Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاد ناظر دربازار سرمایه همواره در پی این است که با ایجاد شرایطی برای تعیین مناسب قیمت‌ها در چهارچوب خرید و فروش معامله گران، جلوی مداخلات اشخاص فرصت‌ طلب یا سفته بازان گرفته شود. یکی از ملزومات در این خصوص تعیین حجم مبناست، حجم مبنا آن تعداد از یک نوع اوراق بهادار که باید در هر روز مورد دادوستد قرار گیرد تا تمام درصد تغییرات مجاز در آن روز در تعیین قیمت روز بعد لحاظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بورس تابناک، بورس تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد که با اشاره به افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورس اوراق بهادار تهران و به منظور ارتقاء سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا براساس بررسی های بعمل آمده و تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه ی هیأت مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، شیوه ی محاسبه حجم مبنا از تاریخ 1398/12/12 به شرح زیر اعمال خواهد شد.

بر این اساس، حجم مبنای کلیه ی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براساس فرمول قبلی (ماده واحده مصوب 28 / 11 / 1398 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) 4 در ده هزار سهام شرکت می باشد؛ به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت ها برابر با 50 میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت های با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال و بالاتر، 120 میلیارد ریال و برای شرکت های با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد ریال، 100 میلیارد ریال تعیین گردید. تعداد حجم مبنای هر سهم براساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته ی بعد اعمال می شود.

کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص تاثیر مدل جدید محاسباتی حجم مبنا دربورس و فرابورس، با مثبت خواندن این تغییرات گفت: هدف این اصلاحات به نوعی، جلوگیری از دستکاری قیمتی در شرکت‌های کوچک، سفته‌بازی و افزایش قیمت آنها حجم است.

نوید خاندوزی با تاکید بر اینکه این موضوع کلیت بازار را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اظهار کرد: چنانچه میانگین حجم نمادها را طی دو هفته گذشته بررسی کنید، درمی یابید که حجم میانگین اکثر نمادها بیش از سه برابر حجمی است که با توجه به فرمول جدید محاسبه می شود بنابراین قانون این بازار در مجموع تاثیرچندانی بر بازار ندارد.

وی در خصوص اینکه آیا اصلاحات در شیوه محاسبه حجم مبنا می تواند باعث حرکت نقدینگی از نمادهای کوچک به طرف نماد های بزرگ و بنیادی، شود گفت:چنین نتیجه گیری کمی زود  نظر می رسد چرا که با توجه به حجم‌ فعلی بازار اثرات این قانون هنوز مشخص نیست و به نظر آنچنان تاثیر موثر و چکشی در بازار نخواهد داشت که بتواند مسیر نقدینگی را تغییر دهد گرچه فضای روانی  حاصل از آن می تواند چند روزی معاملات اینگونه نمادها را تحت تاثیر قرار دهد.

خاندوزی با بیان اینکه این اصلاحات در شیوه محاسبه حجم مبنا، پیامی از سمت نهادهای ناظر به فعالان بازارمبنی بر افزایش هزینه بالا بردن افزایش قیمت ها در برخی نمادهای کوچک است، تاکید کرد: وضع این قانون در این شرایط هشدار به سهامداران شرکت هایی هست که به اصطلاح پروژه می شوند چرا که فرآیند بالا بردن قیمت، زین پس در این گونه نمادها سخت تر خواهد شد.

به گفته این کارشناس، آنچه بازار را طی هفته آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد، ریزش بازارهای جهانی متاثر از گسترش ویروس کرونا در دنیا است لیکن با توجه به اینکه دلار روند صعودی دارد تاثیر افت قیمت در بازارهای جهانی برای بورس کمتر خواهد بود و همانند دفعات قبل نیست.

خاندوزی با بیان اینکه روند صعودی بورس طی دو هفته آتی شیب ملایم تری خواهد داشت، ادامه داد: با توجه به بحث ریزش بازارهای جهانی هفته آینده عرضه‌ها بیشتر خواهد شد و البته ویروس کورنا تبعاتی نیز برای اقتصاد داخلی کشور خواهد داشت که باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه چنانچه این هفته بازارهای جهانی رونق نداشته باشند و دلار نیز نزولی باشد، نمادهای مرتبط با بازارهای جهانی با افزایش عرضه مواجه می‌شوند، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود به طور کلی روند صعودی بازار و رشد شاخص کل طی دو هفته آتی ملایم تر شود.

خاندوزی در خصوص افزایش تقاضا در نمادهای دارویی و شوینده به دلیل ویروس کرونا نیز گفت: این تقاضا موقتی است و نمی‌تواند ادامه دار باشد گرچه رشد قیمتی در نمادهای دارویی متاثر از افزایش تقاضا برای محصولات دارویی افزایش می یابد لیکن بازار به فروش یک ماهه این شرکت ها نگاه نمی‌کند و فروش سالانه را در نظر می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به تاکید دولت بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت های دارویی گفت:  به نظر می رسد باقی ماندن ارز 4200 تومانی در این شرایط به نفع آنها خواهد بود.

بازدهی 58.9 درصدی در جیب سهامداران این نماد

در هفته ای که گذشت نماد حق تقدم گروه دارویی برکت(برکتح) بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرد، پس از آن نماد سیمان لار سبزوا( سبزوا) و ایران ارقام(مرقام) بیشترین عایدی را برای سهامداران خود به ارمغان داشتند.

به گزارش نبض بورس، در لیست پربازده ترین نمادهای هفته گذشته بازار سرمایه داروسازي آوه سينا (داوه)، بورس اوراق بهادار تهران (بورس)، بورس كالاي ايران (كالا)، ذوب روي اصفهان (فروي)، توليدكنندگان بورس كالاي ايران (تكالا)، گروه توسعه مالي مهر آيندگان (ومهان)، كاشي‌ وسراميك‌ حافظ‌ (كحافظ)، کویر تایر(پکویر)، ریل پرداز سیر(حریل)، صنایع لاستیکی سهند(پسهند)، عمران و توسعه شاهد (ثعمرا)، خق تقدم بسکویت گرجی(غگرجیح)، عمران و توسعه فارس(ثفارس)، پدیده شیمی قرن(قرن)، سرمایه گذاری مسکن تهران(ثتران)، معادن بافق(کبافق)وسیمان شاهرود(سرود) با بیشترین بازدهی مواجه شدند.

زیانده ترین سهم هفته: تکشا

در مقابل نماد معاملاتی گسترش‌صنايع‌وخدمات‌كشاورزي‌ (تكشا) با 11.7 درصد، مجتمع توليدي نيلي صنعت كرمان (غنيلي)با 9.5 درصد و مجتمع‌صنعتي‌آرتاويل‌تاير (پارتا) با 7.4 درصد بیشترین زیاندهی را ثبت کردند.

نماد شرکت های پتروشیمی امیرکبیر(شکبیر)، مهندسي ساختمان تاسيسات راه آهن (بالاس)، سیمان قائن(سقاین)، صنايع توليدي اشتاد ايران‌(تشتاد)، سيمان ممتازان كرمان (سمتاز)، افرانت(افرا)، كشت و دامداري فكا(زفكا)، سيمان‌ بهبهان‌(سبهان)، گروه صنايع معادن فلات ايرانيان(فلات)، شركت سيمان لارستان(سلار)، توليد برق ماهتاب كهنوج (بكهنوج)، سرمایه گذاری سپه(وسپه)، گروه صنايع كاغذ پارس (چكاپا)، گروه صنعتی بوتان(لبوتان)، گروه توسعه هنر ایران(وهنر)، حمل و نقل پتروشیمی(حپترو)، توليد مواداوليه الياف مصنوعی (شمواد)  بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند.

صنایع برتر در هفته نخست اسفند ماه

شاخص محصولات چوبی با 22.18 درصد، محصولات فلزی16.38 درصد، زراعت 13.24 درصد، ماشین آلات 13.12 درصد، سیمان 12.60 درصد، فنی و مهندسی با 10.40 درصد پربازده ترین صنایع بازار سرمایه طی هفته گذشته منتهی به 7 اسفندماه بودند.

سه شاخص کانه های فلزی با 0.84 درصد، رادیویی با 0.36 درصد و منسوجات با 0.19 درصد صنایع زیانده بازار سرمایه بودند.

افزایش ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد بورس تهران در هفته ای که گذشت با رشد قابل توجهی همراه بود و از 176 هزار و 698 میلیارد ریال به بیش از 208 هزار و 208 میلیارد ریال افزایش داشت.

نقدینگی همچنان در مسیر بازار سرمایه

ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته ای که گذشت با رشد 20.56 درصدی رقم 247053 میلیارد ریال بوده حال آنکه این رقم در هفته گذشته 204928 میلیارد ریال گزارش شده بود. همچنین حجم معاملات نیز با رشد 10.76 درصدی از 32365 میلیون سهم به بیش از 35846 میلیون سهم رسیده، در مقابل دفعات معاملات با کاهش 21.83 درصدی مواجه شده است.

حال و هوای نماگرهای بازار سرمایه

شاخص کل بورس با افزایش 45638 واحدی معادل 9.53 درصد در ارتفاع 524 هزار و 394 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 12086 واحدی معادل 9.46 درصد به سطح 139 هزار و 801 واحدی صعود کرد، شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 18259 واحدی معادل 11.73 درصد رقم 173 هزار و 945 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت هم وزن با تقویت 12094 واحدی معادل 11.66 درصد به کانال 115 هزار و 801 واحدی صعود کرد.

شاخص شناور آزاد با رشد 63713 واحدی معادل 10.77 درصد در ارتفاع 655 هزار و 344 واحدی قرار گرفت، شاخص بازر اول با افزایش 30707 واحدی معادل 9.05 درصد به کانال 369 هزار و 872 واحدی صعود کرد و شاخص بازار دوم با جهش 103830 واحدی معادل 10.25 درصد در ارتفاع یک میلیون و 116 هزار و 909 واحدی ایستاد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران آیت الله بهجت پنومونی ملکه رنجبر لیله الرغائب معصومه ابتکار بورس سرمایه گذاری بازار سرمایه ویروس کرونا کروناویروس کرونا در ایران آیت الله بهجت پنومونی ملکه رنجبر لیله الرغائب معصومه ابتکار بورس اوراق بهادار تهران بازارهای جهانی میلیارد ریال بازار سرمایه واحدی معادل هفته گذشته حجم مبنا شرکت ها دو هفته ی شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۴ هزار و ۹۹۹ واحدی شاخص کل بورس

در انتهای معاملات امروز سه شنبه (۲۸  فروردین) بازار سرمایه، شاخص کل بورس با کاهش ۴ هزار و ۹۹۹ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار واحدی قرار گرفت. فملی، فولاد و شستا  سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند ذوب، وبملت و فملی سه نماد پرتراکنش بودند. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۲ هزار و ۸۳۳ واحدی روی پله ۷۲۳ هزار و ۱۶۶  واحدی قرار گرفت.

برترین گروه صنعتی بورس و فرابورس
امروز فلزات اساسی بیشترین ارزش معامله را با مبلغ ۳۳۷ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. همچنین خودرو و شیمیایی‌ها در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات قرار داشتند.

یشترین ارزش و حجم معاملات سهام در بورس
اهرم، افران و یاقوت  بیشترین ارزش معامله و نماد‌های ذوب، وبملت ۲ و وبملت بیشترین حجم معامله را در بورس تهران تجربه کردند.
اراد ۱۲۴۴، کارا و  پاداش بیشترین ارزش معامله و نماد‌ها کرمان، پاداش  و کارا بیشترین حجم معامله را در فرابورس تجربه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • بازار رمزارز‌ها / صعود اندک بیت‌کوین
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • بورس فروردین را با سبزپوشی به پایان رساند
  • افت ۴۹۹۹ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • برگشت بورس به مدار نزولی؛ شاخص کل هم‌وزن ریخت
  • کاهش ۴ هزار و ۹۹۹ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • ورق بازار سرمایه برگشت | افزایش ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحدی شاخص کل