Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج بارندگی‌ها تقریبا در اواخر روز چهارشنبه فروکش کرد و خوشبختانه با اعلام مسؤولان ذی‌ربط، خوزستان خطر سیل را در مقطع کنونی، با سلامت پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مناطقی از غرب و جنوب غربی کشور از حدود 5 روز پیش تا همین دیروز، شاهد بارندگی‌های نسبتا شدیدی بودند که بیشترین حجم بارش‌ها در استان لرستان رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع سبب شد تا رودخانه‌های سیلابی فصلی در برخی نقاط لرستان به راه افتاده و نگرانی خوزستانی‌ها را نیز در پی داشته باشد.

مردم خوزستان که تجربه بسیار سختی را از سیل ابتدای امسال به یاد دارند، ترس آن داشتند که بارندگی‌های شدید هفته گذشته بار دیگر خطر ایجاد سیل را در این استان ایجاد کند. در این راستا مسؤولین مربوطه نیز با دقت وضعیت بارش‌ها و ظرفیت سدها را زیر نظر داشتند تا اتفاقی مشابه سیل فروردین 98 تکرار نشود.

موج بارندگی‌ها تقریبا در اواخر روز چهارشنبه فروکش کرد و خوشبختانه با اعلام مسؤولان ذی‌ربط، خوزستان خطر سیل را در مقطع کنونی، با سلامت پشت سر گذاشت.

خطر سیل فعلا برطرف شد

 با پایان بارشها در حوضه آبریز و خروج سامانه بارشی از این حوضه ها، سیلابی که در ۴۸ ساعت گذشته رخ داده است، چند روز آینده در مخازن سدها به تثبیت می رسد و آن زمان می توان در خصوص میزان آورد نهایی سیلاب در مخازن سدهای استان خوزستان اظهار نظر کرد

داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت احتمال رخداد سیلاب در خوزستان اظهار کرد: با پایان بارشها در حوضه آبریز و خروج سامانه بارشی از این حوضه ها، سیلابی که در ۴۸ ساعت گذشته رخ داده است، چند روز آینده در مخازن سدها به تثبیت می رسد و آن زمان می توان در خصوص میزان آورد نهایی سیلاب در مخازن سدهای استان خوزستان اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: خطر اصلی سیلابی که خوزستان را تهدید می کرد را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال حاضر سیلاب خوزستان را تهدید نمی کند. آمادگی کامل وجود داشت و حتی اگر میزان ورودی سدها بیش از وضعیت فعلی بود نیز با توجه به حجم خالی ایجاد شده در سدهای استان خوزستان می توانستیم سیلاب رخ داده را کنترل کنیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سیلابی که از بالادست به سمت خوزستان آمد به صورت کامل توسط سدها مهار شد، خاطرنشان کرد: در خروجی سدها به سمت پایین دست تغییری نداشته ایم و از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آبی که وارد سدهای استان خوزستان شده است، حدود یک میلیارد مترمکعب ذخیره سازی شده و تنها ۱۰۰ میلیون مترمکعب به صورت طبیعی از خروجی سدها خارج شده است.

 

افزایش در میزان خروجی سد دز

اما امروز معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به فارس گفت: خروجی سد دز از امروز با افزایش ۲ برابری به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش یافته اما خروجی سد کرخه فعلا تغییری نخواهد داشت.

فراز رابعی با بیان اینکه خروجی سدهای دز و کرخه در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها افزایش

خروجی سد دز از امروز با افزایش ۲ برابری به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش یافته اما خروجی سد کرخه فعلا تغییری نخواهد داشت

می‌یابد، به شهروندان توصیه کرد: با توجه به افزایش جریان آب در رودخانه‌های کرخه و دز، رعایت احتیاط را داشته و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی اظهار داشت: جریان‌های سیلابی حداکثری در روز چهارشنبه در ورودی سدهای استان اتفاق افتاده و در حال حاضر با توجه به پایان بارش‌ها در حوضه‌های آبی منتهی به خوزستان، سیلاب‌های ورودی روند کاهشی یافته است.

رابعی افزود: جریان‌های ورودی به سدها روند کاهنده دارد اما بسته به وسعت حوضه، تخلیه سیلاب‌ها می‌تواند هفت تا ۱۰ روز آینده طول بکشد.

وی با بیان اینکه در سد دز حجم آب به رقوم سرریز رسیده است، گفت: خروجی سد دز از امروز به ۵۰۰ مترمکعب درثانیه می‌رسد و تا اوایل هفته آینده به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش خواهد یافت.

رابعی افزود: با توجه به مشکلاتی که در پایین دست کرخه ایجاد شده، خروجی سد کرخه فعلا  ۳۵۰ مترمکعب درثانیه بوده و تغییری نخواهد داشت و تا هفته آینده منتظر خواهیم بود، مشکلات پایین دست مرتفع شود.

می‌شود جلوی سیل احتمالی در فروردین را گرفت

 مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز با اشاره به پیش‌بینی بارندگی اواخر اسفندماه تصریح کرد: طبق آماری که سازمان آب داده است، سدها در حوضه‌های کارون و کرخه فعلا ظرفیت برای پر شدن دارند.

محمد سبزه‌زاری ادامه داد: با این حال باید توجه داشت که مشکل اصلی، الان نیست بلکه مشکل اصلی از بعد از این بارندگی اول اسفند است که سدها، دیگر تراز گرفته‌اند و باید با استفاده از پیش‌بینی‌های هواشناسی و تجربه سازمان آب و برق، برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا بتوانیم بارش‌های بعدی را کنترل کنیم تا اتفاقی نیفتد.

وی گفت: مدل‌ها دارند نشان می‌دهند که برای اواخر اسفندماه و فروردین‌ماه سیستم‌های بارشی خوبی داریم؛ اگر برنامه‌ریزی دقیقی شود و بتوانند تا آن زمان، به صورت روزانه دریچه‌های سدها را به اندازه باز کنند و ظرفیت خالی در پشت سدها ایجاد کنند، می‌توان جلوی وقوع سیلاب را گرفت.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

کلیدواژه: سیل خوزستان سیلاب استان لرستان سدهای استان خوزستان سازمان آب و برق مخازن سدها برنامه ریزی خروجی سد دز رودخانه ها بارندگی ها کرخه فعلا حوضه ها خطر سیل بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال وقوع سیلاب در ۲۹ ولایت افغانستان

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال بارش برف و باران شدید همراه با سرازیرشدن سیلاب آنی و رعدوبرق در ۲۹ ولایت هشدار داده است. 

 این ریاست با نشر اعلامیه‌‌ای، احتمال بارندگی و سرازیرشدن سیلاب را برای فردا (دوشنبه، ۲۷ حمل) در ولایت‌های بدخشان، تخار، قندوز، بغلان، سمنگان، بلخ، پنجشیر، کاپیسا، پروان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا، زابل، قندهار، ارزگان، غزنی، میدان‌وردک، کابل، بامیان، دایکندی، غور، بادغیس، فاریاب و سرپل پیش‌بینی کرده است. 

 به‌گفته‌ این ریاست، میزان بارش باران در نقاط مختلف بین ۱۵ تا ۵۰ میلی‌متر و میزان بارش برف بین ۱۵ تا ۴۰ سانتی‌متر پیش‌بینی شده است. 

 این در حالی است که ولایت‌های مختلف افغانستان در سه روز اخیر شاهد بارش باران و سرازیرشدن سیلاب بوده‌اند. 

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست
  • رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا
  • خروجی سد مهاباد به ۳۲ مترمکعب بر ثانیه رسید
  • احتمال وقوع سیلاب در ۲۹ ولایت افغانستان
  • افزایش ۶۰ درصدی حجم آب مخازن سد‌های کشور
  • افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان/ ۴۳ درصد حجم مخازن سدها پُر است
  • لغو تمامی پرواز‌های ورودی و خروجی فرودگاه اهواز تا فردا ۶ صبح
  • پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
  • لزوم احیای پلیس افتخاری برای پیشگیری از تخلفات رانندگی