Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، از جمله برکات بی‌شماری که در سایه استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نصیب این مردم و سرزمین شده است، توجه ویژه همگان به قرآن است که می‌توان از آن به نهضت قرآنی یاد کرد.

با شکل‌گیری کلاس‌ها و جلسه‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن، چه در مدارس و دانشگاه‌ها و چه در مساجد و مراکز عمومی، به تدریج یکی از نخستین مراحل انس با قرآن در سطحی گسترده فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه با گذشت بیش از سی و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی و صورت گرفتن فعالیت‌های قابل تقدیر در عرصه قرآن، با جمع زیادی قرآن‌آموز، به‌ویژه در میان قشر تحصیل‌کرده مواجه‌ایم که مراحل آغازین انس با قرآن را پشت سر گذرانده، خواستار آن‌اند فراتر از قرائت و تجوید و صوت و لحن و حتی ترجمه و مفاهیم قرآن اندکی نیز به فهم قرآن بپردازند.

تدبّر در قرآن، فعالیتی است در جهت انس هر چه بیشتر با ظاهر الفاظ و عبارات آیات قرآن کریم که موجب فهم هر چه بهتر آیات و سوره‌ها و دریافت پیام هدایتی آن‌ها می‌شود. این مهم با نگاه مجموعی به آیات حاصل می‌شود، به عبارت دیگر تدبر عبارت است است از تفهم روشمند مجموعی منسجم ظاهر عبارات قرآن کریم.

تدبّر در قرآن، گامی مهم و ضروری در فعّالیت‌های قرآنی است که از یک‌سو تکمیل‌کننده مهارت‌هایی چون قرائت، تجوید و تلاوت است و پس از آن‌ها قرار می‌گیرد و از سویی مقدمه عمل به قرآن است.

تدبّر در سیره به معنای فهم و دریافت سیر هدایتگری اهل‌بیت در عرصه اجتماعی و تاریخی است. به معنایی دیگر تدبّر در سیره، نگرش روشمند و هماهنگ به سیره معصومان (ع) است، این نگرش در میان سایر دیدگاه‌ها در خصوص سیره اهل‌بیت جامع‌ترین نگرش به شمار می‌آید.

مؤسسه تدبّر در قرآن و سیره، مجموعه‌ای مردمی حوزوی است و هدف آن ایمان افزایی در جبهه قرآنی است. این مؤسسه بیش از یک دهه است که در راستای مسئولیت‌پذیری دستور صریح قرآن و عترت به تدبر در این دو و پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب، گام نهاده است. از این رو، فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود را در عرصه تدبر در قرآن و سیره اهل بیت آغاز نموده و هم‌اکنون نخستین و برترین مؤسسه در این عرصه شناخته می‌شود.

افزایش ایمان و عمل عمومی نسبت به قرآن و اهل بیت با تولید و ترویج روش تدبر در قرآن، تولید و ترویج روش تدبر در سیره معصومان، تولید و ترویج روش تدبر موضوعی قرآن و سیره، تولید و ترویج روش اقامه و عمل به قرآن، حرکت در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، ارتقا فرهنگ عمومی جامعه نسبت به قرآن و سیره، ترویج انس متدبرانه با قرآن و سیره در جامعه اسلامی، صدور فرهنگ تدبر در قرآن و سیره در جوامع غیر اسلامی، تقویت بصیرت و حیات طیبه قرآنی از اهداف این مؤسسه قرآنی می‌باشد.

دوره تخصصی تدبر در قرآن؛ دوره تخصصی تدبر در سیره، دوره تخصصی تدبر موضوعی قرآن و سیره، برگزاری دوره‌های عمومی از جمله دوره‌های برگزار کننده تخصصی در این مؤسسه است.

از آنجایی که برخی از علاقمندان به فهم قرآن و سیره اهل بیت به دلیل اشتغال، تحصیل، بعد مسافت و… زمینه شرکت در دوره‌های حضوری را ندارند. بستر فهم علاقمندان به قرآن و عترت از سوی مؤسسات قرآنی فراهم آید، لذا مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اقدام به برگزاری دوره نیمه حضوری و غیر حضوری تدبری در رشته‌های مختلف نموده است

تربیت بیش از ۱۲۲۰۰ استاد و مربی، که از این تعداد ۷۳۶۳ استاد و مربی به صورت مستقیم و ۴۸۳۷ مربی با واسطه نمایندگی‌ها و مؤسسات مرتبط تربیت شده‌اند.

تا کنون بیش از ۲ دوره آموزش عمومی و تخصصی، در مؤسسه و دیگر مراکز مورد تعامل، برگزار شده و تقریباً ۴۱۰۰۰ نفر در دوره‌های تدبر در قرآن و سیره شرکت نموده‌اند.

نگاهی کلی به امتیازات و ویژگی‌های مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره

پرداختن به هر دو ثقل پیامبر اسلام (قرآن و عترت) در راستای فهم و تمسک به قرآن و عترت، محور فعالیت‌های این مؤسسه تدبر در قرآن و سیره است.

نظارت و مدیریت

این مؤسسه تحت نظارت حجت الاسلام محمدحسین الهی‌زاده و مدیریت حجت الاسلام و المسلمین مهدی مقامی است.

موقوفه بودن مؤسسه

برای عمل به سیره اهل بیت و استمرار حرکت تدبر در قرآن و سیره، همه امتیازات و امکانات مؤسسه در سال ۱۳۹۳ وقف گردید.

واحد برادران و خواهران

در راستای پیشبرد فعالیت‌های مؤسسه در جامعه مؤمنین و مؤمنات، این مؤسسه دارای دو واحد مستقل خواهران و برادران است که به فعالیت‌های تدبری مشغول‌اند.

دریافت پروانه انتشارات تدبر در قرآن و سیره

به منظور ساماندهی و سرعت در چاپ و نشر فعالیت‌های پژوهشی تدبر در قرآن و سیره، این مؤسسه پروانه نشر با عنوان «تدبر در قرآن و سیره» را اخذ نموده است.

تعامل با بیش از ۴۵۰ مؤسسه، نهاد و مرکز

این مؤسسه با بیش از ۴۵۰ مؤسسه، نهاد و مرکز جهت برگزاری دوره‌های تخصصی و عمومی تدبر در قرآن و سیره تعامل و همکاری داشته و دارد.

طرح مصوب کمیته قرآن شورای عالی انقلاب فرهنگی

با پیگیری‌های انجام شده، طرح تدبر در قرآن در سال ۱۳۸۳ در کمیته قرآن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

در تاریخ ۲۲/‏۰۲/‏۸۸‬ منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان اولین سند راهبری امور قرآنی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که چهارمین محور از محورهای اهداف آموزش عمومی قرآن کریم کشور توانایی و التزام به تدبر در آیات قرآن کریم است. در همین راستا مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اقدام به تولید بیش از ۱۴ عنوان محصول و برگزاری دوره‌های تخصصی و عمومی در سطح کشور نموده است.

همچنین اولین محور از محورهای اهداف آموزش عمومی قرآن کریم اعتقاد قلبی به جایگاه پیامبر و اهل‌بیت به عنوان تبیین کنندگان علمی و عملی قرآن و محبت و مودت نسبت به قرآن و اهل‌بیت است و در همین راستا مؤسسه تدبر در قرآن و سیره اقدام به تولید بیش از ۷ محصول در زمینه‌های تبیین مبانی، مبادی و روش تدبر در سیره اهل‌بیت و آشنایی با سیره اجتماعی، سیاسی و عبادی معصومین کرده است و هم اکنون دوره‌های آموزشی عمومی و تربیت مربی آن برگزار می‌گردد

همینطور نهمین محور از محورهای آموزش عمومی قرآن کشور عمل به آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت در ابعاد مختلف زندگی است و در همین راستا مؤسسه تدبر در قرآن وسیره با تولید ۱۱ عنوان محصول از جمله سیر عمل در قرآن وسیره و اقامه قرآن و برگزاری دوره‌های متعدد عمومی و تربیت مربی در جهت ترویج عمل به آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت قدم برداشته است.

اولین و برترین مؤسسه در عرصه تدبر در قرآن و سیره

در پی تلاش‌های وافر مجموعه اساتید، مربیان و پژوهشگران، امروزه این مؤسسه به عنوان اولین و برترین مؤسسه در عرصه تدبر در قرآن و سیره شناخته می‌شود و به پاس برخی از این تلاش‌ها و اجرای موفقیت آمیز طرح ملی اولواالالباب در سال ۹۴، این مؤسسه را به عنوان برترین مؤسسه در عرصه تدبر در قرآن و در سال ۹۷ چهارمین مؤسسه برتر کشوری، معرفی و از آن قدردانی شد.

فعّالیت‌های آموزشی

نظر به توفیقات و عنایات خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت، این مجموعه موفق شده فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه‌ی آموزش تدبر در قرآن و سیره در دو سطح عمومی برای اقشار مختلف مردم و سطح تخصصی برای حوزویان، دانشگاهیان، فرهنگیان و جامعه‌ی قرآنی کشور انجام دهد که به بخشی از فعالیت‌ها در ذیل اشاره می‌شود.

راه اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه و دانشگاه

این مؤسسه سرفصل رشته تخصصی تاریخ و سیره اهل‌بیت را برای مقطع سطح ۳ حوزه علمیه خراسان تولید و پیشنهاد داد و به فضل الهی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به تصویب رسید.

رشته تخصصی تدبر در قرآن برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه، پیشنهاد و هم اکنون در شورای گسترش وزارت علوم، فرایند تصویب خود را می‌گذراند.

طرح‌های ملی

طرح ملی تقرب، طرح ملی اولوا الالباب، طرح ملی تدبر، طرح ملی تربیت سیاسی، طرح ملی تربیت فطری، طرح استانی سبک زندگی، طرح استانی اهل ذکر، طرح استانی تبارک، طرح استانی ابلاغ نور، طرح استانی تدبر در سیره اهل بیت علیهم السلام برای طلاب خراسان جنوبی، طرح استانی تدبر در قرآن برای طلاب خراسان شمالی، طرح استانی تدبر در قرآن برای فرهنگیان از جمله دوره‌های مختلف عمومی و تخصصی است که در قالب طرح‌های ملی و کشوری برگزار خواهد شد.

تا کنون دوره‌های تدبر قرآن و سیره در ۲۷ استان کشور و در بیش از ۴۵۸ مدرسه علمیه، دانشگاه، مؤسسه قرآنی، مسجد، مرکز آموزشی برگزار شده است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مؤسسات و کانون‌های قرآنی و بیش از ۸۰ مؤسسه و کانون فرهنگی در سراسر کشور، ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها از مهمترین آنها بوده است.

فعّالیت‌های پژوهشی

تألیف و چاپ بیش از ۶۵ عنوان کتاب و چاپ کتاب‌های عربی از فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه به شمار می‌رود.

تربیت اجتماعی، نظام عدالت در قرآن و سیره، وقف، سیر هدایتی قرآن و سیره، تولید و چاپ بیش از ۱۵ مقاله پژوهشی تدبری کتاب‌های در دست چاپ این موسسه

است .۱۵ مقاله مربوط به تدبر در قرآن و سیره اهل بیت در نشریات چاپ شده است .۶۵ موضوع از نگاه قرآن مورد تدبر موضوعی قرار گرفته است.

این مؤسسه با. شرکت در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران (چهار دوره)؛شرکت در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خراسان رضوی (ده دوره)؛شرکت در نمایشگاه تخصصی کتب حوزه (هرساله)؛ شرکت در نمایشگاه‌های هفته پژوهش (هرساله)، شرکت در نمایشگاه جانبی مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان، شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های تشکل‌های مردم نهاد، طراحی و راه اندازی وبگاه اینترنتی مؤسسه به آدرس www.mftqs.com و طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات انتشارات تدبر درقرآن وسیره

www.book-tadabbor.ir نیز برای گسترش محصولات فرهنگی در سطح جامعه بوده است.

از آنجا که قرآن هویتی جهانی دارد و عرصه هدایتی آن منحصر به جوامع اسلامی نیست، این مؤسسه نیز عرصه فعالیت‌های خود را محدود به جمهوری اسلامی ایران ننموده و به فضل الهی، امروز در عرصه کشورهای اسلامی نقش آفرین است.

کتاب تدبر در قرآن با حمایت برخی از قرآنیان کشور بحرین به زبان عربی ترجمه و چاپ شده است همچنین کتاب تدبر موضوعی قرآن به زبان عربی و کتاب تدبر در قرآن جز ۳۰ به زبان عربی ترجمه و چاپ شده است.

برخی از سوره‌ها و سیره‌های اهل بیت به زبان انگلیسی ترجمه شده است و ترجمه کتاب‌ها به زبان انگلیسی و اردو، در حال رایزنی و مذاکره است.

این مؤسسه در تلاش است تا در آینده نه‌چندان دور بسته‌ای مناسب برای جوانان آمریکای شمالی و اروپا فراهم آورد تا آنها بتوانند از طریق متن قرآن با اسلام آشنا شوند.

کد خبر 4860822

منبع: مهر

کلیدواژه: فعالیت های قرآنی قرآن کریم خراسان شمالی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ویروس کرونا قرآن مجمع عالی حکمت اسلامی فعالیت های قرآنی مسجد تمدن نوین اسلامی نشست علمی مرکز فرهنگی شهر کتاب مهدی گلشنی مؤسسه تدبر در قرآن و سیره تولید و ترویج روش شرکت در نمایشگاه برگزاری دوره برترین مؤسسه ر در قرآن و سیره سیره اهل بیت قرآن و اهل بیت قرآن و سیره تدبر در سیره آموزش عمومی تدبر موضوعی قرآن و عترت تخصصی تدبر طرح استانی قرآن کریم فعالیت ها ر در سیره روش تدبر طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۸۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوزدهمین دوره شب کارگردان آیین نکوداشت استاد اکبر زنجانپور روز یکشنبه ۹ اردی بهشت ماه برگزار خواهد شد.

در این مراسم که به همت انجمن کارگردانان طبق رسم سال‌های گذشته و در تاریخ ۹ اردی بهشت مصادف با تولد حمید سمندریان کارگردان فقید تئاتر ایران برپا می‌شود، مدالیوم این انجمن صنفی به پاس سال‌ها تلاش و استمرار در حوزه کارگردانی تئاتر به اکبر زنجانپور اهدا می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره تئاتری دیگر نیز تجلیل خواهد شد و تندیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران به آنها اهدا خواهد شد.

این مراسم روز یکشنبه و از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • قرآن همه چیز ماست
  • حضور موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در نمایشگاه سلامت
  • تربیت کنشگر حوزه جمیعت در استان مرکزی
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • کمک ۲۳ میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • بیست‌وچهارمین دوره حفظ تخصصی مؤسسه جامعه القرآن‌ برگزار می‌شود