Web Analytics Made Easy - Statcounter

این هفته بازار طلا صعود کاذبی را تجربه کرده که منجر به افزایش نرخ سکه شد.

به گزارش شریان نیوز،  اولین هفته اسفند ۹۸ با افزایش بی سابقه قیمت ارز و طلا در بازار های مالی شروع شد. ورود مهمان ناخوانده ای  به اسم ویروس کرونا  از چین  و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  تا حدودی مسبب  این افزایش قیمت ها در بازار مالی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تلاطم قیمت ها‌ی بازار مشاهده کردیم که قیمت سکه تمام بهار آزادی از ۶ میلیون تومان  عبور کرد.

در ابتدای نخستین  هفته اسفند قیمت سکه تمام بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در در آخرین روز هفته کاری به نرخ ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید  که این اختلاف قیمت حدودا به میزان  ۷۰۰ هزارن تومان بود و در یک هفته کم سابقه بوده است.  

طلا ۷ درصد گران شد

نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلای تهران گفت: با توجه به نا اطمینانی‌های اخیر سیاسی و اقتصادی که ناشی از شیوع بیماری کرونا است سرمایه‌گذاران سرمایه‌هایشان را به سمت بازار طلا هدایت کرده‌اند تا به این شکل بتوانند سرمایه‌های امنی را برای خود پس‌انداز کنند.

نادر بذرافشان افزود: افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و به دنبال آن افزایش قیمت دلار در بازار ایران باعث شد قیمت طلا حدود هفت درصد گران شود.

شما می توانید قیمت سکه را به صورت نموداری در تصویر زیر مشاهده  کنید

سیاست نقش اصلی بازار ارز 

علی سعدوندی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار  ارز و طلا مشاهده پذیری بالایی دارد به همین دلیل عوامل سیاسی و اجتماعی تاثیر بسزایی  در بازار می گذارد  و به طور کلی بازار ارز و طلا در دنیا پذیرای نوسانات زیادی هستند که و بازار ایران نیز  از این قاعده مستثناء نیست.

او افزود: رویدادهایی که در روزهای اخیر نظیر  ویروس کرونا  و FATF  اتفاق افتاد تاثیر روانی در بازار به جای گذاشت که  همین امر سبب شد قیمت ارز و طلا به میزان زیادی افزایش یابد.

سعدوندی تصریح کرد: پیش بینی می شود با  کاهش بحران شیوع کرونا در کشور و  با توجه به این که FATF  با  شرایط  فعلی  در کوتاه مدت  تاثیرات منفی  شدیدی  نخواهد داشت. با توجه  به این مسائل  به نظر می رسد  در هفته گذشته  ترس از  بحران کرونا  به میزان  زیادی در قیمت طلا و ارز  تاثیر گذاشت و معتقدم  در روز های آینده قیمت ارز به روال با ثبات باز می گردد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: با کاهش تقاضا برای ارز و طلا بانک مرکزی موفق به کنترل بازار خواهد شد.

افزایش یک هزار و ۲۰۰ تومانی دلار در طی اولین هفته اسفند ۹۸

در اولین هفته  اسفند  قیمت ارز با افزایش چشمگیری رو به رو بود به طوری که در اولین روز هفته قیمت دلار  ۱۴  هزار ۴۸۰ تومان و یورو  ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان در بازار معامله شد؛ این افزایش قیمت پیشتازانه در روز‌های هفته طی شد و در آخرین روز هفته کاری نرخ دلار  به ۱۵ هزار  و ۷۰۰ تومان و یورو به مبلغ  ۱۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این نشان دنده آن است که در یک هفته  حدود ۱۲۰۰ تومان  قیمت  دلار افزایش یافت و یورو نیز تقریبا ۱۲۵۰ تومان گران شد.

نمودار ریر نشان دنده تغییر قیمت دلار در هفته نخست اسفند است 

یک میلیون و ۴۰۰ هزار کد معاملاتی وارد فرآیند خرید عرضه اولیه  بازار سرمایه شد

حامد ستاک  کارشناس بازار سرمایه  : رشد بازار سرمایه در جهت مخالف  مسئله شیوع کرونا و FATF   است. ورود ایران در لیست سیاه  و شیوع ویروس کرونا اثر منفی در باراز داشته است. اصلی ترین عاملی  در رشد بازار سرمایه اثر گذاشته است ورود نقدینگی وآشنا شدن افراد جامعه با  بازار بورس است به نحوی که قبلا صحبت از عرضه اولیه می شد نیاز به توضیح آن بود اما در حال حاضر اطلاعات افراد افزایش یافته است  و به تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار کد معاملاتی وارد فرآیند خرید عرضه اولیه شدند.

اوافزود: با افزایش نقدینگی  ورود به بازار سرمایه افزایش یافت. تا زمانی که عاملی باعث شود روند نقدینگی به بازار سرمایه تغییر مسیر دهد بازار به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

ستاک تصریح کرد: با وجود اتفاقات منفی همچون شیوع ویروس کرونا  و FATF  نتوانستد از ورود نقدیندگی به بازار سرمایه جلوگیری  کنند چراکه  سایر بازر های مالی  جذابیت های خود  را از دست داده اند  و تنها بازار بورس است که هیچ منع قانونی در ورود و خروج پول در آن نیست که در پی آن مالیاتی برای آن وضع نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سرمایه گذاران   بورس را یک بازار امن، مناسب  و رو به رشد می دانند که همین امر سبب شده که افراد جامعه به  سرمایه گذاری در بورس ترقیب شوند.

ستاک  بیان کرد: در  همه بازار سرمایه  نوسان  وجود دارد  و همیشه صعودی نخواهد بود در حال حاضر بهتر است بازار کمی استراحت کند. اما به طور کلی به طور قطعی نمی توان  پیش بینی کرد که روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

شما می توانید روند شاخص بورس را در تصویر زیر مشاهده کنید

معامله بیش از ۲۴۷هزار و ۵۳ میلیارد ریال اوراق بهادار در بورس تهران

در پایان معاملات هفته منتهی به ۷ اسفند ماه ۹۸،  شاخص کل با ۴۵۶۳۸ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۵۲۴هزار و ۳۹۴ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۱۸ هزار و ۲۵۹ واحد افزایش معادل  ۷۳ / ۱۱ درصد  به رقم ۱۷۳ هزار و ۹۴۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۳۰۷۰۷ واحد افزایش به رقم ۳۶۹۸۷۲  واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۱۰۳۸۳۰ واحد افزایش عدد ۱۱۱۶۹۰۹ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۰۵ / ۹ درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۲۵ / ۱۰ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۲۴۷۰۵۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۵۶ / ۲۰ درصد افزایش یافت.

در ضمن تعداد ۳۵۸۴۶ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴ میلیون و ۵۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۷۶ / ۱۰ درصد افزایش و ۸۳ /  ۲۱ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که  تعداد  ۱۱۹۷ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۲۳۵۰  میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و به ترتیب با ۲۰ / ۲  و ۸۵ / ۲  درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۵۶۱ میلیارد ریال معامله شد.

منبع: شریان

کلیدواژه: میلیارد ریال بازار سرمایه نسبت به هفته ویروس کرونا درصد افزایش افزایش قیمت واحد افزایش شاخص بازار ارز و طلا قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای هفته جاری به‌دنبال کاهش تنش‌های نظامی در منطقه، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و از ابتدای هفته تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۱۰هزار واحد معادل ۵درصد رشد کرد. با این حال دیروز شاخص کل بازار سهام ۱۳هزارو ۴۲۵واحد کاهش یافت و در محدوده ۲میلیون‌و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفت. با وجود این میزان نزول، دیروز ارزش کل معاملات که نماگر مهمی برای بازار سهام است دست‌کم ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در عین حال بیش از ۵۵میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد.

دیروز همچنین نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد هم به ۱.۳درصد رسید که نشان می‌دهد با وجود نزول شاخص، شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است. در چنین شرایطی اگرچه ممکن است شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کند، اما با توجه به آنکه این شاخص توانسته ظرف روزهای گذشته از محدوده کلیدی ۲میلیون‌و ۳۰۰هزار واحد عبور کند، انتظار نمی‌رود نزول بورس خیلی دامنه‌دار باشد.

از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند موقعیت خود را در این محدوده حفظ کند، احتمال رشد شاخص بورس افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا فرمول جدید برای قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی‌ از سوی وزارت صنعت تعیین خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروساز شود و با توجه به اثرگذاری این گروه بر بازار سهام می‌توان انتظار داشت کلیت بازار سهام در موضع صعودی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟ مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟ پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

آمارها همچنین نشان می‌دهند که نرخ دلار نیمایی نیز به محدوده ۴۱هزار تومان رسیده است که این موضوع نیز می‌تواند ظرف روزهای آینده اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد. به‌طور کلی ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و هر نوع افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های بورس و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شود.

با همه این توضیحات، می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران اکنون در محدوده حساسی قرار گرفته است که درصورت تثبیت در این موقعیت می‌تواند با رشدهای بیشتری مواجه شود.

ضمن اینکه باید توجه کرد حتی با فرض نزول شاخص در هفته‌های آینده، این نزول نمی‌تواند خیلی دامنه‌دار و عمیق باشد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران به زیر مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کند؛ چراکه قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ و این محدوده نوعی حمایت تکنیکی برای شاخص کل محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حتی درصورت نزول شاخص ظرف چند هفته آینده وضعیت بازار سهام با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع در تیرماه متعادل شود و تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد.

کد خبر 846776 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه سهام عدالت بورس تهران بورس - فرا بورس خودرو سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟