Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@11:18:02 GMT

عواقب سیاسی کرونا در ایران

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۹۲۹۳

عواقب سیاسی کرونا در ایران

آفتاب‌‌نیوز :

بيش از يك هفته است كه ويروس چيني ميهمان ناخوانده جامعه ايران است و شهرها و شهرستان‌ها را يكي پس از ديگري فتح مي‌كند. كرونا مدل 2019 به لطف شباهت غيرقابل‌ انكار ساختاري‌اش با سرماخوردگي و آنفلوآنزا به سرعت قابل‌ انتقال است و حالا در ايران درحالي ده‌ها شهروند را به خود مبتلا كرده كه هيچ راه درمان قابل‌ ذكري براي آن در دست نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نكته قابل ‌توجه در اين ميان آنكه ويروس كرونا اين روزها فقط شامل حال عموم مردم نشده و طبقه مسوولان را نيز دربرگرفته؛ تا جايي كه كمتر روزي را مي‌توان يافت كه خبر ابتلا يكي از مسوولان جمهوري اسلامي در آن يافت نشود.

موضوع ابتلاي برخي مسوولان به ويروس كرونا نخستين ‌بار با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. روزها حضور در حوزه‌هاي انتخابيه و شيوع گسترده كرونا در استان‌هاي شمالي و البته قم موجب شد تا جامعه به ديده ترديد به نمايندگان اين حوزه‌ها بنگرد. خبر ابتلاي منتخب حوزه انتخابيه گيلان براي حضور در مجلس يازدهم تا حدودي شك‌ها را به يقين تبديل كرد ولي با آغاز نخستين جلسه علني پارلمان به‌ جاي نمايندگان حوزه انتخابيه استان‌هاي شمال كشور، نماينده اصولگراي حوزه انتخابيه قم در صدر اخبار قرار گرفت و جنجال‌آفرين شد.

احمد اميرآبادي‌فراهاني، نماينده اصولگراي قم در مجلس دهم است كه توانست از فيلتر نظارت استصوابي شوراي نگهبان به سلامت بگذرد و علاوه بر حضور در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به عنوان نفر نخست حوزه انتخابيه قم و بالاتر از مجتبي ذوالنوري و عليرضا زاكاني مجوز حضور در پارلمان يازدهم را بگيرد. او پنجم اسفند ماه و به ‌رغم برخورداري از علائم شبيه به كرونا به هر شكل ممكن در صحن علني مجلس حاضر و با حضور در جمع خبرنگاران از مرگ دست‌كم 50 نفر در قم بر اثر كرونا سخن گفت. اين آمار البته بلافاصله تكذيب شد اما هنوز دقيقا مشخص نيست، نماينده قم به كرونا مبتلاست يا خير.

اين نماينده اصولگرا تاكنون 3 مرتبه موضوع ابتلاي خود به بيماري كرونا را رد كرده اما هر بار گفت‌وگويي از قول يكي از ديگر نمايندگان مجلس يا مجموعه پارلمان، تكذيبيه‌هاي او را تكذيب كرده است. ابوالفضل حسن‌بيگي، نماينده اصولگراي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به عنوان آخرين نمونه از همكاران اميرآبادي‌فراهاني از شرايط جسماني بد او سخن گفته و به نوعي تاكيد كرده كه او مبتلا به كروناست. حسن‌بيگي در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرد درباره وضعيت سلامت اميرآبادي‌فراهاني مي‌گويد:«بالاخره چند تن از نمايندگان مجلس آلوده به اين مساله شدند. آقاي اميرآبادي حالش بسيار بد است. اين فرد وقتي به مجلس مي‌آيد و تنفس كرده و نوشيدني و چايي مصرف مي‌كند، اينها خطر ايجاد مي‌كند. روز اول با اعتراضي كه نمايندگان و مخصوصا پزشكان نماينده كردند، ايشان رفتند.»

اميرآبادي‌فراهاني در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توييتر به اين گفت‌وگو واكنش نشان داد و با به كار بردن هشتگ «صداقت» در حالي از سلامت خود و حضورش در استان قم به‌ منظور پيگيري روند درمان ساكنان اين استان سخن گفت و نمايندگان را از مصاحبه‌هاي نيابتي از جانب او منع كرد.

بازي جناحي با ويروس اپيدمي

با اين حال اميرآبادي‌فراهاني اما تنها نكته جنجال‌انگيز پارلمان نبود. محمدعلي وكيلي، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي پنجشنبه شب در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر درباره آخرين وضع ابتلاي همكاران پارلماني‌اش به ويروس كرونا نوشت:«طبق اطلاع از تست كروناويروس 30 نفر از همكاران در مجلس شوراي اسلامي، تاكنون نتيجه اعلان شده‌ 4 نفر مثبت است.» احتمالا دو نفر از 4 نماينده مدنظر وكيلي، محمود صادقي و مجتبي ذوالنوري، نمايندگان تهران و قم در مجلس شوراي اسلامي هستند كه به ‌صورت جداگانه، خبر ابتلاي خود به ويروس كرونا را تاييد كردند.

نكته قابل‌ توجه در اين ميان آنكه تني چند از فعالان سياسي و رسانه‌اي اصولگرا كه در شبكه اجتماعي توييتر نيز فعال و شناخته‌ شده هستند با همراهي برخي كاربران حاضر در كشورهاي خارجي پس از اعلام خبر ابتلاي محمود صادقي به ويروس كرونا از سوي او، اقدام به تخطئه و بعضا تخريب اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس كردند به ‌طوري كه برخي ناظران از رواج «بي‌رحمي» در جامعه ايران هشدار دادند. با اين حال اين كاربران بعد از آنكه مجتبي ذوالنوري نيز به سبك محمود صادقي و در پيامي ويديويي و البته با واژگاني به نسبت يكسان از ابتلا خود به كرونا خبر داد، مشي ديگري در پيش گرفته و از لزوم عزم همگاني براي شكست اين ويروس چيني سخن به ميان آوردند.

اين تناقض‌هاي ريز و درشت در نوع مواجهه كاربران با ابتلاي مسوولان به بيماري كرونا ادامه داشت تا جايي كه پس از اعلام خبر ابتلاي معصومه ابتكار، معاون زنان رياست‌جمهوري به اين كرونا باز هم گروهي از اين جماعت به او حمله كرده و كوشيدند از «آب گل‌آلود، ماهي بگيرند.»

در اين ميان علي ربيعي، سخنگوي هيات دولت و محمدباقر قاليباف منتخب اول تهران براي حضور در پارلمان يازدهم از ديگر چهره‌هايي بودند كه اخباري مبني بر ابتلاي آنها به كرونا منتشر شد. موضوع درباره ربيعي با توجه به انتشار تصاويري از وخامت حال او، جدي‌تر از قاليباف بود تا جايي كه از قرار معلوم او تست ابتلاي به كرونا داد اما پاسخش منفي بود. قاليباف اما خبر ابتلاءاش به كرونا از سوي يكي از نزديكانش و در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي اصولگرا تكذيب شد.

پارلمان، تعطيل

وخامت اوضاع و افزايش آمار مبتلايان به ويروس كرونا از يك ‌سو و انتشار اخبار ضد و نقيض از ابتلاي نمايندگان به ويروس كرونا از سوي ديگر سبب شد تا درنهايت اسدالله عباسي، سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي از «تعطيلي مجلس تا اطلاع ثانوي» خبر دهد. او در همين زمينه به خبرگزاري صداوسيما گفته است:«در مورد تست‌هاي كرونا نمايندگان آن طور كه وزير بهداشت گفته، مواردي مثبت بوده اما تعداد دقيق را اعلام نكردند ولي به خود نمايندگاني كه تست‌شان مثبت بوده، گفته شده است. بعضي از نمايندگان هم بايد تست مجدد بدهند براي اينكه قطعي شود مبتلا هستند يا خير. روي هم رفته نگراني‌هايي درخصوص شيوع كرونا در صحن مجلس شوراي اسلامي وجود داشته به همين خاطر در هيات رييسه تصميم گرفتيم تا زماني كه خود ستاد پيشگيري از كرونا كه رييس آن آقاي نمكي است اعلام نكرده، مجلس تعطيل باشد.»

بدين‌ترتيب و با توجه به تاكيد سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي بر عدم برگزاري جلسات علني مجلس تا اطلاع ثانوي به نظر مي‌رسد، دولت حسن روحاني با توجه به پايان مهلت 3 ‌ماهه تعيين سرپرست براي وزارت جهاد كشاورزي، چاره‌اي ندارد جز كسب اجازه از رهبري. براساس قانون رييس‌جمهوري مي‌تواند در صورت استعفا، استيضاح يا مواردي از اين دست تا 3 ماه يك وزارتخانه را با سرپرست اداره كند و در صورت نياز به تمديد اين زمان بايد اجازه رهبري اخذ شود. هرچند كه در حال حاضر روحاني فرد مدنظر خود براي اداره وزارت جهاد كشاورزي را به پارلمان معرفي كرده ولي با توجه به شرايط اضطراري ايجاد‌ شده، او مجبور به كسب اجازه از رهبري است.

 

بودجه 99 و هزار و يك داستان

نكته مبهم در اين ميان سرنوشت لايحه بودجه سال 99 است. لايحه‌اي كه به ‌رغم تصويب در كميسيون تلفيق بودجه در صحن علني مجلس به دليل نگراني از بيماري كرونا رد شد تا برخي نمايندگان از لزوم ارايه بودجه سه يا دو دوازدهم از سوي دولت به پارلمان بگويند ولي كمبود زمان و البته مخالفت شخص علي لاريجاني درنهايت موجب شد تا اين اتفاق رخ ندهد و بودجه 99 پس از رفع ايرادات در كميسيون تلفيق، يكشنبه جاري براي طرح در صحن علني و البته تصويب در دستوركار نمايندگان قرار گيرد.

با توجه به تعطيلي مجلس شوراي اسلامي تا اطلاع ثانوي و فاصله 19 روزه تا پايان سال 98 حال پرسش اينجاست كه سرنوشت مهم‌ترين و اصلي‌‌ترين سند مالي دخل و خرج كشور در سال آينده چه خواهد شد. سخنگوي هيات رييسه مجلس در همين زمينه اظهارات قطعي را به زبان نياورده ولي از احتمال ارايه بودجه دو دوازدهم به مجلس از سوي دولت سخن به ميان آورده است. بدين‌ترتيب نمايندگان مي‌توانند در فرصت اندكي باقي‌مانده بودجه 2 ماه ابتدايي سال 99 را تصويب كنند سپس در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت روند تصويب بودجه كل كشور را پيگيري كنند تا دست‌كم بدين شيوه از تكرار تجربه محمود احمدي‌نژاد و اداره كشور بدون بودجه جلوگيري شود.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ويروس کرونا امیرآبادی فراهانی مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا حوزه انتخابیه سخنگوی هیات خبر ابتلای هیات رییسه بر ابتلای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۹۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید

به گزارش قدس آنلاین، در نشست علنی روز سه‌شنبه - ۲۸ فروردین ماه - مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت در مواد ۱۱۵۰ تا ۱۳۴۳ در دستور کار قرار گرفت و این مواد با رای موافق نمایندگان اصلاح شد.

پیش از این و طی ۲ روز گذشته از ماده (۱) تا ماده (۱۱۵۰) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده بود.

ایرادات در مشارکت تجاری، احکام تفرقه اشخاص حقوقی، توقف نشر آگهی، انسجام شرکت‌ها، الزامی بودن اخذ مجوز از شورای رقابت، تجزیه شرکت‌ها، مجاز بودن ادغام ساده یا مرکب هر یک از شرکت‌ها در یکدیگر، ضرورت موافقت سازمان بورس با ادغام‌ها، تبدیل شرکت‌ها، جرائم مربوط به مدیرعامل و مدیران شرکت‌ها، احکام متفرقه، اداره اموال متوقف، آثار اعلام توقف و اداره اموال متوقف و تشخیص مطالبات از جمله مواردی است که در فصول این لایحه مطرح شده بود که اصلاح شد.

پس از پایان بررسی لایحه تجارت، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رییس مجلس در این باره گفت: این لایحه در پنج دوره مجلس و حدود ۲۰ سال بلاتکلیف مانده بود ولی به همت نمایندگان مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد.

وی افزود: متن این لایحه غنی و قوی است و حقوقدانان زیادی برای این لایحه کار کردند تا قانون جامع و قوی به تصویب برسد و این لایحه گام موثری در بحث تجارت و تعیین تکلیف شرکت‌ها ایفا خواهد کرد.

ذوالنوری از دولت، کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، معاونت قوانین و نمایندگان مجلس برای همراهی و همکاری در بررسی این لایحه قدردانی و خاطرنشان کرد: امید است این لایحه در مسیر رونق اقتصادی موثر واقع شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی: هرگونه خطای رژیم صهیونیستی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس: هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی در حمایت از حمله به اسرائیل
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی: خطای اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • صدور اعتبارنامه ۱۴ نماینده منتخب تهران در مجلس
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید