Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از نیمی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی 40 سال گذشته اجرایی شده است که در این خصوص ارتباط این شورا با دولت‌ها تاثیر به‌سزایی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی با مأموریت تصحیح و ارتقای فرهنگ و سازماندهی امور فرهنگی برای حفظ استقلال و تحکیم و تعمیق تدین و فرهنگ دین باوری و در‌جهت تحقق تمدن نوین اسلامی فعالیت می‌کند و ازجمله نهادهای قانون‌گذار حوزه آموزش عالی است که ابزار لازم برای پیگیری اجرای مصوبات خود را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدسعید رضا عاملی در خصوص دلایل ضعف اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید، دولت‌ها مقداری با مصوبات شورا فاصله دارند؛ از طرفی مقداری از مشکلات نیز به ماهیت مصوبات شورا مرتبط است؛ زیرا ابهام و انشایی بودن متن از دلایل عدم اجرای مصوبات است.

این در حالی است که بر اساس اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا به‌عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری، تعیین خط‌مشی، تصمیم‌گیری و هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن لازم‌الاجرا و در حکم قانون است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو حوزه فرهنگ و علم و فناوری کار می‌کند و طی چهل سال اخیر 2 هزار و 300 مصوبه دارد که نیمی از آن 100 درصد اجراشده است.

چرایی عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مشترک بین حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگ بوده است؛ همین پراکندگی زمینه  عدم اجرای مصوبات این شورا شده است. فقدان ضمانت‌های حقوقی و اجرایی مصوبات، فقدان نگاشت نهادی و فقدان برنامه عملیات، فقدان شاخص‌های ارزیابی و سنجش و فقدان ضمانت حقوقی از دیگر دلایل عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که متأسفانه اکنون گریبان گیر این شورا است. هرچند طی سال‌های اخیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چارچوب قوی‌تری پیدا کرد اما به جایگاه قابل قبولی هنوز نرسیده است.

فاصله دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی 

هم‌چنین ضعف مشارکت دستگاه‌ها نیز نقص بعدی این شورا است. رابطه شورا با دولت و مجلس نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود یا وخیم سازی اوضاع دارد. به گفته مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در تعامل منطقی، سازگارانه و راهبردی با این نهادها باشد.

«ضعف در مشارکت دستگاه‌ها در ارائه طرح‌ها به سمت این شورا» یکی دیگر از دلایل اجرایی نشدن مصوبات است و اکثر قوانین مجلس و مصوبات شورا در قالب طرح بوده است و در دبیرخانه شورا کارشناسی و وارد صحن شده است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی نشدن برخی مصوبات به دولت برمی‌گردد که اقدام جدی نکرده است. دولت‌ها یک مقدار با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادوار مختلف فاصله داشته، اما مقداری هم به ماهیت مصوبات ارتباط دارد. علت اجرایی نشدن برخی از مصوبات، «مبهم و انشایی نشدن متن مصوبات» است.

وی با تأکید بر این‌که در اسناد نقشه جامع علمی کشور، تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و مهندسی فرهنگی ابهامات کاهش‌یافته است، می‌گوید؛ «فقدان برنامه عملیاتی» مشکل اسناد است. همچنین در اسناد ملی پیوست‌ها و ضمایم سند از خود سند اهمیت بیشتری دارد و «فقدان شاخص‌های سنجش» نقص بعدی است و هنوز شاخص قطعی برای حوزه علم و فناوری مشخص نکرده‌ایم.

نهادی قانونی که مصوبات آن اجرا نمی‌شود

شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای اصل ۵۷ قانون اساسی بنیان حقوقی، قانونی و شرعی دارد. از طرفی بر اساس اساسنامه این شورا مصوب سال 76، نظارت و پی‌گیری مستمر بر اجرای مصوبات این شورا و ارزیابی نتایج و حمایت از اجرای آنها و نیز نظارت بر عدم مغایرت‌ طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به اجرا درآمد توسط وزارت خانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌ها با اصول سیاست‌ها و خط مشی‌های‌ مصوب فرهنگی کشور از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ اما این وظایف نیازمند ابزاری است.

اکنون این سوال ایجاد شده است که چرا تنها بیش از نیمی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت 100 درصد اجرا شده است و در صورت پاسخ مسئولین برای این سؤال داشتند چه زمانی برای اصلاح آن گام برخواهند داشت؟ آیا چهل سال زمان کافی و مورد نیاز برای تشکیل یک نهاد قانون‌گذار جامع و مانع نیست؟

انتهای پیام/4084/

منبع: آنا

کلیدواژه: دولت استقلال شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگ اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عدم اجرای مصوبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۷۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خلج امیرحسینی، رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی نامه ای را درباره مصوبات جدید جذب هیات علمی به روسای هیات های اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد:

جزئیات این مصوبات و نامه مربوط به آن به شرح زیر آمده است:

مصوبه جلسه۸۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاحیه بندهای ۴ و ۵ آیین نامه تشکیل هیأت عالی جذب؛ بر اساس این مصوبه، تبدیل وضعیت اعضاء هیأت علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی منوط به احراز صلاحیت عمومی و کسب درصد معینی از جـداول امتیازات لازم برای ارتقاء به مرتبه دانشـیاری یا ارتقاء از یک مرتبه به مرتبه بالاتر است.

جداول امتیازات کما فی السابق بر اساس مصوبات جلسات ۱۹۶ و۲۶۳ هیات عالی جذب است. مگر آنکه هیأت امنای هر موسسه اقدام به تغییر آنها کند.

مصـوبه جلسه ۴۷۶ مـورخ۱۴۰۲.۱۲.۱۶ هیـات مرکزی جـذب درخصـوص تشـکیل شورای تحقیق؛ به منظور تـدقیق و تسـریع هرچه بیشتر در امر تحقیقـات و نیز رفع شـائبه هـای محتمل در مورد برخی پرونده ها، شورای تحقیق در دانشـگاه هـای دارای دفتر تحقیق تشـکیل می شود.

این شورا شامل پنج نفر متشـکل از دو نفر عضو هیأت علمی به نمایندگی از بسـیج اساتید دانشگاه، دو نفر عضو هیـأت علمی به نماینـدگی از دفتر نهـاد مقام معظم رهبری دانشـگاه و مسـئول دفتر تحقیق بعنوان دبیرشورا است.

جلسات شورا باحـداقل چهار نفر رسـمیت داشـته و مصوبات آن با نظر اکـثریت حاضـر در جلسـه معتـبر است.

وظـائف شـورا عبارتنـد از تصـمیم گیری نهـایی در مـورد پرونده هایی که منجر به عدم احرازصلاحیت می شـود و نیز همفکری و ارائه طریق جهت بهبودهرچه بیشتر روند انجام امر تحقیقات پرونده های جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی.

مصوبه جلسه۳۳۲ هیات عالی جذب درخصوص افزایش سن متقاضـیان ریاست موسسات غیردولتی-غیرانتفاعی (به پیوست).

کد خبر 6080059

دیگر خبرها

  • پیگیری مصوبات سفر مقام عالی استان در بخشداری نازلو
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»