب آن نبوده و در تلاش برای حل مشکل است تا هیچ مانعی برای صادرات کالا از ایران به وجود نیاید.

رسولیان افزود: با این حال به دلیل ازدحام کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون، عبور کامیون‌ها با تاخیر انجام می‌شود، اما در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مصوب شد که ساعات کار در مرز دوغارون افزایش یابد تا کامیون بیشتری از مرز عبور کند.   انتهای پیام//م.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات کالا ترانزیت کالا مرز دوغارون مرز خراسان رضوی صادرات کالا کامیون ها کشور ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۵۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی امیر فخریان اظهار کرد: پارسال ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸۳ میلیون دلار از خراسان رضوی به پاکستان صادر شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان افزود: این کالاهای صادراتی از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی به پاکستان در این مدت گچ، کولرهای آبی، کف پوش‌های غیر مخملی باف، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی تبدیلی، پسته، مصنوعات آهنی و فولادی، لوازم خانگی، مخمرها و یک سری اقلام معدنی بوده است.

امیر فخریان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی دو منطقه مزبور، میوه‌های گرمسیری پاکستان برای خراسان رضوی و میوه‌های سردسیری استان برای پاکستان جذابیت داشته و تبادل می‌شود، لذا این استان و کشور پاکستان در مراودات تجاری تأمین کننده یکدیگر در محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: پارسال ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون دلار از پاکستان به این استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۴۸ درصد و در ارزش ۴۳ درصد کاهش یافت.

وی بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ موز، برنج، یک سری ماشین آلات و دستگاه‌های صنایع غذایی بوده است.

امیر فخریان اظهار کرد: خراسان رضوی در سه سال گذشته برنامه‌هایی برای توسعه مراودات تجاری با کشور پاکستان از جمله اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های متقابل، برگزاری وبینارها، سلسله همایش‌های آموزشی به منظور ارتقای سطح دانش بازرگانان داشته که آخرین مورد آن برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کراچی پاکستان بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پاکستان یکی از کشورهای تأمین کننده پنبه و برنج در کشورمان بویژه در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر ایران و خراسان رضوی صنایع پایین دست پتروشیمی فعال دارد که محصولات آنها مورد نیاز کشور پاکستان است، انرژی ارزان و برخی مزیت‌های تولید باعث شده که صادرات برخی از کالاها به کشور پاکستان مزیت دار شود.

امیر فخریان ادامه داد: موارد مزیت دار پاکستان برای توسعه تجاری با آن کشور شناسایی شده و با حضور شرکت‌های ایرانی و خراسانی در بازارهای هدف آن کشور و صادرات کالاهایشان به آن زمینه توسعه مراودات تجاری با پاکستان فراهم است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر شیعیان پاکستان در طول سال سفر زیادی به مشهد برای زیارت بارگاه منور رضوی دارند و از این رو افزون بر اقتصاد گردشگری این استان، سرمایه گذاران پاکستانی نیز وارد کشور شده و در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع مراودات تجاری استان با کشور پاکستان در زمینه تجاری و گردشگری قابل ملاحظه بوده و می‌توان این استان را یکی از مناطق مزیت دار برای توسعه روابط تجاری با آن کشور در نظر گرفت.

کد خبر 6088018

دیگر خبرها

  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • ۱۰۰ هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد
  • درخواست موزیلا برای اتخاذ تدابیر واتس‌اپ در انتخابات‌های جهانی
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • بخشنامه جدید برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان