Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه رویان می‌گوید: رویکرد رویان در تحقیقات آتی، پزشکی آینده و پزشکی بازساختی است. رویان زمانی پاسخ به نیاز به درمان ناباروری را دنبال می‌کرد و اکنون به دیگر موضوعات شایع در جامعه از جمله سرطان و دیابت وارد شده است.

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ پژوهشگاه رویان نزدیک به ۳۰ سال پیش و در سال ۷۰ با هدف پژوهش و آموزش در زمینه علم باروری و ناباروری و ارائه درمان به زوج ‌های نابارور در ذیل مجموعه جهاد دانشگاهی تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگاه رویان زمانی پاسخ به نیاز کشور به درمان ناباروری را دنبال می‌کرد و اکنون برای حل دیگر مشکلات سلامتی شایع در جامعه از جمله سرطان و دیابت قدم برداشته است. ویدوئوی زیر را در این باره ببنید:

مأموریت‌ها پژوهشگاه رویان علاوه بر درمان بیماران نابارور، پژوهش و توسعه علم و فناوری در زمینه‌های زیست‌شناسی و پزشکی تولیدمثل، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی برای ارائه خدمات و تولید محصولات زیستی برای رفع نیازهای علمی تخصصی کشور تعریف شد.

پژوهشگاه رویان نزدیک به ۳۰ سال پیش با هدف پژوهش و آموزش در زمینه علم باروری و ناباروری و ارائه درمان به زوج ‌های نابارور تاسیس شد. بعد از گذشت چند دهه، پژوهشگاه رویان نه تنها به خوبی از عهده ماموریت های خود در زمینه ارائه درمان به زوج ‌های نابارور برآمده، بلکه در عرصه‌های علمی دیگر از جمله زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، پزشکی تولید مثل رویان و زیست فناوری هم قدم برداشته است

بعد از گذشت چند دهه، پژوهشگاه رویان به خوبی از عهده ماموریت های خود در زمینه پژوهش و آموزش در موضوع باروری و ناباروری و ارائه درمان به زوج ‌های نابارور برآمده و اکنون این پژوهشگاه به نامی شناخته شده در کشور، منطقه و  جهان در زمینه علم باروری و ناباروری تبدیل شده است.

علاوه بر این، اکنون پژوهشگاه رویان در کنار شهرتش در زمینه درمان ناباروری، در عرصه‌های علمی دیگر از جمله زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، پزشکی تولید مثل و زیست فناوری هم شناخته شده است.

ماحصل این فعالیت‌های پژوهانه دستاوردهایی از جمله انجماد سلول جنسی و جنین انسان، تولید بزهای تراریخت، تولید جنین‌های دامی، پیوند با استفاده از سلول درمانی، بانک‌های خصوصی و عمومی سلول‌های بنیادی بند ناف و تولید پروتئین‌های نوترکیب بوده است.

درباره دستاوردهای پژوهشگاه رویان در حوزه پزشکی و سلامت در سالی که گذشت و شاخص‌ترین دستاوردهای این پژوهشگاه با عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت‌وگو کرده‌ایم.

آنچه در گفت‌وگو با عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی می‌خوانید:

*دستاورهای پژوهشگاه رویان در درمان بیماری های استخوان و غضروف، پوست، بیماری های چشم و بیماری های سیستم عصبی

*ورود جدید پژوهشگاه رویان به عرصه جدید مطالعات سرطان با نگاه سلول‌های بنیادی سرطان‌زا

*دامپروری، موضوع فعالیت پژوهشگاه در زمینه بیوتکنولوژی 

*ورود به مطالعات سرطان با نگاه سلول‌های بنیادی سرطان زا 

*ورود پژوهشگاه رویان به درمان بیماری دیابت به دلیل نیاز جامعه 

*تمرکز بر پزشکی آینده، رویکرد پیش روی پژوهشگاه رویان

*بیماری‌هایی که درمان عملی یافته‌اند

بیماری‌های که در مرحله تحقیقات بالینی هستند تا در آینده راه‌حلی برای درمان داشته باشند

*درمان بیماری‌های پوستی، دستاوردهای عملیاتی پژوهشگاه رویان در سلول درمانی

فارس: آخرین‌ دستاوردهای پژوهشگاه رویان در زمینه پزشکی تولید مثل و سلول درمانی چه بوده است؟

شاهوردی: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی تولید مثل فعالیت می کند که نتیجه تحقیقات تولید مثل در درمان بیماری ها و مشکلات ناباروی به بار می نشیند. 

موضوع سلول درمانی یکی از محصولات دانش وسیع سلول‌های بنیادی است. در حال حاضر سلول‌درمانی برای درمان بیماری های استخوان و غضروف بیماری های پوست، بیماری های چشم و بیماری های سیستم عصبی موثر بوده است

علاوه بر فعالیت‌های رویان  جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی تولید مثل، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این پژوهشگاه، سلول‌های بنیادی است که در حوزه سلول‌های بنیادی در تولید دانش و کاربردی کردن این دانش فعالیت می‌کند.

موضوع سلول درمانی یکی از محصولات دانش سلول‌های بنیادی است و در درمان بیماری‌های مختلف نتیجه تحقیقات روی سلول درمانی را می‌بینیم، برای مثال در بیماری های استخوان و غضروف بیماری های پوست، بیماری های چشم و بیماری های سیستم عصبی، کارهای بسیار خوبی را در این عرصه انجام داده‌ایم. 

*دامپروری در رویان

فارس: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی دستاوردهایی در زمینه بیوتکنولوژی دارد، مهمترین و شاخص‌ترین این دستاوردها چه بوده است؟

شاهوردی: در راستای دیگر وظایف  یکی دیگر از کارهایی که انجام داده‌ایم در زمینه بیوتکنولوژی بوده است و در مجموعه رویان موضوعات مربوط به بیوتکنولوژی را هم دنبال می‌‌کنیم.

بیوتکنولوژی یکی دیگر از موضوعاتی است که در پژوهشگاه رویان دنبال می‌شود. این تحقیقات به ویژه در صنعت دام‌پروری در حال پیگیری است و تاکنون نتایج خوبی از پرورش گونه ‌ها و نسل های خوب دامی حاصل شده است

 نتایج و دستاوردهای پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در حوزه بیوتکنولوژی بیشتر در زمینه دامپروری کشور در حال استفاده است و در صنعت دام‌پروری تجربه خوبی حاصل شده که پرورش گونه ‌ها و نسل های خوب دامی را امکان‌پذیر کرده است.

این تحقیقات منجر به تولید نوترکیب ها و همانندسازی حیوانات شده که برای مثال یک حیوان در معرض انقراض به دنیا آمد.

این تحقیقات در پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی در اصفهان انجام شده است. 

* رویان متمرکز بر سلول های بنیادی سرطان زا 

فارس: با توجه به درگیری بخشی از مردم با بیماری سرطان در کشور، آخرین فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه درمان سرطان‌ها چیست؟

شاهوردی: یکی از عرصه‌های جدید فعالیت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی که اخیراً به آن وارد شده مطالعات سرطان با تمرکز بر سلول های بنیادی سرطان زا است. سلول‌های بنیادی یکی از علل سرطان هستند و شناسایی این سلول‌ها به شناخت سلول‌های سرطانی و در نتیجه پیشگیری از بروز سرطان کمک می‌کند.

به دلیل رشد سرطان در جامعه، نیاز به یافتن درمان‌های جدید و انجام تحقیقات بیشتر در موضوع سرطان در کشور احساس می‌شد که از این مجموعه پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با سابقه فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی به این موضوع وارد شد. البته با توجه به زمینه فعالیت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در موضوع سلول‌های بنیادی رویکرد ورود رویان به بحث سرطان هم متفاوت بود و در این عرصه جدید کاری پژوهشگاه رویان به موضوع سرطان با نگاه سلول‌های بنیادی سرطان زا وارد شده است. 

یکی از حوزه‌های جدید کاری پژوهشگاه رویان مطالعه روی موضوع سرطان با نگاه سلول‌های بنیادی سرطان زا است و یک پایگاه و برنامه تحقیقاتی هم در این باره در نظر گرفته شده است

در حال حاضر در این باره یک پایگاه و یک برنامه تحقیقاتی هم در نظر گرفته شده است و با افتتاح پایگاه تحقیقاتی مربوط در شهر بابل، برنامه تحقیقاتی رویان درباره مطالعه روی سلول‌های بنیادی سرطان ساز به شهر بابل منتقل شده است.

به این ترتیب در حال حاضر علاوه بر اصفهان یک پایگاه تحقیقاتی در زمینه سرطان در بابل هم در اختیار داریم و تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی سرطان‌ساز در شهر بابل در دست انجام است و محققان تحقیقات برای پیشگیری و درمان سرطان با سلول‌های بنیادی را دست پیگیری دارند.

*برنامه پژوهشگاه رویان برای درمان دیابت 

فارس: پژوهشگاه رویان مطالعاتی را در زمینه درمان دیابت در کشور در دستور کار قرار داده بود، این مطالعات به کجا رسیده است؟

شاهوردی: پژوهشگاه رویان در عرصه دیابت در قالب یک مرکز تحقیقاتی کار خود را آغاز کرده است و در واقع اکنون حاصل تلاش یک دهه پژوهش و تحقیق در زمینه دیابت در حال به ثمر نشستن است که در نهایت بتوانیم به عنوان یک مجموعه فعال تحقیقاتی و درمانی، هم پذیرای بیماران باشیم و هم در قالب یک مرکز تحقیقاتی کار پژوهش را ادامه دهیم.

دیابت بیماری جامعه صنعتی است و به دلیل سبک زندگی امروز جامعه شهری، بسیاری از مردم را به خود گرفتار کرده است. به دلیل نیاز امروزی که در جامعه شایع شده پژوهشگاه رویان به موضوع دیابت ورود کرده است

ورود پژوهشگاه رویان به موضوع دیابت به دلیل نیاز جامعه بوده است، زیرا بیماری دیابت از جمله بیماری‌هایی است که جامعه صنعتی و جامعه شهری را بسیار گرفتار کرده است و با سبک زندگی و مشکلات امروز جامعه شایع شده است. 

با ورود پژوهشگاه رویان به موضوع بیماری دیابت، امیدواریم که بتوانیم در درمان، فرهنگ و پیشگیری کارهایی را انجام دهیم که البته این فعالیت ها و اقدامات را در کنار سایر مراکز تخصصی و تحقیقاتی کشور در حوزه دیابت انجام خواهیم داد.

*پزشکی آینده، رویکرد پیش روی پژوهشگاه رویان

فارس: تاکنون مردم پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی را بیشتر در زمینه درمان ناباروری می شناختند در سال‌های آینده رویکرد تحقیقاتی و درمانی این پژوهشگاه چگونه خواهد بود؟

شاهوردی: در حال حاضر نام رویان تبدیل به یک برند شده است و رویان برند خوشنامی است.

از این بابت خدا را شاکر هستیم و از اینکه مردم کشورمان به این نام اطمینان دارند و مسئولان به رویان اعتماد دارند، شکرگذار هستیم، زیرا اعتماد مردم و مسئولان برای پژوهشگاه رویان سرمایه است.

پزشکی آینده، برنامه پژوهشگاه رویان برای آینده تحقیقات و پژوهش‌ها در این مجموعه است؛ پزشکی آینده به پزشکی بازساختی اختصاص دارد که در آن کمتر خبری از دارو است و از بافت‌های بدن برای ترمیم و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود​

در برنامه‌های کلان و پیش رو، نگاهی که در پژوهشگاه رویان برای آینده مد نظر داریم، پزشکی آینده است.

پزشکی آینده، پزشکی بازساختی را شامل می شود، موضوع سرطان را در بر می گیرد، موضوع مغز و علوم شناختی را شامل می شود و موضوعات دیگری مانند بیماری دیابت هم در راستای پزشکی بازساختی تعریف می‌شوند.

امیدواریم که بتوانیم در آینده این برنامه ها را در پژوهشگاه رویان اجرا کنیم، به طوری که هم در زمینه پژوهش و هم در زمینه ارائه خدمات بتوانیم در این موضوعات ورود پیدا کنیم.

*تحقیقاتی که به درمان عملیاتی منجر شده‌اند

فارس: در حال حاضر استفاده از نتایج تحقیقات پژوهشگاه رویان در درمان کدام بیماری ها عملیاتی شده است؟

تحقیقاتی که طی نزدیک به ۳۰ سال در پژوهشگاه رویان انجام شده برای بیماری‌های لک و پیس، سوختگی ها و بیماری‌های مربوط به استخوان، غضروف و مفاصل درمان پیدا کرده است

شاهوردی: در حال حاضر در درمان بیماری‌هایی از جمله لک و پیس نتایج خوبی به دست آورده ایم، در درمان سوختگی ها پاسخ های بسیار خوبی گرفته ایم، در درمان بیماری‌های مربوط به استخوان، غضروف و مفاصل نتایج بسیار خوبی به دست آورده ایم و این موارد جزء درمان‌های عملیاتی است که تاکنون محقق نشده است.

همچنین در زمینه درمان بیماری های انسداد عروق اندام تحتانی یا بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های سیستم عصبی در فاز تحقیقات بالینی هستیم و امیدواریم این تحقیقات هم به مرحله ای برسد که مردم بتوانند در سطح جامعه به شکل عمومی از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش سلول های بنیادی درمان جهاد رئیس پژوهشگاه رویان رویان جهاد دانشگاهی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بیماری های سیستم عصبی پژوهشگاه رویان درمان بیماری درمان بیماری ها ارائه درمان به زوج باروری و ناباروری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی پزشکی تولید مثل پزشکی بازساختی درمان ناباروری زمینه درمان بیماری دیابت سلول درمانی پزشکی آینده موضوع سرطان حال حاضر فعالیت ها وارد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۷۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری‌ آنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی، ضمن تبریک فرارسیدن روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی به جامعه آزمایشگاهیان کشور، "تشخیص طبی" را پیش شرط خدمات درمانی و نیز اولویت پژوهش‌های آزمایشگاهی را به مثابه یکی از درگاه‌های ورود به عرصه پیشرفت‌های دانش و فناوری پزشکی، عنوان کرد.

متن کامل پیام عین اللهی به مناسبت روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
از آن هنگام که طبیب نام آور ایرانی و مولف گرانقدر "ذخیره خوارزمشاهی"، نخستین کتاب جامع پزشکی به زبان شیرین فارسی که جزییات تازه‌ای از "نحوه آزمایش روی نمونه‌های انسانی" را به دنیای د‌انش آن روز عرضه کرد، حدود هزار سال سپری شده است؛ در طول این راه طولانی و دشوار که مشعلداران آن، استادان دانشمند علوم آزمایشگاهی و رهروان آن، متخصصان و کارشناسان و دانش پژوهان خستگی ناپذیر این رشته بوده اند، در هر روزگار افتخاراتی ارزشمند در خدمت به مردم و بویژه دردمندان و بیماران جامعه، بروز و ظهور یافته تا در زمانه ما به اوج شکوفایی و رشد رسیده است.

امروزه اهمیت "تشخیص طبی" به عنوان پیش شرط خدمات درمانی و نیز اولویت پژوهش‌های آزمایشگاهی به مثابه یکی از درگاه‌های ورود به عرصه پیشرفت‌های دانش و فناوری پزشکی، محل اتفاق نظر دنیای علم است و درخشش دستاورد‌های فعالان این عرصه در ایران عزیز، پیوسته نگاه جهانیان را به خود معطوف کرده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره یافته‌ها و محصولات علمی و فناوری دست اندرکاران فاضل و خدوم علوم آزمایشگاهی را قدر نهاده و از آنها در راه سیاستگذاری‌های کلان نگر خود در حوزه‌های پیشگیری و درمان بهره‌های وافر برده است.

اینجانب فرارسیدن سی ام فروردین، زادروز "حکیم اسماعیل جرجانی"، پدر دانش آزمایشگاهی ایران را که بحق روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی نامیده شده، به جامعه آزمایشگاهیان کشور تبریک و تهنیت گفته و توفیق روزافزون همه فعالان این عرصه را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.




بهرام عین اللهی
وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد